8.4 versterker
Moderator: Beheerdersteam
8.4 versterker
Mijn luidspreker projecten zijn bij voorkeur actief.
Deze projecten blijven echter vaak hangen op de benodigde hoeveelheid versterkers.
Dan ga ik toch maar weer de Tweeter en de Mid passief filteren...
Dat wil ik nu eens en voor altijd oplossen met dit project!
En een beetje showcase start altijd met een imposante uitstalling van de goodies.
Voor deze versterker lijkt mij dat ook een goed begin:
Ik ga de TDA7294 gebruiken want die is mee tot nu toe goed bevallen.
Hij wordt niet zo warm en geen last van SOAR omdat het MOSFET is.
Daarnaast ook nog Mute en Standbye functions
Kan handig zijn als ik niet alle 12 Amps nodig heb...
Deze projecten blijven echter vaak hangen op de benodigde hoeveelheid versterkers.
Dan ga ik toch maar weer de Tweeter en de Mid passief filteren...
Dat wil ik nu eens en voor altijd oplossen met dit project!
En een beetje showcase start altijd met een imposante uitstalling van de goodies.
Voor deze versterker lijkt mij dat ook een goed begin:
Ik ga de TDA7294 gebruiken want die is mee tot nu toe goed bevallen.
Hij wordt niet zo warm en geen last van SOAR omdat het MOSFET is.
Daarnaast ook nog Mute en Standbye functions
Kan handig zijn als ik niet alle 12 Amps nodig heb...
Re: 8.4 verterker
Ik heb het ontwerp van de PCB opnieuw gedaan.
Beetje minimalistische aanpak zodat het makkelijk te etsen is.
Mute en Stdby gecombineerd op 1 draadje naar buiten gebracht.
Nu nog 12 keer etsen
Beetje minimalistische aanpak zodat het makkelijk te etsen is.
Mute en Stdby gecombineerd op 1 draadje naar buiten gebracht.
Nu nog 12 keer etsen
Re: 8.4 verterker
Het is een Engelse afkorting en ik denk dat jij prima weet wat dat betekend 
Transistor Safe Operating Area (SOAR)
Transistor Safe Operating Area (SOAR)
Re: 8.4 verterker
Nee hoor,een MOSFET heeft daar ook last van.Met of zonder R ,het blijft vervelend
Kun je die print niet op een grote plaat naast elkaar afdrukken en maar 1x etsen
Anne
Kun je die print niet op een grote plaat naast elkaar afdrukken en maar 1x etsen
Anne
Re: 8.4 verterker
Ben benieuwd naar het resultaat, vooral het 8.4 gedeelte in de titel maakte me nieuwsgierig 
Re: 8.4 verterker
Dat is ook mijn plan. Ik werkt met standard boardjes van 10 bij 16cmAh!buis schreef:
Kun je die print niet op een grote plaat naast elkaar afdrukken en maar 1x etsen![]()
Op een zo'n boardje wil ik 6 van deze printjes etsen.
Daarom moest het ontwerp binnen de 5cm bij 5cm blijven.
Het enige wat ik nog mis is een UV lichtbak voor het belichten.
Daarvoor ga ik binnenkort even langs bij de buurvrouw.
Die heeft namelijk een zonnebank
Re: 8.4 verterker
Is't er iemand jaloers
En we hebben de buurvrouw nog geeneens gezien,(gelukkig?)
Anne
En we hebben de buurvrouw nog geeneens gezien,(gelukkig?)
Anne
Re: 8.4 verterker
En zo zal het gebeurenAh!buis schreef:Kun je die print niet op een grote plaat naast elkaar afdrukken en maar 1x etsen![]()
Anne
Ik vind zelf dat ik de printjes heel ingenieus naast elkaar heb geplakt
(af en toe is het gewoon lekker om jezelf even een complimentje geven in het openbaar)
Er passen er zes op een Euro print plaatje van 10cm bij 16cm en dan kun keizen of je 3x2 wilt of 2x3
Re: 8.4 verterker
Het schema ingevoerd in SIMetrix en gesimmuleerd:
De rode grafiek C3 = 47uF
De groene grafiek c3 = 22 uF
De rode grafiek C3 = 47uF
De groene grafiek c3 = 22 uF
Re: 8.4 verterker
Ik heb de printplaaten en de Natriumpersulfaat in huis maar ben nog op zoek naar een manier om de printen te belichten.
Heeft er nog iemand een TL gezichtsbruiner in de aanbieding?
Heeft er nog iemand een TL gezichtsbruiner in de aanbieding?
Re: 8.4 verterker
Jammer dat het geen zomer is,anders kon je ze in de zon leggen (hoewel zon in de zomer
)
Mooie verzameling trouwens,moet je kiezen,linkse 6 of rechtse 6,want 8 gingen er toch niet op
Heb je niet het verkeerde gesimuleerd,ik kan de TDA niet terugvinden
Bij die schakeling lijkt me de 47µ wel een minimum,als vuistregel hou ik meestal de verhouding 50µ bij 1k aan.
Moest er op het printje,dicht bij het IC niet een dikke elko over de voeding zitten?
Als het voor de kerst nog lukt kun je de printjes altijd nog in de boom hangen,opgepoetst en glimmend
Anne
Mooie verzameling trouwens,moet je kiezen,linkse 6 of rechtse 6,want 8 gingen er toch niet op
Heb je niet het verkeerde gesimuleerd,ik kan de TDA niet terugvinden
Bij die schakeling lijkt me de 47µ wel een minimum,als vuistregel hou ik meestal de verhouding 50µ bij 1k aan.
Moest er op het printje,dicht bij het IC niet een dikke elko over de voeding zitten?
Als het voor de kerst nog lukt kun je de printjes altijd nog in de boom hangen,opgepoetst en glimmend
Anne
Re: 8.4 verterker
Klopt als je er 3 naast elkaar wilt hebben (wat ik wil) belicht je de linker kant.Ah!buis schreef:moet je kiezen,linkse 6 of rechtse 6,want 8 gingen er toch niet op![]()
Anne
Als je 3x2 stereo printjes wil hebben pak je de rechter kant.
Geniaal momentje al zeg ik zelf
Ik heb een willekeurig (ideale) OpAmp gepakt voor de simulatie in SIMetrix.Ah!buis schreef:Heb je niet het verkeerde gesimuleerd,ik kan de TDA niet terugvinden![]()
Anne
Het ging mij alleen om de simulatie van de DC ontkoppeling.
De DC ontkoppeling met 22uF buigt al een beetje af boven de 20Hz.Ah!buis schreef:Bij die schakeling lijkt me de 47µ wel een minimum,als vuistregel hou ik meestal de verhouding 50µ bij 1k aan.
Anne
Ik verwacht dat het verschil niet echt hoorbaar is met "normale" muziek...
Ik heb 47uF liggen en die ga ik gebruiken.
Die dikke afvlak elco's (tegen 100Hz brom) zitten bij de voeding. Er zijn wel twee kleine condensatoren (tegen het oscilleren) op de print opgenomen.Ah!buis schreef:Moest er op het printje,dicht bij het IC niet een dikke elko over de voeding zitten?
Anne
Ze zijn nog wel op een kleine afstand van de TDA gehouden want ik gebruik een U profiel om de TDA's vast te schroeven tegen de koeling. Daardoor heb ik een beetje ruimte voor nodig. Met mijn vorige TDA printontwerpen leverde dit geen problemen op.
Ik wil ze dan tegen de koelribben schroeven want dit hele project duurt al lang genoegAh!buis schreef:Als het voor de kerst nog lukt kun je de printjes altijd nog in de boom hangen,opgepoetst en glimmend![]()
Anne
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: 8.4 verterker
- Phillips gezichtsbuiner: € 15,00 / Huizen, NH (0 km)Erwin schreef:Heeft er nog iemand een TL gezichtsbruiner in de aanbieding?
- philips gezichtsbruiner: € 5,00 / Baarn, UT (9 km)
- gezichtsbruiner: € 10,00 / Almere, FL (10 km)
- goed werkende gezichtsbruiner: € 10,00 / Almere, FL (10 km)
Re: 8.4 verterker
Hoi Marp,
Op tweedehands.nl had ik zelf al gekeken
Daar was de dichtsbijzijnde in Nieuwegein.
Thnx!
Op tweedehands.nl had ik zelf al gekeken
Daar was de dichtsbijzijnde in Nieuwegein.
Thnx!
Re: 8.4 verterker
'nAvond Erwin,
klein misverstand,die dikke C was niet bedoeld tegen de 100Hz brom
De LS stroom gaat volgende weg,LS-IC-+V en LS-IC-_V.Die stroom gaat dus door de aan- en afvoer van de voeding.De rest van het IC wordt dan gevoed met een spanning waarop een rest van het LS zit,leid tot terugkoppeling en instabiliteit.
Die dikke Cs moeten voorkomen dat die LS stroom door de aanvoer loopt,maar ter plekke kortgesloten.
Hieraan hangt het datablad met een voorbeeld print + uitleg waarom wat(fig.2).Zou jammer zijn achteraf al die mooie printjes te moeten weggooien
Anne
klein misverstand,die dikke C was niet bedoeld tegen de 100Hz brom
De LS stroom gaat volgende weg,LS-IC-+V en LS-IC-_V.Die stroom gaat dus door de aan- en afvoer van de voeding.De rest van het IC wordt dan gevoed met een spanning waarop een rest van het LS zit,leid tot terugkoppeling en instabiliteit.
Die dikke Cs moeten voorkomen dat die LS stroom door de aanvoer loopt,maar ter plekke kortgesloten.
Hieraan hangt het datablad met een voorbeeld print + uitleg waarom wat(fig.2).Zou jammer zijn achteraf al die mooie printjes te moeten weggooien
Anne
- Bijlagen
-
- TDA7294.pdf
- (1.01 MiB) 38 keer gedownload
Re: 8.4 verterker
Ja, Anne daar laat je me toch even schrikken.Ah!buis schreef:'nAvond Erwin,
Die dikke Cs moeten voorkomen dat die LS stroom door de aanvoer loopt,maar ter plekke kortgesloten.
Anne
Ik ken het datasheet van de TDA7294 bijna uit mijn hoofd en elke Gain Clone heeft ook een paar 1000uF Elco's op de print...
Electrisch gezien ben ik echter nog niet overtuigt van dit argument. Het hangt namelijk af van de dikte van de voedingsdraaden en wellicht nog belangrijker het aantal versterkers dat je achter 1 voeding hangt.
Bij veel gewone "commerciele" versterkers zitten de elco's ook vaak bij de voeding en worden er 2 kanalen (stereo) gevoed met 1 voeding (1 gelijkrichter + 2 elco's).
Ik weet nog niet hoeveel gelijkrichters ik ga gebruiken en hoe groot de batterij met Elco's per versterker (groep) ...
Wat ik wel heb geleerd is dat het allemaal in lijn moet worden aangesloten en een ster met een stevig null punt.
Ik heb eerder ook al wat nagedacht over een goede opzet voor de voeding:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=11574
Daar ben ik ook nog niet helemaal uit...
Ik waardeer het advies maar ga het toch negeren en blijf bij dit print ontwerp
Re: 8.4 versterker
Erwin,
Plaats aub een weerstand tussen Ingang-gnd/R2/C3 en de vermogen massa.
Iets van 10E doet het prima.
Voorkomt problemen bij meerkanaals versterkers op 1 voeding en daarbij nog gevoed met dezelfde bron.
mvg Rudy
Plaats aub een weerstand tussen Ingang-gnd/R2/C3 en de vermogen massa.
Iets van 10E doet het prima.
Voorkomt problemen bij meerkanaals versterkers op 1 voeding en daarbij nog gevoed met dezelfde bron.
mvg Rudy
Re: 8.4 versterker
Ik begrijp niet helemaal waar die weerstand moet komen?Rudy schreef:Plaats aub een weerstand tussen Ingang-gnd/R2/C3 en de vermogen massa.
Iets van 10E doet het prima.
Wat is het doel van deze weerstand?
Ik zit erover te denken om ook een 12 kanaals voeding te maken. (12 x brugcellen met aparte Elco's)Rudy schreef:Voorkomt problemen bij meerkanaals versterkers op 1 voeding en daarbij nog gevoed met dezelfde bron.
Re: 8.4 versterker
Hoi Erwin,
't was niet de bedoeling je te laten schrikken
Als de elkos vlakbij zitten en met flink dikke draden verbonden zijn volstaat het misschien,kwestie van proberen.
Wat die voedingen betreft,maakt niet veel uit,de B geeft 0,7V minder (een diode meer in de lus).
Het belangrijkst is dat de LSers en de min van de elko's stevig aaneen zitten.
Anne
't was niet de bedoeling je te laten schrikken
Als de elkos vlakbij zitten en met flink dikke draden verbonden zijn volstaat het misschien,kwestie van proberen.
Wat die voedingen betreft,maakt niet veel uit,de B geeft 0,7V minder (een diode meer in de lus).
Het belangrijkst is dat de LSers en de min van de elko's stevig aaneen zitten.
Anne

