8.4 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

8.4 versterker

Bericht door Erwin »

Mijn luidspreker projecten zijn bij voorkeur actief.
Deze projecten blijven echter vaak hangen op de benodigde hoeveelheid versterkers.
Dan ga ik toch maar weer de Tweeter en de Mid passief filteren...
Dat wil ik nu eens en voor altijd oplossen met dit project!

En een beetje showcase start altijd met een imposante uitstalling van de goodies.
Voor deze versterker lijkt mij dat ook een goed begin:
12 channel amp kit.jpg
Ik ga de TDA7294 gebruiken want die is mee tot nu toe goed bevallen.
Hij wordt niet zo warm en geen last van SOAR omdat het MOSFET is.
Daarnaast ook nog Mute en Standbye functions
Kan handig zijn als ik niet alle 12 Amps nodig heb...
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 verterker

Bericht door Erwin »

Ik heb het ontwerp van de PCB opnieuw gedaan.

Beetje minimalistische aanpak zodat het makkelijk te etsen is.
Mute en Stdby gecombineerd op 1 draadje naar buiten gebracht.
TDA7294_PCB_IMAGE.png
Nu nog 12 keer etsen ;)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: 8.4 verterker

Bericht door BertDB »

Kan je even uitleggen wat SOAR is?
Daar ben ik niet zo met vertrouwd.. 8-[
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 verterker

Bericht door Erwin »

Het is een Engelse afkorting en ik denk dat jij prima weet wat dat betekend ;)

Transistor Safe Operating Area (SOAR)
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: 8.4 verterker

Bericht door Miniwatt »

Ik ken dat als S.O.A., maar dat heeft weer zo'n bijklank..
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 8.4 verterker

Bericht door Ah!buis »

Nee hoor,een MOSFET heeft daar ook last van.Met of zonder R ,het blijft vervelend :roll:
Kun je die print niet op een grote plaat naast elkaar afdrukken en maar 1x etsen :-s
Anne
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: 8.4 verterker

Bericht door EppeRRR »

Ben benieuwd naar het resultaat, vooral het 8.4 gedeelte in de titel maakte me nieuwsgierig :P
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 verterker

Bericht door Erwin »

Ah!buis schreef:

Kun je die print niet op een grote plaat naast elkaar afdrukken en maar 1x etsen :-s
Dat is ook mijn plan. Ik werkt met standard boardjes van 10 bij 16cm
Op een zo'n boardje wil ik 6 van deze printjes etsen.
Daarom moest het ontwerp binnen de 5cm bij 5cm blijven.

Het enige wat ik nog mis is een UV lichtbak voor het belichten.
Daarvoor ga ik binnenkort even langs bij de buurvrouw.
Die heeft namelijk een zonnebank ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 8.4 verterker

Bericht door Henkjan »

da's weer eens wat anders dan een kopje suiker :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 8.4 verterker

Bericht door dre »

blijf maat liggen hoor! :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 8.4 verterker

Bericht door Ah!buis »

Is't er iemand jaloers :mrgreen:
En we hebben de buurvrouw nog geeneens gezien,(gelukkig?) :twisted:
Anne
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 verterker

Bericht door Erwin »

dre schreef:
blijf maat liggen hoor! :lol:


:lol: :lol: :lol:

En oppassen met die SOA
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 verterker

Bericht door Erwin »

Ah!buis schreef:
Kun je die print niet op een grote plaat naast elkaar afdrukken en maar 1x etsen :-s
Anne
En zo zal het gebeuren ;)
TDA7294_PCB_IMAGE_MONO_X_6(v4).PNG
Ik vind zelf dat ik de printjes heel ingenieus naast elkaar heb geplakt ;)
(af en toe is het gewoon lekker om jezelf even een complimentje geven in het openbaar)

Er passen er zes op een Euro print plaatje van 10cm bij 16cm en dan kun keizen of je 3x2 wilt of 2x3 ;)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 verterker

Bericht door Erwin »

Het schema ingevoerd in SIMetrix en gesimmuleerd:
Simulatie SIMetrix.JPG
Simulatie SIMetrix.JPG (28.46 KiB) 718 keer bekeken
De rode grafiek C3 = 47uF
De groene grafiek c3 = 22 uF
Versterker simulatie-graph.png
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 verterker

Bericht door Erwin »

Ik heb de printplaaten en de Natriumpersulfaat in huis maar ben nog op zoek naar een manier om de printen te belichten.

Heeft er nog iemand een TL gezichtsbruiner in de aanbieding?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 8.4 verterker

Bericht door Ah!buis »

Jammer dat het geen zomer is,anders kon je ze in de zon leggen (hoewel zon in de zomer :?: )
Mooie verzameling trouwens,moet je kiezen,linkse 6 of rechtse 6,want 8 gingen er toch niet op :-s
Heb je niet het verkeerde gesimuleerd,ik kan de TDA niet terugvinden :?
Bij die schakeling lijkt me de 47µ wel een minimum,als vuistregel hou ik meestal de verhouding 50µ bij 1k aan.
Moest er op het printje,dicht bij het IC niet een dikke elko over de voeding zitten?
Als het voor de kerst nog lukt kun je de printjes altijd nog in de boom hangen,opgepoetst en glimmend O:)
Anne
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 verterker

Bericht door Erwin »

Ah!buis schreef:
moet je kiezen,linkse 6 of rechtse 6,want 8 gingen er toch niet op :-s
Anne
Klopt als je er 3 naast elkaar wilt hebben (wat ik wil) belicht je de linker kant.
Als je 3x2 stereo printjes wil hebben pak je de rechter kant.
Geniaal momentje al zeg ik zelf ;)
Ah!buis schreef:
Heb je niet het verkeerde gesimuleerd,ik kan de TDA niet terugvinden :?
Anne
Ik heb een willekeurig (ideale) OpAmp gepakt voor de simulatie in SIMetrix.
Het ging mij alleen om de simulatie van de DC ontkoppeling.
Ah!buis schreef:
Bij die schakeling lijkt me de 47µ wel een minimum,als vuistregel hou ik meestal de verhouding 50µ bij 1k aan.
Anne
De DC ontkoppeling met 22uF buigt al een beetje af boven de 20Hz.
Ik verwacht dat het verschil niet echt hoorbaar is met "normale" muziek...
Ik heb 47uF liggen en die ga ik gebruiken.
Ah!buis schreef:
Moest er op het printje,dicht bij het IC niet een dikke elko over de voeding zitten?
Anne
Die dikke afvlak elco's (tegen 100Hz brom) zitten bij de voeding. Er zijn wel twee kleine condensatoren (tegen het oscilleren) op de print opgenomen.

Ze zijn nog wel op een kleine afstand van de TDA gehouden want ik gebruik een U profiel om de TDA's vast te schroeven tegen de koeling. Daardoor heb ik een beetje ruimte voor nodig. Met mijn vorige TDA printontwerpen leverde dit geen problemen op.
Ah!buis schreef:
Als het voor de kerst nog lukt kun je de printjes altijd nog in de boom hangen,opgepoetst en glimmend O:)
Anne
Ik wil ze dan tegen de koelribben schroeven want dit hele project duurt al lang genoeg ;)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 8.4 verterker

Bericht door Marp »

Erwin schreef:
Heeft er nog iemand een TL gezichtsbruiner in de aanbieding?
- Phillips gezichtsbuiner: € 15,00 / Huizen, NH (0 km)
- philips gezichtsbruiner: € 5,00 / Baarn, UT (9 km)
- gezichtsbruiner: € 10,00 / Almere, FL (10 km)
- goed werkende gezichtsbruiner: € 10,00 / Almere, FL (10 km)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 verterker

Bericht door Erwin »

Hoi Marp,

Op tweedehands.nl had ik zelf al gekeken ;)
Daar was de dichtsbijzijnde in Nieuwegein.

Thnx!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 8.4 verterker

Bericht door Ah!buis »

'nAvond Erwin,
klein misverstand,die dikke C was niet bedoeld tegen de 100Hz brom :-s
De LS stroom gaat volgende weg,LS-IC-+V en LS-IC-_V.Die stroom gaat dus door de aan- en afvoer van de voeding.De rest van het IC wordt dan gevoed met een spanning waarop een rest van het LS zit,leid tot terugkoppeling en instabiliteit.
Die dikke Cs moeten voorkomen dat die LS stroom door de aanvoer loopt,maar ter plekke kortgesloten.
Hieraan hangt het datablad met een voorbeeld print + uitleg waarom wat(fig.2).Zou jammer zijn achteraf al die mooie printjes te moeten weggooien :shock:
Anne
Bijlagen
TDA7294.pdf
(1.01 MiB) 38 keer gedownload
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 verterker

Bericht door Erwin »

Ah!buis schreef:
'nAvond Erwin,
Die dikke Cs moeten voorkomen dat die LS stroom door de aanvoer loopt,maar ter plekke kortgesloten.
Anne
Ja, Anne daar laat je me toch even schrikken.

Ik ken het datasheet van de TDA7294 bijna uit mijn hoofd en elke Gain Clone heeft ook een paar 1000uF Elco's op de print...

Electrisch gezien ben ik echter nog niet overtuigt van dit argument. Het hangt namelijk af van de dikte van de voedingsdraaden en wellicht nog belangrijker het aantal versterkers dat je achter 1 voeding hangt.

Bij veel gewone "commerciele" versterkers zitten de elco's ook vaak bij de voeding en worden er 2 kanalen (stereo) gevoed met 1 voeding (1 gelijkrichter + 2 elco's).

Ik weet nog niet hoeveel gelijkrichters ik ga gebruiken en hoe groot de batterij met Elco's per versterker (groep) ...
Wat ik wel heb geleerd is dat het allemaal in lijn moet worden aangesloten en een ster met een stevig null punt.

Ik heb eerder ook al wat nagedacht over een goede opzet voor de voeding:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=11574
Daar ben ik ook nog niet helemaal uit...

Ik waardeer het advies maar ga het toch negeren en blijf bij dit print ontwerp 8-[
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: 8.4 versterker

Bericht door Rudy »

Erwin,

Plaats aub een weerstand tussen Ingang-gnd/R2/C3 en de vermogen massa.
Iets van 10E doet het prima.

Voorkomt problemen bij meerkanaals versterkers op 1 voeding en daarbij nog gevoed met dezelfde bron.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 8.4 versterker

Bericht door b_force »

Mis ook nog een RCtje op de uitgang voor stabiliteit.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: 8.4 versterker

Bericht door Erwin »

Rudy schreef:
Plaats aub een weerstand tussen Ingang-gnd/R2/C3 en de vermogen massa.
Iets van 10E doet het prima.
Ik begrijp niet helemaal waar die weerstand moet komen?
Wat is het doel van deze weerstand?
Rudy schreef:
Voorkomt problemen bij meerkanaals versterkers op 1 voeding en daarbij nog gevoed met dezelfde bron.
Ik zit erover te denken om ook een 12 kanaals voeding te maken. (12 x brugcellen met aparte Elco's)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 8.4 versterker

Bericht door Ah!buis »

Hoi Erwin,
't was niet de bedoeling je te laten schrikken :^o
Als de elkos vlakbij zitten en met flink dikke draden verbonden zijn volstaat het misschien,kwestie van proberen.
Wat die voedingen betreft,maakt niet veel uit,de B geeft 0,7V minder (een diode meer in de lus).
Het belangrijkst is dat de LSers en de min van de elko's stevig aaneen zitten.
Anne
Plaats reactie