[longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Ah!buis »

Wie mag Nelson Pass wel weerwezen :!:
Maar als het familie is van us mem,die je zo fraai vertoont,wil ik wel 's kennis maken :D
Anne
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Lees vooral het stukje DIY even.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nelson_Pass

Nelson Pass is van "mening" dat je een ontwerp van hem in principe het best met goedkope onderdelen kan opbouwen. Tweaken kan later wel. Luister er eerst maar eens naar.

Jouw opmerking:
ik wil niet te negatief doen,maar het barst in de wereld van firma's die allang begrepen hebben dat niets in de kop niet wil zeggen niets in de knip.Het is geen verwijt aan de klant,je kunt niet alles weten,maar ik wordt daar toch flink treurig van.
gaat voor hem nu net niet op.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Leeuwarden schreef:
Maar als je dan toch 15.000 uF wil wordt het beduidend duurder ben ik bang:

http://www.baco-army-goods.nl/component ... -elna.html
hoi Jan,

Voor de 10uF en 1uF caps wil ik een goede kwaliteit kiezen, Claritycap ESA/SA of misschien wel Jantzen Audio Superior Z-caps.

Dus of zo'n elco nou €0.50 of €1.50 gaat kosten ga ik niet zo erg vinden.

Het vervelende is gewoon dat ik met de manufactures-nummers ("ean"nummers zeg maar) gewoon die lijst met onderdelen bij 1 toko weg wil halen. Maar dat schijnt nog niet zo makkelijk te zijn :(

Bij Farnell kan ik 3 items niet vinden en het lijkt mij onzin om 8 onderdeeltjes via Digikey vanuit de US naar NL te laten komen. De verzendkosten bedragen 30 dollar bij een bestelling van 12 dollar.

Thanks, wel jammer dat de rest van de BOM daar niet zo te bestellen is :(

Ik ga maar 's kijken of ik item voor item de boel op conrad.nl kan opsnorren en post mijn winkelwagentje wel even of iemand er even naar kan kijken O:) .
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Maar als het familie is van us mem,die je zo fraai vertoont,wil ik wel 's kennis maken :D
:lagge: :lagge: :lagge:
Leeuwarden

ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
Hmmm ja.... Een kleine belediging die ik maar negeer... O:)
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op di 14 dec 2010, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwarden

MechanicalAnimal schreef:
hoi Jan,

Voor de 10uF en 1uF caps wil ik een goede kwaliteit kiezen, Claritycap ESA/SA of misschien wel Jantzen Audio Superior Z-caps.

Thanks, wel jammer dat de rest van de BOM daar niet zo te bestellen is :(

Ik ga maar 's kijken of ik item voor item de boel op conrad.nl kan opsnorren en post mijn winkelwagentje wel even of iemand er even naar kan kijken O:) .
De 10 uF en 1 uF caps nodigen inderdaad uit om daar iets bovengemiddelds in te zetten. Ik had er zelf Audyn caps inzitten. Als hem nu zou bouwen zou mijn nieuwsgierigheid uitgaan naar Clarity.

Is er bij jou in de buurt niet een electronicawinkel? Nogmaals: hier in Leeuwarden kon ik het, op de 10 uF caps na, probleemloos krijgen...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Belediging :( wat is er verkeerd aan us mem :x
Wat Nelson betreft,geen woorden maar daden zou ik zeggen :^o
Een tamelijk nuttelose voorversterker met 1000X te grote elkos en dito prijs :?
Van de vrolijke kant,je steekt er wat van op,ziet er leuk uit,en bbhh lekker warm :D
Anne
MechanicalAnimal

hhmmm.....ff oefenen hoor :-$

als ik bijv voor deze metaalfilmweerstand een alternatief opzoek....

dan zoek ik een metaalfilmweerstand:
0.5 watt
1.00M Ohm (is dat 1 Ohm?)
1% tolerantie
+/-50 ppm/C

en dan vind ik er op Farnell geen 1 dus.

Leeuwarden schreef:
De 10 uF en 1 uF caps nodigen inderdaad uit om daar iets bovengemiddelds in te zetten. Ik had er zelf Audyn caps inzitten. Als hem nu zou bouwen zou mijn nieuwsgierigheid uitgaan naar Clarity.

Is er bij jou in de buurt niet een electronicawinkel? Nogmaals: hier in Leeuwarden kon ik het, op de 10 uF caps na, probleemloos krijgen...
Ja psies...en van die ene euro lig ik dus niet wakker als die B1 aan caps en PCB zo'n 150 euro gaat doen.

Nee helaas niet, probleem is gewoon dat ik dus niet ff zo een alternatiefje voor weerstand-zus of diode-zo uit mijn mouw schud :(
Leeuwarden

Jeetje... Ik heb dat ding voor twee of drie tientjes gemaakt :shock:

Zit er bij die PCB een BOM? Ik wil best een keer hier in Lwd voor je shoppen...
ray5150

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef:
ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
Hmmm ja.... Een kleine belediging die ik maar negeer... O:)
Nee, hij bedoelt het juist als een compliment! :wink:

Het vervelende is gewoon dat ik met de manufactures-nummers ("ean"nummers zeg maar) gewoon die lijst met onderdelen bij 1 toko weg wil halen. Maar dat schijnt nog niet zo makkelijk te zijn :(

Bij Farnell kan ik 3 items niet vinden en het lijkt mij onzin om 8 onderdeeltjes via Digikey vanuit de US naar NL te laten komen. De verzendkosten bedragen 30 dollar bij een bestelling van 12 dollar.
90% van wat je nodig hebt kun je gewoon bij Dick Best bestellen, en wat niet op zijn site staat moet je gewoon een begeleidend mailtje sturen.
Of je moet absoluut Vishay weestanden of zo willen.

Sommige print ontwerp programma's zijn tegenwoordig gekoppeld aan een groothandel. als je een schakeling ontwerpt maakt het programma dan een lijst met bestelnummers die je dan kan emailen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

hhmmm.....ff oefenen hoor :-$

als ik bijv voor deze metaalfilmweerstand een alternatief opzoek....

dan zoek ik een metaalfilmweerstand:
0.5 watt
1.00M Ohm (is dat 1 Ohm?)
1% tolerantie
+/-50 ppm/C

en dan vind ik er op Farnell geen 1 dus.

Leeuwarden schreef:

Ja psies...en van die ene euro lig ik dus niet wakker als die B1 aan caps en PCB zo'n 150 euro gaat doen.

Nee helaas niet, probleem is gewoon dat ik dus niet ff zo een alternatiefje voor weerstand-zus of diode-zo uit mijn mouw schud :(
Weertstanden: klik

1n914 = 1n4148
Leeuwarden

Dick Best is een prima adres. Je kan er het gros wat je nodig hebt krijgen.
Leeuwarden

ray5150 schreef:
Ik ben heel gevoelig voor zulke dingen... 8)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat zeg ik...
Nu klaagt iedereen dat de ouderwetse electronica winkeltjes uit de steden aan het verdwijnen zijn.
Over 5 of 10 jaar gaat iedereen jammeren dat er in NL geen behoorlijke webshop meer te vinden is omdat iedereen in The USA of Ebaai besteld... =;
ray5150

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef:
ray5150 schreef:
Ik ben heel gevoelig voor zulke dingen... 8)
Ja, zij ook... :lagge:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Even uit nieuwsgierigheid,wat wil onze blikke keffer met een metaalfilmweerstand van éénmiljoen ohm 1% :?:
Voor een induktie-arme soort hoef je het niet te doen, 100kHz en 1Mohm is 1/2Henry,voordat je daar ook maar in de verste verte in de buurt komt om enige invloed te hebben,nee dat kan het niet zijn.Voor een meettoestel dan,wat zijn de afwijkingen van de andere onderdelen :-s
Msschien ben ik abuis :wink: ,of is't de zoveelste variatie van de mens op (nutteloze) kosten jagen :mrgreen:
Anne
MechanicalAnimal

Ah!buis schreef:
Wie mag Nelson Pass wel weerwezen :!:
Hoi Anne, ik begrijp dat jij je vraagtekens zet bij dit ontwerp, daar kan ik je echter helaas niet bij helpen. Ik kan je wel adviseren eens het topic op DIYaudio door te worstelen.

Leeuwarden schreef:
Jeetje... Ik heb dat ding voor twee of drie tientjes gemaakt :shock:

Zit er bij die PCB een BOM? Ik wil best een keer hier in Lwd voor je shoppen...
hhmmm...ik reken natuurlijk ook al de Jantzen Audio Superior Z-Caps mee en ik heb een originele B1 pcb uit de US laten komen. Er moet nog een 18-V voedingje bijkomen en wat klein spul en een behuizing.
De Jantzen caps kunnen nog plaats maken voor iets budgetvriendelijker ClarityCaps ESA's.

Heel aardig van je, Jan, bedankt voor dat aanbod: ik zal eerst een proberen of ik die BOM (zie 2de en 4de post op pagina 1) via Conrad kan samenstellen en hier kan posten om eens te laten beoordelen. Dan hoef je niet op je fietsje door de sneeuw :wink:

ray5150 schreef:
90% van wat je nodig hebt kun je gewoon bij Dick Best bestellen, en wat niet op zijn site staat moet je gewoon een begeleidend mailtje sturen.
Of je moet absoluut Vishay weestanden of zo willen.
Merk is niet belangrijk maar ik weet bijv niet eens of ik die 1% tolerantie moet aanhouden of dat ik die metaalfilmweerstanden gewoon mag wisselen tegen koolfilmweerstanden met een tolerantie van 5%.
Ik ben een volkomen leek wat betreft deze componenten.
Leeuwarden

(ik loop even achter met beantwoorden mail... was ik van plan dit weekend te doen)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Beste M-A,
til niet te zwaar aan mijn gemopper,ooh dat deed je toch al niet :o
Na een goeie 40 jaar voornamelijk aan herstellingen te hebben gedaan en daarbij een hoop slecht ontworpen of uitgevoerde troep gezien te hebben kijk ik met argwaan naar de produkten van de zogezegd "deskundigen" :twisted: .
Dat Pass-geval ziet er nog zo slecht niet uit,maar de aangegeven onderdelen jagen de nabouwer onnodig op kosten.
Gezien het hier niet om een voorversterker voor micro of pu gaat,maar op een (veel)hoger niveau,zijn gewone 1/4 of 1/8W weerstanden van 5% best goed.
De spanningsdeler moet helemaal geen stroom leveren,2x100k is zat,dan kunnen C2 100µF-16V en C3 100n.
Dan die C100 en C200 kunnen ook best 100n geeft een kantelpunt laag van 1,5Hz.Is dat nog wel geluid :?:
Vanuit 18V gevoed kan R1 470ohm,1/2W en C1 daarbij 1000µF(eigenlijk nog erg groot).
Twee missers,de stopweerstanden R102 en 202 moeten direkt aan de poort van de FET dan pas de C en 1M ,niet verderop,want dan heeft het geen zin.
Het andere,R4 moet aan de andere kant van R1.Hoe meer je de schakeling achter R1 belast hoe minder goed de rimpelonderdrukking,dus geen onnodige gebruiker eraan.
Anne
Leeuwarden

Anne, M-A heeft aangegeven dat dit zo'n beetje het eerste elektronicaproject voor hem is. Denk je dat je met jouw kijk op de zaak het voor hem gemakkelijker maakt? Ik zou de discussie, als ik jou was, veel liever aangaan met de ontwerper zelf. Hij is bereikbaar op http://www.diyaudio.com. Succes!
MechanicalAnimal

Ah!buis schreef:
Beste M-A,
Anne,

Het is niet dat ik niet zwaar aan je "gemopper" til (ik zie het trouwens niet als gemopper maar als zeer goedbedoelde kritiek op een ontwerp) maar dat ik vanwege mijn zéér beperkte kennis helaas erg weinig met jouw informatie kan :(

In bovenstaand verhaal weet ik niet eens wat de "spanningsdeler" of de "FET" zou moeten zijn als ik 'm moet aanwijzen op het printje.

Waar ik wél iets mee kan is je opmerking dat koolfilmweerstanden met 5% tolerantie prima de metaalfilmweerstanden kunnen vervangen. Ik begrijp van Jan (Leeuwarden) en hulp op diyaudio dat carbonfilmweerstanden vermoedelijk wel iets warmer zullen klinken. En dat is eigenlijk niet waar ik met de B1 heen wil.

Uiteindelijk zal de B1 worden gecombineerd met 400watt UcD, het karakter van het geluid zou ik graag willen kunnen beinvloeden door een keuze in caps en niet de overige onderdelen, dus de B1 moet zo neutraal mogelijk voor de rest.

Nogmaals, ik waardeer ieders input, ook de jouwe. Ik hoop niet dat ik je de verkeerde indruk gaf geen waarde te hechten aan je bijdrages, dat is niet mijn bedoeling geweest.
MechanicalAnimal

Leeuwarden schreef:
(ik loop even achter met beantwoorden mail... was ik van plan dit weekend te doen)
thanks voor je PB, Jan. Ik zoek even een zaak in de buurt, electronicazaakjes schijnen helaas niet zo dikbezaaid te liggen in de hedendaagse economie :-#
ray5150

Bericht door ray5150 »

Merk is niet belangrijk maar ik weet bijv niet eens of ik die 1% tolerantie moet aanhouden of dat ik die metaalfilmweerstanden gewoon mag wisselen tegen koolfilmweerstanden met een tolerantie van 5%.
Ik ben een volkomen leek wat betreft deze componenten.
Over het algemeen zijn metaalfilm weerstanden beter op hun plek in audio schakelingen dan koolfilm.
Het prijsverschil is tegenwoordig dusdanig klein dat dat geen excuus meer is, 20 jaar geleden waren ze twee keer zo duur. nu scheelt het nog maar een cent per stuk.
De tolerantie is wel een belangrijk punt, hoe kleiner, hoe beter. ook een sterk punt voor de metaalfilm weerstand.
"men" zegt dat ook met een metaalfilm de ruis in de schakeling wat lager is dan met een koolfilm. (hangt natuurlijk ook van andere factoren af.)
Voor dingetjes als relais sturingen, IR afstandbedieningen, timers en andere niet-kritische zaken kun je zonder problemen koolfilm gebruiken.
MechanicalAnimal

Thanks Ray, leerzaam! :D

Die weerstanden krijgen ook een temperatuurcoefficient mee, uitgedrukt in "ppm". Is dat nog een kritische waarde waar ik zeker niet van mag afwijken?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nah, Ik zou me er niet te druk om maken. Voor consumenten apperatuur maakt dat niet uit. een voorversterkertje dat in jouw huiskamer speelt zal het niet warmer krijgen dan een graad of 25 a 30. die afwijking zal dan minimaal zijn.
Voor hoogwaardige meetapperatuur couveuses, nucleaire kruisrakketen en synthezisers gelden natuurlijk weer hele andere normen... :mrgreen:
Plaats reactie