[longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

MechanicalAnimal

[longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Zo, omdat het winter is en ik liever boven een warme soldeerbout hang dan kapotvries in een enkelsteens berging gaat het werk aan de Galactica's even op een lager pitje en ga ik alvast aan de slag met een voorversterker.

De keus is gevallen op de B1 van Nelson Pass.

Zojuist mijn orderform verstuurd en even gebeld met passdiy.com. Een vriendelijke mevrouw aan de andere kant van de wereld heeft me even mijn bestelling in behandeling genomen. Levering zal zo'n 2 a 3 weken in beslag gaan nemen.
Dat geeft mij mooi de tijd om eens uit te zoeken wat nou precies capacitators, weerstanden, transistoren en potentiometers zijn :lol:

Vooralsnog zal ik hier even wat concept-ideeen posten voor de B1. Van behuizing tot OPamp-versterkte MP3-input.
Een aantal kunnen lijnrecht tegenover elkaar liggen zoals de keuze voor een clean front zonder schakelaars tot toggle-switches om een bron te kunnen selecteren.

Behuizing

Via de Groupbuy komt er een fraaie 3U hoge modushop behuizing.
Pesante dissipante 3U.jpg
Ik heb express de dissipante (met koelribben) gekozen omdat ik mijn pre en eind in identieke behuizingen wil hebben.

Inputs

Vooralsnog denk ik aan de volgende inputs:
1.............MP3
2.............CD
3.............DVD
4.............BD......................Bluray
5.............Tuner
6.............TV-audio.............UPC-decoder
7.............Laptop
8.............AUX1

Om de B1 zo clean mogelijk te houden overweeg ik om de inputs in een kleinere behuizing onder te brengen die ik, uit het zicht, in mijn dressoir kan zetten. Dit scheelt weer een inputselector op het front van de B1.
De B1 zal in dat geval slechts 1 paar inputs krijgen. De vraag is alleen even wat het extra doorlussen betekent voor de kwaliteit van het signaal.

Inputselector

In plaats van de eeuwige draaiknop vind ik het gebruik van toggleswitches een leuk en retro-alternatief.
Bekeken moet alleen worden dat je op deze wijze van meerdere bronnen tegelijk het signaal je eindtrap in kan sturen.
Boven de switch kan de bronaanduiding gefreest worden in het front.
Toggleswitch on off.jpg
Toggleswitch on off.jpg (36.07 KiB) 1525 keer bekeken

ON/OFF
In lijn met de toggle switches voor de input is een safety toggle switch een mooie aan/uit-knop zijn voor het front.
Van pilot zijn er fraaie met een geanodiseerde cover. Die vind ik ook wel heel erg fraai.
Safety switch anodized.jpg
Remote controled volume

Een afstandbediening om vanuit je luie stoel bank het volume te kunnen bedienen lijkt mij erg handig.
Ik speel zelfs met het idee om de volumeknop in zijn geheel te laten vervallen. De pré zonder input-selector en volumeknop
ziet er dan exact hetzelfde uit als de eindbak.

input MP3-speler

De output van een mp3 speler ligt beduidend lager dan die van CD-spelers en andere bronnen. Ik wil voor het aansluiten van mijn MP3 speler dan ook 1 van de inputs aanpassen zodat er bij het schakelen tussen de bronnen er geen volume-verschil optreedt.

Ik heb hierover al even een topicje geopend en dit lijkt realiseerbaar middels een OPamp.

Externe USB-HD

Een alternatief voor het gebruik van de MP3-speler is het in de pre plaatsen (plek zat) van een externe harddisk met daarop al mijn MP3's. Een klein netbookje voorzien van een ssd die in 3 sec. opstart is kan ik hierop aansluiten en op mijn pre plaatsen. Het voordeel is dat ik bij al mijn MP3's kan en niet gebonden ben aan de max. capaciteit van de MP3speler.
Ik wil niets doen met streaming vanaf mijn PC, zeg maar het HTPC-idee kant op..

Zo, genoeg om over na te denken. Eerst me maar eens verdiepen in alle onderdelen die op mijn PCB gesoldeert moeten gaan worden.

Even wat nuttige informatie verzameld:

Pass Diy: PCB leverancier
First Watt

Topic DIY audio
Topic audiocircle

links naar eerdere topics van B1-bouwers:
GervenJA en nog een stukje in zijn F5-topic
Boerenenterprise
Leeuwarden
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op za 13 nov 2010, 19:25, 4 keer totaal gewijzigd.
MechanicalAnimal

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Alvast even de Bill Of Materials van DIYaudio.com geplukt :mrgreen:

Met dank aan Daniloreyes van diyaudio!

(6) 1M
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... 00MHFCT-ND

(4)1k
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... 00KHFCT-ND

(2) 221k

http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... 21KHFCT-ND

(2) 10k

http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... .0KHFCT-ND

(1) 15k

http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... .0KHFCT-ND

(1) 1ohm 3 Watt

http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... .0W-3BK-ND

(1) 1uf bypass cap

http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... =BC2076-ND

(2) 15000uf caps

http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... k=P6890-ND

(1) 1n914 diode

http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... N914BCT-ND

(2) 1uf Polyprop Cap

http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... -910&DID=7

(2) 10uf PP Cap

http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... -932&DID=7

20 - 25k Volume pots (there are tons out there, these are just some inexpensive but good quality options)

Mono:
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... V4N253C-ND

Stereo

Alps pots, and more.

http://www.partsconnexion.com/controls_pot_alps.html

Ebay DACT-Type Stepped Attenuator - $15 shipped

Even better AND cheaper

You can find values for 20k and higher. These are frickin' great for the money.

http://cgi.ebay.com/DACT-Type-21-Steppe ... 476wt_1202

DPDT Toggle Switch for Input

Mini (1/4" hole)

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=060-083

(1/2" hole)

http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... 60-1829-ND

Optional for zee thrifty audiophile connoisseurs:

May I recommend zee PRP:

Precsion Resistive Products PR9372 audio series reesistor
link: http://www.hndme.com/productcart/pc/vie ... tegory=189

and zee Dayton film/foil (parallel 2 to make 1uf, so get 4):
link: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=027-458
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op za 13 nov 2010, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
MechanicalAnimal

Het schema van de B1:
Schema B1 Buffer.jpg
MechanicalAnimal

Even de Bill Of Materials leesbaar neerzetten.

Pass gebruikt de volgende nummering:

"There are two channels shown with a common power supply. Supply parts
in common are numbered from 1 to 99. Parts in the right channel are 100
to 199, and the left channel is 200 to 299.
"

"With the exception of R1, all the resistors are ¼ watt – I used RN55D
types, but you can use whatever you like. C1 and C2 are big electrolytic
types, with a nominal rating of 15000 uF at 25 Volts. C100, 200, 101 and
201 are high quality film capacitors. You can use these values or substitute
in your favorites.
"

R1..............1 Ohm........3 watt
R2..............10K Ohm......0.25 watt
R3..............10K Ohm......0.25 watt
R4..............15K Ohm......0.25 watt

R100............1M Ohm......0.25 watt
R200............1M Ohm......0.25 watt

R101............1M Ohm......0.25 watt
R201............1M Ohm......0.25 watt

R102............1K Ohm......0.25 watt
R202............1K Ohm......0.25 watt

R103............1M Ohm......0.25 watt
R203............1M Ohm......0.25 watt

R104............1K Ohm......0.25 watt
R204............1K Ohm......0.25 watt

R105............221K Ohm....0.25 watt
R205............221K Ohm....0.25 watt

Q100............Stock Transistor*
Q200............Stock Transistor*

Q101............Stock Transistor*
Q201............Stock Transistor*

*All of the transistors are N channel JFETs. The stock parts are 2SK170’s,
LSK170’s or 2SK370’s, and you can use substitutes having Idss between
than 5 and 10 milli-Amps and transconductance numbers from 5 to 30 milli-
Siemens

P100............25K Ohm potentiometer
P200............25K Ohm potentiometer

C1..............15000uF......25 volt
C2..............15000uF......25 volt
C3..............1 uF

C100............1 uF
C200............1 uF

C101............10 uF
C201............10 uF

D1..............Diode 1N914
D2..............Generic LED (board power indicator)

Aanvulling/wijzigingen zijn zeer welkom!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Maarten,

Heb bovenstaand verhaal gelezen. Van een paar keuzes ontgaat me de logica: waarom wil je de input selectie met toggle switches doen? je houdt toch altijd het probleem dat er meerdere inpunts tegelijk aan kunnen staan? Dus als je er 1 aanzet moet je de andere uitschakelen oid?

Waarom neem je een kast met koelribben voor een voorversterker, alleen om 'm gelijk te houden met de eindversterker? Het misstaat toch zeker niet als je voor de voorversterker een kast neemt zonder koelribben, gewoon 1 uit dezelfde serie.

Je maakt het jezelf onnodig moeilijk door inputs in een aparte kast te zetten. Aan de achterkant zie je de inputs toch niet, zeker niet als je er een kast omheen bouwt? Voorbeeldje bijgevoegd. En hoe wil je dit gaan aansturen, die inputs in het aparte kastje, met de toggle switches die wel in de voorversterker behuizing zitten?

Je bouwt een HD in, om die aan te sturen met een notebook die je er nog apart bij moet zetten? Ontgaat me ook de logica van.

Maar goed, het is natuurlijk ZELFbouw, dus jij bepaalt hoe het eruit komt te zien en hoe je dingen praktisch uitvoert. Ben benieuwd naar hoe het gaat worden!
Bijlagen
IMG_2434.JPG
MechanicalAnimal

Barry2001 schreef:
Maarten,
Heey Barry,
Barry2001 schreef:
Heb bovenstaand verhaal gelezen. Van een paar keuzes ontgaat me de logica: waarom wil je de input selectie met toggle switches doen? je houdt toch altijd het probleem dat er meerdere inpunts tegelijk aan kunnen staan? Dus als je er 1 aanzet moet je de andere uitschakelen oid?
ja, dat klopt. Heb ik ook al over zitten prakkizeren.

In mijn huidige setop heb ik mijn tuner en UPCdecoder op mijn sony geintegreerde versterker aangesloten. Op de 1 of andere manier krijgt hoor ik mijn UPC bak tegelijk met mijn tuner maar dan moeten ze ook allebei aan staan

concrete vraag: ál zouden er 2 signalen tegelijk gaan lopen, in hoeverre is dat een probleem?. Kun jij daar iets over zeggen?

Die toggleswitches zijn natuurlijk overduidelijk wat betreft aan/uitstand, zal ook een beetje kwestie van opletten worden als ik die ga gebruiken.
Barry2001 schreef:
Waarom neem je een kast met koelribben voor een voorversterker, alleen om 'm gelijk te houden met de eindversterker? Het misstaat toch zeker niet als je voor de voorversterker een kast neemt zonder koelribben, gewoon 1 uit dezelfde serie.
Yep, 100% gelijkend, dat is in principe de reden.
Barry2001 schreef:
Je maakt het jezelf onnodig moeilijk door inputs in een aparte kast te zetten. Aan de achterkant zie je de inputs toch niet, zeker niet als je er een kast omheen bouwt? Voorbeeldje bijgevoegd. En hoe wil je dit gaan aansturen, die inputs in het aparte kastje, met de toggle switches die wel in de voorversterker behuizing zitten?
Misschien was ik wat onduidelijk. Ik brainstorm in mijn OP een aantal ideeen namelijk. Het ene idee is een pré met inputs en toggleswitches en een volumeknop, het klassieke idee van een pré dus.

Ik overweeg echter ook om een geheel cleane setup te maken. De inputs en inputselector (toggleswitches of anders) komen dan in een kleine behuizing onzichtbaar in de kast. De cleane pré krijgt dus maar 1 paar inputs en geen inputselector.
Voor deze optie overweeg ik dus ook zelfs een remote volume zodat ik ook geen volumeknop heb maar slechts 1 infraroodontvanger.

Barry2001 schreef:
Je bouwt een HD in, om die aan te sturen met een notebook die je er nog apart bij moet zetten? Ontgaat me ook de logica van.
mjaa.....ik loop te klooien met hoe ik mijn MP3's wil gaan draaien. Laten we dit maar op een moment van geesteszwakte houden :mrgreen: Ik zag mini-netbooks die amper HDruimte hebben.
Barry2001 schreef:
Maar goed, het is natuurlijk ZELFbouw, dus jij bepaalt hoe het eruit komt te zien en hoe je dingen praktisch uitvoert. Ben benieuwd naar hoe het gaat worden!
ik niet minder :lol:
MechanicalAnimal

Heey cool!

jij hebt dezelfde sony tuner :mrgreen:

en wat is die unit linksonderin?...met dat displaytje?
MechanicalAnimal

whoeiiii......dit is ook heel erg gaaf.
Bijlagen
Plexi B1 1.jpg
Plexi B1 2.jpg
Plexi B1 3.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Duidelijk, je keuzes. Zouden niet de mijne zijn, maar je eigen keus uiteraard :D

Het gelijktertijd "aan" hebben staan van ingangen, probleem, er zal niets in rook opgaan ofzo, maar je ingangsimpedantie help je wel om zeep. Ik zou het gewoon zo maken dat er altijd maar 1 ingang aktief kan zijn, maar dat moet je zelf weten natuurlijk. Waarom doe je uberhaupt ingangs selectie dan...

Dat apparaat onderaan is een MP3 speler, Oscar, zoals 'ie ooit in Elektuur heeft gestaan. Zit momenteel een 250GB HD in, die ik kan volpompen met een USB aansluiting achterop. Grote voordeel is het display-tje, er hoeft geen tv aan of externe monitor oid. Dit is de set in de woonkamper, daar wil ik perse geen tv aan hebben als ik muziek luister. Verder is Oscar een vrij basic ding dat met de huidige mp3 spelers wat achterhaald is, maar wel met een displaytje dus :D Maar we gebuiken 'm enorm veel, met inmiddels al de 2e HD erin, hij staat echt dagelijks aan.
http://members.home.nl/yrrab/DIY/Oscar% ... index.html voor picjes.

De set in de hobbykamer is bij wat variabeler, in de woonkamer (foto) wil ik geen kabelzooi, dus vandaar dit kastje waar het in zit. Eindversterkers hebben in de audio hobby mijn voorkeur, dus ik heb het zo gemaakt dat ik makkelijk kan varieren, zie foto.
Bijlagen
IMG_2510.JPG
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

[quote="MechanicalAnimal"]Het schema van de B1:

quote]
Dat schema is wel super eenvoudig, gewoon een source follower op een stroom van 5-10 mA? Sluit maar geen lange kabels aan de uitgang aan, want sterke capacitieve belasting, zeker bij grote signaalsterkte, kan een probleem worden. Er zijn veel geavanceerder buffers in IC vorm, van BUF03 tot AD5002. Wat is er toch zo mooi aan discrete componenten?
Tom
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

ik had er 6 meter tussen. Ging goed. Had alleen te weinig gain...
Oenboek

Bericht door Oenboek »

Je kan de zware en dure elcos vermijden door te gaan voor de DC-versie van deze preamp. Zoek eens naar de thread van Salaz op DiyAudio. Ik heb bij Theabag (in dezelfde thread) een print gekocht en dat ding gebouwd. Ik vind de klank prima, een grote verbetering tov passief, zelfs tov een lampen pre (Cleo V). Als poweramp heb ik Hypex. Ik had ook de componenten gekocht voor de pre die jij voorstelt, maar ga er een 2de Salaz-versie van bouwen. Ik gebruik geen condensatoren meer als het niet absoluut moet.

Verder kies ik voor mijn pre de Sylonex-elementen voor volume, en voor relais als ingangskeuze. Dat laat me toe de volledige preamp verborgen vlakbij de poweramp te zetten (tegen de vloer), en de bediening kan op ooghoogte blijven. Die bediening loopt via een Arduino, met automatische calibratie van de wispelturige Sylonex-parts. Koppeling naar de pre-amp zelf loopt via een I2C-bus. De Arduino maakt sturing via Wifi, PC, infrarood of whatever heel eenvoudig.
MechanicalAnimal

Hoi Oenboek, thanks voor de tips. Ik heb het B1-printje echter al besteld en ontvangen.
Barry2001 schreef:
Duidelijk, je keuzes. Zouden niet de mijne zijn, maar je eigen keus uiteraard :D
Barry, bedankt voor je uitleg.....en die Oscar lijkt voor mij een fantastische oplossing :)
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op ma 13 dec 2010, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
MechanicalAnimal

Ik ben bezig met de Bill of materials en ik heb moeite om die panasonic elco's te vinden :(

Weet iemand waar ik deze weg kan halen, of is een alternatief welke ik kan gebruiken?

Linkje panasonic elco

Category........................Capacitors
Family............................Aluminum
Series............................TS-UP
Capacitance....................15000µF
Voltage Rating..................25V
Tolerance........................±20%
Lifetime @ Temp...............3000 Hrs @ 85°C
Operating Temp................-40°C ~ 85°C
Features.........................General Purpose
Ripple Current..................4.63A
ESR................................39.0 mOhm
Impedance....................... -
Mounting Type..................Through Hole
Package / Case.................Radial, Can - Snap-In
Size / Dimension................0.866" Dia (22.00mm)
Height.............................1.969" (50.00mm)
Lead Spacing....................0.394" (10.00mm)
Surface Mount Land Size.....-
Packaging.........................Bulk

Catalog Page 1664 (US2010 Interactive)
1664 (US2010 PDF)

Other Names ECOS1EP153BA
P6890
Leeuwarden

15.000 uF? Das best veel voor zo'n batterij-versterkertje... Ik zou er gewoon de eerste de beste elco die je hebt in zetten die je toevallig hebt liggen (mits juiste of hoger voltage). Heb ik indertijd ook gedaan. Klonk bij mij meer dan prima. Kan je later nog wel eens kijken of een andere elco ook beter klinkt...
MechanicalAnimal

uuuhhmm...ik zie dat er wel meer mensen hier via DigiKey bestellen, de website kan zelfs in euro's gezet worden. Is het een aanrader die complete BOM via Digikey te doen?
Of is dat overdreven duur?

Ik zal toch niet een handvol weerstanden en 2 elco's uit de US moeten laten komen of wel dan? :lol:

De 5 caps wou ik ff via een forumsponsor wou pakken, zit nog ff te dubben welke dat moeten gaan worden. De gematchde JFETS heb ik al liggen, meebesteld met 't boardje van de B1.

Leeuwarden schreef:
15.000 uF? Das best veel voor zo'n batterij-versterkertje... Ik zou er gewoon de eerste de beste elco die je hebt in zetten die je toevallig hebt liggen (mits juiste of hoger voltage). Heb ik indertijd ook gedaan. Klonk bij mij meer dan prima. Kan je later nog wel eens kijken of een andere elco ook beter klinkt...
Heey :).....het probleem is hier een beetje dat ik wat electronica betreft niks heb liggen :-#

Om even me nivo aan te geven: het gaat hier over "dit-onderdeeltje-moet-je-daar-solderen"

Wegens gebrek aan kennis kan ik niet onderdeeltje per onderdeeltje maar wat bij elkaar snorren helaas. Als ik op "condensator" zoek op Conrad dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Daar ontbreekt me helaas dus gewoon de kennis voor.

Maakt het "elco-technisch" nog uit dat ik geen batterijgevoede B1 wil maar uiteindelijk gewoon een behuizing maak met een netstekker?
Leeuwarden

Dat niveau heb ik ook :-) (in al die jaren slechts 1 Focal tweeter en een opamp in rook op zien gaan!)

Even een kwoohtje:
For C1 and C2 I used Digikey P6890-ND. The value is not critical, and you can use as low as 1,000 uF at 25V
Vergeet die 15.000, loop naar de electronica-shop in de buurt en zoek wat moois uit. Heb ik ook gedaan. Heb ook het ding eerst gebruikt met twee 9V batterijtjes. Gaat prima. Kan je dan bepalen of je een tientje uit gaat geven voor een muurwrat. Ik heb indertijd alles kunnen krijgen in de plaatselijke electronica-shop. En mijn indruk van de B! is dat je dan al stevig qua niveau boven de gemiddelde pre speelt! Je kan altijd nog eens een onderdeeltje vervangen voor iets mooiers.
Leeuwarden

Leeuwarden

Maar als je dan toch 15.000 uF wil wordt het beduidend duurder ben ik bang:

http://www.baco-army-goods.nl/component ... -elna.html
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op ma 13 dec 2010, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Treb

Bericht door Treb »

Zoals Nelson zelf schreef over deze elco's:

"They are just filtering potential noise. I did not make too many assumptions about the quality of the DC source."
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik moet zeggen dat ik 15000 uF in de voedingslijn van een VOOR versterker / buffertrap een beetje merkwaardige oplossing vind.
Normaal gesproken heb je in de elektronica als vuistregel 1000 uF per Ampere stroomverbruik.
Als ik lees in de PDF dat het trapje ongeveer 20 mA trekt. zou 1000 meeeer dan voldoende moeten zijn.
Ik heb notabene 4 van die 10.000 uF Rubycons van Dick Best in mijn eindversterker zitten. en die trekt minimaal 3.5 Ampere continu... 8-[
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hallo allemaal,
ik wil niet te negatief doen,maar het barst in de wereld van firma's die allang begrepen hebben dat niets in de kop niet wil zeggen niets in de knip.Het is geen verwijt aan de klant,je kunt niet alles weten,maar ik wordt daar toch flink treurig van.
Wat moet hier aan wat verbonden worden? De meeste toestellen hebben een lage uitgangsimpedantie,zodat eenvoudig omschakelen kan.Als hier nou nog een regeling in zat om het peil van de verschillende bronnen gelijk te trekken,zelfs dat niet. :cry: :cry: :cry:
Anne
cool

Bericht door cool »

>>verschillende bronnen gelijk te trekken,zelfs dat niet..
Kwestie van 2 weerstanden als spanningsdeler; is beter dan een potmeter denk ik...
Leeuwarden

Ah!buis schreef:
ik wil niet te negatief doen,maar het barst in de wereld van firma's die allang begrepen hebben dat niets in de kop niet wil zeggen niets in de knip.Het is geen verwijt aan de klant,je kunt niet alles weten,maar ik wordt daar toch flink treurig van.
Ben jij bekend met Nelson Pass?
Plaats reactie