De keus is gevallen op de B1 van Nelson Pass.
Zojuist mijn orderform verstuurd en even gebeld met passdiy.com. Een vriendelijke mevrouw aan de andere kant van de wereld heeft me even mijn bestelling in behandeling genomen. Levering zal zo'n 2 a 3 weken in beslag gaan nemen.
Dat geeft mij mooi de tijd om eens uit te zoeken wat nou precies capacitators, weerstanden, transistoren en potentiometers zijn
Vooralsnog zal ik hier even wat concept-ideeen posten voor de B1. Van behuizing tot OPamp-versterkte MP3-input.
Een aantal kunnen lijnrecht tegenover elkaar liggen zoals de keuze voor een clean front zonder schakelaars tot toggle-switches om een bron te kunnen selecteren.
Behuizing
Via de Groupbuy komt er een fraaie 3U hoge modushop behuizing.
Ik heb express de dissipante (met koelribben) gekozen omdat ik mijn pre en eind in identieke behuizingen wil hebben.
Inputs
Vooralsnog denk ik aan de volgende inputs:
1.............MP3
2.............CD
3.............DVD
4.............BD......................Bluray
5.............Tuner
6.............TV-audio.............UPC-decoder
7.............Laptop
8.............AUX1
Om de B1 zo clean mogelijk te houden overweeg ik om de inputs in een kleinere behuizing onder te brengen die ik, uit het zicht, in mijn dressoir kan zetten. Dit scheelt weer een inputselector op het front van de B1.
De B1 zal in dat geval slechts 1 paar inputs krijgen. De vraag is alleen even wat het extra doorlussen betekent voor de kwaliteit van het signaal.
Inputselector
In plaats van de eeuwige draaiknop vind ik het gebruik van toggleswitches een leuk en retro-alternatief.
Bekeken moet alleen worden dat je op deze wijze van meerdere bronnen tegelijk het signaal je eindtrap in kan sturen.
Boven de switch kan de bronaanduiding gefreest worden in het front.
ON/OFF
In lijn met de toggle switches voor de input is een safety toggle switch een mooie aan/uit-knop zijn voor het front.
Van pilot zijn er fraaie met een geanodiseerde cover. Die vind ik ook wel heel erg fraai.
Remote controled volume
Een afstandbediening om vanuit je luie
Ik speel zelfs met het idee om de volumeknop in zijn geheel te laten vervallen. De pré zonder input-selector en volumeknop
ziet er dan exact hetzelfde uit als de eindbak.
input MP3-speler
De output van een mp3 speler ligt beduidend lager dan die van CD-spelers en andere bronnen. Ik wil voor het aansluiten van mijn MP3 speler dan ook 1 van de inputs aanpassen zodat er bij het schakelen tussen de bronnen er geen volume-verschil optreedt.
Ik heb hierover al even een topicje geopend en dit lijkt realiseerbaar middels een OPamp.
Externe USB-HD
Een alternatief voor het gebruik van de MP3-speler is het in de pre plaatsen (plek zat) van een externe harddisk met daarop al mijn MP3's. Een klein netbookje voorzien van een ssd die in 3 sec. opstart is kan ik hierop aansluiten en op mijn pre plaatsen. Het voordeel is dat ik bij al mijn MP3's kan en niet gebonden ben aan de max. capaciteit van de MP3speler.
Ik wil niets doen met streaming vanaf mijn PC, zeg maar het HTPC-idee kant op..
Zo, genoeg om over na te denken. Eerst me maar eens verdiepen in alle onderdelen die op mijn PCB gesoldeert moeten gaan worden.
Even wat nuttige informatie verzameld:
Pass Diy: PCB leverancier
First Watt
Topic DIY audio
Topic audiocircle
links naar eerdere topics van B1-bouwers:
GervenJA en nog een stukje in zijn F5-topic
Boerenenterprise
Leeuwarden