Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x SDX15

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x SDX15

Bericht door Kalimba »

Dat ziet er heel mooi uit :rock:
Ben heel benieuwd naar het verloop van de bouw en het uiteindelijke resultaat.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x SDX15

Bericht door Peertje »

Ik heb een vraag over de bevestiging van de 18W4531G midwoofer

Heb ik voldoende ruimte gehouden voor het ademen van de woofer?
Is de onderste foto, de beste manier om de driver te bevestigen, hiermee bedoel ik dat een gedeelte dat NIET onder 45graden is afgefreest maar gewoon recht?
Bijlagen
zijaanzicht doorsnede1.png
zwarte gedeelte is het chassis
zwarte gedeelte is het chassis
IMG_2241.jpg
IMG_1414a.jpg
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x SDX15

Bericht door Ronald_1 »

Ik zou er voor kiezen om de voorste plaat ook van een afschuining te voorzien. Op de door jouw voorgestelde manier kapsel je de drivre toch behoorlijk in, zeker omdat je 25 mm dikke platen gebruikt. Troels Gravesen heeft ook e.e.a. gemeten hierover: http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm .

Onderste plaatje komt me bekend voor, dat is de baffle van mijn sub. :) Ik heb destijds niet de gehele cirkel afgeschuind omdat ik de driver met inslagmoeren wilde bevestigen. Met houtschroeven zou je denk ik ook voldoende "vlees" moeten hebben om de drivers goed te kunnen bevestigen. Wellicht kun je eens een testplankje frezen en testen of dit afdoende werkt.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x SDX15

Bericht door Peertje »

Ik zal nog eerder beginnen met de 45 graden uitsparing.
Het was de bedoeling om mijn woofer te "bouten" ipv vast te schroeven.
Bij de 5 bevestigings gaten stop ik even met de 45 graden uitsparing (zoals bij jou sub)



Ik moet de 45 graden extra uitsparing voor de tweeter niet doen lijkt me, of gaat het hoog bundelen in een "buis" ?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x SDX15

Bericht door markbakk »

Nee hoor, niet nodig. De HT-unit is aan de achterkant gesloten.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x SDX15

Bericht door Peertje »

markbakk schreef:
Nee hoor, niet nodig. De HT-unit is aan de achterkant gesloten.
dit dacht ik dus ook, ik vraagde het maar voor de zekerheid
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

Mijn project heeft maanden lang stil gelegen.
Na bezoek van de zelfbouwdag in breda begon het toch weer erg te kriebelen.

Lekker buiten bezig
lekker buiten met het lekkere klus weer van vorige week
lekker buiten met het lekkere klus weer van vorige week
even passen
units passen, en controle boutgaten
units passen, en controle boutgaten
deze 2 gaan zo tegen elkaar aan
IMG_0614.JPG
voorkant
IMG_0616.JPG
Lijmklemmen
IMG_0618.JPG

Lijmklemmen aangebracht, 12 stuks op een stukje van 260x415mmm.
Ik wou er zeker van zijn dat er een mooie verlijming is bij de facetten
IMG_0624.JPG
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

foto-1.JPG
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

 
 
Even een update bouw update:
 
Nog te doen:
 
1 avond: Basreflex pijp infrezen
1 avond: voorkant kast vlakken / frezen
2 avond: inbouwen dempingsplaten, pritex, paspijp, filter
3 avond: lijmen baffle op kast
1 avond: 6x doppen voor afdichten driver gaten (ivm stof in de pritex)
2 avond: vlakken van baffle, baffle is nu nog groter dan de kast
 
 Drivers monteren, testen, luisteren, luisteren,
 nog meer luisteren, drivers demonteren, doppen monteren
 
xx avonden: de 5 schuine vlakken frezen aan het kast.
            Hier zal wel serieus veel tijd in gaan zitten.
 
xx avonden: de fineer afwerking, ik zal hier misschien nog wel hulp bij nodig hebben
 
 
 
Achterluidsprekers:
 
Er is ook al uitsluitsel over de achterluidsprekers.
Ik zag 2 weken geleden het nieuwe model Vifa Pillar staan op de website van speakerland staan.
Afgelopen zaterdag regende het flink en ben ik naar het bedrijf in Oss gereden.
Ruud Jansen van Speakerland vertelde mij dat de Pillar een ontwerp van hun zelf is.
 
Ze hebben voor mij de Reference monitor se opgesteld in luisterruimte 1.
Ik heb de meeste luidsprekers vergeleken met de reference monitor se.
De Pillar gaat niet super laag door de kleine woofers en kast inhoud,
maar als achterluidspreker met sub ondersteuning denk ik toch ruim voldoende voor mijn toepassing.
Het is misschien ook een leuke stereo WAF speaker als er een kleine sub het laag ondersteund.
Met het oog op kwaliteit en de WAF factor heb ik voor de Vifa Pillar gekozen.
 
Langzaam aan krijg ik een mooi geluids systeem thuis
-Refmon SE stereo en center luidsprekers
-SDX15 subs (2 stuks)
-Vifa Pillar achterluidsprekers
-Pioneer SC-LX83 surround receiver
-Yamaha P7000S sub versterker
-en 52" philips Led TV voor het nodige visuele gebeuren (al kijken de meest "vreemde"
mensen eerst naar de subs en daarna pas de tv)
 
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Ronald_1 »

Mooie componenten hoor, wordt een heel mooi surroundsysteem lijkt me. :)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door MechanicalAnimal »

Peterrrrrrrrrrrrr, goed bezig kerel!

hou vol zo :rock:
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

Door omstandigheden een ruim jaar verder dan mijn laatste post.
Ik kan jullie vertellen dat het bovenste puntje op de lijst kan worden afschreven.

1 avond: Basreflex pijp infrezen

ik hoop het nu in een iets hoger tempo af te ronden als in het afgelopen jaar.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door MechanicalAnimal »

Goed werk Peter!

Mijn project heeft ook meerdere maanden stilgelegen. Je moet gewoon lekker verder gaan in je eigen tempo. Ik heb het idee van een al lang "planning" laten varen :rofl:

keep up the good work! and dont forget:

:foto:
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

MechanicalAnimal schreef:
Goed werk Peter!

Mijn project heeft ook meerdere maanden stilgelegen. Je moet gewoon lekker verder gaan in je eigen tempo. Ik heb het idee van een al lang "planning" laten varen :rofl:

keep up the good work! and dont forget:

:foto:
Hierbij wat foto's

Het was goed weer, dus lekker buiten gewerkt.
Kast moet voor het baffle gevlakt worden, eerst grof afzagen, daarna frezen.
Ik heb maar een lijmklem aan de deur gehangen om de slang aan op te hangen, omdat de slang iedere keer ergens achter haakt door de ribbels.
foto1.JPG

een hulpstuk aan het maken tbv het vlakken.
foto2.JPG

hulpstuk klaar!
foto3.JPG

Bezig met vlakken na lang meten van de buitenste 2 geleider/steun platen.
Ze zitten niet binnen een halve mm recht ten opzichte van elkaar.
Maar krijg het op de 1 of andere manier niet beter
foto4.JPG


Vlakken klaar:
Resultaat is nog niet 100% na droog passen.
Er is nog een klein spleetje (0,5mm) tussen voorkant kast en baffle.
Wat ook een oplossing is, een stuk schuurpapier van 500x500mm bemachtigen en op een vlakke ondergrond leggen.
En dan met luidspreker en al er overheen schuren tot dat het wel vlak is.
Ik denk niet dat ik het gat krijg dichtgetrokken, het baffle is namelijk 50mm dik.....

Hebben jullie een alternatieve oplossing voor bovenstaande :?:
foto5.JPG

Morgen weer lekker verder, het wordt nog beter weer. :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door MechanicalAnimal »

Peertje schreef:

Ik heb maar een lijmklem aan de deur gehangen om de slang aan op te hangen, omdat de slang iedere keer ergens achter haakt door de ribbels.
Wat ook een oplossing is, een stuk schuurpapier van 500x500mm bemachtigen en op een vlakke ondergrond leggen.
En dan met luidspreker en al er overheen schuren tot dat het wel vlak is.
hey Peter!

goeie oplossing met die slang, ik hang die op zolder met karabiners aan de waslijn, waardeloos als je net lekker vreest en je voelt die slang over je kast heengaan met die geribbelde buitenkant.


als je die baffle wilt schuren kun je beter (my 2 cents) een stuk schuurpapier om een plank vouwen of onder een plank lijmen ofzo. Ik doe dat eerste, je moet namelijk al vrij snel met je stofzuiger het schuurpapier stofvrij maken anders schiet je er niet veel mee op, om dan elke keer je speaker te moeten gaan tillen van die plank lijmkt mij enigzins omslachtig.

0.5mm is prima goed vlak te schuren, ik kan op de foto niet zo goed zien waar het nu precies mis gaat helaas.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

De luidsprekers toch maar op een freesbank gezet, dan heb ik iig het beste resultaat.
Uitgevuld aan de onderkant met 2 stukken mdf.
4 stukken mdf gebruikt tbv het niet beschadigen van de zijkanten van de kast.
Mijn eigen 20mm cilindrische bovenfrees ingeklemd, 4000 rpm, handmatig de X en Y coördinaten bedienen.
de freesbank op 100% snelheid gezet, en gaan met de banaan. Het was net PacMan :mrgreen:
Helaas geen actie foto's, maar wel deze:
foto6.JPG

problem solved
foto7.JPG

Vanavond nog deuvel gaten aanbrengen in baffle en kast voor het niet laten verschuiven tijdens het lijm proces.
Voor het klemmen van het baffle op de kast wil ik wiggen uitzagen zodat ik de lijmklemmen recht kan laten klemmen ivm het afgeschuinde voorkant.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

vergeten te vermelden:

Een grappig detail was dat de eigenaar van het bedrijf zelf in het bezit is van paar B&W 800 Diamond in de kleur cherrywood.
Oei oei oei wat zijn die die mooi!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door MechanicalAnimal »

Kijk, van dik hout zaagt men planken! Dat is nog 's een machine :rofl:

Peertje schreef:
B&W 800 Diamond
Oewh! das fraai spul ja!

Ikzelf ben alleen meer van Rosenut of gewoon de zwarte.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

inmiddels de lood bitumen, pritex en filter is zo goed als klaar.
Wat een werk zeg, ik had 2 avonden gerekend, maar het zijn 2 complete dagen geworden.

Zelfbouw is erg leuk, maar er gaat stiekem toch ook heel veel tijd in zitten.

weinig tijd om een verhaal te type, dus vandaag alleen maar foto's
foto8.png
foto9.png
foto10.png
foto11.png

klein ontwerp foutje gemaakt, materiaal dikte bij afschuining is maar 18mm en bij 1 speaker, omdat het hulp blokje iets verder naar voren is gemonteerd, 11 mm.
Nog wel ruim voldoende denk ik.
foto12.png
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

foto13.JPG
foto14.JPG
foto15.JPG
foto16.JPG
foto17.JPG
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

filters ingebouwd, draden getwist van het hoog, ook maar voor het laag gedaan.
foto18.JPG


basreflex pijp uit dikwandig 50mm pvc
paspijp wordt niet verlijmd maar gewoon geklemd, er zit een klein zoekkantje aan en hij zit heel strak in het mdf.
foto19.JPG
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Marp »

Peertje schreef:
paspijp wordt niet verlijmd maar gewoon geklemd, er zit een klein zoekkantje aan en hij zit heel strak in het mdf.
Controleer dat voor de zekerheid nog maar eens als de luchtvochtigheid enige tijd hoog is, want nu is die erg laag. De inklemming wordt dan losser. Je zou niet willen dat het éénzijdig opgehangen pijpje met de frequentie van de drukgolven meetrilt a.g.v. een te beweeglijke bevestiging.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Peertje »

Marp schreef:
Peertje schreef:
paspijp wordt niet verlijmd maar gewoon geklemd, er zit een klein zoekkantje aan en hij zit heel strak in het mdf.
Controleer dat voor de zekerheid nog maar eens als de luchtvochtigheid enige tijd hoog is, want nu is die erg laag. De inklemming wordt dan losser. Je zou niet willen dat het éénzijdig opgehangen pijpje met de frequentie van de drukgolven meetrilt a.g.v. een te beweeglijke bevestiging.
Kan ik het beste gewone houtlijm pakken of PU lijm gebruiken?
beide van bison
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door Henkjan »

ik zou iets van flexibel blijvende kit gebruiken, acrylaat of siliconen
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van een 5.2 systeem met Scanspeak Refmon SE en 2x S

Bericht door MechanicalAnimal »

Sikaflex?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”