stroombron als anode load

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

stroombron als anode load

Bericht door hanselchen »

Beste mede hobbyisten,

Op dit moment ben ik bezig met een eigen versie van de Wheatfield HA2 hoofdtelefoonversterker.

http://www.pmillett.com/wheatfield.htm
http://www.pmillett.com/Wheatfield/manual.pdf

Na wat modificaties heb ik een eigen "light" versie op de wereld gezet.
Lagere voedingsspanning van ca. 220VDC door een choke loaded power supply te bouwen ipv. capacitor load.
Ruststroom door de 6AS7 is ca 65-70 mA.
Het eindresultaat wordt dus zoiets tussen een Waarde Amp en een Wheatfield HA2 amp, wél met gelijkrichtbuis in de voeding.
Dit moet meer dan genoeg vermogen kunnen leveren aan mijn 250 ohm Beyer 880.

Als versterkend eerste buisje wil ik een 5687 of 6CG7/6SN7 toepassen.
Na eventjes gespeeld te hebben met een anodeweerstand als load en een SRPP met 2x 5687-ers
(best wel naar tevredenheid trouwens) wil ik eens een stroombron als anode load voor de eerste buis gaan proberen.

Nu komt mijn probleem;
Een tijdje terug ben ik een schema van een stroombron tegen gekomen in een van de buizen topics.
Als ik me goed herinner was deze gebouwd met 2 transistoren in een soort van cascode, enkele weerstanden en 1 of 2 (?) LED's.
Alleen, ik kan het schema nergens meer vinden... :(
Wie kan mij hieraan helpen?
Heeft iemand reeds ervaring met een stroombron als anode load?
Alle advies en ideeën zijn welkom. :D
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: stroombron als anode load

Bericht door BertDB »

Wat je zoekt is waarschijnlijk dit:

Stroombron met een FET
Afbeelding

en

Stroombron met Transistoren
Afbeelding

Het codewoord is : CCS (constant current source).

Ikzelf heb goede ervaringen met de kitjes van Mattijs (Machmat).
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: stroombron als anode load

Bericht door audiomanics »

Of een stroombron in de vorm van een mu-stage of gewoon een enorme zelfinductie..

Kees
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: stroombron als anode load

Bericht door hanselchen »

Bedankt voor de tip!

De stroombron met FET ziet er ook heel geschikt uit.
Ik zal deze schakeling eens proberen.
Echter, zover ik me herinner ziet de bedoelde schakeling er iets anders uit;
2 transistoren als een soort cascode schakeling met de LED ('s) als een soort spanningsreferentie.

Warempel, een grote inductie als load is naturlijk ook een optie.
Ik heb nog 2 grote jongens staan van 50H, Rdc ca 1000 ohm, bedoel je zoiets?
Bij een voedingsspanning van ca. 220Vdc, 5687 triode met anode load deze 2 kolossen, stroom ca. 10 mA?
Hoe gaat deze schakeling zich gedragen, maw. ga ik met de kathode weerstand freubelen zodat ik in rust de gewenste spanning op de anode heb (ca.100V) ?
Ik ben namelijk niet zo thuis met simulatie programma's, alles gaat bij mij nog a la "Old School", met datasheets en proefopstellingen.
Ik kom nog uit de tijd dat de wereld nog analoog was....

Groet Hans.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: stroombron als anode load

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
..........of gewoon een enorme zelfinductie..

Kees
Hè ja en dan een flinke overslag in je buis als je even niet oplet! Je hebt toch al gauw een paar 100H nodig en bij 50 mA zit daar aardig wat energie in. Iig genoeg om vonken te trekken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: stroombron als anode load

Bericht door audiomanics »

We hebben het hier over voorversterkertrapjes toch? Choke-loaded-triodes zijn algemeen goed.. welliswaar geen 100H bij 50 mA, maar ik heb die opstellingen nog niet horen tegensputteren..

Kees
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: stroombron als anode load

Bericht door hanselchen »

audiomanics schreef:
We hebben het hier over voorversterkertrapjes toch? Choke-loaded-triodes zijn algemeen goed.. welliswaar geen 100H bij 50 mA, maar ik heb die opstellingen nog niet horen tegensputteren..

Kees
Precies, het is voor de eerste (versterkende) buis, bij de 5687 is dit ca. 10 mA ruststroom.
Gebruik ik een 6SN7, dan is de stroom ca. 6 mA.
Maar ik vrees dat ik met een inductie het mezelf wat moeilijk ga maken. Dan ga ik me op glad & onbekend ijs begeven.
(hoe toepasselijk met dit huidige weer :lol: )
Een van de belangrijkste criteria; De hoofdtelefoonversterker moet immers uitblinken in betrouwbaarheid en duurzaamheid.
De hoofdtelefoon en vooral! mijn oren zijn te kostbaar om blootgesteld te worden aan overslag. :?
Als ik voor een stroombron kies, hoe ziet de loadlijn in de Ua/Ia karakteristiek er dan uit, ik denk horizontaal?
(de Ia is immers altijd constant?)

Voor de kathode volger gebruik ik gewoon weerstanden, 4x 6K8 millspec Dale's 6 Watters parallel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: stroombron als anode load

Bericht door b_force »

Ik zou gewoon voor een weerstand gaan :lol:
Anders voor de oplossing van xbake
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: stroombron als anode load

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
We hebben het hier over voorversterkertrapjes toch? Choke-loaded-triodes zijn algemeen goed.. welliswaar geen 100H bij 50 mA, maar ik heb die opstellingen nog niet horen tegensputteren..

Kees
Over het algemeen gaat dat ook goed. Ik heb zelf ooit een choke als belasting in de kathode van een kathode volger gebruikt met het rooster op nul potentiaal en dat klonk wonderlijk goed. Beter is er eigenlijk niet. In de bovenstaande schakeling gaat dat niet omdat daar de kathode op een veel hogere spanning staat. Overigens is daar een CCS in de kathode niet zinvol omdat de balastingsweerstand met een HP al veel lager is dan de kathodeweerstand.

Mijn waarschuwing kwam eigenlijk omdat ik ooit eens iemand een buis er uit heb zien trekken met de spanning er nog op. Dat trok een flinke vlamboog. Zo'n choke kan dan KV's genereren. Maar een normaal mens doet dat niet natuurlijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: stroombron als anode load

Bericht door RobertD »

Ik ben nog op zoek naar een paar van die chokes om eens een voorversterker met choke loaded 27 triodes te bouwen ...
Gebruikersavatar
Mark D.
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 07 jan 2007, 21:05

Re: stroombron als anode load

Bericht door Mark D. »

Wat ook wel gedaan wordt is een "depletion mode mosfet" zoals DN2540, of een IXYS 10M45S als ccs schakelen. In cascode is het dan nog iets beter (lagere capaciteit).
Als je google'd op "dn2540 ccs" dan vind je voldoende voorbeelden...
Probleem is wel dat deze onderdelen niet zo handig te vinden zijn.
DN ccs.gif
DN ccs.gif (2.63 KiB) 2638 keer bekeken
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: stroombron als anode load

Bericht door hanselchen »

b_force schreef:
Ik zou gewoon voor een weerstand gaan :lol:
Anders voor de oplossing van xbake
In de proefopstelling van de versterker ben ik begonnen met een weerstand als anode load voor de eerste buis.
Zowel met de 5687 als de 6SN7 bevalt het geluid me zeer goed.
De 2e trap, de 6AS7 kathode volger vormt nagenoeg geen belasting voor de eerste buis.
Aangezien de ingangscapaciteit van de 6AS7 toch relatief hoog is, ga ik voor de 5687.
Deze buis geeft toch de laagste uitgangsweerstand.

Zou voor deze toepassing een stroombron of SRPP, of eventueel een (mosfet) mu follower (á la Blue ears II ingangstrap) net dat ietsjes meer kunnen geven?
Ja, ik weet, er is niets zo subjectief als het beoordelen van geluidsweergave, maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen of tips om het eindresultaat toch ietsjes naar een net hoger niveau te tillen.
Dit blijft toch de sport in de zelfbouw wereld, niet?
Heeft trouwens al iemand ervaring met de HA2 headphone amp, altijd leuk om te horen.

Groet Hans.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: stroombron als anode load

Bericht door Pjotr »

Wat dit alles doet is de vervorming reduceren. Uiteindelijk verdwijnt met dat alles de typische buizenklank. De een vindt dat beter de ander weer niet. Sommige vinden het dan minder "warm" klinken. Dat is nogal persoonlijk.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: stroombron als anode load

Bericht door hanselchen »

Bedankt voor de tip!
Ik ben en beetje aan het schuiven geweest met de componenten die in de definitieve behuizing gebruikt gaan worden.
Omdat ik nog wel een beetje ruimte over heb, ga ik een weerstand én stroombron toepassen.
(de FET of de transistor variant, eerst nog even proberen in een testopstelling).
Deze maak ik dan schakelbaar mbv een dubbelpolig wisselschakelaartje.
Zo kan ik mooi een voorkeur bepalen, misschien wordt de voorkeur wel muziek- en/of bron afhankelijk.

Als uitgangs condensatoren wil ik de Bosch oliegevulde MP (0 670 311 585) 50 uF 240V wissel (DB/HSFNT),
bouwjaar 6/83 gaan gebruiken.
Ze zijn vast en zeker ooit gebruikt, maar meettechnisch en optisch nog in zeer mooie staat.
Echter, als ik met deze jongens schudt, hoor je ze letterlijk klotsen.
Het lijkt me niet dat ze gelekt hebben, ze zien niet vettig uit en de schoenendoos waarin ze jaren lang in verbleven is ook brandschoon.
Is dit normaal of heb ik 4 defecte condensators? (ze klotsen namelijk alle vier). :-s
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: stroombron als anode load

Bericht door Pjotr »

Zijn dat van die rechthoekige blokken met porseleinen aansluitingen? Die gaan een eeuwigheid mee. Dan is een beetje klotsen normaal. Ze zijn n.l. niet helemaal gevuld omdat als dat wel zo zou zijn ze open zouden barsten als ze warm worden. Het beetje lucht vangt dan de overdruk op.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: stroombron als anode load

Bericht door hanselchen »

Ik heb wat foto's gemaakt van wat condensatoren, inclusief de Bosch MP's.
Deze staan op foto 1.
Ze zijn rond en hebben faston/soldeer aansluitingen (en ze klotsen dus).
Ze meten allemaal vrijwel identiek tussen ca. 49.5 en 51.5 uF

Foto 2 zijn beide condensatoren van Arcotronics.
Weet iemand hier meer over te vertellen?
Mij lijken het geschikte types voor in de voeding.

Foto 3 zijn kleinere types Bosch, het lijken kleine broertjes van de MP's.
Trouwens, deze klotsen ook.
Ik begin steeds meer te geloven dat dit zo hoort.
Ze meten gelijk de perfecte waarde van 2 uF.
Heeft iemand ervaring met deze condensatoren, misschien als koppel-C voor pre-out of bypass?

Alle tips en info = welkom!
Bijlagen
DSCN0152.JPG
DSCN0150.JPG
DSCN0155.JPG
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: stroombron als anode load

Bericht door Miniwatt »

Ik heb die soorten C's allemaal wel gebruikt, en ik was er (toen) erg over te spreken. Heel mooi in de voeding en als koppel-c. Hou er wel rekening mee dat ze het geluid wat kunnen kleuren, als je van dat sausje houdt is dat mooi meegenomen.
Maar.. klotsen doen de mijne niet.. Heb net nog even mijn voorraad door elkaar geschud, maar ik hoor niks..
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: stroombron als anode load

Bericht door disco »

Robert, als je stoer bent probeer je een #26 stil te krijgen :)

Kees, welke idioot trekt nu een buis uit een versterker die aanstaat?

Bosch MKV klotsers zijn 'the one', de hogere waarden zijn slecht te vinden.

Allen: wat typeert een buizengeluid? Ook met zand kun je de boel behoorlijk brak laten klinken... je spreekt dan toch niet van MOSFET geluid?

Ondanks alle technisch trompetgeschal klinkt niet iedere CS even prettig. Gary Pimm heeft 10 jaar terug al een betrouwbare CCS afgeleverd. Getest, veel gebruikt en bewezen kwaliteit. Onderdelen moeten echter via Mouser komen die een minimum orderbedrag van 75 euro hanteert (en dan nog de lokale toeslag er overheen).
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: stroombron als anode load

Bericht door hanselchen »

Miniwatt schreef:
Ik heb die soorten C's allemaal wel gebruikt, en ik was er (toen) erg over te spreken. Heel mooi in de voeding en als koppel-c. Hou er wel rekening mee dat ze het geluid wat kunnen kleuren, als je van dat sausje houdt is dat mooi meegenomen.
Maar.. klotsen doen de mijne niet.. Heb net nog even mijn voorraad door elkaar geschud, maar ik hoor niks..
Ik heb de proef op de som genomen.
Eerst heb ik een dagje de klotsende Bosch mp's een dagje aan de ca. 210V wisselspanning gehangen, in serie een 100 ohm 50W weerstand om de inrush te beperken. Hierna nog een avondje op ca. 320V dc.
Vervolgens de zaak doorgemeten en geinspecteerd op lek en andere eigenaardigheden.
Alle 4 de C's hebben de proef perfect doorstaan, de capaciteitswaarden zijn alle vier met ca. 0,5 uF gestegen tov. voor de test.
Ik ga ze gewoon gebruiken als koppel-C aan de uitgang. 50uF lijkt me een geschikte waarde in combinatie met een hoofdtelefoon van 250 ohm of meer.
De voeding bestaat uit een mooie Hammond trafo van 2x 315V/200 mA, coke bottle 5U4, smoorspoel 12H/50 ohm, Arcotronics 60 uF, bandkernsmoorspoel 1,2H/50 ohm,
680 uF Aerovox, dan ieder kanaal een eigen RC netwerkje van 100 ohm / 25 uF PIO.
De voeding gesimuleerd met PSUD II, het ziet er veelbelovend uit.
Iemand nog tips cq. opmerkingen over het voedingsrecept ?
Thanks in advance.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: stroombron als anode load

Bericht door RobertD »

Hoi Jaap,

Dat is inderdaad een uitdaging, maar ik heb nog een aantal 27's liggen.

Het ziet er wel mooi uit zeg, post hier ook eens wat van die zelfbouwperikelen. Die DIY threads zijn vaak zo lang, ik heb de tijd niet om dat allemaal te lezen.

Neem jij jouw TG84 mee naar de ZBA dag in Breda (als je tenminste komt...)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: stroombron als anode load

Bericht door RobertD »

Hoe staat het hier inmiddels mee?

Zelf heb ik voor een kennis van een kennis een voorversterker onder handen genomen die was uitgerust met een paar exotische tennisbal vormige 6SN7 buizen. De secties stonden parallel en als anode belasting zat er een grote choke.
Het klonk echter voor geen meter en versterkte veel te veel.

Ik heb deze voorversterker omgebouwd en een paar 27 triodes erin gezet, met dezelfde chokes als load.
Op de werktafel klinkt het al prachtig, binnenkort ga ik hem eens in de huiskamer neerzetten.

Het gaat om de voorversterker uit dit stuk van DHTRob http://www.dhtrob.com/thuisbij/piet.shtml
Door een andere hobbyist waren de 4022's vervangen door die parallelle 6SN7's. Deze draaiden op een te lage gloeispanning en zien er wel mooi uit, maar klinken absoluut niet lekker in deze opzet.

Als schema voor de versterker heb ik ook uit de site van DHTRob geput:
Afbeelding

De voeding is meer rechttoe-rechtaan dan in het bovenstaande schema, en de 27's worden in serie gegloeid op 5VAC.
Het knooppunt tussen de buizen heb ik met een condensator van 1uF aan massa gelegd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: stroombron als anode load

Bericht door Ah!buis »

Hallo jongelui (meer lui dan jong :?: ),
allemaal lekker aan't slapen zeker :-$ ,na maanden ziet niemand dat er iets schort :shock:
Die "stroombronnen" met transistoren in het schema hogerop zitten,afgezien van een (on)behoorlijke temperatuur-afhangkelijkheid,omgekeerd.Zo staat er alleen 1,8V op (drie diode-overgangen) en de konstante?stroom gaat naar de voeding.
Anne
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: stroombron als anode load

Bericht door Tom Magchielse »

Voor mij heb je gelijk. In de post van 14 februari zit de stroombron bij de rechterbuis in spiegelbeeld, bij de linkerbuis lijkt de schakeling OK. Wat de zin is van dit soort schakelingen als anodebelasting in combinatie met triodes met hun lage Ri ontgaat me een beetje. Niets is zo betrouwbaar als een goede 1W weerstand.
groet, Tom
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: stroombron als anode load

Bericht door Ah!buis »

Hoi Tom,
die schakeling,hierboven,is maar een raar ding.Die stroombron in de anode wordt weer tenietgedaan met een weerstand naar massa,toch weer geen heel grote belasting.
De rechtse triode werkt bij een konstante stroom (als het goed is verbonden) én een konstante spanning zodat je een kathodevolger krijgt met een versterking heel dicht bij 1x.Waarschijnlijk wel goed voor(tegen) de vervorming.
Zo'n stroombron bij de anode levert niet alleen een versterking =µ maar,omdat het werkpunt dan naar de hoge kant niet onderin de krommen duikt,ook lineairder.
Anne
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: stroombron als anode load

Bericht door Tom Magchielse »

Dit soort schakelingen is nu precies waar op-amps mee vol zitten. En ik dacht altijd dat buizenliefhebbers die nu juist wilden vermijden....
Als je de klassieke buizensound wil, neem dan ook de klassieke schema's. En als je halfgeleiders qua audio niet vertrouwt, gebruik ze dan ook niet in een buizenversterker. Maar als je graag en met een open geest experimenteert, doe dan gewoon wat je leuk vindt, en vertel de uitkomsten op dit forum, zou ik zeggen.
Tom
Plaats reactie