tube pre
Moderator: Beheerdersteam
Re: tube pre
Ik denk dat deze schakeling niet genoeg stroom gaat kunnen leveren voor een 32ohm hoofdtelefoon.
Met een uitgangstransfo (step-down) zou het misschien wel kunnen lukken.
Met een uitgangstransfo (step-down) zou het misschien wel kunnen lukken.
Re: tube pre
Ik heb er wel eens wat berekeningen op losgelaten en kwam dan tot de conclusie dat je toch wel 50mA moet kunnen leveren. We zijn toen uitgegaan van 32 Ohm er werd een vermogen van zo'n 30mW bereikt, dit vinden buizen helemaal niet leuk maar met een trafo los je wel het een en ander op.
Ik zou er stiekeum een Mosfet achter zetten voor de HT....ssssst niet verder vertellen!
een lichte versie van de firstwatt bijvoorbeeld.
Ik zou er stiekeum een Mosfet achter zetten voor de HT....ssssst niet verder vertellen!
een lichte versie van de firstwatt bijvoorbeeld.
Re: tube pre
Het voedings gedeelte moet je er niet bij nemen die heb ik namelijk zwaarder gemaakt
Re: tube pre
Waaromzou je de voeding zwaarder maken
Het hele zootje gebruikt nog geen 10W
Anne
Het hele zootje gebruikt nog geen 10W
Anne
Re: tube pre
Omdat ik later een andere ga maken namelijk een ontwerpje van Ray5150.Ik denk dat het de Kanibaal is.Ah!buis schreef:Waaromzou je de voeding zwaarder maken![]()
Het hele zootje gebruikt nog geen 10W![]()
Anne
Kan ik concluderen dat mijn ontwerp niet geschikt is voor hoofdtelefoon amp?
Laatst gewijzigd door meanman64 op di 07 dec 2010, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: tube pre
Mss een domme vraag maar hoe en waar moet ik die........?Mr Tube schreef:Ik heb er wel eens wat berekeningen op losgelaten en kwam dan tot de conclusie dat je toch wel 50mA moet kunnen leveren. We zijn toen uitgegaan van 32 Ohm er werd een vermogen van zo'n 30mW bereikt, dit vinden buizen helemaal niet leuk maar met een trafo los je wel het een en ander op.
Ik zou er stiekeum een Mosfet achter zetten voor de HT....ssssst niet verder vertellen!
een lichte versie van de firstwatt bijvoorbeeld.
Re: tube pre
technisch heet dit een mu-stage.
het enige puntje dat me opvalt is dat de buizen niet links-rechts zijn gesplitst, maar bovenste triodes in de ene buis en onderste triodes in de andere buis. Zo is inderdaad de gloei-kathode afstand beter te managen
het enige puntje dat me opvalt is dat de buizen niet links-rechts zijn gesplitst, maar bovenste triodes in de ene buis en onderste triodes in de andere buis. Zo is inderdaad de gloei-kathode afstand beter te managen
Re: tube pre
klopt maar als het is gebouwd zoals op het schema dan is niet de ene buis voor links en de andere voor rechts, maar de ene buis heeft voor links en rechts de bovenste triodes en de andere buis voor links en rechts de onderste triodes
Re: tube pre
Ga deze eens terug tot leven brengen om te zien of hij zich kan meten met de Hawk P12 qua breedte geluidsbeeld .
Re: tube pre
Op dc kan je hem wat stiller krijgen maar vaak is ac voor een voorversterker wel al stil genoeg
Re: tube pre
Voor laagohmige hoofdtelefoon ben je minder versterking en meer stroom nodig.
Nu heb je 30x versterking, dit zou ik terug brengen naar 5x door negatieve feedback toe te voegen. Dan zakt de uitgangsimpedantie ook vors.
Om meer stroom(nu Ia=3mA) te krijgen zou ik de instelling(weerstandwaarden van de P12) overnemen.
Ia=15mA is beter.
Uitgangs condensator is ook veel te klein voor hoofdtelefoon.
Nu heb je 30x versterking, dit zou ik terug brengen naar 5x door negatieve feedback toe te voegen. Dan zakt de uitgangsimpedantie ook vors.
Om meer stroom(nu Ia=3mA) te krijgen zou ik de instelling(weerstandwaarden van de P12) overnemen.
Ia=15mA is beter.
Uitgangs condensator is ook veel te klein voor hoofdtelefoon.
Re: tube pre
In de tijd dat ik deze pre amp in gebruik had
zaten er ontbrom weerstanden op , ik meen op de ac gloeispanning . Klopt dit ?
zaten er ontbrom weerstanden op , ik meen op de ac gloeispanning . Klopt dit ?
Re: tube pre
Gloei met AC elke AC aansluiting aarden met een 100R 3W weerstand.
Gloei met DC,de dc min van de dc aan aarde leggen.
Gloei met DC,de dc min van de dc aan aarde leggen.
- Bijlagen
-
- AC gloei.jpg (7.21 KiB) 372 keer bekeken
Re: tube pre
Kan ik de gloeispanning van beide ECC88 in serie zetten ? Zoja zijn er punten waar ik op moet letten zoals condensatoren bijvoegen en waar ?
Re: tube pre
Ja kan gewoon in serie, je hebt dan wel een dubbele spanning nodig.
Ga je met dc of ac voeden?
In beide gevallen zal je de gloeidraad moeten aarden.
Kijk wel naar het maximale spanning verschil dat tussen je gloeidraad en je kathode of was het nu de anode mag zitten.
Wordt het verschil te groot dan zal je hem moeten liften.
Ga je met dc of ac voeden?
In beide gevallen zal je de gloeidraad moeten aarden.
Kijk wel naar het maximale spanning verschil dat tussen je gloeidraad en je kathode of was het nu de anode mag zitten.
Wordt het verschil te groot dan zal je hem moeten liften.
