Vifa Format

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

Nou ik ga toch een poging wagen om de kast te redden...

Ik ga bij de bouwmarkt een nieuw front mdf op maat laten zagen, deze plak ik op de bestaande voorkant. Hier ga ik dan later met een roller overheen, kleur word waarschijnlijk zwart. De scheuren aan de zijkant ga ik opvullen met vloeibaar lijm, vervolgens de kast met beits afwerken. Dit kost op zich geen kapitaal, dus ik ga het gewoon proberen. Vind het toch wel erg zonde om deze kast zomaar weg te doen...ik heb verder ook geen reacties gehad op mijn advertentie...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Format

Bericht door dre »

plak dan rondom mdf erop :wink:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

dre schreef:
plak dan rondom mdf erop :wink:
Jij brengt me altijd weer aan het twijfelen ... :)

Maar nu kan ik hem mooi afwerken met beits, bijv. in een noten of andere kleur. Met alleen MDF rondom zou je ze moeten fineren. En nu doe ik alleen de voorkant zwart lakken....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Format

Bericht door dre »

mijn mening:als ik het goed onthouden heb is de binnenzijde ook mdf toch?
mdf-hout-mdf wat wil je nog meer! 8)
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

Ja dat klopt wel, maar waarschijnlijk gaat deze speaker toch weer de verkoop in...tenzij hij beter klinkt dan de vifa vertigo's ...maar daar ga ik eerlijk gezegd niet vanuit. Ik wil hem eigenlijk voor een gering bedrag toch in een verkoopbare staat hebben.

Kleur ben ik nog niet helemaal overuit eigenlijk...ben een beetje op zoek gegaan naar een vergelijkbaar uitziend model...de Avalon Eidolon...ziet er wel fraai uit op de foto's
Bijlagen
eid-grand.jpg
av_eidolon_d_gesamt.jpg
avalon%20acoustics-eidolon-0_1203361384.jpg
avalon%20acoustics-eidolon-0_1203361384.jpg (16.9 KiB) 824 keer bekeken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Format

Bericht door dre »

je hebt ook dun mdf :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Vifa Format

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
je hebt ook dun mdf :lol:
en een setje tweeters :wink:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

dre schreef:
je hebt ook dun mdf :lol:
:lol: en dan nog fineren....is beits dan niet makkelijker? Binnenkant is al MDF...scheelt me weer fineer en een boel werk :)
MechanicalAnimal schreef:
dre schreef:
je hebt ook dun mdf :lol:
en een setje tweeters :wink:
Bedankt! :D
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

Zo net even een poging gedaan met wat hout vuller verstevigd met glasvezel...hmm dat gaat eigenlijk best goed. Ik heb meteen de gaten bij de drivers ook opgevuld. Wellicht is een nieuwe voorkant helemaal niet noodzakelijk.

Ik heb ook beits in de kleur donker eiken gekocht, de voet ga ik zwart maken.
Bijlagen
DSC_0265_web.jpg
DSC_0266_web.jpg
DSC_0267_web.jpg
DSC_0269_web.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Vifa Format

Bericht door Arno »

Wel jammer dat hout nooit 'uitgewerkt' is. Zo'n constructief probleem los je niet op door er wat plamuur in te smeren.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

Zou het meeste houtwerking nu al niet achter de rug zijn? Kleine scheurtjes is op zich ook niet zo'n probleem, hout is inderdaad nooit uitgewerkt. Op zich vind ik het bijv. bij een eiken tafel ook niet zo'n probleem als er kleine scheurtjes ontstaan. Zou dat hout filler bij de drivers blijven zitten? Ik zal het resultaat morgen eens bekijken...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Vifa Format

Bericht door Arno »

Als hout de mogelijkheid heeft om te werken is het goed. Als je het gaat beperken in zijn bewegingsvrijheid, zoals op mdf plakken, kopshout tegen langshout lijmen, of drivers erin opsluiten, dan ontstaan de problemen.
Maar goed, wat je nu hebt gedaan was niet echt ingrijpend, dus veel is er niet verloren :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Vifa Format

Bericht door Walt »

Mijn huidige luidsprekers zijn ook van hardhout (zie mijn topics) en dit is ook kops tegen elkaar verlijmd en de drivers zitten erin opgesloten, toch is hier geen enkele schuur of wat dan ook te bespeuren, dit gaat al 2 jaar goed! Dus blijkbaar hangt het ook nog wel van de houtsoort in kwestie af.

Groeten WAlter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vifa Format

Bericht door hannesie »

Kan het zijn dat grote verschillen in temperatuur en vochtigheid de scheuren heeft veroorzaakt?

Als het een tijdje in de schuur heeft gestaan en de winter is streng geweest :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Vifa Format

Bericht door MechanicalAnimal »

Dat beinvloed de boel natuurlijk wel nadelig. Laminaat en dergelijk laat je ook eerst acclimatiseren voor je je vloer legt.

das niet voor niets :mrgreen:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

Na het plamuren kwamen er weer scheuren in...het was dus een aflopende zaak. Ik heb de (lege) kasten aan een familielid weggegeven...die leek het wel wat. Ik heb toen een stel vifa format kasten via Marktplaats gekocht en opnieuw geschuurd en er met de roller (grondverf+zijdeglans zwart) overheen gegaan. Resultaat is best aardig, niet helemaal 100% maar ik heb besloten om ze toch niet zelf te gaan houden. Ze zijn in ieder geval geen verbetering t.o.v. de Vifa Vertigo's....wel een VET laag....dat wel en een hoog rendement. Filter is extern en heb ik achterop de speakers gescroefd in een apart kastje.

Ze staan nu dus op Marktplaats...dus als er nog iemand interesse in heeft? Prijs is uiteraard bespreekbaar :D
Bijlagen
DSC_0171w.jpg
DSC_0172w.jpg
DSC_0210w.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Vifa Format

Bericht door MechanicalAnimal »

Die Format's zijn én blijven superfraaie speakers om te zien!

Zet ze maar op MP en maak even een verkooptopicje aan, die ben je vast wel snel kwijt.

Wat is je volgende plan? :D
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

bedankt! voorlopig nog even niets denk ik....of ik moet tegen wat 'leuks' aanlopen. Ze staan op marktplaats...ben benieuwd of er nog interesse in is in zulke speakers. Ze zijn natuurlijk wel groot...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Vifa Format

Bericht door MechanicalAnimal »

Kan je mooi tijdens de donkere winterdagen alle showcases doorlopen :lol:
Gesloten