De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door sterremuur »

b_force schreef:
Ik zit even snel te kijken.
mini-itx bordje heb je voor 50-70 euro.
DDR-2 RAM paar tientjes
Voeding paar tientjes.
Kastje zou je zelf kunnen maken :)

Is ook niet heel duur
Je zou een defecte laptop kunnen nemen, bv. waar het scherm van stuk is.
Die draaien nog prima. En je hebt meteen een soort van backup bij stroomuitval want hij draait gewoon door op de batterij.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door ray5150 »

Ja, en als ik nu 18.000 buizen aan elkaar knoop, er 70.000 weerstanden bij gooi, samen met 1500 relais, en het geheel verpak in 15 ton staal,
Dan heb ik een ENIAC.
Maar daar vroeg ik niet om... =;
Sterker nog, ik gaf alleen maar aan welk model NAS ik van plan was te gaan kopen... :?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Ik heb er zelf WD RE2 1TB Green schijven in zitten, maar die zijn volgens mij niet meer te krijgen.

http://www.readynas.com/?cat=37

Ik heb er geen ervaring met problemen er mee :lol:
Ah, handig lijstje, bedankt. De RE2 is intussen opgevolgd door de RE3 zie ik net, tikkeltjje te prijzig voor mijn budget...
Sowieso heb ik tot op heden altijd goede ervaringen met WD schijven gehad, het is toch wel mijn favoriete merk harddisks.
b_force schreef:
ray5150 schreef:
De vraag is: wil ik dat wel?
Mischien wil ik wel iets kant-en-klaars wat gewoon zo werkt, zonder me te hoeven verdiepen in instellingen en besturingssystemen.
Dat weet ik niet of jij dat wil :mrgreen: :wink:
Ik geef alleen aan dat het eventueel een optie zou kunnen zijn :)
Dat weet ik wel maar dan had ik wel eerder zo iets aangegeven als: "Ik zit erover te denken een compact PC'tje aan te schaffen en deze in te richten als NAS. wat adviseren jullie mij ?"
Maar dat heb ik niet gedaan, wat mij betreft is dat ook geen optie.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door b_force »

Wij denken alleen maar een beetje met je mee hoor :D :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Wij denken alleen maar een beetje met je mee hoor :D :wink:
nee, je denkt een andere kant op... was je met een vergelijkbare NAS voor minder gekomen, dat was meedenken geweest :P
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Wij denken alleen maar een beetje met je mee hoor :D :wink:
nee, je denkt een andere kant op... was je met een vergelijkbare NAS voor minder gekomen, dat was meedenken geweest :P
Nou ehm, we hadden het net juist over een prijzige NAS Henkjan.
Toen kwamen de PC alternatieven (daar begon xbake mee)

En met een beetje slim inkopen doen kunnen die zelfs nog goedkoper.

Dus het is wel degelijk meedenken geweest. :-s
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Henkjan schreef:
b_force schreef:
Wij denken alleen maar een beetje met je mee hoor :D :wink:
nee, je denkt een andere kant op... was je met een vergelijkbare NAS voor minder gekomen, dat was meedenken geweest :P
Nou ehm, we hadden het net juist over een prijzige NAS Henkjan.
Ik heb niet gezegd dat ik hem "prijzig" vond.
Dat is dus jouw mening, het is maar wat je ervoor over hebt.
b_force schreef:
Toen kwamen de PC alternatieven.
En met een beetje slim inkopen doen kunnen die zelfs nog goedkoper.
Dus het is wel degelijk meedenken geweest. :-s
Jij komt met een alternatief waar ik niet om vroeg. zoals Henkjan al zei: een vergelijkbare NAS voor een lagere prijs zou een interesant discussiepunt zijn.
Een PC niet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door b_force »

Ehm xbake begon met dat alternatief. Althans, met het idee van een PC.
Maar wat is er ineens tegen meedenken? :roll: 8-[
Het kan toch prima een alternatief zijn?
Ik dwing toch niemand om zoiets te nemen?

Sterker nog, ik vind het een heel erg goeie reden die je opgeeft, namelijk dat je gewoon iets kant en klaar wilt hebben.
Maar dat kan ik ook niet van te voren weten. (What did I wrong.....?)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Wowly »

Nix bart, Ray is een beetje flauw aan het doen. Eerst het allemaal over prijs/kwaliteit hebben (switches etc), en vervolgens een even duur alternatief als server afdoen alsof de prijs er opeens niet toe doet. terwijl er dan wél afdoende dataverkeer kan zijn om HD en dat soort spul te streamen.

Het is echter niet zo dat mensen die veel van elektronica afweten ook veel van netwerken en pc's afweten. Daarom niet zo gek dat ze gaan voor een stabiele oplossing.

Ik vond dat je prima constructief meedacht hoor, alleen een beetje op zijn barts zegmaar :D

jan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door ray5150 »

Kijk, ik weet dat ik meestal voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Aan de andere kant heb ik een paar eisen waarbij de eerder door mij genoemde NAS in het voordeel uitvalt.
Zo heb ik een beperkte breedte waar ik de server kwijt kan. (nog geen 20 cm breed.)
Erg handig vind ik ook het feit dat de schijven aan de voorkant bereikbaar zijn, en in een handomdraai te verwijderen.
Ook heb ik geen zin om mij in Linux iod te gaan verdiepen, ondanks dat ik mij al zo'n 25 jaar met computers bezig hou (ZX Spectrum!)
Belangrijk voordeel is ook een progameerbare opstart en afsluit scheduler en ingebouwde BT client.
Natuurlijk, kan je dat ook bereiken met een zelfbouwserver, maar Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote moet er ook mee om kunnen gaan... :-s
Als ik de prijs van de losse componenten en de NAS (149,- ex. harddisk) tegen elkaar afzet, dan zal het prijsverschil minimaal zijn, dan heb ik die paar tientjes meer er wel voor over.
die heb ik al bespaard met de kabel en de aansluitdoosjes. :wink:

Dan weer terug naar de infrastructuur, kabels zijn getrokken en afgemonteerd. Stapeltje patch kabels op maat gemaakt.
IMG_0073.JPG
Toch te weinig inbouwdozen geplaatst destijds... :wink: zie je verder niks van. TV en audio meubel staat ervoor. :-$
IMG_0066.JPG
Zaterdag eens kijken of ik een leuke mediastreamer kan vinden. :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Erg handig vind ik ook het feit dat de schijven aan de voorkant bereikbaar zijn, en in een handomdraai te verwijderen.
Ja erg handig, maar dat doe je nooit :lol: Daar heb je geen NAS voor.
Ook heb ik geen zin om mij in Linux iod te gaan verdiepen, ondanks dat ik mij al zo'n 25 jaar met computers bezig hou (ZX Spectrum!)
Nog steeds aan het klooien met die microdrives? Ja dan schiet ieder Nasje een stuk op :mrgreen: Inmiddels zijn er krachtiger computers hoor.
Belangrijk voordeel is ook een progameerbare opstart en afsluit scheduler en ingebouwde BT client.
Natuurlijk, kan je dat ook bereiken met een zelfbouwserver, maar Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote moet er ook mee om kunnen gaan... :-s
De ervaring leert dat Bijzonder Charmante Echtgenotes beter er van af kunnen blijven.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Ook heb ik geen zin om mij in Linux iod te gaan verdiepen, ondanks dat ik mij al zo'n 25 jaar met computers bezig hou (ZX Spectrum!)
Nog steeds aan het klooien met die microdrives? Ja dan schiet ieder Nasje een stuk op :mrgreen: Inmiddels zijn er krachtiger computers hoor.
Microdrives? wat modernistisch.. ik typte de listings met de hand in en daarna saven op een cassetebandje...
En er was ook een radio programma van de NOS waarin ze stukjes code uitzonden, die werden dan ook op een bandje opgenomen.

Daarna volgde een hele rits gebruikte 80X86 machines, met HD's van wel 50 tot 500 MB! ik heb ze allemaal gehad, 286,386,486,P1,P2, celerons,athlons, allemaal 2dehandsjes.
pas nog een doos 5 1/4 floppy's weggegooid... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Wowly »

Yeah! Ik begon met een 385SX25.......zwartgroen schermpje natuurlijk
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door TTS »

Ik vond nog een Mitsubishi MSX op zolder :-) Ook met cassettebandjes... Moest je op de TV aansluiten volgens mij...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door hannesie »

Leuk, ik ben ook begonnen met een Philips XT met 768 kB Dos 3.2, later mijn eerste hack een Nec V20 erin gezet,samen met een 30Mb harddisk net zo snel als een AT volgens PCTools. :P :P
Met een sofware pakketje de 128 Kb, je gebruikt tenslotte maar 640 Kb, gebruikt voor een ramdisk en daar mijn Comspec naar laten verwijzen. (set comspec is d:\command.com, als ik het nog goed weet :mrgreen:
Goede oude tijden :rock: :lol:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door MichaelB »

Wowly schreef:
Yeah! Ik begon met een 385SX25.......zwartgroen schermpje natuurlijk
Da's een exclusieve chip geweest zeg! Die is maar in een oplage van 1 geproduceerd geweest! :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Wowly »

ha, nee, het was idd een 386. En ik zit me nu af te vragen of ik al een kleurenscherm had. Die commodore was wel en zwartgorende, dat weet ik zeker!

Jan
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door SARK »

Wat modern zeg een 386, ik ben ooit begonnen met een 8088 van Vendex (Headstart) zonder harddisk :shock:
Bijlagen
Vendex-Headstart-I.jpg
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door guido »

ray5150 schreef:
Ook heb ik geen zin om mij in Linux iod te gaan verdiepen, ondanks dat ik mij al zo'n 25 jaar met computers bezig hou (ZX Spectrum!)
Dan zorg maar dat je een goede NAS krijgt waar alles op en aan zit en waarvan alles goed werkt. Die dingen werken bijna altijd op linux.

Persoonlijk heb ik een ch3snas (=dns323) en daarbij is de meeste standaard functionaliteit uitgeschakelt en vervangen door free source spul (dlna server, nzb reader etc). Tweaken is bij zo'n ouder ding echt nodig en gelukkig ook goed mogelijk.

streamers zijn een licht aangepaste teac wap voor muziek (die kreeg kuren, dus maar even open gemaakt) en een acryan mini voor de video (die gebruik ik niet veel). foto's gaan rechtstreeks naar de tv. (ook 25 jaar computers, maar begonnen met Acorn. Tegenwoordig overal in te vinden. Ook je nas).

Edit: ff rondgekeken, zo 5 "eikeltjes" gevonden, meeste mobieltjes....
Laatst gewijzigd door guido op wo 08 dec 2010, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door b_force »

Ik ben ook begonnen met een Acorn :)

Mooi ding was dat zeg.
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door guido »

"is" zal je bedoelen.....
Heb het ding nog steeds (enigszins aangepaste versie in pc kast met schakelkaart, floppen etc). Doet het ook nog redelijk.
Ben nog steeds lid van de atomclub, jawel :shock: Nog 1 keer per maand komt de club bij elkaar (afdeling limburg is nog over) om over vanalles en nogwat te ouwehoeren (behalve atoms). Zou me niet verbazen als "we" ouder zijn dan de hcc..

2 maanden terug nog mijn apparaat meegenomen. Zoonlief van een medelid wist niet wat ie zag. Waarom heet een floppy een floppy? flapper flapper, daarom dus :mrgreen:

Vorige maand zo'n moderne (kuch) archimedes van binnen bekeken. MFM schijf vervangen en er kwam weer leven in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Pjotr »

Watjes, een beetje nerd is begonnen met een ZX81 en een VIC20 :mrgreen:
zx81.jpg
vic20.jpg
Met de ZX81 en de Spectrum heb ik heel wat theater besturingen gemaakt. Die waren zo lekker in assembler te programmeren en had je de CPU bus makkelijk bereikbaar aan de achterkant. Later werd dat een Apple II, kon je ook zo lekker simpel interfacen naar de buitenwereld. Het eerste begin was voor mij de 4004 zelf bread-boarden en programmeren in assembler ;)

Ach ja, je zou er sentimenteel van worden :lol: Maar terug naar die tijd, alsjeblieft niet zeg. Alhoewel die theater tijd was toch wel veel pret met veel sex, drugs en rock en roll :mrgreen:
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door guido »

met kleurenscherm? decadent.

bij een atom was dat een achteraf-inbouw-optie die niet veel werd gebruikt. Dan liever een 80 kolomskaart (jawel, om 80 karakters op 1 regel te krijgen) 8-[

assembly proggen doe ik nog regelmatig (pics).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Pjotr »

guido schreef:
assembly proggen doe ik nog regelmatig (pics).
Pic'jes in assembler programmeren? :shock: Ben jij masochist of zo? Als iets zich daar nou niet voor leent zijn het die drakerige Pic'jes wel. Pak dan een Atmel AVR, of voor mijn part een Zilog Z8.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Ach ja, je zou er sentimenteel van worden :lol: Maar terug naar die tijd, alsjeblieft niet zeg.
Deze had ik ook nog:
atari%20st.jpg
atari%20st.jpg (23.71 KiB) 423 keer bekeken
Een jaar of 10 geleden voor een prikkie gekocht, vanwege ingebouwde MIDI en bijgeleverde versie van koebees...
Een paar jaar terug ging de floppydrive kapot en toen heb ik hem maar aan iemand van het forum hier gegeven.

Maar op een moderne PC werkt een sequencer toch wel een heel stuk prettiger, vandaag de dag.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”