De JEM! - Slanke 3-weg met 4-units naar een ontwerp van Edo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Even'n fototje van de kleur van de behuizing :)
Er moet dus nog een zijkant op, anders zouden de terminals en poorten niet in het midden zitten. :D

Afbeelding

Afbeelding

Morgen of zondag meer!

P.S.
Het is de achterkant, daar is iets minder gelet op de 'netheid' van de verf :)
Ik had hem ook wel even af mogen nemen met een doekje zie ik nu :D
Morgen/zondag fototje van de voet en het filter :) én de frontjes.
Swiss77
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 13:33
Locatie: Arnhem

Voet

Bericht door Swiss77 »

Hoi ProXius,

De voet die je gaat gebruiken, is die indentiek aan de afbeelding? Zo ja, Is dit iets dat je zelf maakt of ergens kunt kopen. Ik ben namelijk op zoek naar iets dergelijks voor mijn eigen project. Je ziet het veel onder fabriekspeakers maar in zelfbouw ben ik het nog niet teghengekomen.

Succes verder met je project. Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

JEM:
http://images.google.nl/images?um=1&hl= ... ision&cd=1

De gitaar van meneer de friemelaar himself, steve vai (zenuwpees)
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

@Swiss:
Nee ook ik ben het nog niet tegengekomen. Ik maak het van 2x 18mm dik MDF... daaronder spikes. Ik heb een foto gemaakt, vanavond plaats ik ze nog wel even :)

@Apparition:
Tsja weer een JEM :( toch maar een andere naam verzinnen, al zal het voor mij altijd een JEM blijven :)
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Noem je het GEM. 8)

heb je al een methode ontwikkeld om die frontjes zo mooi rond te krijgen als je op tekening hebt gezet?

Grtz. Fokke.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

ProXius schreef:
Tsja weer een JEM :( toch maar een andere naam verzinnen, al zal het voor mij altijd een JEM blijven :)
Ik kende JEM als een Ibanez en als Afrikaanse verzetsbeweging, maar je moest een weten waar JEM allemaal voor staat. Dan maakt 1 JEM meer of minder maakt ook niets meer uit. ;)

--
Ps: ADIJEM* en JAJEM** :lol: komen minder voor. De laatste kent ook nog een leuke/lekkere andere betekenis.

*A DIfferent JEM
**Just Another JEM
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

"JAJEM" is toch een ander woord voor een glas ouwe klare? :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ja precies ;)
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Okai vandaag alles aangesloten...

Kwam tot de conclusie dat alleen hoog en midden het deed.... de woofertjes trillen niet.

Het ligt niet aan de woofers, want allebei de kasten hebben het.
Moet dus ergens in het filter zitten, waarschijnlijk een menselijke fout...

Goede leer voor de volgende keer; zorg dat je er makkelijk bij kan als iets niet werkt... :roll: :roll:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Da's jammer dat er geen laag uitkomt. Even alles goed checken.
Ben wel benieuwd hoe je het vindt.

Succes,
Edo
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Hoi Edo!

Bedankt, het is inderdaad erg vervelend :(
Vooral omdat ik er érg weinig verstand van heb, hehe.

Ik heb nu een multimeter geleend en ben de weerstand aan het meten over de onderdelen en 'lijnen' Als ik het meten goed heb, dan doet de + lijn het prima.

(+ van de multimeter aan + terminal, - van de multimeter aan - laag unit.) Want op deze manier geven ze allebei wél geluid.

Wanneer ik het omdraai:

(- van de multimeter aan - terminal, + van de multimeter aan + laag unit.)
geven ze allebei geen geluid.
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

JOEPIE!

Nou, ik heb het ontdekt hoor. 8) Een compleet menselijke fout van mijn kant, draadje aan de verkeerde kant van cap gesoldeerd. :oops:

Blauw de situatie zoals het had moeten zijn..... groen de situatie zoals ik dat had gedaan. :oops:

Afbeelding

Maar goed! Ze doen het nu dus, wel nog met open kast, dus echt veel kan ik er nog niet van zeggen. Toch denk ik dat dit compleet hun smaak gaat worden! De stemmen komen er echt geweldig uit, volgens mij nog beter als bij mijn focals, tot nu toe klinkt het in ieder geval er goed. En dat terwijl er pas eentje aangesloten staat met een open kast en plat op de tafel. :lol:

Joepie!
Jasper
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Oei oei oen en nog geen foto's :lol:

Ik moet ze nog een keer maken met statief, deze zijn met hoge iso-waarde geschoten helaas.

Afbeelding

De Rega versterker-tuner-cd (jaja, met een mooie zilveren DVD/VRC :oops: )

Afbeelding

Afbeelding

Wiiieeeeeej!
:lol: :wink:

Ze zijn erg blij, zoewel met de looks als het geluid. 8)

Mijn dank aan Edo, Roland en Camiel voor steun tijdens donkere dagen. :lol:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

prachtig man
dikke felizzz
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er zeker goed uit zeg, complimenten.
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

En ze klinken ook prachtig Edo. :)
Vooral het stereobeeld is echt gaaf, helaas merk je dat niet op de manier hoe ze nu staan, maar toen ze nog hier thuis stonden was dat echt waanzinnig.

Het geluid is ook totaal hun smaak. Lekker veel detail zonder scherp te worden. Het laag is ook prima in hun ruimte. De ruimte heeft zeer veel glas en een aantal schilderijen + dus een parket vloer. De ruimte is dus niet optimaal maar het is prachtig wat de speakers toch weten neer te zetten. :)
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Knap werk,lekker strak passen echt in de omgeving :-({|=
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd, zeer moie speakers gewordeen Ook het frontje geeft er wel een nautisch tintje aan!

Jan
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Misschien was het oorspronkelijk niet de bedoeling dat je de ribben door het luidsprekerdoek zou duidelijk kan zien, maar ik vind het effect dat je nu krijgt echt geweldig. Ze staan super in je kamer. ziet er gewoon schitterend uit.
Lekker eenvoudig, maar toch absoluut niet saai.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Die ribbels geven net dat ietsje meer,vind ik :lol:
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Hiehie, bedankt. :)

Ribbels waren eerst niet het idee, maar tijdens het opspannen zag het er wel gaaf uit, dus hebben we het daarna expres gedaan. :lol:
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Inmiddels zijn we een behoorlijke tijd verder en hebben de speakers en Rega spullen de tijd gehad om in te spelen.

Nu kom ik niet zó vaak bij mijn pa maar elke keer als ik de set weer aanslinger, moet ik toegeven dat het wel heel erg lekker klinkt.

Enorm veel diepte en 'air', wauw! Vooral mooie koperen blazers en vocalen klinken waanzinnig door de speakers.

De opstelling is nog steeds hetzelfde, meer gericht op vorm dan functie zullen we maar zeggen.

Maar goed, waarom nu deze bump?

Langzaam zitten we te kijken voor een mooie aanvullende subwoofer. Deze moet betaalbaar zijn, makkelijk in volume te regelen en moet 'blenden' in de omgeving.

De enigste oplossing is hem verwerken in de TV-zuil, zoals deze ook op de foto's te zien is.

Optimaal zal het zeker niet zijn, maar ik denk dat het kan zorgen voor een leuke aanvulling.

- Versterking zal hoogstwaarschijnlijk een Reckhorn worden bij Roland, omdat deze natuurlijk makkelijk in te stellen is.

- Als woofer zit ik te denken aan een mooie Dayton, bijvoorbeeld de SD270-88. Niet zo duur en lijkt me prima voldoende.

- Gesloten ontwerp. Extreme output is niet nodig dus gaan we liever voor een schoon en snel laag.

Met een beetje winISD kom ik dan op een litertje of 50, met een -3 punt van 48hz. Met een mooie boost van de reckhorn kan je dat denk ik wel wat lager krijgen. Weet iemand hoe dit in winISD te simuleren is?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

In de pro versie van winISD kan je een parametrische EQ bij filters toevoegen (Freq, Q en Gain) en kan je op die manier zien hoe een gecorrigeerd verloop eruit ziet. Dat is vooral handig om de max SPL te bekijken en te zien in hoeverre je de maximale excursie of vermogen bereikt hebt en welke hoeveelheid SPL je dan kunt halen (al vermoed ik dat hier niet als doel staat 105db@30Hz ofzo).

Het filter is dan gewoon een tabje, net zoals driver, box, plot, etc. Je kan een highpass, lowpass, linkwitz, parametrisch eq etc toevoegen.

Ik heb overigens zelf een driver uit die serie gekocht (sd215 8"). Ik vond hem er verbazingwekkend goed uitzien voor die twee tientjes (hij is nog niet ingebouwd), maar is een SD270 niet een beetje 'lowbudget' voor zo'n mooi ontworpen stelletje zuilen en al helemaal vergeleken met het budget dat je in de versterking stopt?

Ik zou zelf eerder aan een CSS SDX150 denken in een zeer compacte behuizing. Kost wel 150 euro in plaats van 40, maar dit kan dan tenminste ook wat in een echt klein kastje (met correctie)
Sealed: 24 liters net stuffed with 16 ounces of polyfill. Qtc of 0.7, F3 of
44 Hz, in-room extension to 30 Hz. Will handle 250W+ above 20 Hz,
and provide more than 103 dB SPL from 20 Hz and up, in room
Dan heb je het dus over een blokje van 30x30x30cm. Mooi!

http://shop.speakerenco.nl/product_info ... ts_id=1069

Ik denk dat ik met die SDX10 wel een beetje het andere uiterste heb, maar wellicht zitten er nog nette tussenoplossingen tussen?
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

de SDX-en zijn heerlijk en erg mooi, het is echt afhankelijk van het budget.

De versterking is ook alleen gekozen omdat dit het makkelijkst is. Als de subwoofer helemaal wordt weggestopt, kan je anders niet meer bij de plate amp. Door het lastige formaat van de plate amp vinden we het ook geen optie deze ergens extern in te bouwen.

Omdat de boel dus wordt weggestopt in een -waarschijnlijk- niet geheel resonantie vrij geheel, leek me een te dure setup zonde van het geld.

Hard spelen wordt er nooit gedaan, het gaat juist om de aanvulling als er zachtjes wordt gedraaid.

Ik zal het budget eens gaan opvragen... Zelf vind ik een 12/15" unit een erg schoon geluid geven....
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Ah, als dat totaal niet het doel is, dan is het overkill. Ik snap het principe en de wens van het losse kastje, maar 250 om 40 euro is wel erg scheef.

Ik zou dan liever twee losse kastjes (Ahorn filter en losse eindversterker) voor 100 euro kopen en alsnog een losse subwoofer van 100 euro ofzo.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”