De JEM! - Slanke 3-weg met 4-units naar een ontwerp van Edo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

De JEM! - Slanke 3-weg met 4-units naar een ontwerp van Edo

Bericht door ProXius »

Hoi allemaal.
Het is nu definitief, dit topic is een vervolg op mijn vorige topic:
viewtopic.php?t=6511&highlight=

Volgende week gaat de bestelling de deur uit voor de JEM! (Jasper Mous, met de E van Edo ertussen. :lol: ) Ik weet het, een goedkope naam maar ik kon even niks beters bedenken.

Afbeelding

De JEM wordt een slanke zuilluidspreker van 16cm breed, 130cm hoog en 20cm diep. De basis is de 'Thesis' van Edo en het vernieuwde filter is dan ook geheel met Edo besproken. 8)

---

Het laag zal bestaan uit een kast van 15L met een 110mm basreflexpoort aan de achterzijde.
Hier komt 2x een Peerless HDS-134 Nomex in:
Afbeelding

De midden unit komt samen met de tweeter in een gesloten kast. De midden unit wordt een Peeless HDS-106 Nomex:
Afbeelding

Het hoog zal de Seas 27TDFC voor zijn rekening nemen:
Afbeelding

Dit allemaal komt dus in een mooie slanke kast die ik al ontworpen heb. Deze zal hoogglansrood worden afgewerkt.
8)
Afbeelding

(Overigens komt de uiteindelijke kast niet schuin te staan)

Het wordt voor mij dus best een aardige klus, maar met dank aan Edo gaat dit zeker goedkomen.

Ik wil straks ook het filter wel even plaatsen, maar dan ga ik eerst even toestemming vragen aan Edo. ;) (Komen in ieder geval Audyn caps in en spoelen met 1.4/1.6mm draaddikte)

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen en wil, zodra de bouw gaat beginnen, dan ook zo veel mogelijk foto's maken.

Als laatste wil ik nog even Edo bedanken voor al zijn hulp tot nu toe!
Jasper
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Strak :D

Zo te zien worden de kasten groter dan de ruimte die je nodig hebt voor de units, of lijkt dat maar zo? Ik kan me herinneren dat de Thesis een best wel compact en ontwerpje is namelijk.
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Klopt helemaal. Toch valt het nog mee omdat hij maar 20cm diep is.
Overigens moet het onderste gedeelte behoorlijk verzwaard worden. Dit omdat er een lieve golden retriever door de huiskamer 'sjeest' :D
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Zo, toestemming van Edo om het filter te plaatsen. :)

Dit gaat het dus worden:
Afbeelding

Gewoon met Audyn MKP-QS caps en 1.4mm spoelen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

voor het geld van de mkp-qs kun je bij clarity cap een stuk beter boodschappen doen :wink:
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Ok, dat klinkt zeker interessant!
Ik zou nu 153,20 euro kwijt zijn aan het gehele filter voor 2 kasten.

Edit: Ik heb even een mail gestuurd naar Caps&Coils :)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Dank je. Je hebt een antwoord terug. Mooie speakers. Ik zou ze toch wat naar achter laten hellen voor de mooi.

@Edo wil je me vertellen welke totale rdc je voor de spoelen genomen hebt om de BR af te stemmen? Zo laag mogelijk? Wegens twee woofers parallel?

Groet Roland
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Roland schreef:
@Edo wil je me vertellen welke totale rdc je voor de spoelen genomen hebt om de BR af te stemmen? Zo laag mogelijk? Wegens twee woofers parallel?

Groet Roland
Hoi Roland,

Ik heb je net een mail gestuurd met uitleg... :)
Vanwege het seriefilter best lage Rdc, de 270uH voor het mid kan wat hogere Rdc hebben.

Groet,
Edo
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Dankzij Edo en Roland hebben we alle filteronderdelen nu definitief voor mekaar. :D

2 x ClarityCap APW15uJ160V --- 15.0 uF
2 x ClarityCap APW22uJ160V --- 22.0 uF
4 x ClarityCap APW47uJ160V --- 47.0 uF
2 x ClarityCap APW2u7J160V --- 2.70 uF
6 x Vishay mkp 1837 --- 0.01 uF
2 x Jantzen Audio wirecoil 1.40mm --- 0.22 mH
2 x Jantzen Audio kernspoel 1.40mm --- 1.80 mH
2 x Jantzen Audio wirecoil 1.40 mm --- 0.68 mH
2 x Jantzen Audio wirecoil 1.00 mm --- 0.27 mH
1 x paar Mox 5 Watt M5W3.30R --- 3.30 Ohm
1 x paar Mox 5 Watt M5W18.0R --- 18.0 Ohm

Nogmaals mijn dank aan Roland en Edo voor de hulp.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

dit volg ik zeker
een zeer tof logo toch?mooi strak zoals de speakers?
heb persoonlijk ook goede ervaring met clarity
mvg
audioot
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Nou, weer even een update :D
Alle spullen zijn gehaald bij de gamma.
De speakeronderdelen staan in bestelling en ook het filter staat in bestelling. 8)
Bijlagen
post2.jpg
post1.jpg
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

De foto's spreken voor zich denk ik. :D
Bijlagen
post7.jpg
post6.jpg
post5.jpg
post4.jpg
post3.jpg
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Wow, netjes hoor!!! Heb ook 4 Nomex 134's besteld voor mijn speakers.
Prachtige drivers om te zien,

Gr Onno
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd, een mooie batterij drivers!!!

Krijg zelf zelfbouwjeuk als ik het zo zie!

Jan
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Ziet er inderdaad uit om te smullen... Jem Jem!
Wowly schreef:
Krijg zelf zelfbouwjeuk als ik het zo zie!
Niet krabben maar bouwen... :wink:
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Sorry voor het 'lange' wachten ;) Er is nog niet heel veel gedaan, maar wel al een stapje verder!
Bijlagen
post 9.jpg
post 8.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff over de naam.... kijk eens hier
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Hè bah. :( Hebben ze mijn naam afgepakt. :lol: :lol:

Nu zal ik iets anders moeten bedenken.... maar wat....
Suggesties? :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jemming ?
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

slanted gems :)
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Sorry voor het trage updaten, heb het moment erg druk met werk!
Inmiddels zijn we weer wat verder, de filter onderdelen zijn binnen, (bedankt Roland!) de kasten zitten weer wat verder in elkaar en de gaten voor de drivers zijn in de voorpanelen gemaakt. 8)

Bij gebrek aan een betere naam heb ik er nog maar even JEM op staan :)
Bijlagen
post10.jpg
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Okai, okai, het heeft weer even mogen duren...
Ik was erg druk met werk en... vakantie. :lol: :oops:

Inmiddels zijn we een aantal mooie stappen verder!

- Het filter zit zo goed als geheel in elkaar.
- Alle dempingsmaterialen zitten in de kast.

Ja, het begint nu langzaam toch te komen, daarom zijn we vandaag naar 'Klank en Beeld' gegaan in Wageningen.

Wauw, we hebben -naar mijn mening- toch wel iets moois in bestelling staan waar ik stiekem een beetje jaloers op ben. :D

Het wordt het volgende:

- Rega Mira 3 versterker.
- Rega Apollo 3 CD-speler.
- Rega Radio 3 tuner.
- Van Den Hull "Jubilee Hybrid" Analoge interlink.

De set mooi in het zwart, ik ben in ieder geval benieuwd.
We hebben het mogen beluisteren op een kleine 2-weg AudioVector en dat klonk toch al waanzinnig!

Tsja, ik moet nu maar snel gaan bouwen. :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Rega apollo is een van de betere spelers ongeacht prijsklasse....

Wowly
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Nog vorderingen in je project ? Ben benieuwd naar het eindresultaat :).
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

:lol:
Ja, sorry voor het niet updaten!
Heel erg druk met school en werk, maaaar we zijn in middels een hele stoot verder ;)

Verschillende delen staan al in de lak, filters zijn gemonteerd, etc.
Ik zal in het weekend eens even kijken of ik ergens foto's van kan maken.

:)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”