F.A.S.T. 3" wordt C.A.S.T. met 8" actief laag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

F.A.S.T. 3" wordt C.A.S.T. met 8" actief laag

Bericht door wouter »

Bij het zoeken naar WAF bleek dat speakers op oorhoogte vrij weinig kans maken.
Een Cyburg Needle komt er meestal nog wel doorheen, maar die heeft wat beperkingen qua dymiek en diepgang.

Daarom ben ik gestart met een ontwerp dat qua afmetingen overeenkomt met de Needle, maar dan als F.A.S.T., wat staat voor Fullrange And Subwoofer Technology. In dit geval met actief laag dus mag het een hybride speaker genoemd worden - yeah :lol:

De laagconstructie is gesloten, met seriecondensator wat ook wel gesloten hoogpass (GHP) genoemd wordt. Met ca. 12 liter is deze contructie vergelijkbaar met de micro cube : http://www.lautsprechershop.de/hifi/microcube.htm
Het laag wordt versterkt met een Mivoc AM80, per speaker.

Gister heb ik wat metingen gedaan met de Vifa er in.
Afbeelding%20090.jpg
Afbeelding%20090.jpg (22.95 KiB) 3254 keer bekeken
fast%20needle.JPG
fast%20needle.JPG (20.67 KiB) 3254 keer bekeken
fast%20needle%202.JPG
fast%20needle%202.JPG (22.66 KiB) 3254 keer bekeken
Oja, het klinkt echt enorm lekker!
Afwerkingsplannen komen later :wink:
Laatst gewijzigd door wouter op wo 31 okt 2012, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
meiborg

Re: F.A.S.T. 3" met 8" actief laag

Bericht door meiborg »

Hoi Wouter,

Ik had het plaatje al ergens voorbij zien komen laatst, verloop ziet er gelikt uit!

Mvg Reinder
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

FAST heerst :rock:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Plannen voor afwerking kan ik concreet maken wanneer ik weet hoe flexibel ik de boel wil houden.

in principe wil ik een buis met 10 cm diameter in de laagkast kunnen schuiven/verwisselen zodat bijvoorbeeld ook een Scanspeak 10F of andere toekomstige 3" breedbander of coax er in kan.

Het laag is nu nog omkeerbaar, de woofer bij de grond (stabieler laag) of de woofer hoog (mooiere overgang naar de 3"). Nu kun je wellicht nog handig spelen met de variabelen om het in een kamer 'optimaal' te krijgen.

Uiteindelijk wil ik bijvoorbeeld naar piano lak wit of geannodiseerd aluminium (weer een plaatje van 100x50 cm als geheel om voorzijde en zijwanden buigen) Hout & (mat) zwart is ook nog een optie. Een Dynaudio achtige speling met kleuren op verschillende vlakken is dan wellicht ook leuk.
raw acoustics HTFR.JPG
Deze vorm in wit of aluminium.

Of met hout & zwart MDF
Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Hoi wouter , een goed idee je hybride fast met verwisselbare breedbander of tzt coax.
Je wilt een in schuifbare buis gebruiken , je zou het nog flexibeler kunnen maken door een iets grotere buis te nemen waarin ook een 10cm unit zou passen.
Die mivoc in 12liter ghp met mivoc AM80 geeft een -3 bij 33hz.
Al met al een leuk concept.

Nu zat ik al een tijdje naar de omnes audio cx3.0 te staren , heb die toch vandaag maar besteld bij ruud (speakerland).(ik kon het weer niet laten)
Daarbij moet een woofer, een die eventueel mogelijk zou kunnen zijn is de mivoc xaw210hc .
Zou je eens kunnen meten wat de mivoc doet zonder AM80 , hoe ver die doorloopt in het mid is voor mij van belang.
Gr bas
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ja, ze gaan verschrikkelijk laag. Duidelijk andere koek dan een 2-wegje :wink:
Echter in een kamer is het moeilijk het laag mooi te krijgen, zeker als het erg diep gaat. Dan krijg je zo'n druk onderin op sommige tonen rond 35 Hz terwijl er op 75 Hz bijna geen definitie is, dat valt vooral op bij systemen die diepgaan. Wanneer je met een sub een hoofdluidsprekers aanvult kun je dat meestal beter opvangen dan met een diepgaande hoofdluidsprekers.

Die mivoc's worden intern door de AM80 aangestuurd, dus die bypassen gaat niet zomaar. Ik verwijs liever naar metingen van de hobbybladen. Toch zou ik niet snel weer voor deze woofer kiezen, het is niet mijn ding - optisch.

Voor die CX had ik een topicje lopen - je gaat me dus voorwezen :wink:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=4&t=9442

Ik heb helaas nog te veel units die niet eens uit de doos geweest zijn, dus nieuwe projecten mogen pas na voltooiing.

Vandaag heb ik het nieuwe filter uitgebreid beluisterd. De grap was dat daarna nog grote winst was door aanpassing van de hoogpass condensator voor de vifa. 220uF was duidelijk te groot, dan maar een verkeerde roll off onderin, maar nu met 100 uF is alle druk van snare's af en zijn baslijnen veel rustiger. Het loopt erg mooi samen nu, het lijkt bijna een andere speaker dan eergister :D

Qua opstelling pakt dit goed uit: de boxen staan ca 3 meter uit elkaar en zijn te ver ingedraaid. Hierdoor krijg je net wat meer hoog mee van de speaker die het verste weg staat, en de eerste reflectie via de wanden is -beredeneer ik- een flink stuk minder. Camera kon niet tegen koffie, dus een plaatje moet je er maar bij bedenken :?
bas focal m180
Contacteer:

wouter schreef:
Toch zou ik niet snel weer voor deze woofer kiezen, het is niet mijn ding - optisch.
mivoc XAW210HC + CX3.0 lijkt me schitterend.
Voor die CX had ik een topicje lopen - je gaat me dus voorwezen :wink:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=4&t=9442
Doe je voordeel er mee.

Ik heb helaas nog te veel units die niet eens uit de doos geweest zijn, dus nieuwe projecten mogen pas na voltooiing.
Ja ik ken het .Maarja verslaaft aan hebbe dingetjes.
Maar mocht mivoc toch niet je ding zijn , zolang ik geen keus heb gemaakt met het woofertje onder de omnes kan je ze evt aan mij kwijt.

Jammer dat die mivoc AM80 net te weinig optisch heeft om het laag goed te regelen.
Waarop spelen je breedbandjes eigenlijk???
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

bas focal m180 schreef:
Maar mocht mivoc toch niet je ding zijn , zolang ik geen keus heb gemaakt met het woofertje onder de omnes kan je ze evt aan mij kwijt.

Jammer dat die mivoc AM80 net te weinig optisch heeft om het laag goed te regelen.
Waarop spelen je breedbandjes eigenlijk???
Die Mivoc's bevallen klankmatig wel goed hoor, maar die dikke gedraaide ring en platte fase plug met mivoc erop... erg frontje waardig :wink: De AM80 past prima in dit ontwerp, ik mag hier nog in mijn handjes knijpen hoe goed het klinkt in de (nieuwe) woonkamer. Dit is eigenlijk net zo goed een 2.2 systeem als een F.A.S.T. behalve dan dat de subs niet ergens anders opgesteld kunnen worden.

De breedbanders spelen nu op een voor/eind combi van NAD - maar dat zal in de toekomst waarschijnlijk een micro DVD receiver worden - bijv. tangent MSC-650

hier nog wat metingen van gister:
vifa BSC onder hoeken.JPG
vifa GHP 1.JPG
vifa sublevel 1.JPG
bas focal m180
Contacteer:

Ziet er mooi uit, maar het voornaamste dat je ze goed vindt klinken.
En dat met 2 units.
Vaak is ''less is more''.
Die mivoc AM80 past met zijn subsonic en bas boost precies bij de XAW210, of anders om de XAW210 bij AM80 :lol: :lol: een geslaagde combi.
Was dat vifa'tje niet in de picolino 2 gebruikt??
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

bas focal m180 schreef:
En dat met 2 units.
Vaak is ''less is more''.??
Ja en nee, zeker in het werken met breedbanders is dat een lastig iets. Je krijgt al snel zo'n breedband sound, wat uiteindelijk best vermoeiend is. Ik probeer dit set volwassen te laten klinken. Dit lukt vrijwel alleen met een erg vlakke SPL curve, en dat kost wel weer wat filtering. Het blijft gewoon een heel ander geluid dan een 2-weg, wat ook maar 2 luidsprekers is :D
bas focal m180 schreef:
Was dat vifa'tje niet in de picolino 2 gebruikt??
Dat was aanvankelijk de witte met afscherming - BGS(hielded) en later de BG, in de Pico Lino 8 Ohm. Ik heb de 4 Ohm versie, die heeft geen dip/knik rond 1,5kHz maar gedraagt zich net zo mooi als de papieren versie - op papier :wink: dan he

Ik kan ze op de eerdere naam niet meer vinden, dat was bijvoorbeeld: TG9-FD10/04, maar onder TG9WD 10-4 wel dus fullrange en widerange zal wel overeenkomen :roll: De datasheet link werkt in ieder geval niet meer onder 'F(S)D'.
vifa TG 1.JPG
Bijlagen
TG9SD-10-08.pdf
(101.06 KiB) 86 keer gedownload
TG9WD-10-04.pdf
(102.91 KiB) 107 keer gedownload
Laatst gewijzigd door wouter op za 04 dec 2010, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Na het meten en filteren is wat langer luisteren altijd leuk. Opzoek naar wat de kamer toevoegt en waar het ontwerp verbeterd kan worden lees je ook nog wel eens wat interessants:
9. Max acoustic power transference into room

This is something I became more acutely aware about twenty years ago. We had an unusual two-way speaker system based on a Ted Jordan design. The crossover was a low 150Hz and the two-inch driver covered 150Hz to 20KHz. This was quite a remarkable feat and it certainly worked. But something was also perceived as lacking. When the crossover was lifted to around 500Hz it improved dramatically. There were good reasons for this. The median of the power range of music is 300Hz approx. That is to say that half the energy of music is above 300Hz and the other half is below 300Hz. This means that the maximum power generated is centred on the same 300Hz. So the octave below and above, 150Hz to 600Hz is where most of the energy is emanating from your speaker. To effectively couple this energy to the room and air we need one rather basic commodity, a large radiating surface area. Otherwise it may sound weak and anaemic.
Bron: http://customanalogue.com/elsinore/elsi ... m#ACOUSTIC IMPEDANCE DRIVER MATCHING

Helaas gaat een hoger overname punt niet werken, maar eventueel het hoornladen van de 3" wel. Ik heb nog een stel Buschhorns staan, misschien dat ik het daarmee eens kan gaan uitproberen. Al vaker speelde ik met het idee om laag en midden qua stralingsoppervlak beter te laten aansluiten. De DTQWT van Troels is een mooi voorbeeld...

Maar eens laten borrelen, het moet natuurlijk wel compact blijven dus ik ga niet veel liters inleveren voor de mid :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bij de overgangsfrequentie van het laag en de ghp filtering van de breedbander verwachtte ik nog wat winst.

Ik heb een zuigkring toegevoegd van 18mH (3,7ohm) + 68uF + 10Ohm waardoor de filterwerking van 220uF een heel rustig highpass verloop geeft. De flank van de subwoofer is nog wat flauwer maar het komt in de buurt. De uitslag van de breedbander is kleiner, hoewel de laagdoorlaat meettechnisch groter schijnt.

Een ander groot voordeel is de hogere output boven de 200Hz. In de meting op 10 cm afstand is dit goed zichtbaar.
hybride FAST 1.JPG
Al snel bleek dat de 220uF in de eerste GHP versie te groot was en dat de breedbander hoorbaar te veel voor z'n kiezen kreeg. Daarom heb ik gewerkt met een 100uF, waardoor de eerdere metingen niet meer klopten. Na vanavond wel weer:

Van dichtbij is zichtbaar hoe een dalende lijn vanaf 200 Hz een soort bafflestep compensatie (4 pi naar 2 pi) oplevert, afgezien van de sprong als gevolg kastgeometrie - de echte bafflestep. Met de GHP was dit niet meer het geval. De afstemming zal hierdoor waarschijnlijk wat 'volwassener' zijn. Komende tijd maar eens goed gaan luisteren :wink:

Verschil 220uF, 100uF en 220uF + zuigkring:
hybride FAST 2.JPG
Bijlagen
hybride FAST 1.JPG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

uit metingen blijkt dat de vervorming van deze breedbanders vanaf 200 Hz erg laag is. Onder 200 Hz schiet deze pijlsnel de grafiek uit. Nu heb ik een sub met redelijk flauwe roll off dus weet ik niet of het slim is de breedbander stijl af te filteren.

Ik ben benieuwd of iemand nog een tips heeft voor de integratie van breedbander aan de voorzijde en de woofer aan de zijkant. Hoe stijl zou wenselijk zijn bij bijv. 130 Hz en hoe stijl bij 180 Hz?

Ik had eerder al een link gepost met informatie dat een crossover liever niet te laag moet zijn ivm de maximale muzikale energie rondom 300 Hz (liefst een oktaaf hoger) - wat een basluidspreker rustiger neerzet (Elsignore concept). Bij een F.A.S.T. is dit sideloaded niet te doen denk ik.

Maar hoe dan wel. Ik kom steeds terug op 2 liter voor een flauwe flank, met 1 liter kom ik op een gelijke -3dB frequentie alleen 18 dB. Misschien moet ik naar elektrisch 2e orde highpass maar dan is de overlap/optelling wellicht niet zo fraai meer... :roll: tips zijn welkom :D
bas focal m180
Contacteer:

euh, ik heb ff niks te melden maar ik volg het wel wouter.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Volg binnenkort maar verder Bas, nu ik de Omnes Audio CX3.0 van je overneem :wink:

Als ik dan toch naar de houtzagerij moet... heb deze ook te lang met plezier gebruikt maar in kaal MDF. En nu komt er een alternatieve driver boven de actieve subs, de Omnes Audio CX3.0. Ik verwacht met uitwisselbare topkastjes te gaan werken, de subkasten blijven los van de bovenkasten. Op die manier kan de sub ook anders ingezet worden en zijn de 'bovenstukjes uitwisselbaar :rofl: . Een vergelijking met bijvoorbeeld een toekomstige topbreedbander in het bovendeel lijkt me leuk. Mijn witte Vifa's zijn helaas overleden en toen is het stil komen te liggen. Als de TV via de 3,5mm Jack wordt versterkt moet je die stekker er niet uit trekken wanneer je op lekker volume speelt... :roll:

De dreizwo is een ontwerp van Quint-Audio en ik heb er hoge verwachtingen van, wil het alleen actief maken. Maar nu opzoek naar het filter ontwerp voor midden naar hoog..
DREIZWO1.jpg
user682_pic4628_1307349491.jpg
bas focal m180
Contacteer:

Wouw erg gave kleuren , nou ja zwart wit

http://www.hifi-selbstbau.de/index.php? ... &Itemid=76

Ik denk dat je hiermee vooruit kan :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

eh, die kende ik maar welke componentwaarden er in het filter zitten is natuurlijk de uitdaging...

De titel wordt tegen die tijd wel C.A.S.T. (coax and subwoofer technology) :rofl:
bas focal m180
Contacteer:

wouter schreef:
eh, die kende ik maar welke componentwaarden er in het filter zitten is natuurlijk de uitdaging...

De titel wordt tegen die tijd wel C.A.S.T. (coax and subwoofer technology) :rofl:
Verrek er staan geen waardes erbij :hide:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dus... speuren ;-)

Ik ben op het ontwerp via Quint Audio gekomen die overeenkomstige waarden heeft met het Dreizwo filter wat ik op een foto van een bouwer vond... Ik ben trouwens bereid om gewoon 25,- te betalen voor het ontwerp (jaar abo), maar speuren is zo leuk :wink:

http://www.diy-hifi-forum.eu/forum/show ... 853&page=3
12dB-Tiefpass: 1,5mH (in Reihe), 150µF (parallel)
12dB-Bandpass: 33µF und 1,0mH (in Reihe), 8,2µF und 3,9mH (parallel)
18dB-Hochpass: 3,3µF (in Reihe), 0,18mH (parallel), 5,6µF (in Reihe)

Gruß, Christoph
user682_pic3359_1295017972.jpg

en...

http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-22744.html
Mein Problem ist das der Coax bis jetzt immer nur in sehr schmalen oder sehr breiten Gehäusen verbaut wurde. Ich denke ich werde mich einfach erstmal mit den Datensätzen von HiFi-Selbstbau in BoxSim versuchen, da hab ich ja dann auch direkt die Weiche der DreiZwo.
En even later kom ik dit tegen:
bestellung1_104834.png
En dan zou het toch zo maar kunnen dat de 1,0uF + 0,82uF in het filter hierboven bestaat uit de 1,5uF (lijkt er te staan) en 0,33uF opgebouwd is. De 6,8uF zien we dan ook weer terugkomen, evenals de 0,18mH spoel en 1,5mH. Wellicht komt de 22uF, lijken 2 identiek naast elkaar, samen wel als alternatief voor de 47uF... En die van de bestellijst gaat uit van actief laag. Dus ik zie een bestellijst van de midden-hoog sectie van iemand die eerder aangaf de dreizwo filtering te gaan opvragen O:)

Later lees ik:

Ik ben benieuwd hoe anderen er tegenaan kijken. De 1+0,82 zie ik niet terug, 5,6, 6,8 en 8,2 kom ik ook niet consequent tegen. Ik schat het nu zo in (beide foto's hebben een verschillend filter lijkt me)
Die Frage ist jetzt nur, soll ich die DreiZwo-Weiche probieren oder die neue simulierte bestellen? Der Wirkungsgrad ist jedenfalls deutlich höher, sieht man auch hier:
Ik begin er vrij zeker van te worden, leuk dit
filter 1.JPG
Verder dan onderstaande invulling kom ik niet, het is niet met zekerheid maar qua opzet redelijk goed controleerbaar. Als iemand een idee heeft hoe ik aan de boxsim file kan komen kan ik het met de impedantie en elektrische filtercurve simulaties checken welke waarden er bijvoorbeeld in de 3e orde hoogdoorlaat zitten.
filter ingevuld.JPG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nog even de Hobby Hifi bekeken met de Cumulus B(vloerstaand) en Cumulus C(center).

Qua filteropzet kan ik in iedergeval uitgaan van 3e orde hoog en geen weerstanden in de hoogsectie.
Voor een mooie filterwerking zou ik dicht bij de Dreizwo moeten blijven, de afstraling van de CX3.0 zal vrijwel gelijk zijn al ga ik de kast iets smaller maken, max 14 cm breed. Hangt er even vanaf hoe het optisch uitkomt rondom de CX3.0 omdat deze met 95x95mm breder en hoger is dan de Vifa TG10FD (84x84)

Zijn er hier nog speurneuzen??? Het dreizwo filter lijkt me prettig om de definitieve versie van te weten.

Ik zal een geschikte banddoorlaat moeten gaan maken, bij 300Hz overgang vind ik te hoog. Ik wil de baskolom omkunnen draaien, voor strak laag klinkt de woofer bij de grond (soms) beter. Afhankelijk van opstelling kan er zo nog met het volume, de overgangsfrequentie (beide vanwege de eigen versterkermodule) en de boost in het (sub) laag (woofer bij de grond) gespeeld worden. Altijd handig.
filter ingevuld.JPG
bas focal m180
Contacteer:

wouter schreef:

Ik zal een geschikte banddoorlaat moeten gaan maken, bij 300Hz overgang vind ik te hoog.
filter ingevuld.JPG
Ik denk dat onder de 300hz te laag is voor de mid van de coax , sd38cm2 1mm x-max , mischien 250hz maar doe geen 200hz daar springt de vervorming bij 90db flink omhoog . met een potente mivoc lijkt me lager filteren te veel vervorming als het even wat luider moet gaan .
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nou, 90 dB is luid hoor. en 1% vervorming is vrijwel niet hoorbaar dus ik vind dat minder belangrijk dan plaatsbaarheid van zo'nn designachtige luidspreker. 300 Hz naast een wand, kast of raam zit ik niet op te wachten, liever rond 150Hz.

Maar wel goeie tip hoor.
markbakk

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
en 1% vervorming is vrijwel niet hoorbaar
Ehhhh, 1% 2e harmonische is nét hoorbaar onder goede omstandigheden (maar meestal niet onprettig), 1% 3e harmonische is goed hoorbaar. Wat doet een speaker buiten z'n Xmax vooral?

Wel mooi dat dit topic weer loopt! Ik vind het een mooie kast.
bas focal m180
Contacteer:

Even gekeken in de nieuwe H&H , als je op of boven de 200hz blijft is 90db haalbaar zonder dat de vervorming echt omhoog gaat .
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Klopt, ik verwacht op -6dB tussen 150 en 200 Hz uit te komen.

Maar 1% bij 150 Hz is bij een luidspreker met de afmetingen van een Cyburg Needle heel acceptabel hoor ;-)

Deze komt uit het topic waar Bas een link van gepost heeft
OACX3 hoogdoorlaat.gif
f6 op 180 Hz
Laatst gewijzigd door wouter op wo 31 okt 2012, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”