Low Budget PC setje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Low Budget PC setje

Bericht door jcgv »

Een kleine introductie, ik ben een HBO electrostudent. Ik ben een totale leek op het gebied van zelfbouw audio, ik heb aardig wat ervaring met analoge electronica. Heb ooit een gitaar versterker gemaakt om erachter te komen dat het bouwen ervan leuker was dan het gebruiken :oops: .
Maar het hout bewerkingsgedeelte is helemaal nieuw. Gelukkig heb ik een oom die timmerman is en hij wilt mijn helpen met de behuizing voor de speakers, en recht gezaagde planken lijkt me wel belangrijk voor het maken van een speaker. :lol:

Het plan
ik wil een leuk set voor bij mijn computer maken op het budget van een student (max 200 euro, minder is beter). Ik verwacht niet de perfect speakers te maken, ik hoop een een leuk setje dat goed werkt om mijn TV series te kijken, te gamen en muziek te luisteren terwijl ik achter mijn computer zit. Ik heb geen enorme geluidsvolumes nodig, ze worden alleen gebruikt voor mijn PC.
Na wat rond kijken op dit forum en de rest van het internet en verschillende ontwerpen te bekijken. Om een of andere reden trekken de tangband W3-871 me erg aan, vraag me niet waarom, ik heb ze nooit in actie gehoord. Tijden het zoeken naar ontwerpen ben ik op twee ontwerpen gekomen die mij een goede keuze lijken:

Tangband W3-871S monitor.
Voordelen:
- Simpel ontwerp, dus ik kan minder fout doen bij het houtgedeelte.
- Goedkoop, bij een webshop kom ik op 65 euro voor de compenenten voor twee speakers(hout en klein grut wat ik al heb liggen nog niet meegerekend)


nadelen:
- De maker zegt dat lage tonen niet het sterkste punt zijn. Hoewel ik geen "bas is alles" type ben, is geen lage tonen niet geweldig. Maar gezien de kosten, zou een subwoofer-achtig iets er nog bij kunnen.

breedband tangband by Joedirt
Voordelen:
- Meer info op deze site te vinden hierover.
- de maker is er positief over
- beter geluid?
- goedkoop

nadelen:
-groter, ze komen op mijn bureau te staan, en dit komt aardig aan de maximale formaat dat ik nog kwijt kan op mijn bureau naast twee computer schermen :lol:
- In gewikkeldere kast om te maken. Ik heb er trouwen in dat het wel gaat lukken maar het is wel meer dat fout kan gaan.

Dan de vraag wel of geen subwoofer, als is deze vraag niet direct belangrijk. Ik kan altijd later een sub erbij bouwen als ik meer lage tonen wil. En het lijkt me handig om eerst de speakers goed te krijgen voordat ik me verder zorgen ga maken.
Voor de versterker, deze wil ik zelf wat gaan bouwen, gezien het doel van de speakers zal ik niet zo'n zware versterker hoeven te maken. Ik heb nog LM1875 ICs liggen, dus waarschijnlijk wordt het een gainclone-achtige versterker.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Low Budget PC setje

Bericht door Henkjan »

welkom jcgv! als je al een gitaaramp gebouwd heb, ben je toch niet echt een beginner op audio gebied 8)
jcgv schreef:
..... maximale formaat dat ik nog kwijt kan op mijn bureau naast twee computer schermen
hoe groot zou t mogen worden dan? ik zou eens kunnen zien hoe de kast van het paasproject 2008 moet worden voor de W3-871. ik neem aan dat je 'm dan wel rechtop gaat zetten?
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: Low Budget PC setje

Bericht door jcgv »

Henkjan schreef:
welkom jcgv! als je al een gitaaramp gebouwd heb, ben je toch niet echt een beginner op audio gebied 8)
Misschien, maar een printje etsen en compenenten solderen vind ik persoonlijk niet echt audio :P
Henkjan schreef:
jcgv schreef:
..... maximale formaat dat ik nog kwijt kan op mijn bureau naast twee computer schermen
hoe groot zou t mogen worden dan? ik zou eens kunnen zien hoe de kast van het paasproject 2008 moet worden voor de W3-871. ik neem aan dat je 'm dan wel rechtop gaat zetten?
Moeilijke vraag :D, het is niet alsof ik een vaste maat in me hoofd heb maar ik wil liever geen speaker van een meter hoog op mijn bureau. Ik heb ongeveer 30 centimeter aan breedte over per kant, voor de diepte iets van een halve meter.
En wat is paas project 2008? Heb rond zitten kijken maar ik kan er weinig over vinden.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Low Budget PC setje

Bericht door Heatside »

Op youtube kwam ik een filmpje tegen van een mooi setje desktop speakers. Helaas kan ik er geen tekeningen van vinden.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ph3qgDShJo0[/youtube]
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Low Budget PC setje

Bericht door Vuurkat »

Twee speakers naast je scherm die ook bas geven is niet altijd handig, soms kan je bureau enorm gaan resoneren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Low Budget PC setje

Bericht door Henkjan »

jcgv schreef:
..... Ik heb ongeveer 30 centimeter aan breedte over per kant, voor de diepte iets van een halve meter.
En wat is paas project 2008? Heb rond zitten kijken maar ik kan er weinig over vinden.
oh, dat is lekker ruim, dan past er best wel veel :mrgreen:

paasprojecten
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Low Budget PC setje

Bericht door wouter »

Pico Lino 2 is ook niet heel duur, voldoende laag denk ik...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8203
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Low Budget PC setje

Bericht door Juicie »

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Low Budget PC setje

Bericht door meiborg »

hoi,

Die mini monitors zijn oorspronkelijk van zaphaudio en klinken heel behoorlijk vanaf zo'n 100hz. Zit echter totaal geen bas in dus een sub is wel aan te raden
.

Groeten reinder
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Low Budget PC setje

Bericht door wouter »

Ta daaaaa:

http://www.quint-audio.com/qaudio/index ... 37&clang=0

en dan deze :wink:

CT227 MKII Extreme Edition
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: Low Budget PC setje

Bericht door jcgv »

Nu wordt het moeilijk kiezen, ik voel de verslaving beginnen. Als ik nou een maandje niet ga stappen kan ik misschien twee verschillende setjes maken :lol:
wouter schreef:
Ta daaaaa:

http://www.quint-audio.com/qaudio/index ... 37&clang=0

en dan deze :wink:

CT227 MKII Extreme Edition

Hmm, zover ik het begrijp zit alles bij dit pakket behalve de schroeven en het plaatje waar de connector opkomt? Dus ook het hout?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Low Budget PC setje

Bericht door wouter »

Daar lijkt het wel op, een CNC pakketje wellicht. Ze zijn namelijk met 80,- gebouwd te krijgen, dus als je dat pakket kan krijgen is dat natuurlijk wel erg netjes. Toch is het niet vanzelfspreken, dus ik zou even een mailtje sturen als je het wilt weten.
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: Low Budget PC setje

Bericht door jcgv »

Het wordt zolang het er nu uit ziet het paasproject. Met Omnes Audio BB3.01, een direct kopie van Henkjan's ontwerp dus, Henkjan is erg positief over het ontwerp en staand zijn deze speakers even hoog als mijn monitor :D . Ik heb nog geen last van een vriendin/vrouw en bij behoorde WAF factor maar het oog wilt ook wat.

eerste een plaatje in Sketchup, het is meer om mezelf een voorstelling te geven over hoe het er uit gaat zien. Het gat voor de driver is gegokt, en wordt nog aangepast wanneer ik de drivers in me handen heb. De rest is gekopieerd van Henkjan. Het enige waar ik mee zit is dat ik (nog) geen idee waar ik het filter kan plaatsen waar ik er later nog bij kan.

Tweede plaatje is het filter voor CT222, zover ik het begrijp is C2, L2 en R2 optioneel, en de reden dat ik later nog bij het filter wil kunnen. Tenzij deel twee van de filter absoluut (on)nodig en het aanpassen van het filter noot zal gebeuren.


Als laatste, heeft iemand hier ervaring met speakerenco.nl? Of andere shop waar ik drivers/onderdelen kan kopen.
Bijlagen
Paasproject2008.png
Weiche CT 222.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Low Budget PC setje

Bericht door Henkjan »

als je later nog bij het filter wil kunnen, dan zou ik een grote terminal nemen voor de aansluitingen:
IT terminal T105.jpg
en die dan bovenaan achterop. En dan t filter op een klein plankje oid monteren, dat kan je dan bv met een haak aan het tussenschot in de speaker ophangen

jcgv schreef:
Tweede plaatje is het filter voor CT222, zover ik het begrijp is C2, L2 en R2 optioneel, en de reden dat ik later nog bij het filter wil kunnen. Tenzij deel twee van de filter absoluut (on)nodig en het aanpassen van het filter noot zal gebeuren.
ik zou voor de rechtopstaande versie gewoon het filter voor de Needle met BB3.01 pakken:
needle_filter_bb301.jpg
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Low Budget PC setje

Bericht door Vuurkat »

Misschien past het filter zelfs wel op de terminal.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Low Budget PC setje

Bericht door EppeRRR »

En al een enig idee wat de definitieve afwerking wordt?

zal dit topic volgen iig :D
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: Low Budget PC setje

Bericht door jcgv »

EppeRRR schreef:
En al een enig idee wat de definitieve afwerking wordt?

zal dit topic volgen iig :D
Nog niet, pianolak zou mooi bij mijn schermen passen, maar ben bang dat het wel erg grote glimmend vlakken (met vingerafdrukken) worden. Om nog maar niet te spreken om het überhaupt netjes te verven. Misschien hoogglans, het is dan zeker niet de eerste keer dat ik de schuur ombouw tot spuitcabine, hmm mischien heb ik nog de verf over van de brommer die ik toen gespoten heb, hoe klinkt kawasaki groen? :lol:. Fineer lijkt me ook wel leuk om te proberen. Aan ideeën geen gebrek, het is meer dat ik een haalbaar eerst project heb.
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: Low Budget PC setje

Bericht door jcgv »

update:
Drivers, filters en terminals binnen.
Morgen als ik tijd heb ga ik MDF halen, en de bouten, moeren en al het andere kleine grut.

Het filter moet passen achter op de terminal, het enige is dat ik jamer genoeg niet (meer) een printje kan frezen op school. Blijkbaar vinden ze het niet leuk dat voor elk printje dat voor een project is 10 printjes voor eigen gebruik worden gemaakt door elke student :lol: . Dus het wordt of zwevend opbouwen of een gaatjesprint. Ook een TA2020 ampje + voeding op de kop getikt vandaag, voor 50 euro kan ik geen versterker + voeding bouwen. Alleen al de transformator + koelblokken kosten meer en zonder de mogelijkheid om gratis printjes te maken wordt het moeilijker.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Low Budget PC setje

Bericht door farmall »

Heatside schreef: Op youtube kwam ik een filmpje tegen van een mooi setje desktop speakers. Helaas kan ik er geen tekeningen van vinden.

Erg leuke speaker, ik ben verder aan het zoeken geweest, probeer deze link eens:
http://telavox.1616bbs.com/bbs/

Helaas geen maten :( maar je ziet wel het ontwerp :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Low Budget PC setje

Bericht door Marp »

jcgv schreef:
het enige is dat ik jamer genoeg niet (meer) een printje kan frezen op school. Blijkbaar vinden ze het niet leuk dat voor elk printje dat voor een project is 10 printjes voor eigen gebruik worden gemaakt door elke student :lol: . Dus het wordt of zwevend opbouwen of een gaatjesprint.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 281#p20281
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Low Budget PC setje

Bericht door Henkjan »

zei iemand zwevend opbouwen?
Afbeelding
:lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Low Budget PC setje

Bericht door wouter »

voor een goed geluid moet dat kapje er wel vanaf hoor :lol:
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: Low Budget PC setje

Bericht door jcgv »

Vandaag is me versterker en voeding binnen gekomen.

Nu nog tijd vinden om het in elkaar te zetten. :lol: De totale kosten staan nu op ongeveer 160 euro, met nog de afwerking van de speakers, behuizing voor versterker en connectors volumepot en schakelaars voor de versterker te gaan. Ik zou bijna gaan geloven dat het nog lukt voor het budget van 200 euro :D
Bijlagen
Het hout
Het hout
TA2020 versterker
TA2020 versterker
BB3.01
BB3.01
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: Low Budget PC setje

Bericht door jcgv »

En de een na laatste schop voor dit topic van mij: Ze zijn klaar! :D
Ik ben jammer genoeg een hoop foto's kwijt geraakt van het bouwen. En heb nog niet veel tijd gehad om er goed na te luisteren. Ik heb namelijk nog geen versterker ervoor, en had even een oude stereo gepakt, maar die was brakker dan verwacht: tuner reageerde niet, cd speler leesde geen cds. Het enige dat werkt was de tape deck :lol: . Gelukkig na een hoop zoekwerk en 3,5 mm jack naar tulp kunnen vinden en wat kunnen luisteren. Maar de stereo stond nog op 16 jarige ingestelt (hoog weggedraait, bass zo hoog mogelijk) en ik had geen idee hoe dat ding ook al weer werkte.

Maar van wat ik gehoord heb klinkt het zeer goed. Ik kan begrijpen dat Henkjan een keer moest kijken of er niet nog ergens een subwoofer aanstond. Nu snel mijn versterker werkend krijgen en dan kan ik eens goed gaan luisteren. Foto's volgen zodra ik mijn SD kaartje heb gevonden.
pcw
Berichten: 53
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 9:46

Re: Low Budget PC setje

Bericht door pcw »

jcgv schreef:
Nu wordt het moeilijk kiezen, ik voel de verslaving beginnen. Als ik nou een maandje niet ga stappen kan ik misschien twee verschillende setjes maken :lol:
wouter schreef:
Ta daaaaa:

http://www.quint-audio.com/qaudio/index ... 37&clang=0

en dan deze :wink:

CT227 MKII Extreme Edition

Hmm, zover ik het begrijp zit alles bij dit pakket behalve de schroeven en het plaatje waar de connector opkomt? Dus ook het hout?
"benötigt wird nur holzzuschnitt"

word zonder hout geleverd dus
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”