Bouw 2.5 weg Center met Seas units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

Hierbij het bouw verslag van de 2.5 weg center met Seas units.

Dit is een vervolg van mijn topic uit het algemene forum: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12253
Image2.jpg
Midwoofer Seas CA15RLY:
IMG_3172.JPG
Tweeter Seas 27TBFC/G
IMG_3173.JPG
Afgelopen zondag heb ik bij de Gamma een mdf dekplaat verzaagd, deze is van betere kwaliteit dan wat terug te vinden in het vak, doordat deze beter geperst is en ook een stuk zwaarder dan het normalen mdf. Echter was hij wel 19mm dik, ik weet niet of dit door vocht is gekomen, of doordat het een dekplaat is, maar ik kwam er later pas achter en dus moest ik elke aanpassingen maken in de tekeningen. Bovendien zijn dekplaten gratis.
Vandaag heb ik dus de hele dag in de schuur gestaan:

Als eerste de opstelling voor het frezen van de rondingen voor de zijkanten en het binnenwerk.
IMG_3142.JPG
Doordat het de hele dag aan het regenen was, heb ik gefreesd in de schuur.
IMG_3144.JPG
IMG_3146.JPG
Ook nog de baffle gefreesd vandaag.
IMG_3153.JPG
IMG_3154.JPG
IMG_3156.JPG
Als laatst heb ik vandaag de baffle, bestaande uit 19mm en 12mm mdf op elkaar gelijmd.
IMG_3159.JPG
IMG_3160.JPG
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

Vandaag weer bezig geweest. Alleen nog met deufeltjes in elkaar zetten en dan de zijkanten erop buigen.
Bijlagen
IMG_3175.JPG
IMG_3177.JPG
IMG_3178.JPG
IMG_3181.JPG
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door nxs77 »

Zo.. dat begint er al op te lijken.
Gebruikersavatar
matthijs1988
Berichten: 115
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 23:53
Locatie: Heteren

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door matthijs1988 »

zo hee! das een nette constructie!
waar ga je de rondingen mee maken?
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door Mphus »

super gaaf! en mooi gemaakt!! :shock:

heb je vast vaker gedaan?

groeten Daan
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

matthijs1988 schreef:
zo hee! das een nette constructie!
waar ga je de rondingen mee maken?
Net als dit project: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=8636

Met 4mm mdf en dan met spanbanden/lijmklemmen vastzetten, misschien ook wel een schroefje, aangezien die toch niet zichbaar meer zijn na het fineer.
Gebruikersavatar
matthijs1988
Berichten: 115
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 23:53
Locatie: Heteren

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door matthijs1988 »

RUben schreef:
matthijs1988 schreef:
zo hee! das een nette constructie!
waar ga je de rondingen mee maken?
Net als dit project: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=8636

Met 4mm mdf en dan met spanbanden/lijmklemmen vastzetten, misschien ook wel een schroefje, aangezien die toch niet zichbaar meer zijn na het fineer.

idd zal weinig kwaad kunnen..

Zal goed matchen met je andere speakers denk ik...

is dat trouwens blank eiken fineer? dit is namelijk exact wat ik wil hebben voor mijn setje speakers.
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

matthijs1988 schreef:
RUben schreef:
matthijs1988 schreef:
zo hee! das een nette constructie!
waar ga je de rondingen mee maken?
Net als dit project: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=8636

Met 4mm mdf en dan met spanbanden/lijmklemmen vastzetten, misschien ook wel een schroefje, aangezien die toch niet zichbaar meer zijn na het fineer.

is dat trouwens blank eiken fineer? dit is namelijk exact wat ik wil hebben voor mijn setje speakers.
Teak
teak.jpg
teak.jpg (20.84 KiB) 1562 keer bekeken
Laatst gewijzigd door RUben op vr 29 okt 2010, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

In de lijm:
Bijlagen
IMG_3186.JPG
Gebruikersavatar
matthijs1988
Berichten: 115
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 23:53
Locatie: Heteren

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door matthijs1988 »

RUben schreef:
Teak
teak.jpg
dacht dat het altijd wat donkerder was... mooi.. het heeft ietswat meer contrast dan eiken..
houdt het zeker in gedachten.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door EppeRRR »

Mooi project :D Zal het topic in de gaten houden :D
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door JvS »

RUben schreef:
In de lijm:
Mooi hoor. Ik heb je andere topic ook met bewondering gevolgd. Hoe maak je het frame zo precies dat het als een puzzel in elkaar past? Want het lijkt wel op 0,1mm nauwkeurig aan te sluiten allemaal!
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door cobaltjeh »

JvS schreef:
RUben schreef:
In de lijm:
Mooi hoor. Ik heb je andere topic ook met bewondering gevolgd. Hoe maak je het frame zo precies dat het als een puzzel in elkaar past? Want het lijkt wel op 0,1mm nauwkeurig aan te sluiten allemaal!
Toevallig een freesmachine verstopt in de schuur? :roll:
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

JvS schreef:
RUben schreef:
In de lijm:
Mooi hoor. Ik heb je andere topic ook met bewondering gevolgd. Hoe maak je het frame zo precies dat het als een puzzel in elkaar past? Want het lijkt wel op 0,1mm nauwkeurig aan te sluiten allemaal!
Bedankt voor je reactie,

-Een goed ontwerp.
-Op alle stukken MDF met potlood alle maten uittekenen, kan je tijdens het frezen/zagen precies zien of je goed zit.
-Proefstukken maken en daarna alles goed uitmeten en eventueel aanpassen.

Bovendien is het zonder deuvels niet te doen om alles op z'n plek te houden. En sommige delen zitten niet helemaal goed op elkaar, maar net even met de schuurmachine er overheen en het is zo goed als passend allemaal.

Ik heb ook de tekeningen van Inventor bijgevoegd.

Zometeen ga ik de eerste zijkant erop lijmen!
Bijlagen
Seas_Tekeningen.pdf
(66.75 KiB) 152 keer gedownload
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RobertD »

Heb jij twee freesmachines? Da's wel handig.
Die kleine Bosch heb ik ook, ik zie dat jij er een cirkelgeleider voor hebt gemaakt. Dat ga ik nog eens afkijken van jou.
Welke dikte hebben die draad einden die je hebt gebruikt?

Het ziet er erg fraai uit wat je maakt.
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

Draadeind 8mm, maar deze is wel een beetje aan de lompe kant hoor, want ik moest voor die ronding een radius van 400mm hebben. Dus heb ik deze ook maar meteen gebruikt voor de baffle.
Je kan trouwens ook een klein schroefje aan een kant van de bovenfrees in de onderplaat schroeven, want dat draadeind werkt eigenlijk voor geen meter als je de bovenfrees wilt schuiven over dat draadeind, helemaal als ze niet precies op de gaatjes van de bovenfrees passen.

Ook nog een tip, houdt de stofzuiger achter de bovenfrees en niet ervoor, zoals ik had, dat werkt niet zo goed :P

Succes.
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

Zijkant, dit geldt trouwens alleen voor de eerste laag. Nakomende lagen gaat iets simpeler, omdat de plaatjes groter zijn dan de kast zelf, kunnen er tijdenlijk twee schroeven in de achterkant waardoor het profiel niet van de plaat afschuifd tijdens het klemmen. Door eerst het profiel aan de bovenkant te klemmen, zoals te zien is op het derde plaatje, alleen dan zonder schroefjes, kan deze zo strak over de kast worden getrokken als het ware. Extra blokjes tussen de spanbanden, na de eerste laag, is niet aan te raden, i.v.m deuken die zichtbaar blijven.
Bijlagen
Inlijmen
Inlijmen
Recht erop leggen en klemmen met een lijmklem en vast zetten met twee kleine schroefjes.
Recht erop leggen en klemmen met een lijmklem en vast zetten met twee kleine schroefjes.
Vlak profiel erop
Vlak profiel erop
Profiel aan de onderkant erop, spanbanden erop, beetje aantrekken. Lijmklemmen erop, spanbanden strak aantrekken. En alle andere toeters erop.
Profiel aan de onderkant erop, spanbanden erop, beetje aantrekken. Lijmklemmen erop, spanbanden strak aantrekken. En alle andere toeters erop.
Laatst gewijzigd door RUben op za 06 nov 2010, 22:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door cobaltjeh »

Er mooie constuctie! Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Maar als ik zo je vorige project zie, zal dat zonder twijfel weer erg mooi worden. :D
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

Ik zoek 4 inbusbouten m6x60 in het zwart, weet iemand een website?

edit: heb bij tooltopper wat gevonden voor een goede prijs.
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

Update
Bijlagen
Heb alle zijkanten erop gelijmd. De baffle heb ik schijnbaar iets te smal afgezaagd, hierdoor heb ik vlink wat weg moeten schuren van de zijkanten om het goed aan te laten sluiten.
Heb alle zijkanten erop gelijmd. De baffle heb ik schijnbaar iets te smal afgezaagd, hierdoor heb ik vlink wat weg moeten schuren van de zijkanten om het goed aan te laten sluiten.
De baffle geplamuurd en de onder en bovenkant al gefineerd.
De baffle geplamuurd en de onder en bovenkant al gefineerd.
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

Eindresultaat
Bijlagen
Binnenkant
Binnenkant
Eindresultaat, zonder voetjes(dopjes). Twee keer grondverf, twee keer lak met roller (zijdeglans/schoolbordenverf 50/50 voor een wat matter resultaat) daarna nog een keer met de spuitbus.
Eindresultaat, zonder voetjes(dopjes). Twee keer grondverf, twee keer lak met roller (zijdeglans/schoolbordenverf 50/50 voor een wat matter resultaat) daarna nog een keer met de spuitbus.
Gebruikersavatar
matthijs1988
Berichten: 115
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 23:53
Locatie: Heteren

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door matthijs1988 »

Dat Heb je snel gedaan!.

hoe klinkt het? nog wat aan het filteren geweest?

gr. Matthijs
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

Ik heb het bij de eerste versie van het filter gehouden, hierbij had ik op gehoor nog een condensator aan toegevoegd die ik nog had liggen, maar verder geen veranderingen. Dit is mede omdat ik niet beschik over een meetset. Het is een gesloten kast, dus er kon weinig aan fout gaan. Hij klinkt overigens prima volgens mijn gehoor! Eigenlijk niet veel verschil met mijn huidige fronts, met ongeveer het zelfde filter (ook nooit gemeten) en buiten het laag bereik.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door EppeRRR »

Ziet er heel er mooi uit, prachtig gefixt in zo'n korte tijd :D
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Bouw 2.5 weg Center met Seas units

Bericht door RUben »

Ff een betere foto..
Bijlagen
IMG_32212.jpg
Gesloten