Wie kent deze speaker?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Wie kent deze speaker?

Bericht door Vinculum »

Het gaat om deze speaker:
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/D4-1.htm

Ik wil heel graag de bouwtekeningen hiervan zien maar ik krijg ze niet gevonden. Heeft iemand deze? Al is het maar een foto/tekening als de maten er maar op staan. Ben namelijk erg geintrigeerd door dit ontwerp.

Ik vraag me ook af of sit mogelijk is met een andere unit? Bijv de W4-1320.

Bijgevoegd een PDF die ik gevonden heb over deze kast.
Bijlagen
349_0.gif
D4-1.pdf
(42.09 KiB) 389 keer gedownload
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

ah, de Tangband goes Ikea set :lol: incl goudkleurige imbussleutels en stripverhaal bouwbeschrijving. 8)

deze heb ik staan.... in de doos, nog geen gelegenheid gehad 'm te luisteren. op diyaudio.com heb ik echter een paar zeer positieve verslagen gelezen.

bouwtekeningen zijn er niet, hij wordt alleen als complete set verkocht. dit is echt een enorm mooi stukje MDF-origami van Tangband, een hoorn zo vouwen dat die in zo'n klein kastje past.

zoiets zal ongetwijfeld met een andere driver te ontwerpen zijn, zal echter niet makkelijk zijn...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

als ik zo de layout bekijk lijkt die wel een beetje gephotoshoped..
zal trouwens een aardig gewicht inde strijd gooien!
Wel een prachtige look, dat zeker!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

Zag er inderdaad mooi uit op de zelfbouwbeurs in Gelsenkirchen. Het 'goud' van de tangband combineerde erg mooi (vind ik!) met het MDF van de behuizing. 8)
Heb hem helaas niet beluisterd.

groeten,
Aat
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

Vind em wel heel stoer anders :)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

@Juoigâ

Hmm als jij ze hebt staan dan moet het niet zo heel moeilijk zijn om de maten van de belangrijkste 4 platen te krijgen? ;) *Kijkt Juoigâ heel vriendelijk aan*
Misschien heb je zelfs wel de tekeningen erbij (volgens de site van BPA zit die in de kit)? *Kijkt Juoigâ nog vriendelijker aan*

Wat kost de unit los ongeveer?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik ben zeer benieuwd hoe dat klinkt. Het ontwerp ziet er geweldig uit.
Wat kost eigenlijk de losse driver?
En het hele pakket, incl. hout?

Als je vrijwilligers zoekt om het in elkaar te zetten, dan kom ik graag langs.... en neem ik mijn digitale camera en rolmaat wel mee :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

RobertD schreef:
Als je vrijwilligers zoekt om het in elkaar te zetten, dan kom ik graag langs.... en neem ik mijn digitale camera en rolmaat wel mee :wink:
Hier nog 1! Ik wil ze zelf ook wel opmeten inderdaad. Of een keer de kopieerfrees er langs te halen.
Ik zit me net te bedenken dat dit wel heel erg gaaf zou zijn om in perspex/acryl uit te voeren! Dat zou erg vet staan in de woonkamer!!
Of alleen maar de buitenste platen in perspex/acryl. Dan zie je toch de binnenkant en maakt de speaker kleiner en dus de waf groter.

Ahhh dromen.....
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als je ze van perspex maakt moet je wel doorzichtige lijm gebruiken, anders is het effect weg.
Ik neem tenminste aan dat de vlakken onderling ook verlijmd dienen te worden.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik denk het niet eerlijk gezegd. Wat zou dan de toegevoegde waarde zijn van al die schroeven door en door. Ik denk dat het een screw-only kast is. Op 1 van de foto's zie ik ook een beetje BAF en wat dempingsmateriaal. Ik vermoed dat dat is voor de ruimte achter de unit. Deze zou je, als je de kast van acryl maakt, donker kunnen maken zodat je het dempingsmateriaal niet ziet.
Ik heb net even een vlugge berekening gemaakt voor acryl. Een paar volledig in acryl kost je ongeveer 500 euro aan acryl.

Weet niet of de speakers dat waard zijn qua klank. Bovendien zijn dat platen van 3mm dik dus word echt een sandwich. Kreeg zo even geen dikkere platen gevonden. Eventueel kun je ook alleen de buitenste panelen doorzichtig doen zoals ik al zei. Kost het je zo'n 100 euro aan materiaal.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nog wat duidelijke foto gevonden.
Bijlagen
extURL.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik ben even bezig geweest met een concept in 3D op basis van bovenstaande foto. De maten zijn volledig uit de duim gezogen hoor maar het geeft wel een aardig beeld hoe hij eruit zou zien met acryl aan de zijkanten.
Pas als je dit zo in 3D ziet krijg je pas goed in de gaten dat dit een erg slim ontwerp is! Bijgevoegd zijn 2 renders van de kast.
Bijlagen
Concept2.jpg
Concept.jpg
En helemaal in Acryl voor de liefhebbers...
En helemaal in Acryl voor de liefhebbers...
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Acrylaat is er tot 40 mm te krijgen.
Het is idd wel een erg dure grap.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel een klein kastje.
Als er wat maten bekend zijn kan ik er wel eens een
berekening op los laten wat zon pakketje gefreesd en wel zou moeten kosten.

Groeten,
Robin
Plaats reactie