zelfbouw phonopre voor mc
Moderator: Beheerdersteam
zelfbouw phonopre voor mc
ik zoek dus een project voor een mc versterker van zeer hoge kwaliteit.
mag ook met buizen uiteraard.
mag ook met buizen uiteraard.
- RobertD
- Contacteer:
Re: zelfbouw phonopre voor mc
Er staan wat ideeën op http://www.dhtrob.com
Meeste is gebaseerd op een MM phonotrap met een MC pre.
Ik ben een buizenfreak, dus zou persoonlijk kiezen voor een Phonodude van Triodedick met een MC stepup transformator.
Meeste is gebaseerd op een MM phonotrap met een MC pre.
Ik ben een buizenfreak, dus zou persoonlijk kiezen voor een Phonodude van Triodedick met een MC stepup transformator.
Tja, met buizen blijft het ook erg een smaak kwestie en kun je eigenlijk niet spreken van "Beste". I.i.g. kun je een MC niet versterken met buizen alleen zonder step-up trafo of je moet wat ruis voor lief nemen.
Een D3A zou volgens de uitgave Lineair Audio in "Best Pentode"schakeling een ruis produceren over de audioband van slechts 2,4 nV/RtHz! Nog steeds geen 2sk170 maar er is dus nog hoop..
groet,
Aat
groet,
Aat
Als dat zo is zou een medium/high output MC prima kunnen zonder trafo. Mijn ervaring is dat bij normaal luisteren ruis nogal betrekkelijk is. De ruis is bij een RIAA correctie roze van karakter (1/f) en meestal niet echt hinderlijk.
Wat een nare link met die pop-up
Maar die pre is w.m.b. zwaar over de top
Maar die pre is w.m.b. zwaar over de top
Ja, daar kan ik ook niks aan doen....Pjotr schreef:Wat een nare link met die pop-up
Dre vroeg "zeer hoge kwaliteit". ik moest gelijk aan deze denken.Pjotr schreef:Maar die pre is w.m.b. zwaar over de top
Dre, ik heb wel een paar Elektuur-schema's voor je.
Probleem is alleen dat daar de (nu) zeer zeldzame (en dus dure) MAT02 en 03 transistoren in gebruikt worden.
ach,je advies spreekt me wel aan!
alleen of ik zelf zoiets in elkaar krijg?
en wat zou de prijs zijn?
alleen of ik zelf zoiets in elkaar krijg?
en wat zou de prijs zijn?
tja, schema van internet plukken is een, er een werkend apperaat van bouwen is een heel ander verhaal natuurlijk.
Een paar honderd euro ben je toch wel zo kwijt, vooral een beetje knappe behuizing is al de helft van de kosten.
Een paar honderd euro ben je toch wel zo kwijt, vooral een beetje knappe behuizing is al de helft van de kosten.
Daar kun je prima de wel verkrijgbare en veel goedkopere SSM2212/SSM2220 voor gebruiken. Zijn dezelfde transistors in een plastic jasje.ray5150 schreef:Probleem is alleen dat daar de (nu) zeer zeldzame (en dus dure) MAT02 en 03 transistoren in gebruikt worden.
een paar honderd is toch echt niet duur als ie ook echt goed is.....ray5150 schreef:tja, schema van internet plukken is een, er een werkend apperaat van bouwen is een heel ander verhaal natuurlijk.
maar is ie het ook.......
- RobertD
- Contacteer:
Dre, Alphen -> Noordwijk is niet zo heel ver. Ik wil best een keer een avondje langskomen met mijn phonodude hoor. Dan heb je in elk geval een indruk van de kwaliteit.
Heb het artikel nog eens aandachtig doorgelezen. Het is idd een hele mooie optie als je een buizen liefhebber bent. Punt is dan wel dat je daar zelf een RIAA pre mee moet gaan ontwerpen, het is geen kant en klaar uitgewerkt schema.AatV schreef:Een D3A zou volgens de uitgave Lineair Audio in "Best Pentode"schakeling een ruis produceren over de audioband van slechts 2,4 nV/RtHz! Nog steeds geen 2sk170 maar er is dus nog hoop..
groet,
Aat
Het voor de topic starter idd een beetje off topic. Ik vond het wel een van de belangrijkste ontwikkelingen in "buizenland" en verwacht eigenlijk dat er binnen een jaar wel wat ontwerpjes van een RIAA versterker op het net met de "Best Pentode schakeling" zullen rondzwerven.Pjotr schreef:Heb het artikel nog eens aandachtig doorgelezen. Het is idd een hele mooie optie als je een buizen liefhebber bent. Punt is dan wel dat je daar zelf een RIAA pre mee moet gaan ontwerpen, het is geen kant en klaar uitgewerkt schema.
(vindt het eigenlijk zelf te mooi om daar volgend jaar niet iets mee te doen)
groet,
Aat
Hoi Dre,
Op dit moment speel ik nog met de Phono Dude en die zit al op een behoorlijk niveau.
Wel ben ik nu bezig om op een andere phono te bouwen op basis van een ECC83 buis.
Ik heb van al verschillende mensen begrepen dat dit ontwerp nog meet details laat horen dan de Dude en ben dan ook nieuwsgierig hoe dat zal uit pakken.
Bart heeft het al geprobeerd en was er erg enthousiast over
http://www.hear.nl/forums/index.php?sho ... t&p=327744
Hier even het schema zo als ik het wil gaan gebruiken.

Een standaard MC geeft inderdaad te weinig spanning af en kan op het juiste niveau gebracht worden met een step-up trafo
Maar je zou natuurlijk ook een trapje kunnen maken op basis van een J-Fet
Je kan dit eens proberen
http://www.hear.nl/forums/index.php?sho ... t&p=378000

Zelf heb ik dat niet nodig om dat ik een High output MC gebruik.
Groetjes George
Op dit moment speel ik nog met de Phono Dude en die zit al op een behoorlijk niveau.
Wel ben ik nu bezig om op een andere phono te bouwen op basis van een ECC83 buis.
Ik heb van al verschillende mensen begrepen dat dit ontwerp nog meet details laat horen dan de Dude en ben dan ook nieuwsgierig hoe dat zal uit pakken.
Bart heeft het al geprobeerd en was er erg enthousiast over
http://www.hear.nl/forums/index.php?sho ... t&p=327744
Hier even het schema zo als ik het wil gaan gebruiken.

Een standaard MC geeft inderdaad te weinig spanning af en kan op het juiste niveau gebracht worden met een step-up trafo
Je kan dit eens proberen
http://www.hear.nl/forums/index.php?sho ... t&p=378000

Zelf heb ik dat niet nodig om dat ik een High output MC gebruik.
Groetjes George
ik speel ook met een high-output mc:benz ace s
ik heb met een sutherland ph3d gespeelt en nu speel ik met de interne phono van m`n audio research.
maar ik wil echt hoog inzetten,dus richting het niveau van ayre of pass labs.
liever ook geen step-up trafo`s.
dit is het schema van de phono van de sp-14,die is ook al goed.
wel moet ik zeggen dat m`n kennis op dit gebied niet enorm is....
ik heb met een sutherland ph3d gespeelt en nu speel ik met de interne phono van m`n audio research.
maar ik wil echt hoog inzetten,dus richting het niveau van ayre of pass labs.
liever ook geen step-up trafo`s.
dit is het schema van de phono van de sp-14,die is ook al goed.
wel moet ik zeggen dat m`n kennis op dit gebied niet enorm is....
Hoi Dre!
Denk ook eens aan de nieuwe Pearl2 van Passlabs: http://www.passdiy.com/pdf/PEARL%202.pdf. Op de site van Nelson kan je ook de kitjes kopen. Gratis istie niet maar wel vergelijkbaar met de oude Pass Aleph Ono
Denk ook eens aan de nieuwe Pearl2 van Passlabs: http://www.passdiy.com/pdf/PEARL%202.pdf. Op de site van Nelson kan je ook de kitjes kopen. Gratis istie niet maar wel vergelijkbaar met de oude Pass Aleph Ono
Dat schema zou ik toch niet nemen voor een MC, tenzij een high output. De lage ruis van de fets wordt daar verknoeit door de source weerstanden. Stel je neemt mooie 2SK170 fetjes met een ruisspanning van 0,9 nV/√Hz, de weerstanden van 100 ohm ruisen dan 1,3 nV/√Hz, wat al meer is dan de fets zelf. De totale ingangsruis wordt dan : √((0,9)^2+(0,9)^2+(1,3)^2+(1,3)^2) = 2,2 nV/√Hz.Kappa7 schreef:Een standaard MC geeft inderdaad te weinig spanning af en kan op het juiste niveau gebracht worden met een step-up trafo
Je kan dit eens proberen
![]()
Zit je al bijna op wat je met zo'n D3A buisje kunt bereiken. Ik heb het niet getest, maar ik ben er toch wel zeker van dat zo'n D3A minder vervormd en mooier gaat klinken.
Even ter oriëntatie: een low output MC heeft ongeveer een spoelweerstand van 15 ohm en die ruist dan 0,5 nV/√Hz. Idealiter wil je dat je pre niet meer ruist dan je element bij low output elementen als vuistregel. Dat is met een paar fets parallel wel te halen of met een step-up trafo bij een buizen pre. Andere optie is een hybride met twee 2SK170 fets parallel in de kathode van een buis.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 06 nov 2010, 1:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu speelt Dre met een High output MC en is deze extra trap niet nodig en kan je direct de buis in.Pjotr schreef:Dat schema zou ik toch niet nemen voor een MC,
@Dre
Op welk niveau de trap met de ecc83 buis speelt weet ik nog niet maar die zou beter moeten zijn als de dude.
Ik hoop het met een week of wat klaar te hebben dan ben je welkom voor een vergelijk met de Phono Dude.
Het schema dat jij poste ken ik niet en kan daar dus niets over zeggen.
Groetjes George
ik kom graag vergelijken,maar verhuis eerst eens 100km deze kant op! 
Nu ja, voordat iemand op het verkeerde been gezet wordt. Het is een vrij rudimentair schema en niet optimaal als je zeer hoge kwaliteit wilt. Een goede MC pre ontwerpen is niet zo simpel en een kunst op zich.Kappa7 schreef:Nu speelt Dre met een High output MC en is deze extra trap niet nodig en kan je direct de buis in.Pjotr schreef:Dat schema zou ik toch niet nemen voor een MC,
- Leeuwarden
Nu we het toch over kwaliteit hebben... In welke schaal valt onderstaande linkje?
http://domainedupossible.free.fr/pagemu ... /grado.htm
Gebouwd, zal zo ff wat foto's posten. Prijs van de componenten ongeveer 15 euro... plus een muurwrat.Leeuwarden schreef:Nu we het toch over kwaliteit hebben... In welke schaal valt onderstaande linkje?
Kwaliteit... hmm, niet slecht eigenlijk. Maar niet echt mijn ding met de standaard opamp. Mijn broer is er echter dol mee en voor 15 euro natuurlijk ronduit te goedkoop om niet eens te proberen