EL34 vs KT88
Moderator: Beheerdersteam
EL34 vs KT88
Mijne Heren.
Ik lees heel veel verhalen dat de KT88 beter zou zijn dan de EL34.
Mijn vraag is, is dit waar?
En kun je de KT88 zomaar uitwisselen met een EL34?
Wat ik wel weet is dat je de bias weer moet bijstellen.
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Ik lees heel veel verhalen dat de KT88 beter zou zijn dan de EL34.
Mijn vraag is, is dit waar?
En kun je de KT88 zomaar uitwisselen met een EL34?
Wat ik wel weet is dat je de bias weer moet bijstellen.
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: EL34 vs KT88
Zijn totaal andere buizen.
Wel vervangbaar, maar andere BIAS is gewenst.
Is dus net wat je prettig vindt.
Wel vervangbaar, maar andere BIAS is gewenst.
Is dus net wat je prettig vindt.
- RobertD
- Contacteer:
De pinout van beide buizen is hetzelfde. De KT88 kan een wat vollere klank opleveren, maar een EL34 is zeker niet slechter.
De KT88 geeft vooral meer power. Let er dus ook op dat je voeding dat ook aankan wanneer je de buizen uitwisselt.
De ruststroom door een EL34 ligt in de regel tussen 35 en 50mA, voor de KT88 gaat dat richting de 80 tot 100mA (even uit mijn hoofd gezegd).
De KT88 geeft vooral meer power. Let er dus ook op dat je voeding dat ook aankan wanneer je de buizen uitwisselt.
De ruststroom door een EL34 ligt in de regel tussen 35 en 50mA, voor de KT88 gaat dat richting de 80 tot 100mA (even uit mijn hoofd gezegd).
de verschillen die ik gehoord heb:de kt88 vind ik met meer overtuiging en kracht spelen.
IK zat er aan te denken om de KT88 op mijn versterker te zetten.
Ik verwacht eind deze week dat eindelijk mijn trafo er is. (is mij een beetje toegezegd)
Ik las ook op het WWW dat KT88 Beter en voller klinkt dan de EL34.
De trafo kan 0,4 Ampere leveren bij 370 volt.
Dus dat moet eigenlijk genoeg zijn voor de KT88.
Ik verwacht eind deze week dat eindelijk mijn trafo er is. (is mij een beetje toegezegd)
Ik las ook op het WWW dat KT88 Beter en voller klinkt dan de EL34.
De trafo kan 0,4 Ampere leveren bij 370 volt.
Dus dat moet eigenlijk genoeg zijn voor de KT88.
- RobertD
- Contacteer:
Heeft jouw versterker een instelbare negatieve roosterspanning voor de eindbuizen?
Check dan even het bereik van de regeling. Volgens mij zijn er wat verschillen in de spanning die een KT88 vraagt en die van de EL34.
Check dan even het bereik van de regeling. Volgens mij zijn er wat verschillen in de spanning die een KT88 vraagt en die van de EL34.
RobertD schreef:Heeft jouw versterker een instelbare negatieve roosterspanning voor de eindbuizen?
Ja ik heb de instelpotjes van buitenaf instelbaar gemaakt.
Zie plaatje.
En volgens mij heeft de trafo een biastap van 50 volt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nee, de ruststroom voor de KT88 moet zo tussen de 50 en 60mA liggen. De (negatieve!) roosterspanning moet op -49V worden gezet. Ik weet niet wat die waarden bij een EL34 zijn?RobertD schreef:De pinout van beide buizen is hetzelfde. De KT88 kan een wat vollere klank opleveren, maar een EL34 is zeker niet slechter.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
In dezelfde schakeling klinkt een EL34 heel anders dan een KT88. De rust stroom kan voor beide buizen het zelfde zijn maar dat houd wel in dat het negatief op het stuur rooster wel heel veel verschilt. Een EL34 heeft veel minder negatief nodig dan een KT88. Bedenk ook dat er een behoorlijk klank verschil kan zitten tussen de merken buizen onderling ondanks dat je het zelfde type hebt. Zelf vind ik een KT88 wat gedetailleerder en dynamischer klinken dan een EL34. De gebruikte schakeling is ook zeker heel bepalend voor het eind resultaat, en ook de uitgangs trafo heeft hier grote invloed. Met beide buizen is overigens een prachtige versterker te bouwen.
Ik heb deze versterker gebouwd volgens dit schema.
De trafo levert 370 volt.
Ik weet niet of de KT88 hierop draaien wil.
De bias kan ik rechtreeks van de nieuwe trafo afpakken ipv het schema.
Kan de KT88 hierop draaien?
Ik gebruik dit voedingsgedeelte voor 2 kanalen.
De trafo levert 370 volt.
Ik weet niet of de KT88 hierop draaien wil.
De bias kan ik rechtreeks van de nieuwe trafo afpakken ipv het schema.
Kan de KT88 hierop draaien?
Ik gebruik dit voedingsgedeelte voor 2 kanalen.
Nog even ter uitbreiding van gegevens doe ik even de UGT erbij.
Ik heb de type 1650K
Ik heb de type 1650K
Als je in de data sheet kijkt dan zie je dat bij de 1650K niet de KR88 buis wordt aangegeven dus of het nu zo verstandig is om de KT88 te gebruiken betwijfel ik een beetje.
Je zou dan eerder voor een 1650 N of P kiezen.
Maar of het heel echt niet kan met deze trafo dat durf ik ook niet te zegen.
Groetjes George
Je zou dan eerder voor een 1650 N of P kiezen.
Maar of het heel echt niet kan met deze trafo dat durf ik ook niet te zegen.
Groetjes George
Allemaal bedankt voor de info.
Misschien dat het een volgend project van mij wordt.
Heb nu de EL34 en moet er maar eerst voor zorgen dat deze goed gaat draaien.
Misschien dat het een volgend project van mij wordt.
Heb nu de EL34 en moet er maar eerst voor zorgen dat deze goed gaat draaien.
Je kan op een gegeven moment wel gaan besluiten om de EL34 buizen te vervangen voor een kwartet KT77 van JJ. Die buis is als een plug-and-play vervanger voor de EL34 ontwikkeld. Je hoort er erg goede verhalen over. In ieder geval over het (inmiddels volstrekt onverkrijgbare) origineel van GEC. De JJ buis zal ook helemaal niet slecht zijn.
mvg, Paul
mvg, Paul
- RobertD
- Contacteer:
Ik denk dat je het beste even het verhaal over de Bill versterker op de site van TriodeDick kunt lezen.
Deze versterker heb ik ooit nagebouwd met EL34 eindbuizen. Lang plezier van gehad en van de verkoop toch wel wat spijt gehad, maar je kunt niet alles bewaren hè.
Ik heb lang met EL34 buizen gedraaid en later ook met de 6L6WTB. Ik moest daartoe wel wat wijzigen aan het NRS-printje omdat ik een grotere negatieve spanning nodig had.
Datzelfde geldt waarschijnlijk ook voor de KT88 t.o.v. de EL34.
Let er overigens op dat de ruststroom door de buizen ook afhankelijk is van de voedingsspanning. Je kunt niet zomaar even zeggen dat de ruststroom voor een KT88 zo-en-zoveel milliampere is. Dit is sterk afhankelijk van de voedingsspanning. Bij een lagere voedingsspanning mag die ruststroom wel iets groter zijn, maar bij een heel hoge voedingsspanning moet je ook echt nagaan of je de maximale anodedissipatie niet overschrijdt.
Deze versterker heb ik ooit nagebouwd met EL34 eindbuizen. Lang plezier van gehad en van de verkoop toch wel wat spijt gehad, maar je kunt niet alles bewaren hè.
Ik heb lang met EL34 buizen gedraaid en later ook met de 6L6WTB. Ik moest daartoe wel wat wijzigen aan het NRS-printje omdat ik een grotere negatieve spanning nodig had.
Datzelfde geldt waarschijnlijk ook voor de KT88 t.o.v. de EL34.
Let er overigens op dat de ruststroom door de buizen ook afhankelijk is van de voedingsspanning. Je kunt niet zomaar even zeggen dat de ruststroom voor een KT88 zo-en-zoveel milliampere is. Dit is sterk afhankelijk van de voedingsspanning. Bij een lagere voedingsspanning mag die ruststroom wel iets groter zijn, maar bij een heel hoge voedingsspanning moet je ook echt nagaan of je de maximale anodedissipatie niet overschrijdt.
Ik laat het eerst bij de EL34.
En ik heb zoveel gelezen en zoveel schema's bekeken en de ene zegt dat dat beter is
en de andere zegt dat die weer beter is.
Op den duur weet je niet meer wat je kiezen moet.
Ik was gewoon nieuwsgierig naar de KT88 omdat die volgens vele gebruikers daarvan
veel beter moet klinken dan de EL34.
Zo gauw mijn versterker draait ga ik weer verder op mijn eigen topic. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=12132
En ik heb zoveel gelezen en zoveel schema's bekeken en de ene zegt dat dat beter is
en de andere zegt dat die weer beter is.
Op den duur weet je niet meer wat je kiezen moet.
Ik was gewoon nieuwsgierig naar de KT88 omdat die volgens vele gebruikers daarvan
veel beter moet klinken dan de EL34.
Zo gauw mijn versterker draait ga ik weer verder op mijn eigen topic. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=12132
Mocht je nog schema's zoeken moet je hier even kijken.
http://www.freeinfosociety.com/electron ... .php?cat=1
Heeeeeel veeeeel keus.
http://www.freeinfosociety.com/electron ... .php?cat=1
Heeeeeel veeeeel keus.
Tzit ook wel tussen de oren Theo. Ik heb hier bijvoorbeeld een EL34 PP staan en een Chinese Separo KT88 SE: om de drie weken wissel ik ze eens om en dan vind ik de 'nieuwe' toch weer 'beter' klinken. Een beter woord is 'anders' denk ik zelf. En SE TT22 die hier gebouwd wordt zal straks ook wel 'anders' klinken. Tis maar wat je er zelf van maakt. Waarschijnlijk hoor ik geen verschil wanneer ik de AE trafo's van de PP verwissel door het setje Lundahl 1623 PP dat ik nog heb liggen. Maar het is wel leuk om zoiets te proberen. En het houdt je van de straat 
PA4URK schreef:Maar het is wel leuk om zoiets te proberen. En het houdt je van de straat
Het houdt je zeker van de straat.
En een lege knip.
Mijn keuze is toen gevallen op de Hammond PP. Schijnt ook enorm goed te zijn.
Misschien toch een volgend project met de KT88.
Ik ben al op zoek naar schema's maar weet niet welke ik pakken moet.
IK hier en daar wel wat gevraagd.
Misschien weet iemand hier wel een geschikt schema.
Ik wil graag een versterker die een mooie ronde volle bas geeft
en een scherp en helder hoog. Ongeveer 50 watt.
En met deze vragen kom je toch volgens veel meningen wel bij de KT88 uit alhoewel de EL34 het ook goed moet doen volgens mijn eisen.
Dus daarom ben ik voor de EL34 gegaan met de Hammond UGT's.
Misschien weet iemand hier wel een geschikt schema.
Ik wil graag een versterker die een mooie ronde volle bas geeft
en een scherp en helder hoog. Ongeveer 50 watt.
En met deze vragen kom je toch volgens veel meningen wel bij de KT88 uit alhoewel de EL34 het ook goed moet doen volgens mijn eisen.
Dus daarom ben ik voor de EL34 gegaan met de Hammond UGT's.
- RobertD
- Contacteer:
De "Bill" van TriodeDick vind ik echt een aanrader. Die presteert over de hele bandbreedte goed.
Ik meen dat ik ooit eens gelezen heb dat een EL34 wat nadrukkelijker is in het middengebied, het ging over waarom een EL34 geschikter is voor een gitaarversterker dan een KT88.
- Tom Magchielse
Volgens mij is het totale ontwerp van de eindtrap, dus loop-gain, fasemarge van de tegenkoppeling, en vooral de uitgangstransformator, bepalend voor het resultaat. Als je een stel eindbuizen zonder meer omwisselt, en daarbij de ruststroom en de bias condities weer gelijk maakt, dan heb je door de andere steilheid en de andere Ri van de buizen toch een andere versterker gekregen. Kies je dan ook nog een ander instelpunt met een andere ruststroom, dan ontstaat ook nog een verschil in dynamisch gedrag. Het is wel een beetje simpel om de daaruit voortvloeiende hoormatige verschillen alleen aan de buizen toe te schrijven...Sterker nog, ik vermoed dat alle steile eindpentodes binnen de grenzen van hun vermogen gelijkwaardig kunnen presteren, mits de rest van de schakeling optimaal aan die buizen is aangepast. 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat klopt helemaal Tom.
Duik je in de mooie techniek van gitaarversterkers dat zijn dat juist DE trucs om een versterker wezenlijk anders te laten klinken. Doordat het geheel dan ook nog eens wat meer overstuurd wordt, versterk je dat effect enorm.
Een perfect 1 op 1 vergelijking is dus niet te maken.
Wel zie je dat voor een bepaalde klank, bepaalde buizen makkelijker in te stellen zijn dan anderen.
Duik je in de mooie techniek van gitaarversterkers dat zijn dat juist DE trucs om een versterker wezenlijk anders te laten klinken. Doordat het geheel dan ook nog eens wat meer overstuurd wordt, versterk je dat effect enorm.
Een perfect 1 op 1 vergelijking is dus niet te maken.
Wel zie je dat voor een bepaalde klank, bepaalde buizen makkelijker in te stellen zijn dan anderen.