Kolomboormachine en trekponzen!

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door xander79 »

Beste mede DIYers,

Ik heb vandaag de offerte binnen gekregen van de alu. beplating.
Op zich een hele mooie prijs!

Alleen zit ik nu te denken.........als ik nou alles zelf wil gaan doen.
Dus ook alle gaten zelf boren, scheelt het ook weer in prijs voor de te leveren alu. beplating.
En als ik mezelf een beetje ken, wordt dit project niet mijn laatste project!

Soldeerbout, dremel, bovenfrees en wat kleine grut heb ik allemaal al!
Nu heb ik wat extra geld binnen gekregen en zit ik te denken om een mooie kolomboormachine en wat trekponzen te kopen.

Ik heb op het forum een beetje lopen zoeken en heb een HBM 16 Vario kolomboormachine(zie linkje) gevonden;
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=2549

Is dit wat, of kan ik beter krijgen voor dezelfde prijs(iets minder mag natuurlijk ook!).

Wat zijn een beetje gangbare maten voor trekponzen?

Xander.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Arno »

Aluminium kun je ook frezen met een bovenfrees :!:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Aluminium kun je ook frezen met een bovenfrees :!:
Klopt en ook gewoon zagen met een hardmetalen circelzaag. Pas dan wel erg op, langzaam aan en doe voorzichtig. Smeren kan met kaarsvet.

ZET IN IEDER GEVAL EEN GOED SLUITENDE VEILIGHEIDSBRIL OP !!!


Die alu splinters vliegen alle kanten op en zo'n splinter in je oog is beslist geen pretje. En al helemaal niet als je contactlenzen draagt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Henkjan »

en iets op je hoofd. een aannemer op mijn werk een tijd geleden moest z'n oog in t ziekenhuis laten behandelen nadat er een spaan uit z'n haar in z'n oog was gekomen. de man had netjes een goede gelaatsbescherming gebruikt tijdens het slijpen, maar kort na de klus had hij ineens een braam in z'n oog.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
Aluminium kun je ook frezen met een bovenfrees :!:
Als het niet te dik is kom je er met een speedboor ook wel doorheen, vooral als er van die punten aan de zijkanten zitten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Kappa7 »

Hoi Xander,

Die machine ziet er mooi uit maar waar je op moet letten bij het aanschaffen van een dergelijke machine is of deze voldoende trekkracht heeft.
Mijn ervaring met dergelijk machines is dat bij het gebruik van grotere boor diameters deze het al snel niet meer trekken om mooi te snijden.
Natuurlijk maak je wel een gat maar bij een wat hogere druk op de boor zal deze vrij snel stil komen te staan en zal vaak eerder je boor slijten dan het materiaal snijden.
Een wat sterkere machine is dan wel aan te bevelen.
Ik zou eens op MP gaan kijken bij de professionele machines, je hebt dan voor het zelfde geld net iets meer vermogen.
Ook het traploos regelbare bereik van de machine helpt niet om het vermogen op de boor te krijgen.
Je kan beter iets zoeken met een riem die je moet verstellen.
Wel iets meer werk maar op de lange termijn zal je daar meer plezier van hebben.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef:
Arno schreef:
Aluminium kun je ook frezen met een bovenfrees :!:
Als het niet te dik is kom je er met een speedboor ook wel doorheen, vooral als er van die punten aan de zijkanten zitten.
Dat wil inderdaad maar echt lekker gaat dat niet. Kan er aan liggen dat ik meestal grote gaten ermee wil boren.
Tip: als je met een speedboor aan de gang gaat is het raadzaam er een stuk hout onder te legen waar je boor
in gaat als je door het aluminium heen bent. Ikzelf heb inmiddels een stappenboor en dat gaat een stuk beter.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Leon »

Ik denk dat het wel meevalt met deze machine. Ik heb recent de voorkant van mijn versterker (10mm alu) geboord met een 19mm boor, daar had mijn 250W machine het behoorlijk zwaar mee. Deze is 550W & electronisch geregeld? Het zou me heel erg tegenvallen als dat tegenwoordig niet meer op de as aflevert dan een 250W met poelie. En 22mm in 3mm alu plaat was voor mijn machine al geen probleem met een goede plaatboor. Heel veel groter zul je waarschijnlijk niet nodig hebben.
Tweedehands is een goed idee, en als nieuw de voorkeur heeft zou je ook eens bij vancranenbroek kunnen gaan kijken, de machines daar zijn vaak ook erg goedkoop.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Wowly »

Ik neem aan dat je niet meteen 19 mm hebt gepakt? Het is verstandig het werkstuk vast te leggen en vervolgens met steeds grotere boortjes het gat op te ruimen.

Oja: boortjes moeten scherp zijn. Misschien een beetje overbodig, maar je merkt het verschil wel hahaha.

Jan
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Leon »

Vastzetten is altijd verstandig, al was het maar om het gat op de juiste plek te krijgen. En nee, ik heb niet gelijk 19mm genomen, maar veel meer dan de kern van de boor had ik niet weggehaald. Wel een lapje stof ertussen. Vond het nog vrij goed gaan voor een machine van 60 euro. :)
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door xander79 »

Iedereen hartelijk bedankt voor de info en tips!!!!!

Ik ga even verder zoeken, zodra ik wat meer gevonden heb dan laat ik het wel even weten.
Wat ik wel zeker weet is dat ik voor nieuwe ga, het is altijd lekker dat ik nog garantie heb!
Je weet nooit wat er gebeurd als je 2e hands koopt!

@Leon.
Wat bedoel je met een stof er tussen?

edit.
Heb gekeken naar een stappenboor, alleen diegaan volgens mij tot 30mm.
Voor mijn buisvoeten heb ik volgens mij een diam van 35mm nodig?
Is dat diam wel te krijgen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door ray5150 »

xander79 schreef:
Heb gekeken naar een stappenboor, alleen diegaan volgens mij tot 30mm.
Voor mijn buisvoeten heb ik volgens mij een diam van 35mm nodig?
Is dat diam wel te krijgen?
klik.

Als er bij je in de buurt een Hornbach zit, ga daar eens kijken. zij verkopen ze daar ook.
Ze hebben ook kolomboormachines, natuurlijk geen profesionele kwaliteit, maar voor hobbydoeleinden heel redelijk.
Daar is de prijs dan ook naar.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Leon »

Wat bedoel je met een stof er tussen?
Leg een oud lapje tussen de boor en de plaat. Boor je daar doorheen, dan hapt de boor niet in het materiaal.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Leeuwarden »

Hmmm... een lapje? Gaat dat niet meedraaien? Het lijk me eerlijk gezegd geen aanrader om dat te doen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Pjotr »

Idd levensgevaarlijk, doeken/lappen en draaiende machines die sterker zijn dan jij.

Wat ik wel meestal wel doe is de plaat rond het te boren gat afplakken met breed schilderstape. De meedraaiende spanen gaan dan niet krassen in de plaat.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door b_force »

Een lapje is ook echt niet nodig.
Zeker niet mat aluminium.

Eerst centerpunt maken, daarna voorboren met kleinere diktes. Dan is zelfs tape niet nodig.
Voldoende tapolie/snijolie/boorolie gebruiken.
Ik geloof dat er ook weleens spiritus wordt gebruikt.

Vergeet trouwens je alu strengen/bramen niet met tang weg te halen (niet met de handen!!)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Leeuwarden »

Kijk... Ik snap dat dat scherp kan zijn maar dat doe ik dan alweer vele jaren met mijn handen. Niet meteen, eerst werkstuk even wegleggen, korte peuter in de neus, en dan pak ik het gewoon van het boortje af...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door b_force »

Leeuwarden schreef:
Kijk... Ik snap dat dat scherp kan zijn maar dat doe ik dan alweer vele jaren met mijn handen. Niet meteen, eerst werkstuk even wegleggen, korte peuter in de neus, en dan pak ik het gewoon van het boortje af...
Ja, de meningen zijn verdeeld.

Bij de mannen bij ons op de werkplaats moet ik het echt niet wagen.
Hij kon een vervelend litteken laten zien wat KAN gebeuren als je het dus met de handen doet.

Er is ook wel iets voor te zeggen.
Zo kun je niet per ongeluk in de fout gaan als je met staal of RVS aan de slag gaat (en dat is echt heel scherp!!)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Henkjan »

gewoon direct de stofzuiger in :roll:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Leeuwarden »

Diep in mijn hart weet ik dat natuurlijk wel... Maar soms moet je je het ook niet te moeilijk maken...
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Leon »

Idd levensgevaarlijk, doeken/lappen en draaiende machines die sterker zijn dan jij.
Je neemt natuurlijk geen heel tafellaken. :shock:
Een klein stukje stof is prima. Het hoeft natuurlijk helemaal nooit, maar het helpt wel. Houd gelijk ook bijna alle wegspringende splinters tegen. Een druppeltje boorolie is meer dan genoeg, de boor wordt niet warm. Als deze dat wel wordt is het tijd om de boor te slijpen.
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door xander79 »

Wederom hartelijk bedankt voor de info!!

Woon ongeveer 10 min. van de hornbach. Dus ben gelijk even wezen kijken :).
Ze verkopen daar kolomboormachines van Einhell en Rexcon. Zien d'r aardig uit voor wat ze kosten.
De duurste die ik gezien heb is 150 euries.

Verder heb ik gekeken naar Huvema, Optimum, Qwantum, Jet, HBM en Maxx.
Ze beloven van alles, alleen op het net is er echt niet veel te vinden hoe ze echt werken!
Iemand ervaring met deze machines?

In verband met veiligheid heb ik al het e.e.a. aangeschaft. Dus dat moet goed komen.
En ik ben van het afplakken met schilderstape en hout onder de te boren materiaal!
Heb alleen nooit zelf de machines gehad(daar moet nu een einde aankomen :mrgreen: )

ps.
@Leon

Ik had bijna een tafellaken op de lapjesmart gekocht :lol: .
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Kappa7 »

Af plakken met tape heeft niet alleen het voordeel dat je boor minder snel weg loopt maar ook dat je materiaal minder snel beschadigd door de spannen die aan de boor blijven zitten.
Daarnaast is dat ook makkelijker om af te tekenen en blijven de lijnen ook niet op je materiaal staan als je de tape weer verwijder.
Wel even met een centerpoint (een scherpe schroef of spijker gaat in aluminium ook prima) een puntje slaan waar het gat moet komen dan met een center boor voor boren (het gat van de center boor moet dan ongeveer de grote hebben van de ziel van de boor) en dan direct de juiste maat boren, ga je in meerdere stappen dan zal de boor te snel vast slaan en gaat het niet echt fijn.
Goed smeren en voor aluminium gebruik ik altijd petroleum.
Voor ijzer en staal kan je beter olie gebruiken.

Helaas heb ik geen ervaring met de machines die jij daar aangeeft ik ben al enige tijd niet meer werkzaam in de metaal industrie en mijn ervaring is dan ook meer met machines die in die industrie gebruikt worden.
Wel heb ik hier voor de hobby een Ferm tafel boor machine maar die is echt veel te slap en ook de spindel is niet helemaal zuiver recht waardoor de boor kop al een beetje slingert.
Van dit soort merken moet je dus ver weg blijven.

Controleer voor je de machine koopt of deze ook mooi loopt en niet slingert.
Ook mag er niet te veel speling op de spindel zitten.
Je kunt dit controleren door met de hand de kop proberen (als de machine uit staat) heen en weer te bewegen hier mag eigenlijk niets in zitten.

Groetjes George
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Leon »

Ze verkopen daar kolomboormachines van Einhell en Rexcon. Zien d'r aardig uit voor wat ze kosten.
De duurste die ik gezien heb is 150 euries.

Verder heb ik gekeken naar Huvema, Optimum, Qwantum, Jet, HBM en Maxx.
Bijna al deze merken bieden vrij goedkope machines uit China aan. De specificaties lijken vaak als twee druppels water op elkaar, want er worden veelal een standaard motor/ophanging/overbrenging/etc. gebruikt. Soms wijkt de afwerking hier en daar wat af, soms is alleen het kleurtje anders. Zoals George aangeeft: de verschillen zitten vaak daar waar je het juist niet kunt zien. Prijs of uiterlijk zijn helaas geen goede graadmeters, want je weet niet of de marge domweg groter is of dat er minder bezuinigd is op het inwendige.
Controleer op zaken zoals speling, want dat beinvloed de nauwkeurigheid waarmee je werkt. Zelf gebruik ik een Einhell 250W, en dat is wat weinig vermogen voor grote diameters maar tot 13mm had ik eigenlijk geen enkel probleem. Deze machine loopt lekker, maar dat wil niet zeggen dat de huidige modellen nog steeds goed zijn. Van HBM heb ik een kleine draaibank, en moet zeggen dat dat een prima machine is. De indruk die ik destijds had bij Buitelaar is dat de machines van een net iets duurdere productielijn komen als die van de bekende merken die via de Gamma/Karwei/Hornbach ketens verkocht worden. Dat zie je natuurlijk ook op het prijskaartje terugkomen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Pjotr »

Mwah, dat valt wel mee. Machines van boven de zeg €150 zie je domweg niet bij de Gamma.

Let niet alleen op de as-speling maar ook op de verticale speling van de tandheugel. Bij sommige machines is de veer die hem terug omhoog moet duwen niet al te sterk en het is heel hinderlijk als daar speling op zit.

Verder kan ik je aanraden een machine te nemen met een z.g.n. Jacobs boorkop, dat is een boorkop waarmee je de boor met een sleutel vast zet. Mijn ervaring met snelspan boorkoppen is dat die nog wel eens los trillen met "rammelende" boren zoals speedboren en gaten zagen.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”