Kolomboormachine en trekponzen!
Moderator: Beheerdersteam
Kolomboormachine en trekponzen!
Beste mede DIYers,
Ik heb vandaag de offerte binnen gekregen van de alu. beplating.
Op zich een hele mooie prijs!
Alleen zit ik nu te denken.........als ik nou alles zelf wil gaan doen.
Dus ook alle gaten zelf boren, scheelt het ook weer in prijs voor de te leveren alu. beplating.
En als ik mezelf een beetje ken, wordt dit project niet mijn laatste project!
Soldeerbout, dremel, bovenfrees en wat kleine grut heb ik allemaal al!
Nu heb ik wat extra geld binnen gekregen en zit ik te denken om een mooie kolomboormachine en wat trekponzen te kopen.
Ik heb op het forum een beetje lopen zoeken en heb een HBM 16 Vario kolomboormachine(zie linkje) gevonden;
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=2549
Is dit wat, of kan ik beter krijgen voor dezelfde prijs(iets minder mag natuurlijk ook!).
Wat zijn een beetje gangbare maten voor trekponzen?
Xander.
Ik heb vandaag de offerte binnen gekregen van de alu. beplating.
Op zich een hele mooie prijs!
Alleen zit ik nu te denken.........als ik nou alles zelf wil gaan doen.
Dus ook alle gaten zelf boren, scheelt het ook weer in prijs voor de te leveren alu. beplating.
En als ik mezelf een beetje ken, wordt dit project niet mijn laatste project!
Soldeerbout, dremel, bovenfrees en wat kleine grut heb ik allemaal al!
Nu heb ik wat extra geld binnen gekregen en zit ik te denken om een mooie kolomboormachine en wat trekponzen te kopen.
Ik heb op het forum een beetje lopen zoeken en heb een HBM 16 Vario kolomboormachine(zie linkje) gevonden;
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=2549
Is dit wat, of kan ik beter krijgen voor dezelfde prijs(iets minder mag natuurlijk ook!).
Wat zijn een beetje gangbare maten voor trekponzen?
Xander.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Klopt en ook gewoon zagen met een hardmetalen circelzaag. Pas dan wel erg op, langzaam aan en doe voorzichtig. Smeren kan met kaarsvet.Arno schreef:Aluminium kun je ook frezen met een bovenfrees
ZET IN IEDER GEVAL EEN GOED SLUITENDE VEILIGHEIDSBRIL OP !!!
Die alu splinters vliegen alle kanten op en zo'n splinter in je oog is beslist geen pretje. En al helemaal niet als je contactlenzen draagt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
en iets op je hoofd. een aannemer op mijn werk een tijd geleden moest z'n oog in t ziekenhuis laten behandelen nadat er een spaan uit z'n haar in z'n oog was gekomen. de man had netjes een goede gelaatsbescherming gebruikt tijdens het slijpen, maar kort na de klus had hij ineens een braam in z'n oog.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Als het niet te dik is kom je er met een speedboor ook wel doorheen, vooral als er van die punten aan de zijkanten zitten.Arno schreef:Aluminium kun je ook frezen met een bovenfrees
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Hoi Xander,
Die machine ziet er mooi uit maar waar je op moet letten bij het aanschaffen van een dergelijke machine is of deze voldoende trekkracht heeft.
Mijn ervaring met dergelijk machines is dat bij het gebruik van grotere boor diameters deze het al snel niet meer trekken om mooi te snijden.
Natuurlijk maak je wel een gat maar bij een wat hogere druk op de boor zal deze vrij snel stil komen te staan en zal vaak eerder je boor slijten dan het materiaal snijden.
Een wat sterkere machine is dan wel aan te bevelen.
Ik zou eens op MP gaan kijken bij de professionele machines, je hebt dan voor het zelfde geld net iets meer vermogen.
Ook het traploos regelbare bereik van de machine helpt niet om het vermogen op de boor te krijgen.
Je kan beter iets zoeken met een riem die je moet verstellen.
Wel iets meer werk maar op de lange termijn zal je daar meer plezier van hebben.
Groetjes George
Die machine ziet er mooi uit maar waar je op moet letten bij het aanschaffen van een dergelijke machine is of deze voldoende trekkracht heeft.
Mijn ervaring met dergelijk machines is dat bij het gebruik van grotere boor diameters deze het al snel niet meer trekken om mooi te snijden.
Natuurlijk maak je wel een gat maar bij een wat hogere druk op de boor zal deze vrij snel stil komen te staan en zal vaak eerder je boor slijten dan het materiaal snijden.
Een wat sterkere machine is dan wel aan te bevelen.
Ik zou eens op MP gaan kijken bij de professionele machines, je hebt dan voor het zelfde geld net iets meer vermogen.
Ook het traploos regelbare bereik van de machine helpt niet om het vermogen op de boor te krijgen.
Je kan beter iets zoeken met een riem die je moet verstellen.
Wel iets meer werk maar op de lange termijn zal je daar meer plezier van hebben.
Groetjes George
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Dat wil inderdaad maar echt lekker gaat dat niet. Kan er aan liggen dat ik meestal grote gaten ermee wil boren.ray5150 schreef:Als het niet te dik is kom je er met een speedboor ook wel doorheen, vooral als er van die punten aan de zijkanten zitten.Arno schreef:Aluminium kun je ook frezen met een bovenfrees
Tip: als je met een speedboor aan de gang gaat is het raadzaam er een stuk hout onder te legen waar je boor
in gaat als je door het aluminium heen bent. Ikzelf heb inmiddels een stappenboor en dat gaat een stuk beter.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Ik denk dat het wel meevalt met deze machine. Ik heb recent de voorkant van mijn versterker (10mm alu) geboord met een 19mm boor, daar had mijn 250W machine het behoorlijk zwaar mee. Deze is 550W & electronisch geregeld? Het zou me heel erg tegenvallen als dat tegenwoordig niet meer op de as aflevert dan een 250W met poelie. En 22mm in 3mm alu plaat was voor mijn machine al geen probleem met een goede plaatboor. Heel veel groter zul je waarschijnlijk niet nodig hebben.
Tweedehands is een goed idee, en als nieuw de voorkeur heeft zou je ook eens bij vancranenbroek kunnen gaan kijken, de machines daar zijn vaak ook erg goedkoop.
Tweedehands is een goed idee, en als nieuw de voorkeur heeft zou je ook eens bij vancranenbroek kunnen gaan kijken, de machines daar zijn vaak ook erg goedkoop.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Ik neem aan dat je niet meteen 19 mm hebt gepakt? Het is verstandig het werkstuk vast te leggen en vervolgens met steeds grotere boortjes het gat op te ruimen.
Oja: boortjes moeten scherp zijn. Misschien een beetje overbodig, maar je merkt het verschil wel hahaha.
Jan
Oja: boortjes moeten scherp zijn. Misschien een beetje overbodig, maar je merkt het verschil wel hahaha.
Jan
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Vastzetten is altijd verstandig, al was het maar om het gat op de juiste plek te krijgen. En nee, ik heb niet gelijk 19mm genomen, maar veel meer dan de kern van de boor had ik niet weggehaald. Wel een lapje stof ertussen. Vond het nog vrij goed gaan voor een machine van 60 euro. 
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Iedereen hartelijk bedankt voor de info en tips!!!!!
Ik ga even verder zoeken, zodra ik wat meer gevonden heb dan laat ik het wel even weten.
Wat ik wel zeker weet is dat ik voor nieuwe ga, het is altijd lekker dat ik nog garantie heb!
Je weet nooit wat er gebeurd als je 2e hands koopt!
@Leon.
Wat bedoel je met een stof er tussen?
edit.
Heb gekeken naar een stappenboor, alleen diegaan volgens mij tot 30mm.
Voor mijn buisvoeten heb ik volgens mij een diam van 35mm nodig?
Is dat diam wel te krijgen?
Ik ga even verder zoeken, zodra ik wat meer gevonden heb dan laat ik het wel even weten.
Wat ik wel zeker weet is dat ik voor nieuwe ga, het is altijd lekker dat ik nog garantie heb!
Je weet nooit wat er gebeurd als je 2e hands koopt!
@Leon.
Wat bedoel je met een stof er tussen?
edit.
Heb gekeken naar een stappenboor, alleen diegaan volgens mij tot 30mm.
Voor mijn buisvoeten heb ik volgens mij een diam van 35mm nodig?
Is dat diam wel te krijgen?
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
klik.xander79 schreef:Heb gekeken naar een stappenboor, alleen diegaan volgens mij tot 30mm.
Voor mijn buisvoeten heb ik volgens mij een diam van 35mm nodig?
Is dat diam wel te krijgen?
Als er bij je in de buurt een Hornbach zit, ga daar eens kijken. zij verkopen ze daar ook.
Ze hebben ook kolomboormachines, natuurlijk geen profesionele kwaliteit, maar voor hobbydoeleinden heel redelijk.
Daar is de prijs dan ook naar.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Leg een oud lapje tussen de boor en de plaat. Boor je daar doorheen, dan hapt de boor niet in het materiaal.Wat bedoel je met een stof er tussen?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Hmmm... een lapje? Gaat dat niet meedraaien? Het lijk me eerlijk gezegd geen aanrader om dat te doen...
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Idd levensgevaarlijk, doeken/lappen en draaiende machines die sterker zijn dan jij.
Wat ik wel meestal wel doe is de plaat rond het te boren gat afplakken met breed schilderstape. De meedraaiende spanen gaan dan niet krassen in de plaat.
Wat ik wel meestal wel doe is de plaat rond het te boren gat afplakken met breed schilderstape. De meedraaiende spanen gaan dan niet krassen in de plaat.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Een lapje is ook echt niet nodig.
Zeker niet mat aluminium.
Eerst centerpunt maken, daarna voorboren met kleinere diktes. Dan is zelfs tape niet nodig.
Voldoende tapolie/snijolie/boorolie gebruiken.
Ik geloof dat er ook weleens spiritus wordt gebruikt.
Vergeet trouwens je alu strengen/bramen niet met tang weg te halen (niet met de handen!!)
Zeker niet mat aluminium.
Eerst centerpunt maken, daarna voorboren met kleinere diktes. Dan is zelfs tape niet nodig.
Voldoende tapolie/snijolie/boorolie gebruiken.
Ik geloof dat er ook weleens spiritus wordt gebruikt.
Vergeet trouwens je alu strengen/bramen niet met tang weg te halen (niet met de handen!!)
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Kijk... Ik snap dat dat scherp kan zijn maar dat doe ik dan alweer vele jaren met mijn handen. Niet meteen, eerst werkstuk even wegleggen, korte peuter in de neus, en dan pak ik het gewoon van het boortje af...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Ja, de meningen zijn verdeeld.Leeuwarden schreef:Kijk... Ik snap dat dat scherp kan zijn maar dat doe ik dan alweer vele jaren met mijn handen. Niet meteen, eerst werkstuk even wegleggen, korte peuter in de neus, en dan pak ik het gewoon van het boortje af...
Bij de mannen bij ons op de werkplaats moet ik het echt niet wagen.
Hij kon een vervelend litteken laten zien wat KAN gebeuren als je het dus met de handen doet.
Er is ook wel iets voor te zeggen.
Zo kun je niet per ongeluk in de fout gaan als je met staal of RVS aan de slag gaat (en dat is echt heel scherp!!)
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Diep in mijn hart weet ik dat natuurlijk wel... Maar soms moet je je het ook niet te moeilijk maken...
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Je neemt natuurlijk geen heel tafellaken.Idd levensgevaarlijk, doeken/lappen en draaiende machines die sterker zijn dan jij.
Een klein stukje stof is prima. Het hoeft natuurlijk helemaal nooit, maar het helpt wel. Houd gelijk ook bijna alle wegspringende splinters tegen. Een druppeltje boorolie is meer dan genoeg, de boor wordt niet warm. Als deze dat wel wordt is het tijd om de boor te slijpen.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Wederom hartelijk bedankt voor de info!!
Woon ongeveer 10 min. van de hornbach. Dus ben gelijk even wezen kijken
.
Ze verkopen daar kolomboormachines van Einhell en Rexcon. Zien d'r aardig uit voor wat ze kosten.
De duurste die ik gezien heb is 150 euries.
Verder heb ik gekeken naar Huvema, Optimum, Qwantum, Jet, HBM en Maxx.
Ze beloven van alles, alleen op het net is er echt niet veel te vinden hoe ze echt werken!
Iemand ervaring met deze machines?
In verband met veiligheid heb ik al het e.e.a. aangeschaft. Dus dat moet goed komen.
En ik ben van het afplakken met schilderstape en hout onder de te boren materiaal!
Heb alleen nooit zelf de machines gehad(daar moet nu een einde aankomen
)
ps.
@Leon
Ik had bijna een tafellaken op de lapjesmart gekocht
.
Woon ongeveer 10 min. van de hornbach. Dus ben gelijk even wezen kijken
Ze verkopen daar kolomboormachines van Einhell en Rexcon. Zien d'r aardig uit voor wat ze kosten.
De duurste die ik gezien heb is 150 euries.
Verder heb ik gekeken naar Huvema, Optimum, Qwantum, Jet, HBM en Maxx.
Ze beloven van alles, alleen op het net is er echt niet veel te vinden hoe ze echt werken!
Iemand ervaring met deze machines?
In verband met veiligheid heb ik al het e.e.a. aangeschaft. Dus dat moet goed komen.
En ik ben van het afplakken met schilderstape en hout onder de te boren materiaal!
Heb alleen nooit zelf de machines gehad(daar moet nu een einde aankomen
ps.
@Leon
Ik had bijna een tafellaken op de lapjesmart gekocht
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Af plakken met tape heeft niet alleen het voordeel dat je boor minder snel weg loopt maar ook dat je materiaal minder snel beschadigd door de spannen die aan de boor blijven zitten.
Daarnaast is dat ook makkelijker om af te tekenen en blijven de lijnen ook niet op je materiaal staan als je de tape weer verwijder.
Wel even met een centerpoint (een scherpe schroef of spijker gaat in aluminium ook prima) een puntje slaan waar het gat moet komen dan met een center boor voor boren (het gat van de center boor moet dan ongeveer de grote hebben van de ziel van de boor) en dan direct de juiste maat boren, ga je in meerdere stappen dan zal de boor te snel vast slaan en gaat het niet echt fijn.
Goed smeren en voor aluminium gebruik ik altijd petroleum.
Voor ijzer en staal kan je beter olie gebruiken.
Helaas heb ik geen ervaring met de machines die jij daar aangeeft ik ben al enige tijd niet meer werkzaam in de metaal industrie en mijn ervaring is dan ook meer met machines die in die industrie gebruikt worden.
Wel heb ik hier voor de hobby een Ferm tafel boor machine maar die is echt veel te slap en ook de spindel is niet helemaal zuiver recht waardoor de boor kop al een beetje slingert.
Van dit soort merken moet je dus ver weg blijven.
Controleer voor je de machine koopt of deze ook mooi loopt en niet slingert.
Ook mag er niet te veel speling op de spindel zitten.
Je kunt dit controleren door met de hand de kop proberen (als de machine uit staat) heen en weer te bewegen hier mag eigenlijk niets in zitten.
Groetjes George
Daarnaast is dat ook makkelijker om af te tekenen en blijven de lijnen ook niet op je materiaal staan als je de tape weer verwijder.
Wel even met een centerpoint (een scherpe schroef of spijker gaat in aluminium ook prima) een puntje slaan waar het gat moet komen dan met een center boor voor boren (het gat van de center boor moet dan ongeveer de grote hebben van de ziel van de boor) en dan direct de juiste maat boren, ga je in meerdere stappen dan zal de boor te snel vast slaan en gaat het niet echt fijn.
Goed smeren en voor aluminium gebruik ik altijd petroleum.
Voor ijzer en staal kan je beter olie gebruiken.
Helaas heb ik geen ervaring met de machines die jij daar aangeeft ik ben al enige tijd niet meer werkzaam in de metaal industrie en mijn ervaring is dan ook meer met machines die in die industrie gebruikt worden.
Wel heb ik hier voor de hobby een Ferm tafel boor machine maar die is echt veel te slap en ook de spindel is niet helemaal zuiver recht waardoor de boor kop al een beetje slingert.
Van dit soort merken moet je dus ver weg blijven.
Controleer voor je de machine koopt of deze ook mooi loopt en niet slingert.
Ook mag er niet te veel speling op de spindel zitten.
Je kunt dit controleren door met de hand de kop proberen (als de machine uit staat) heen en weer te bewegen hier mag eigenlijk niets in zitten.
Groetjes George
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Bijna al deze merken bieden vrij goedkope machines uit China aan. De specificaties lijken vaak als twee druppels water op elkaar, want er worden veelal een standaard motor/ophanging/overbrenging/etc. gebruikt. Soms wijkt de afwerking hier en daar wat af, soms is alleen het kleurtje anders. Zoals George aangeeft: de verschillen zitten vaak daar waar je het juist niet kunt zien. Prijs of uiterlijk zijn helaas geen goede graadmeters, want je weet niet of de marge domweg groter is of dat er minder bezuinigd is op het inwendige.Ze verkopen daar kolomboormachines van Einhell en Rexcon. Zien d'r aardig uit voor wat ze kosten.
De duurste die ik gezien heb is 150 euries.
Verder heb ik gekeken naar Huvema, Optimum, Qwantum, Jet, HBM en Maxx.
Controleer op zaken zoals speling, want dat beinvloed de nauwkeurigheid waarmee je werkt. Zelf gebruik ik een Einhell 250W, en dat is wat weinig vermogen voor grote diameters maar tot 13mm had ik eigenlijk geen enkel probleem. Deze machine loopt lekker, maar dat wil niet zeggen dat de huidige modellen nog steeds goed zijn. Van HBM heb ik een kleine draaibank, en moet zeggen dat dat een prima machine is. De indruk die ik destijds had bij Buitelaar is dat de machines van een net iets duurdere productielijn komen als die van de bekende merken die via de Gamma/Karwei/Hornbach ketens verkocht worden. Dat zie je natuurlijk ook op het prijskaartje terugkomen.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Mwah, dat valt wel mee. Machines van boven de zeg €150 zie je domweg niet bij de Gamma.
Let niet alleen op de as-speling maar ook op de verticale speling van de tandheugel. Bij sommige machines is de veer die hem terug omhoog moet duwen niet al te sterk en het is heel hinderlijk als daar speling op zit.
Verder kan ik je aanraden een machine te nemen met een z.g.n. Jacobs boorkop, dat is een boorkop waarmee je de boor met een sleutel vast zet. Mijn ervaring met snelspan boorkoppen is dat die nog wel eens los trillen met "rammelende" boren zoals speedboren en gaten zagen.
Let niet alleen op de as-speling maar ook op de verticale speling van de tandheugel. Bij sommige machines is de veer die hem terug omhoog moet duwen niet al te sterk en het is heel hinderlijk als daar speling op zit.
Verder kan ik je aanraden een machine te nemen met een z.g.n. Jacobs boorkop, dat is een boorkop waarmee je de boor met een sleutel vast zet. Mijn ervaring met snelspan boorkoppen is dat die nog wel eens los trillen met "rammelende" boren zoals speedboren en gaten zagen.
