Eindelijk de Needles met Alpair 6

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

sander0105
Berichten: 25
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 11:30

Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door sander0105 »

Na 10 maanden wachten is het dan eindelijk zover. In december van HenkJan een mooi setje voor de needles overgenomen. De afgelopen maanden heeft dit alleen hopeloos moeten toekijken van de verhuisdoos. Inmiddels is de verbouwing van het huis voor het grootste gedeelte klaar en kan er dus aan de speakers gebouwd worden.

Dit zou het moeten worden. Alleen de verstekhoeken rond de poort zitten er niet meer in.
render.jpeg
Hierbij alvast de eerste foto's. De volgende serie staat al klaar en zal ik morgen posten. Tot nu toe gaat het erg lekker.
De werkplaats
De werkplaats
Het Materiaal: 4,5mm berken plexwood verlijmd op 18mm MDF
Het Materiaal: 4,5mm berken plexwood verlijmd op 18mm MDF
Fijn stukje zagen
Fijn stukje zagen
Schotten lijmen
Schotten lijmen
De meest geavanceerde technieken beschikbaar worden gebruikt...
De meest geavanceerde technieken beschikbaar worden gebruikt...
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door cobaltjeh »

Ik moet wel zeggen dat ik het gebruikte hout erg mooi vind.
Is dit zo kant en klaar te koop of heb je de toplaag er zelf op gelijmd?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door Wowly »

Goed gereedschap!
sander0105
Berichten: 25
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 11:30

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door sander0105 »

cobaltjeh schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik het gebruikte hout erg mooi vind.
Is dit zo kant en klaar te koop of heb je de toplaag er zelf op gelijmd?
Dit materiaal is zo te koop. Het heet plexwood. Het is in verschillende samenstellingen te krijgen, bijvoorbeeld als laminaat, los fineer of massief. Ook het materiaal waarop het verlijmd is is nog te kiezen. Wij hebben zelf een tafel ontworpen waarbij dit het blad is, dit is toevallig een stuk wat ik nog over had.
Laatst gewijzigd door sander0105 op do 07 okt 2010, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
sander0105
Berichten: 25
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 11:30

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door sander0105 »

Wowly schreef:
Goed gereedschap!
... is het halve werk :D

Tijdens de verbouwing 9 platen mdf hiermee weggezaagd, kan niet meer zonder! heerlijk spul alleen jammer van de prijs :roll:
sander0105
Berichten: 25
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 11:30

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door sander0105 »

Net op mijn werk met de lasersnijder een setje mallen van mdf gemaakt voor het frezen van de drivers. Nu kan ik met de kopieerring, als het goed is, gemakkelijk de gaten voor de drivers op maat maken. De 2 mallen zijn ook precies de breedte van het front dus makkelijk uitlijnen.
IMG_0839.JPG
IMG_0838.JPG
Van het weekend maar eens rustig gaan proberen... is immers niet iets wat je te gehaast moet doen.
sander0105
Berichten: 25
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 11:30

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door sander0105 »

Filter zit inmiddels ook in elkaar.Vandaag de frees maar eens aanzetten.
Filterplankje
Filterplankje
Solderen
Solderen
Luisteren
Luisteren
Filter monteren
Filter monteren
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door dre »

Afbeelding

nieuw freesje? :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door SARK »

dre schreef:
Afbeelding

nieuw freesje? :mrgreen:
Da's met een lasersnijder gedaan :wink:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door Zweitse »

Is toch met een laser gedaan !!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door Walt »

Sjiek filtertje! Is groter dan de driver zelf..

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door dre »

een lasersnijder voor hout?
zal de brandweer leuk vinden :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door SARK »

dre schreef:
een lasersnijder voor hout?
zal de brandweer leuk vinden :mrgreen:
Maak je tieten maar nat :twisted:
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=28739
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door Leeuwarden »

Wet t-shirt contest? Ik doe mee! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door Pjotr »

SARK schreef:
Maak je tieten maar nat :twisted:
Je bent een watersnijder aan het bouwen? :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door SARK »

Leeuwarden schreef:
Wet t-shirt contest? Ik doe mee! :mrgreen:
Bijlagen
wet-tshirt.jpg
wet-tshirt.jpg (33.26 KiB) 1513 keer bekeken
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door Zweitse »

Staat er toch echt in
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
SARK schreef:
Maak je tieten maar nat :twisted:
Je bent een watersnijder aan het bouwen? :lol:
Ben nog aan het testen maar dat stomme MDF zuigt :(
SuperSoaker-test.jpg
Sorry Sander, ik stop nu met grollen :twisted:

Dat is trouwens Über leuk speelgoed zo'n lasersnijder zeg :shock: en jij mag daar mee spelen op je werk :?:
sander0105
Berichten: 25
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 11:30

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door sander0105 »

dre schreef:
een lasersnijder voor hout?
zal de brandweer leuk vinden :mrgreen:
Haha wij gebruiken ze toch echt regelmatig :) Voornamelijk voor dun materiaal (bv. mdf tot zo'n 8mm) voor het bouwen van maquettes e.d. Heb "pas" een keer het materiaal in de fik gekregen. Het rookt wel als een tierelier, maar daarvoor hebben de machines een goede afzuiging.
sander0105
Berichten: 25
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 11:30

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door sander0105 »

SARK schreef:
Pjotr schreef:
SARK schreef:
Maak je tieten maar nat :twisted:
Je bent een watersnijder aan het bouwen? :lol:
Ben nog aan het testen maar dat stomme MDF zuigt :(
SuperSoaker-test.jpg
Sorry Sander, ik stop nu met grollen :twisted:

Dat is trouwens Über leuk speelgoed zo'n lasersnijder zeg :shock: en jij mag daar mee spelen op je werk :?:
Haha als we zo doorgaan moet ik een NSFW tag gaan toevoegen :oops:

Maar zo'n lasersnijder is zeker leuk speelgoed. Wat wel jammer is, is dat we een ook cnc frees tafel hebben staan. Deze zou ik eerst gebruiken om de fronten direct uit te frezen, alleen is deze door een niet zo slimme collega om zeep geholpen (te diep door mdf in een keer = kapotte lagers :-# ). Maar het is erg prettig om deze spullen binnen handbereik te hebben.

Dit is de speeltuin: http://www.tudelft-architecture.nl/chai ... workplaces
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door Pjotr »

Lijmt dat nog een beetje, die verkoolde randen?
sander0105
Berichten: 25
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 11:30

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door sander0105 »

Jah gaat nog best goed. Het is wel een beetje afhankelijk van het materiaal wat je snijdt maar als je het even heel licht opschuurt lijmt het prima. Wanneer je het niet goed schoonmaakt/schuurt blijft er nog wel wat roet achter wat vervelend kan zijn. Heb er zelf echter nog nooit problemen mee gehad. Nu gebruiken we voor maquettes over het algemeen wel secondelijm dus plakken doet het sowieso wel :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door dre »

ik denk dat een filmpje wel op z`n plek is! 8)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door Arno »

Dat verschroeide mdf blijft zo lekker nameuren. Heeft iets weg van rotte gerookte vis. :-&
Wel leuk speelgoed idd en een groot voordeel is dat je veel scherpere hoeken kunt maken in tegenstelling tot bij het frezen.
sander0105
Berichten: 25
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 11:30

Re: Eindelijk de Needles met Alpair 6

Bericht door sander0105 »

Flink opgeschoten de afgelopen dagen!! Zondag eerst de gaten in de speaker gefreesd. De cirkelmallen werkten erg goed. De drivers liggen nu mooi verzonken.
Driver op zijn plek
Driver op zijn plek
En netjes verzonken.
En netjes verzonken.
Achterkant zoveel mogelijk onder 45 graden gezet.
Achterkant zoveel mogelijk onder 45 graden gezet.
Met behulp van een lijmklem de inslagmoeren (M3 dus lekker klein) op hun plek gezet. Drupje secondelijm erbij om ervoor te zorgen dat ze daar ook blijven zitten.
Inslagmoeren met een drupje secondelijm om ze op hun plek te houden.
Inslagmoeren met een drupje secondelijm om ze op hun plek te houden.
Vervolgens met de decoupeerzaag de poorten uitgezaagd.
Poort uitzagen.
Poort uitzagen.
Er vervolgens het geheel in elkaar gelijmd!!
Baf erin
Baf erin
Lijmklem tekort? Draadeind komt altijd van pas.
Lijmklem tekort? Draadeind komt altijd van pas.
Gesloten