Zit elke keer weer met mijn mond open te genieten van alle verrichtingen!
Blijf erg veel respect hebben voor je doorzettingsvermogen
Moderator: Beheerdersteam
niet als alles in fase staat, en daarmee zijn we terug on-topicjeroen_d schreef:Betekent dat niet het tegenovergestelde?
asterduc schreef:en de opbouw van de schijven.
Geen torsie en geen schuine opbouw meer.
Op deze manier is het een plezier om de kast op te bouwen.
De centergaten zijn door de rails in de front- / rearplate en de passende inkepingen in de schijven, niet echt meer nodig.
Ze kunnen echter niet weggelaten worden omdat ze nog nodig zijn om de schijven op de freestafel vast te houden.
Dit was even een algemeen praatje over spouwconsructiesHenkjan schreef:ik weet dat 19 pagina's veel text is, maar lees ff wat Ed van plan is...b_force schreef:Vullen van een spouw kan natuurlijk ook....
dat zeg ik ook.. alleen in andere woorden:jeroen_d schreef:Volgens mij is de rode grafiek de reflexkast en die heeft juist meer conus uitslag in het sublaag. Zoals je ook verwacht.![]()
waarmee ik dus 60-30Hz bedoel (zelfs als je het 40-20Hz noemt gaat het nog op)ik schreef:fors minder uitslag in de onderste muziek octaaf
Hahaha, dat weet ik best Kees, maar ik moet het nu maar eens zelf gaan waarmaken. Je hebt me al zoveel steun en raad gegeven, het lukt me nu al wel. Als perfectionist ben ik echter bang dat het net niet goed genoeg gaat zijn en wil ik het steeds maar beter voorbereiden en minder aan het toeval overlaten! Maar niet getreurd hoor, je krijgt net zoals voorheen beslist nog een paar raadsels op te lossen als ik vastloopaudiomanics schreef:Ik wil 't ook wel voor je doen hoor!asterduc schreef:Voor het 3D tekenen van de frontplaat had ik gisteravond de moed niet.
Wel Jeroen, dat is nu net wat ik probeer uit te vissen. Het ene moment denk ik dat het SPL verschillen zijn en op een andere moment lijkt het meer te zijn dan alleen maar aantal geluidsdruk.jeroen_d schreef:volgens mij zit je gewoon naar amplitudeverschillen te luisteren.
yep, klopt ook.Henkjan schreef:dat zeg ik ook.. alleen in andere woorden:jeroen_d schreef:Volgens mij is de rode grafiek de reflexkast
kijk, dat vind ik interessant Jeroen. De uitslag bij 30 hz ligt voor de gesloten kast zo'n 20% hoger, maar toch geeft dat slechts 1,5 db winst op. Daarbij lopen beide SPL curves tussen 10 en 40 hz mooi parallel terwijl de membraanuitslag toch aardig verschillend is. De vraag is dan wat er uit de poort komt om de zaak te beïnvloeden. Volgens mij niet veel, want de totale SPL loop mij daarvoor wat te mooi gelijk. AJhorn tekent geen extra SPL beïnvloeding op denk ik, omdat de demping nogal hoog is genomen.jeroen_d schreef:De verschillen in uitslag zijn namelijk direct gerelateerd aan het verschil in SPL.
dat lijkt me nou niet zo slim eigenlijk...asterduc schreef:...en digitaal uitgetrimmed voor room correctie...
Het komt gewoon overeen met elkaar, want 1,5dB verschil in SPL komt overeen met een factor 1,2 in membraanuitslag, 20log(1,2)=1,58.asterduc schreef:kijk, dat vind ik interessant Jeroen. De uitslag bij 30 hz ligt voor de gesloten kast zo'n 20% hoger, maar toch geeft dat slechts 1,5 db winst op. Daarbij lopen beide SPL curves tussen 10 en 40 hz mooi parallel terwijl de membraanuitslag toch aardig verschillend is.jeroen_d schreef:De verschillen in uitslag zijn namelijk direct gerelateerd aan het verschil in SPL.