Concave Mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Concave Mk2

Bericht door asterduc »

Wat een normaal speakerprojectje voor RobertJan moest worden is uiteindelijk uitgegroeid tot een leerschool voor mezelf en een niet onaardig eindproduct. Dit resultaat is ontstaan uit de geweldige input van vele ZBA leden.

De bedoeling van de Concave Mk2 is om de Concave nogmaals te bouwen, ditmaal echter met een paar kleine aanpassingen die het bouwen eenvoudiger en reproduceerbaarder moeten maken. Tevens zou het mooi meegenomen zijn als hij de Concave op vlak van klank en afwerking nog zou overtreffen.

Om het geheel overzichtelijk te houden start ik het topic reeds met 15 postings. Elke posting krijgt een specifieke inhoud die in de loop van het project up-to-date zal worden gehouden.

Ed.
Bijlagen
Microsoft Word - Ontwerp Concave Mk2.pdf
(272.68 KiB) 819 keer gedownload
Laatst gewijzigd door asterduc op za 19 jul 2008, 1:43, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Concept

dynamische speaker met een hoog rendement.
- meerdere baswoofers met variabele afstelling (correctie room gain)
- zacht maar levendig vocaal gebied, gebruikmakend van speciale kastvorm
- middelgrote floorstander met ronde vormen
- relatief eenvoudig na te bouwen (op voorwaarde dat onderdelen beschikbaar zijn)
- highend allures
- gebruik van betaalbare topmaterialen
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 15 okt 2008, 20:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Kastvorm
update 12/07/2008
Bijlagen
Concave Mk2 rev2.PNG
Concave Mk2 rev2.PNG (2.78 KiB) 7882 keer bekeken
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 13 jul 2008, 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Drivers

Edel versie:
- Tweeter:
Scan Speak R2904/700005
http://www.tymphany.com/files/products/ ... 662000.pdf
of Raal Ribbon
http://www.raalribbon.com/products_flatfoil_70-10.htm

- Mid:
Scan Speak 15M/4531K00
http://www.tymphany.com/files/products/ ... 531K00.pdf
of Scan Speak 15MU/4741 Illuminator

- Woofers:
Scan Speak 25W/8567-SE 2 stuks per kant
http://www.tymphany.com/files/products/ ... 567-SE.pdf

Spaarversie:
- Tweeter:
Seas 22TAF met wave-guide!!!
http://www.intertechnik.de/module/1381029.pdf

- Mid:
Seas W150 of W150Al
http://www.intertechnik.de/module/1381025.pdf

- Woofers:
Dayton RS225S-8 (3 stuks per kant)
http://www.intertechnik.de/module/1381958.pdf
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 15 okt 2008, 19:57, 17 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Mid-behuizing
Bijlagen
Concave theorie.jpg
Mk2 Mid [800x600].png
Mk2 Mid [800x600].png (6.26 KiB) 6187 keer bekeken
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 15 okt 2008, 20:01, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Bas-behuizing

Concave 1: De Reflex woofer zorgt voor diepgang door lage F3 afstemming met passief membraan in een 50 liter kast.
De Closed woofer geeft eveneens bas maar zet net onder de 100 hz een zachte roll-off in ter compensatie van de 'room gain'. De kast is max 20 liter.
Bij de Concave Mk2 worden twee 10" drivers ingezet, elk in een gesloten kast. Bij de budgetversie worden drie 8" woofers gebruikt, eveneens in een gesloten kast.
Het laag wordt zfgesteld aan de hand van electrische correctie in het stuursignaal.
Om de staande golf in de diepte te minimaliseren worden 2 Helmholz kamers ingebouwd.

De laag sectie in de middentoner is een combinatie van tegenimpedantie (Sphere hoorn princiepe) en een gesloten TL pijp. De gezamelijke kastinhoud is 2 liter.
Bijlagen
Concave TS enclosure calculation.PNG
opbouw baskast 2.4.1 CL.png
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 15 okt 2008, 20:10, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Demping

Mid kast: Schapenwol in de beide hoorns

Baskasten: 2 interne helmholz resonatoren volledig gevuld met schapenwol (zie pagina 10)
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 15 okt 2008, 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Tweeter locatie

Nog steeds op zoek naar de beste tweeter locatie om diffractie en driver alignment te optimaliseren
Bijlagen
Concave Mk2 tweeter location.JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 25 jun 2008, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Frontplaat
30mm dik.
Ingefreesd langs voor en achterzijde.
Bijlagen
tweeter alignment.JPG
tweeter alignment.JPG (10.83 KiB) 8598 keer bekeken
Concave front KS.jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op di 24 jun 2008, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Filter
Laatst gewijzigd door asterduc op di 24 jun 2008, 22:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Constructie

De schijven bestaan deels uit volledig uitgefreesde volle schijven die de bracings vormen en deels uit losse zijstukken om plaatmateriaal te sparen.

De voorzijde wordt 2-zijdig ingefreesd en door middel van een tussenplaat met de kast verbonden

De achterzijde wordt hetzelfde uitgevoerd als de voorzijde en kan gedemonteerd worden om de bedrading te verbergen die van de drivers naar het filter loopt.
Bijlagen
t_freesplan_baskast_733.png
t_014_800x600_169.jpg
HPIM2877.JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op do 28 aug 2008, 21:03, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Afwerking

De speakerkast bestaat eigenlijk uit 3 onafhankelijke delen.
- De kast zelf, opgebouwd uit op elkaar gelijmde schijven
- Het massieve frontpaneel dat tegen de kast komt
- Een coverplaat op de achterzijde van de kast

De kast zelf heeft geen hoeken, dat maakt het afwerkingsprocess eenvoudiger. Daardoor kan de kast gewoon met fineer, formica, leder of van gelijk welk ander buigzaam bekledingsmateriaal worden voorzien.

De frontplaat wordt uit één geheel gefreesd en kan tegen de kast worden aangelijmd nadat de individuele delen zijn afgewerkt

Het coverpaneel past over de achterzijde van de kast en is demontabel.
Bijlagen
Concave Mk2 afwerking.PNG
Concave Mk2 afwerking.PNG (2.76 KiB) 7728 keer bekeken
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 20 jul 2008, 10:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

gereserveerd
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gereserveerd
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gereserveerd
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

*zucht*... weer 2000 posts lezen... :lol:
heel veel succes! ik hoop dat deze nog beter wordt als de mk1!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik kan niks aanklikken ??
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

anonamemouse schreef:
*zucht*... weer 2000 posts lezen... :lol:
nee joh, gewoon steeds de eerste 15! :D
ray5150 schreef:
Ik kan niks aanklikken ??
geduld is een mooie zaak! :P
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
geduld is een mooie zaak! :P
Ja, en dat is nou net wat we niet hebben!! :evil:
Zijn die dingen nou nog niet klaar en uit ge-evolueerd??
Schiet toch eens op man!!
:lol:
Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Blauwe lettertje kunnen we allemaal zetten, we wil PICS !! 8) :lol:

Blijf je trouwens volledig bij dezelfde drivers, of ga je wat in voeren van de nieuwere Revelator serie ?

(die er waanzinnig uitzien en er goed presteren)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Ja, en dat is nou net wat we niet hebben!! :evil:
... en daardoor dan weer meer tijd om mij op de 'nieuwe' te concentreren :lol:
Maar met jouw hulp komt dat wel snel voor mekaar.

Note: Kees is mij nml door de geheimen van het 3D frezen aan het sluizen. Hieronder een eerste poging, onder 'zware en intensieve' begeleiding van Kees!
Bijlagen
mk2 frontplaat eerste proef.PNG
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

=D> =D> =D>

Heel veel respect voor je doorzettingsvermogen!!!
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Ik heb in mijn eerste en tweede jaar wel eens programma's moeten schrijven in Unigraphics voor het frezen van complexe vormen, zou jouw freesmachine ook met dit soort code overweg kunnen?

Als je dan ergens een backup (Unigraphics NX3) vandaan weet te halen heb ik voor je de handleidingen, die vallen in een paar middagen we door te werken.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

WMC schreef:
Als je dan ergens een backup (Unigraphics NX3) vandaan weet te halen heb ik voor je de handleidingen, die vallen in een paar middagen we door te werken.
bedankt maar ik ga niet nog eens een ander programma leren!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

CarloPJB schreef:
Heel veel respect voor je doorzettingsvermogen!!!
neenee, voor Kees zijn doorzettingsvermogen. Die zit elke dag een handleiding op maat te schrijven :oops:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”