Concave Mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Het is even werk maar dan heb je ook wat.

Zit elke keer weer met mijn mond open te genieten van alle verrichtingen!

Blijf erg veel respect hebben voor je doorzettingsvermogen :D
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

den ed is er eene met haar op zijn tanden zegt men in vlaanderen
respect hoor ed
mvg
audioot =D> =D> =D>
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

CarloPJB schreef:
doorzettingsvermogen :D
om 2 dochters te laten opgroeien heb je dat echt nodig hoor!
audioot schreef:
den ed is er eene met haar op zijn tanden zegt men in vlaanderen
'k ben blij dat het dan toch nog ergens wil groeien :lol:
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

asterduc schreef:
CarloPJB schreef:
doorzettingsvermogen :D
om 2 dochters te laten opgroeien heb je dat echt nodig hoor!
Zoals ik Uw dochters heb leren kennen groeien die toch echt vanzelf :wink:

en nee,ik zal niks over Uw haar zeggen :twisted:
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

bij ons zeggen ze:op een drukke straat groeit ook geen gras hé
mvg
audioot :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Betekent dat niet het tegenovergestelde? :wink:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Betekent dat niet het tegenovergestelde? :wink:
niet als alles in fase staat, en daarmee zijn we terug on-topic

hehee.

De kast steekt in elkaar, nu nog 2 frontjes maken (één vast en één zwevend) en het meten kan beginnen.
Die frontplaat gaat morgen niet af zijn want ook daar ga ik proberen om een representatief prototyp te frezen (nml 3D en perfect passend op de kast). Voor de Kees is dat kinderspel, voor mij is dat een ontzettend zware uitdaging die ik al veel te lang heb uitgesteld.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Ik geniet ervan!
...
Bijlagen
002 [640x480].JPG
001 [640x480].JPG
fluppie

Bericht door fluppie »

Zo !!! Dan ben je eens een tijdje minder actief en is Ed al weer tig stappen verder. Dat "testkastje" ziet er overigens wel heel goed uit !
Ben overigens wel heel benieuwd naar de meetresultaten van de wel en de niet opgevulde versie. Hoe goed gaat die verzwaarde wand werken :). Wat misschien ook interessant om te meten is, is de wand met sleuf zonder vulling meten. misschien is zon flexende binnenwand een soort van schokdemper voor de kast.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een spouwwand/constructie heet zoiets :)

Idee van een spouwwand werkt best goed, maar je moet erg goed opletten waar de spouw resonantie zit.
Onder deze resonantie dempt een wand nmlk net als een enkele wand (ongeveer 6dB/oct), op de resonantie van de spouw dempt hij niet (of erger kan hij ligt versterken) waarna hij verder gaat met 18dB/oct.
Totdat er zogenaamde coïncidenties in het materiaal zelf gaan opspelen (vanaf de 1-2kHz) waar hij ongeveer met 12dB/oct verder gaat (met hier en daar een dip in de demping door die coïncidenties)

Of te wel de truc is dan om je spouw resonantie heel laag te leggen.
(anders kan het zelfs negatief uitpakken !)

Vullen van een spouw kan natuurlijk ook, voordeel hiervan is dat de resonantie dip minder groot wordt, maar dat deze breder is.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Vullen van een spouw kan natuurlijk ook....
ik weet dat 19 pagina's veel text is, maar lees ff wat Ed van plan is...
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

mooi werk ed
ben ook zeer benieuwd naar het resultaat
mvg
audioot
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

asterduc schreef:
en de opbouw van de schijven.

Geen torsie en geen schuine opbouw meer.
Op deze manier is het een plezier om de kast op te bouwen.

De centergaten zijn door de rails in de front- / rearplate en de passende inkepingen in de schijven, niet echt meer nodig.
Ze kunnen echter niet weggelaten worden omdat ze nog nodig zijn om de schijven op de freestafel vast te houden.

Heel mooi systeem Ed en een innovatie op het originele concave schijven systeem. Feli!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Vullen van een spouw kan natuurlijk ook....
ik weet dat 19 pagina's veel text is, maar lees ff wat Ed van plan is...
Dit was even een algemeen praatje over spouwconsructies :wink: (als reactie op het idee van fluppie)

Wilde er eigenlijk mee zeggen dat je vooral moet opletten hoe je hem toepast.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Voor het 3D tekenen van de frontplaat had ik gisteravond de moed niet.

Dan maar lekker liggen luisteren en die verschillen tussen de gesloten kast en de gedempte reflex kast nogmaals aandachtig met elkaar vergeleken.
Het blijft raar. Bij de volledig gesloten kast heb je steeds een soort gedempte druk. Bij de reflex kast met volledige demping in de poort gaat die druk weg, klinkt het losser en krijg je meer hoorbaar detail in het laag.

Toch is dat een vertekend beeld. Indien de kast dicht is gaat ie daadwerkelijk lager, dat is me bij enkele speciaal uitgezochte tracks duidelijk geworden, daardoor ga je schijnbaar minder detail horen omdat er zeg maar, gehoorsmatig een half octaaf bij komt. Bij geconcentreerd luisteren hoor je echter in de gesloten kast meer detail in het laag, maar het valt niet spontaan op!

De reflexkast met de zwaar gedempte poort heeft gehoorsmatig geen hogere geluidsdruk. Ik vermoed dat het rendement wel hoger is, maar door het wegvallen van iets sublaag, dat er schijnbaar minder geluidsdruk is.

Uit nieuwsgierigheid heb ik de 2 situaties in AJhorn gesimuleerd. Het programma laat dit soort gemanipuleerde afstellingen met sterk gedempte poort, gelukkig toe.
Het resultaat bevestigd, zoals te zien is op de grafieken, de sterke overeenkomst tussen de gesloten kast en de reflex kast met sterk gedempte poort.
Verder ook interessant om te zien is hoe het membraan zich in beide gevallen blijft gedragen.
Op de SPL grafiek is er iets winst bij de reflex tussen 50 en 100 hz, terwijl de gesloten kast iets lager begint af te vallen. Toch heb ik gehoorsmatig de indruk dat de afvalhoek (roll-oof) tussen beide systemen meer verschillend is (stijler bij de reflex). Ik denk dat er een fout zit in de ingegeven dempingswaarde voor de poort in AJhorn. Waarschijnlijk heb ik die iets te hoog genomen.

Al bij al vind ik dit voor mezelf een interessante ervaring.
Welke voor mij gehoorsmatig de voorkeur geniet?
- gesloten kast voor bvb Funk, Smooth Jazz, Pop, lounge, R&B, New age.
- reflex kast met sterk gedempte poort voor vooral Contrabas Jazz, ook Blues, Folk. Voor Rock zou ik ook deze afstelling kiezen en dan zelfs wat wol wegnemen uit de poort!
Klassiek heb ik niet getest omdat ik daar geen oordeelkundige ervaring mee heb.

Welke kleur welke kast is ga ik niet vertellen, :twisted: , maar lijkt me niet zo moeilijk om uit te vissen!

Ed.
Bijlagen
25W8567-SE CL en gedempt Reflex.png
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Ik wil 't ook wel voor je doen hoor! Ik denk dat je wel weet wat ik dan van je nodig heb..

Of ga je nog even een trial and error tijdje zitten madderen?..

Kees
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

puur op basis van de fors minder uitslag in de onderste muziek octaaf zou ik de gedempte reflex kast kiezen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Volgens mij is de rode grafiek de reflexkast en die heeft juist meer conus uitslag in het sublaag. Zoals je ook verwacht. :wink:

Asterduc, volgens mij zit je gewoon naar amplitudeverschillen te luisteren. Een beetje minder sublaag, een beetje meer energie bij 80-100Hz. Zaken die zeer goed hoorbaar zijn. Echter, ook eenvoudig in te brengen door een andere afstemming van de gesloten kast en/of andere filtering. Zuiver technisch verdient de gesloten kast de voorkeur in dit geval. Een reflex in een 3-weg moet je lekker laag afstemmen, maximaal op 30Hz, anders heb je in een systeem waar je tot het uiterste wil gaan qua kwaliteit een te groot compromis genomen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Volgens mij is de rode grafiek de reflexkast en die heeft juist meer conus uitslag in het sublaag. Zoals je ook verwacht. :wink:
dat zeg ik ook.. alleen in andere woorden:
ik schreef:
fors minder uitslag in de onderste muziek octaaf
waarmee ik dus 60-30Hz bedoel (zelfs als je het 40-20Hz noemt gaat het nog op)

pas onder de 15Hz heeft de rode meer utislag dan de zwarte. dus tussen de 60Hz en 15Hz minder uitslag, en dus lagere vervorming
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja sorry hoor, hoe minder bas hoe minder vervorming van een woofer met een bepaald oppervlak. Nogal logisch he. Ik begrijp dat jij geen sublaag wilt omdat dat meer vervormt? Ik snap het even niet. De verschillen in uitslag zijn namelijk direct gerelateerd aan het verschil in SPL.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
asterduc schreef:
Ik wil 't ook wel voor je doen hoor!
Hahaha, dat weet ik best Kees, maar ik moet het nu maar eens zelf gaan waarmaken. Je hebt me al zoveel steun en raad gegeven, het lukt me nu al wel. Als perfectionist ben ik echter bang dat het net niet goed genoeg gaat zijn en wil ik het steeds maar beter voorbereiden en minder aan het toeval overlaten! Maar niet getreurd hoor, je krijgt net zoals voorheen beslist nog een paar raadsels op te lossen als ik vastloop :lol:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
volgens mij zit je gewoon naar amplitudeverschillen te luisteren.
Wel Jeroen, dat is nu net wat ik probeer uit te vissen. Het ene moment denk ik dat het SPL verschillen zijn en op een andere moment lijkt het meer te zijn dan alleen maar aantal geluidsdruk.

Let wel, ik spreek hier over kleine verschllen die, voor mij althans, een groot interpretatieverschil van het laag maken. Daarmee bedoel ik naar analyse van de muziek alsook naar het muzikaal genieten toe.

Voor enkele weken waren Audioot en Fluppie hier en ook zij konden het verschil duidelijk merken. Zij gaven beide de voorkeur aan de gedempte poort. Dat was met de Dayton 20 cm zonder roomcorrectie en weg van de muur geplaatst. De proef die ik nu aan het doen ben is met de Scan Speak 25W8567-SE, beide in de hoeken geplaatst en digitaal uitgetrimmed voor room correctie.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
jeroen_d schreef:
Volgens mij is de rode grafiek de reflexkast
dat zeg ik ook.. alleen in andere woorden:
yep, klopt ook.
De 'impedance at throat' moet gerelativeerd worden, want bij de gesloten kast is er natuurlijk geen 'throat'. Maar ja, dat is nu eenmaal zoals AJhorn werkt.
jeroen_d schreef:
De verschillen in uitslag zijn namelijk direct gerelateerd aan het verschil in SPL.
kijk, dat vind ik interessant Jeroen. De uitslag bij 30 hz ligt voor de gesloten kast zo'n 20% hoger, maar toch geeft dat slechts 1,5 db winst op. Daarbij lopen beide SPL curves tussen 10 en 40 hz mooi parallel terwijl de membraanuitslag toch aardig verschillend is. De vraag is dan wat er uit de poort komt om de zaak te beïnvloeden. Volgens mij niet veel, want de totale SPL loop mij daarvoor wat te mooi gelijk. AJhorn tekent geen extra SPL beïnvloeding op denk ik, omdat de demping nogal hoog is genomen.

Veel verder kan ik het theoretisch niet vatten.

Voor de Concave Mk2 kan achteraan een demonteerbaar coverblok voorzien worden waarin dan eventueel een gedempte poort kan ingeschroefd worden. Op die manier kan dan naar keuze een afstelling gekozen worden 8)
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

asterduc schreef:
...en digitaal uitgetrimmed voor room correctie...
dat lijkt me nou niet zo slim eigenlijk...
je weet pas echt wat er veranderd/vervormt/enz op het moment dat je een puur signaal hebt, zonder dat daaraan van te voren al gesleuteld is met wat voor reden of op welke manier dan ook... nu is je basis eigenlijk al met iets wat niet in de oorspronkelijke vorm naar je toekomt.
lijkt me.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
De verschillen in uitslag zijn namelijk direct gerelateerd aan het verschil in SPL.
kijk, dat vind ik interessant Jeroen. De uitslag bij 30 hz ligt voor de gesloten kast zo'n 20% hoger, maar toch geeft dat slechts 1,5 db winst op. Daarbij lopen beide SPL curves tussen 10 en 40 hz mooi parallel terwijl de membraanuitslag toch aardig verschillend is.
Het komt gewoon overeen met elkaar, want 1,5dB verschil in SPL komt overeen met een factor 1,2 in membraanuitslag, 20log(1,2)=1,58. :wink:
Verder is het zo dat op een lineaire schaal (membraanuitslag) de verschillen meer opvallen dan op een logaritmische schaal (geluidsdruk).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”