TV en Center speaker in één

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door hovingtim »

Plak plastic is opzich prima te gebruiken hoor, ik heb er zelfs een hele auto mee gedaan ;)

Zie graag de metingen van het geheel. Ziet er echt leuk uit, al heb je wel de ruimte er voor nodig.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Zow, alles zit op z'n plek en gisteren heb ik het geheel aan laten staan. Na een aantal uren wordt het toch best wel warm in de afgesloten ruimte. Ik gok op 50+ graden. Is dat slecht voor de componenten?

We zijn blij verrast met het geluid. Echt heerlijk. Als center valt me niet op dat de speakers zo ver uit elkaar staan. Het geluid is ook stukken beter dan van de Piega. In vergelijking met het geluid van de tv is het helemaal :lol:
Het moet nog ingeregeld worden, maar zelfs nu al is het een gigantische vooruitgang!

Vanavond zal ik een foto posten van de ingebouwde situatie.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Net even een frame in elkaar geknutseld. Lijmen is geen optie op zulke dunne latjes (5mm). Ik had wel eens gezien dat een dun frame met stevig karton vastgezet werd met nietjes en zo geschiedde. Met dank aan het Mark Audio doosje! :)
tvFrame achterkant.jpg
tvFrame voorkant.jpg
Zwarte merkstift doet wonderen:
tvFrame ingebouwd.jpg
Nu nog even een doekje er omheen vouwen.
Bijlagen
tvSpeaker ingebouwd.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

En met een doekje er voor! :mrgreen:

Helaas is het niet helemaal zo strak gespannen als ik zou willen. Het frame was al behoorlijk passend vast en met het doek zit het strak, waardoor het frame iets ingedrukt wordt en daardoor het doek losser zit dan ik zou willen. Je ziet het niet, maar toch he... :roll:

Wel mooi geworden hoor, al zeg ik het zelf.
tvSpeakerdoek.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door Henkjan »

=D>
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door Vinculum »

Inderdaad! Keurig resultaat!
Ben benieuwd hoe het klinkt. Maar als ik dan toch een puntje van kritiek moet uiten dan lijkt de kleurstelling niet helemaal te matchen voor mijn gevoel/smaak. Een witte schouw met een donker houten plank... :-s Dat is mijn mening natuurlijk.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Vinculum schreef:
Inderdaad! Keurig resultaat!
Ben benieuwd hoe het klinkt. Maar als ik dan toch een puntje van kritiek moet uiten dan lijkt de kleurstelling niet helemaal te matchen voor mijn gevoel/smaak. Een witte schouw met een donker houten plank... :-s Dat is mijn mening natuurlijk.
Klinken doet 'ie zekers! Morgen gun ik mezelf de tijd om het netjes af te stemmen, dan wordt het NOG beter.
Nogmaals, er ligt dan wel een DSP in, maar deze Tang Bandjes klinken echt goed. Helemaal als je weet dat ze zo goedkoop zijn.

We hebben verschillende soorten/kleuren bekeken, maar juist het contrast vonden we het mooiste staan. Het past ook mooi bij de hoofdspeakers en de salontafel. Een lichte kleur laat het een beetje, uhm, bleek/ziekjes overkomen.

Maarrr idd. een kwestie van smaak :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door hannesie »

Als ik het nu goed zie kan het laag nu dus onder de TV uit de schouw komen :D , een soort TL

Het eind resultaat mag er zeker zijn !!! =D>

N.a.v. de opmerkingen, ik zit nu ook even wat kritischer te kijken, kun je die onderste plank waar je versterker op staat ook niet ook dezelfde wijze "fineren" ?


Dan word het echt strakker voor het oog :)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door bertor »

Mooi strak hoor!

Ik denk dat deze het helemaal afmaakt:
http://www.bol.com/nl/p/dvd/open-haard/ ... index.html
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

hannesie schreef:
Als ik het nu goed zie kan het laag nu dus onder de TV uit de schouw komen :D , een soort TL
Jups, achter de speaker is nog 20cm ruimte over de volle breedte. Het laag wordt ook behoorlijk aangedikt :mrgreen:
Op het gehoor moest ik al 5dB naar beneden bijstellen.
hannesie schreef:
Het eind resultaat mag er zeker zijn !!! =D>

N.a.v. de opmerkingen, ik zit nu ook even wat kritischer te kijken, kun je die onderste plank waar je versterker op staat ook niet ook dezelfde wijze "fineren" ?

Dan word het echt strakker voor het oog :)
Senks!

Nog sterker, de versterker en idd., die lelijke plank gaat ook weg (was tijdelijk bedoeld, maar ligt er al 2,5 jaar :oops: ).
De kabels die je nu nog ziet werk ik netjes achter een schot weg. Die zijn mij ook een doorn in het oog.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Zow, tig metingen en aanpassingen verder is dit het uiteindelijke resultaat wat lekker klinkt en waar niet nog meer aan gedaan hoeft te worden.
geel = ongecorrigeerd, groen = gecorrigeerd.png
Nog wel een puntje, waar ik niet aan gedacht had (en jullie ook niet! [-X :wink: ).

Doordat de center aansluiting gesplitst is naar het linker- en rechterkanaal en verbonden is met 10k naar de tulp, komen deze signalen bij elkaar <- DAT is belangrijk.
Wat hoorde ik tijdens het testen: het linker- en rechterkanaal zijn samengevoegd... Logisch ook als je deze laat samenkomen op 1 tulp :lol:

Maar goed, ik vrees dat er toch een schakelaar o.i.d. zal moeten komen om deze ingangen gescheiden te houden of heeft iemand een ander, beter idee?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door JvS »

stereo aansluiten op je tv en de audio van de center pre out van je versterker op de audio in van de tv aansluiten en op je tv zodanig instellen dat ie dan dat audio kanalen gebruikt?

Persoonlijk zou ik gewoon de tv altijd via de 5.1 versterker laten spelen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef:
In principe kan de MiniDSP 24 volt aan, maar zekerheidshalve stel ik de voeding in op 20 volt (deze voedt zowel de amp als de MiniDSP). ...
hoe schakel je e.e.a. aan&uit? en heb je daar nog last van een hoorbare plop?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

JvS schreef:
stereo aansluiten op je tv en de audio van de center pre out van je versterker op de audio in van de tv aansluiten en op je tv zodanig instellen dat ie dan dat audio kanalen gebruikt?

Persoonlijk zou ik gewoon de tv altijd via de 5.1 versterker laten spelen.
Hmmm, aansluiten via de tv ga ik eens uitproberen! Goeie!
Neh, luisteren naar tv via de surround vind ik niks. Je hebt dan het geluid van je tv, links en rechts 1,5 meter van het scherm. Tv = ook maar tv :wink:
Henkjan schreef:
hoe schakel je e.e.a. aan&uit? en heb je daar nog last van een hoorbare plop?
Gewoon de spanning er af en idd. is er een plopje te horen. Aanzetten is stil, omdat de Sure een inschakelvertraging heeft.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef:
Henkjan schreef:
hoe schakel je e.e.a. aan&uit? en heb je daar nog last van een hoorbare plop?
Gewoon de spanning er af en idd. is er een plopje te horen. Aanzetten is stil, omdat de Sure een inschakelvertraging heeft.
ik hoor een vrij flinke plop... dat t aanzetten goed gaat is mooi, nu nog wat vinden op die uit plop... open wel een separaat topic
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door JvS »

MichaelB schreef:
JvS schreef:
stereo aansluiten op je tv en de audio van de center pre out van je versterker op de audio in van de tv aansluiten en op je tv zodanig instellen dat ie dan dat audio kanalen gebruikt?

Persoonlijk zou ik gewoon de tv altijd via de 5.1 versterker laten spelen.
Hmmm, aansluiten via de tv ga ik eens uitproberen! Goeie!
Neh, luisteren naar tv via de surround vind ik niks. Je hebt dan het geluid van je tv, links en rechts 1,5 meter van het scherm. Tv = ook maar tv :wink:
Nee joh, al het geluid komt dan uit je center, tenzij er muziek gespeeld wordt of er andere symfonische spannende zaken gebeuren.

Nieuws, sport, praatprogramma's, soap :P, bij alles zal minimaal 90% van het geluid uit je center komen. Ik speel al jaren alleen maar via mijn 5.1 set. In stereo modus is dat irritant, maar in 5.1 modus echt perfect.
Gesloten