Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Lieuwe »

Hmm, ben nu weer een tijdje film aan het draaien op redelijk volume en hij lijkt het nu goed te doen.
Waar hij eerst ging kraken doet hij het nu wel normaal. Dat stukje in mijn vorige post krijg je trouwens lekkere uitslag door :P.
Het lijkt dus allemaal mee te vallen :).
En het lijkt erop dat ik op mijn luisterplek voor de tv een dip in het laag heb zitten, de sub is daar nauwelijks hoorbaar. Misschien toch maar een andere plekje :P.

*edit*: Maak morgen wel even foto's van de ruimte die hij moet voeden en mogelijke posities waar hij zou kunnen staan.
Laatst gewijzigd door Lieuwe op za 11 sep 2010, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door DragoSz »

De hoek. Dan hoeft die ook niet zo hard dat die kraakt :lol:
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Boppo84 »

Of zet je sub op de luisterplek, en zoek een handige plek uit waar het lekker klinkt, dan moet de sub daar staan :wink:
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Lieuwe »

:lol:.
Als ik bij mijn pc zit, dan klinkt het goed.
Laat de woonkamer nou ongeveer 4.3m zijn, dan zou daar dus een golf van 38hz lekker inpassen (correct me if i'm wrong), alleen als ik in het midden van de kamer zit (de eigenlijke luisterplek). dan blijft er vrij weinig over van de sub..
Dus deze week eens wat heen en weer schuiven om te kijken waar de beste plek is.
Maar voor die luisterplek is het toch nog niet zo heel belangrijk. Zolang er nog geen front speakers zijn naast de tv en nog geen surround receiver kan ik de sub eigenlijk alleen met de computer gebruiken en helaas niet voor films. Want windows kan niet 2 audioapparaten (tv over hdmi en speakers) tegelijk aansturen :evil: .
Al met al speelt hij nu prima en komt er wel een vervolg als ik hem ooit af ga werken :P..
Benne
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 22:15

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Benne »

Mijne speelt ook al :D
Het is een peerless XXLS10 mt Hypex DS 2.O geworden.
Nu juist ng afwerken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door b_force »

De XXLS10 830842?

Veel schuur plezier (als je ook van die mooie rondingen wilt)
Benne
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 22:15

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Benne »

Neen het is de 835016 :? wist niet dat er verschil in zat.
Maar klinkt toch goed alé vind ik toch heb wel ng niet zoveel ervaring mja :-s
Heb het in bouwpakket gekocht http://www.speakerland.nl/paginas/luids ... b-8#more62
Hun kst is wel net iets groter.

En voor de rondingen heb ik een frees :D

Grt
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Sjaudio »

Benne schreef:
Neen het is de 835016 :? wist niet dat er verschil in zat.
Maar klinkt toch goed alé vind ik toch heb wel ng niet zoveel ervaring mja :-s
Heb het in bouwpakket gekocht http://www.speakerland.nl/paginas/luids ... b-8#more62
Hun kst is wel net iets groter.

En voor de rondingen heb ik een frees :D

Grt
Voor hetzelfde geld koop je een hand gemaakte XXLS 400 van BK met de 12 inch peerless en 400 watt rms amp.
Wat is dan nog het nut om deze te bouwen voor dezelfde prijs?

http://www.bkelec.com/hifi/Sub_Woofers/XXLS400.htm

:-$
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door MichaelB »

Sjaudio schreef:
Voor hetzelfde geld koop je een hand gemaakte XXLS 400 van BK met de 12 inch peerless en 400 watt rms amp.
Wat is dan nog het nut om deze te bouwen voor dezelfde prijs?

http://www.bkelec.com/hifi/Sub_Woofers/XXLS400.htm

:-$
Als we alleen maar dingen zouden bouwen die nut hadden, dan was er niet veel te beleven op dit forum of wel? :wink:
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Sjaudio »

MichaelB schreef:
Sjaudio schreef:
Voor hetzelfde geld koop je een hand gemaakte XXLS 400 van BK met de 12 inch peerless en 400 watt rms amp.
Wat is dan nog het nut om deze te bouwen voor dezelfde prijs?

http://www.bkelec.com/hifi/Sub_Woofers/XXLS400.htm

:-$
Als we alleen maar dingen zouden bouwen die nut hadden, dan was er niet veel te beleven op dit forum of wel? :wink:
Dat hoor je mij ook niet zeggen, het is toch niet zo'n heel gekke vraag? want in principe krijg je gewoon een betere/grotere driver, meer vermogen en een mooi afgewerkte kast voor minder geld. Ik snap dat zelf bouwen ook leuk en leerzaam is, maar soms is het toch "slimmer" om dat niet te doen?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Wowly »

Het is maar de vraag of de driver beter is, en de kast. Geloof mij maar, het geld weaar wij voor bouwen, daar kan geen europese fabrikant tegenop (of de fabricage zit in CHina)
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Sjaudio »

Hoezo, het is toch een XXLS12? Neem aan dat die weer wat verder gaat als een XXLS10. De BK subwoofers worden hand gemaakt in Groot Brittannië, dus over de kwaliteit valt niet te twisten. Wordt overal ook zo omschreven.

Features
* 2 years warranty
* True 400W continuous discrete Bipolar amplifier
* Truly hand built in Great Britain, when we claim hand built we mean hand built, as there are no SMD components or other automatic placement devices.
* Downward Firing 300mm (12") Peerless XXLS12 long throw heavy duty and highly regarded drive unit
* Continuously variable frequency control
* Audiophile grade toroidal transformers
* Gas Tight Neutrik connection for long term consistency of sound quality
* Separate controls for high and low-level input adjustment
* Simultaneous connection of high and low level sources
* ASP automatic speaker protection audibly transparent driver protection
* 4 x 16A output devices for effortless current control
* IEC Power Socket
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door MichaelB »

Het is zeker een mooie prijs en een kickass sub!
Ik geloof juist wel dat een fabrikant daar tegenop kan als de oplage maar groot genoeg is. Het is vaak zelfs omgekeerd, dat een fabrikant tegen een lagere prijs een mooier afgewerkt produkt kan afleveren. Kijk naar de XTZ speakers of AV123. Tegen die kwaliteit van afwerking en prijs kan je niet zelfbouwen.

En inderdaad soms is het beter om te kopen, maar dan heb je het gekocht en aangesloten en daar zit je dan op de bank, te luisteren naar je gekochte speaker.... Terwijl je ook een aantal dagen lol gehad kan hebben en trots kan zijn op je eigen creatie :lol:

Het is zeker geen gekke vraag of vloeken in de kerk. Er komen hier zat topics van kant-en-klare spullen voorbij.

En nu weer on-topic :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door b_force »

Waarom is kwaliteit uit de VK ineens goed?
(zulke argumenten begrijp ik dus nooit)

Overigens, voor mensen die niet zo lui zijn, en wel willen zelfbouwen.
De Peerless XLS10 kan ook.

http://www.bkelec.com/HiFi/Drive_Units/ ... /XLS10.htm

Lekker cheap daar!

En voor luie donders koop je dus zo'n BK XLS200
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door b_force »

Even terug komend op of die BK XLS200 (we hebben het namelijk over de 10inch) goedoper is.

Stel je koopt de XLS woofer bij BK, die is maar £90.93.
Daar kom nog £20 verzendkosten bij.
In totaal is dat dus ongeveer 130 euro.

Als versterker wordt er een BSBP200 in de XLS200
Deze is 200W (staat fout op de BK website).

Nemen we deze versterker: (300W @ 4ohm)
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=301044

Dan ben je in totaal 130+135 = 265 euro kwijt
Dan komt er nog hout en afwerking bij.
Hout zal niet meer zijn dan 35 euro (dan doe je best ruig)
Afwerking kun je zo gek maken als je wil.

Een BK XLS200 kost £302.28 + £20 = £322 -> 375 euro.

Kun je toch iets besparen (20%) en het zo mooi maken als je zelf wil :)
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Sjaudio »

Dat kan best zo zijn, maar de BK subwoofers zijn dan ook zeer mooi afgewerkt ( meerdere keuzes ), als je op dat niveau wilt afwerken tel je er nog maar eens 25/50 euro bovenop. Kom je alsnog heel erg in de buurt van 375,00 euro ( 300 + 25/50 euro ). En dan hebben we de versterking niet eens vergeleken, die conrad amp lijkt me persoonlijk echt minder dan de versterking die BK gebruikt ( wattage klopt ook niet trouwens ), maar dat even achterwege gelaten. Dus hoe dan ook heeft BK gewoon een uitermate goede prijs-kwaliteit verhouding. Maar zelf bouwen is natuurlijk veel leuker, daar ben ik het mee eens. Het was dan ook geen aanval, maar meer een constatering.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door b_force »

Ik heb het schema van die BK versterker.
Is niet meer dan een Conrad/Mivoc versterker.
Stelt erg weinig voor (maar doet gewoon zijn werk).
Overigens ook gewoon weer een 2e orde Butterworth filter, zoals 99% van alle plate-amps.

Afwerking gaat natuurlijk om smaak.

Overigens ben ik zeker wel met je eens dat het een koopje is hoor. (ik las het ook niet als een aanval)
Maar als je wil kan het dus iets goedkoper.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door gniaw »

b_force schreef:
....
Een nog leukere optie is wellicht AMP11-HV van 41Hz http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=834
Dan kun je het ook echt heel erg budget houden. Je moet echter nog wel een subwoofer voorversterker hebben.
(ik ben bezig met iets, maar dat gaat nog wel even duren).
....
Beste Bart,

Bedoel je met "Je moet echter nog wel een subwoofer voorversterker hebben" voor de filtering of iets anders?

Voor mijn HT 4.1 systeempje wil ik graag jouw ontwerp Minisub, met AWM104, gebruiken. Voor de versterker heb ik de AMP11-HV van 41Hz Audio of de T3 van Hifimediy in gedachte. De bron wordt een HTPC met BruteFir en WebFilter als DSP.

Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door b_force »

Ja, idd voor filtering.
Een DSP etc kan natuurlijk ook gewoon.

Ik zou denk ik eerder gaan voor 41Hz audio.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door gniaw »

b_force schreef:
Ja, idd voor filtering. Een DSP etc kan natuurlijk ook gewoon.
Ik zou denk ik eerder gaan voor 41Hz audio.
Duidelijk.. dank voor je reactie.

Is een AMP9 Basic ook geschikt voor deze sub? Of is de AMP11-HV kwalitatief veel beter?
AMP9 Basic is makkelijker te bouwen en voor de sats wil ik de AMP9 Basic gebruiken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door b_force »

Ik zou zelf minimaal 150W nemen.
Dus als die dat kan, lijkt mij het prima geschikt :)
Appelsien
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 nov 2010, 18:41

Re:

Bericht door Appelsien »

b_force schreef:

Filtertje:
Afbeelding
Ben dit subje ook eens aan het maken omdat ik toch de onderdelen nog had liggen, maar kom er niet helemaal uit met het filtertje. Zoals ik op t fototje kan zien moeten de condensatoren parallel op elkaar aangesloten (zodat je de waardes kan optellen), maar hoe sluit ik dewoofer daar op aan? Moet dat ding parallel of in serie aan de woofer. Moet ik ook rekening houden met plus en min (bij de condensatoren)?

Waar moet ik op letten als ik condensatoren ga bestellen? Ik heb al wel op n site rondgekeken en zie daar allemaal dingen als axiale en radiale condensatoren met verschillende voltages. Iemand wat tips voor een beginner?

Mijn dank is groot!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door b_force »

GHP is eigenlijk geen must meer.

Het was mijn originele idee, maar om eerlijk te zijn ben ik er vanaf gestapt.
Zonder GHP komt hij ook gewoon tot 30-32Hz.
Wil je net een beetje die boost hebben, dan kun je dat ook actief doen.
Aangezien 90% van alle sub-amps toch aangepast moeten worden ivm een vervelende boost die ze hebben, kun je dan gelijk twee vliegen in een klap slaan.

Maar om toch antwoord op je vraag te geven.
De condensatoren moeten in serie met woofer.

(Bipolaire) Condensatoren heb geen polariteit dus het maakt absoluut niet uit hoe je ze aansluit.
Ik zou zelf voor deze waarde gewoon bipolaire elco's nemen.
Spanning maakt eigenlijk niets uit.
Appelsien
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 nov 2010, 18:41

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Appelsien »

Dan ga ik maar eens op internet zoeken naar mods voor een XXL subamp. Destijds gekocht via Barry bekend van GOT via het toen nog populaire inkoopacties.net. Die amp kostte bijna niks en zal ongetwijfeld zo'n vervelende boost hebben.

Wil de sub gaan gebruiken icm mn zelfgebouwde visaton vib130tl. Dankzij de TL kunnen die 5 inch visaton AL drivertjes behoorlijk laag weergeven, maar je mist een beetje de 'punch' als je ze wat harder zet.

In ieder geval bedankt voor het verbreden van mijn kennis mbt filters ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door b_force »

Ik denk overigens dat die XXL subamp niet voldoende vermogen heeft hoor.
Het is echter wel te proberen.

Als je een schema hebt, dan zou ik hem ook graag willen :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”