T-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

JuuL schreef:
Alphen aan de Rijn staat onder zijn nick
Duh... :?

Ik beroep me op het weekend dat al begonnen was toen het bericht uit m'n brein kwam :lol:
teacher

Bericht door teacher »

JuuL schreef:
Alphen aan de Rijn staat onder zijn nick,
Hej maar heb je niet een te grote soldeerbout gebruikt dan?
Had ik speciaal, om maar niet mijn 100 watt pistool te gebruiken (weet je ook op wat voor niveau ik ongeveer zit qua solderen) een 15 watt weller gekocht; puntje beetje bijgeslepen. De pootjes van de chip wilden niet meteen goed vast. Boel aan de kant gelegd en nog een keer voorzichtig aanstippen; Helaas.

Kom idd uit Alphen, maar opsturen is zo gepiept. :)
daniel

Bericht door daniel »

teacher schreef:
JuuL schreef:
Alphen aan de Rijn staat onder zijn nick,
Hej maar heb je niet een te grote soldeerbout gebruikt dan?
Had ik speciaal, om maar niet mijn 100 watt pistool te gebruiken (weet je ook op wat voor niveau ik ongeveer zit qua solderen) een 15 watt weller gekocht; puntje beetje bijgeslepen. De pootjes van de chip wilden niet meteen goed vast. Boel aan de kant gelegd en nog een keer voorzichtig aanstippen; Helaas.

Kom idd uit Alphen, maar opsturen is zo gepiept. :)
juist voor die chip maakt de grootte van de soldeerbout niet veel uit. Als je de 'zuiglitse'-truc toepast tenminste. Zo heb ik het gedaan:

- alle eilandjes ingesmeer met soldeerflux
- twee diagonaal tegenover elkaar liggende eilandje zeer licht vertint.
- Chip met mijn handen op zijn plek gelegd.
- die twee pootjes vastgesoldeerd (eventueel hier nog extra flux gebruiken)
- Alle overige pootjes vastsolderen. Let hierbij niet teveel op de hoeveelheid tin die je gebruikt. Bij mij kwam het zelf regelmatig voor dat de ruimte tussen twee pinnen helemaal volgezogen werd met tin.
- nog een keer fluxen indien nodig.
- Nu met fijn desoldeerlitze de overtollige tin wegzuigen
- klaar is kees.

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het resultaat. Die chip ziet er echt perfect gesoldeerd uit. Iets wat je wat minder kunt zeggen van de overige onderdelen... Schots en scheef, want er is niets om zo'n klein SMD-onderdeeltje op zijn plaats te houden, anders dan een pincetje en mijn trillende handen.
JuuL

Bericht door JuuL »

Kun je dan niet heel erge pech hebben dat het tin onder het ic komt waar je het niet meer wegkrijgt met litze? Valt zeker wel mee?
Banen vertinnen van printplaten gaat ook wel heel goed met litze erbij trouwens.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

daniel schreef:
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het resultaat. Die chip ziet er echt perfect gesoldeerd uit. Iets wat je wat minder kunt zeggen van de overige onderdelen... Schots en scheef, want er is niets om zo'n klein SMD-onderdeeltje op zijn plaats te houden, anders dan een pincetje en mijn trillende handen.
Toch is het ook heel simpel voor die andere onderdelen. Soldeerbout met fijne punt en heel dun soldeerdraad. Flux heb ik niet gebruikt. Eén eilandje vertinnen met zo weinig mogelijk soldeer. SMD-tje met pincet vasthouden en vastsolderen. Als ie per ongeluk scheef zit eventjes soldeerpuntje tegen het eilandje aan en rechtschuiven met de pincet. Dan het andere eilandje vertinnen en goed laten vloeien. Klaar! Geen flux, geen litze.
Rudy

Bericht door Rudy »

@Juul,

Ben je van plan van de chip te koelen via een koellichaam of ga je proberen de chip aan het kapervlak te krijgen. Dit is uitsluitend nodig bij high power toepassingen.

De "Driver" qfp pachage heeft een koelvlak dat je kan vastsolderen aan het kopervlak dat een beetje koeling geeft, het enige probleem is om dat gedoe tot een goed einde te brengen kan je ofwel solduur aanbrengen via de onderzijde van de print oftewel met soldeerpasta en een kleine over ( of reflow oven :D )

Pitch is trouwens 1.25mm, zal geen probleem geven. Zelfs zonder litze gaat dat nog, en er komt eigenlijk nooit solduur onder de chip zelf door het solderen.

Groetjes
Rudy
teacher

Bericht door teacher »

misschien had ik idd eerst de eilandjes moeten vertinnen; dat had ik nl niet gedaan. ik heb wel de zuiglitze truuk toegepast, maar toch zaten er een aantal pootjes niet goed vast. Toen ik die vast wilde solderen ging het fout.

Dus, iemand die hier wél handig in is? please [-o<
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zeg Teach? Heb je nu beide printjes vern3unkt? Ik hoop toch van niet :oops:

Ik wil het best doen, maar ik acht mijn soldeerkunsten ook niet zo geweldig, zeker aangezien in nog maar een 50% kans van slagen had met de ampjes ;) Hoop volgende week die kans te vergroten naar 100%. En zo'n SMD IC'tje is natuurlijk een stuk lastiger als die ziellige weerstandjes of diodes die ik vooral heb moeten doen. Er zijn vast mensen die dichterbij wonen, en meer ervaring hebben dan ik.

En wat betreft je huidige printje: misschien is dat nog wel te redden. Ik zou het zeker (laten) proberen!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik had het ook wel willen doen, woon niet al te ver uit de buurt, maar ik zit het hele weekend vol met verjaardagen, pak maandag in en vertrek dinsdag voor vakantie. Ben tegen het eind van de maand pas terug. Als je geduld hebt en niemand anders zich aanbiedt.....dan kunnen we op dat moment wel wat regelen.

Gr. Jeroen
teacher

Bericht door teacher »

Ik heb er 1 vernuekt.. en dat wil ik graag zo houden :D

Ik ga idd ook dinsdag op pad en ben dan ook pas na een paar weken weer op honk. Ik heb idd geen haast met dit project; de aangeboden hulp word zeer op prijs gesteld. O:)
labpal

Bericht door labpal »

Ik ben meer een lezer,dan een schrijver, maar nu wil ik toch even mijn ervaringen met de AMP3 met jullie delen. Om met het belangrijkste te beginnen, de Amp3 werkt bij mij; dus Martin, je statistiek kan weer verder omhoog.

Het solderen van SMD vond ik een gepruts, maar het lukte wel redelijk. Ik heb een 15 Watt boutje gebruikt en vond dat eigenlijk wel voldoende; ik heb nergens bijhoefte aan meer gehad. Ik heb geen flux gebruikt, maar wel litze. Met het IC heb ik weinig problemen gehad. Ik heb wel een grote knijper aangepast, om dat ding op zijn plaats te houden; ik heb van 1 van de poten van de knijper het uiteinde afgezaagd:

Afbeelding

Ik hoop dat de foto een beetje overkomt. Op deze manier kon ik 1 van de kanten van het IC vastsolderen.

Afbeelding

Daarna de knijper verwijderd en de andere kant gesoldeerd. Vervolgens het overtollige soldeer verwijderd met litze. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig had ik twee AMP3-kitjes besteld, want ik ben twee van de condensatortjes kwijtgeraakt. De tweede zal dus even moeten wachten, voordat deze gebouwd kan worden.

Paul
SARK

Bericht door SARK »

labpal schreef:
Ik heb wel een grote knijper aangepast, om dat ding op zijn plaats te houden; ik heb van 1 van de poten van de knijper het uiteinde afgezaagd:

Afbeelding
Heel even off topic, dit vind ik nou prachtig om te zien. Als je een "hulpje" nodig hebt, gewoon even in huis rondkijken of er iets geschikts aanwezig is wat met een kleine aanpassing hulp kan bieden. Ik loop regelmatig kasten en laden open te trekken als ik weer eens iets "speciaals" nodig heb :D
teacher

Bericht door teacher »

Die kleine radiale condensators?
De input buffer?

Ik heb die nl niet gebruikt (ik heb de smd variant gebruikt); wil ik wel ff in een envelop doen.
labpal

Bericht door labpal »

@Teacher: ik ben twee van de smd-condensatoren kwijt geraakt (1 van 0.22 uF en 1 van 0.1 uF). Voor de inputbuffer heb ik ook de smd-variant gemaakt. In ieder geval bedankt voor het aanbod.

@Sark: de knijper was een echte uitkomst.
indoubt

Bericht door indoubt »

Ha, jongens, zo gaat ie goed. Ik weet nog niet wat ik kan bijdragen aan de statistieken. Ik zit nog steeds in hotels en dat is wat minder ideaal dan thuis. Ik ben wel begonnen maar denk dat ik het eerste condensatortje aardig heb afgefikt (tis keramisch dus misschien doet ie het nog :?: )
Ik denk dat de eerste een negatief effect zal hebben op de statistieken. Gelukkig heb ik er twee besteld (al eens eerder plezier van gehad toen ik de V- en V+ had verwisseld om drie uur 's nachts van een gainclone)

In de weekeinden eigenlijk ook geen tijd want als je de hele week van huis bent wil het gezin ook wel eens wat.

Van de week de zangversterker voor mijn dochter spelend gekregen, alleen nog wat gaatjes boren in het chassis. Ik kan me nu dus op het T ampje storten.
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

teacher schreef:
Nee, helaas, dit project is een stapje te groot voor mijn soldeer techniek.
Ik heb nu een amp3 kitje voor mij met een stuk of 5 weggefikte soldeerpads voor de chip. Daar zal ik dus een verse kit voor moeten bestellen.

Daarom mijn vraag; wie wil voor mij (uiteraard tegen vergoeding) die dingen in elkaar solderen?

Ik hoor het wel..
teacher

Ik wil ze wel voor je in elkaar zetten cq (proberen te) herstellen wat er al is mis gegaan. Eén ding ga ik niet voor je doen en dat is de spoeltjes wikkelen. Dat mag je zelf doen. Als je ze voor je vakantie opstuurd dan heb je ze na je vakantie (misschien) weer in huis. Laat maar even horen of ik iets voor je kan doen.
Wijx

Bericht door Wijx »

whaha ook kramp van het wikkelen ? :lol:
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Wijx schreef:
whaha ook kramp van het wikkelen ? :lol:
En blaren!
Ik moet zelf ook nog twee ampjes in elkaar zetten en moet daar nog wel zin in hebben nadat ik alle doe-het-zelf-kneusjes :wink: uit de brand heb geholpen.
daniel

Bericht door daniel »

inderdaad, smd-tjes solderen was zo gepiept, maar die spoeltjes...

Ik denk dat daar de meeste tijd in is gaan zitten, afgezien van het inbouwen dan (foto's volgen).
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

En voor JuuL is het helemaal feest met z'n AMP2 kit :lol:
AMP2 assembly instructions schreef:
Wind the toroid inductors. You should use 29 turns of 1.3 mm enamel insulated wire for
the T108-2 toroids included in the kit.
Rudy

Bericht door Rudy »

Maja, die spoeletjes zij dan wel iets groter he :lol:

Groetjes
Rudy
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Mischa »

Ik heb avonden Zitten knoeien om mn amp 3 te laten spelen en helaas is ie net in rook opgegaan . Repareren lijkt me niet te doen . Gelukkig heb ik nog 2 ingepakte amp 3 tjes liggen . Ik zou echt niet weten wat ik verkeerd gedaan heb , maar de gedachte dat ik straks weer avonden achtereen aan het msd-en ben en dan nog een hoop materiaal moet kopen voor de behuizing etc houd mij een beetje tegen . Ik koop liever iets wat kant en klaar en getest is ookal is dat 5 keer duurder . We zullen zien wat tripath gaat doen in de toekomst maar op dit moment bied ik 2 amp 3 s aan voor de liefhebber met de gesmookte versie er gratis bij ( dan heb je de spoelen alvast )
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, amp1-B mensen moesten 44 turns hoor ;)

Ik vond het eigenlijk wel meevallen. Was zo gepiept.

Zo, ik heb nog ff beide ampjes naast elkaar gezet. conclusie: De defecte amp lijkt compleet goed te zijn kwa componeten. Enige verschil: op de SMD weerstanden van de werkende amp had ik 1003 staan, op de niet werkden amp staat er 104. Dat is toch gewoon hetzelfde? Ook elko's staan hetzelfde, aan soldeerverbindingen zie ik niks fouts, rest van de componenten staan ook hetzelfde... Nog steeds een raadsel dus...

Denk echter dat ik de gain wel wat hoger ga zetten. Ik moet de pre-amp toch wel ver opendraaien t.o.v de Parasound.
Rudy

Bericht door Rudy »

104 = 1003 = 100k

Met de gain van de ingangstrap mag je idd wel wat spelen, maar de gain van de eindtrap vs modulator valt imo niet mee te spelen, enkel als je veranderingen zou toebrengen in de spanning van je voeding, dan en enkel dan gaat dit een voordeel opleveren.

En imo is het best dat je de gain zo laag mogelijk houd en ervoor zorgt dat je een ingangssignaal bekomt dat zo groot mogelijk is, voor de meeste preamps is 4Vpp geen enkel probleem, en dit is het maximum dat de modulator aankan.

Groetjes
Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

deepspace schreef:
Denk echter dat ik de gain wel wat hoger ga zetten. Ik moet de pre-amp toch wel ver opendraaien t.o.v de Parasound.
Op zich is dat gunstig hoor, want dan heb je een wat hoger signaalniveau op je interlinks. Minder gevoelig voor storing en ruis dus.

Ik heb hem zelf alleen hoger gezet omdat ik hem ook met slechts een passieve volumeregeling tussen de CD en de amp wil kunnen gebruiken.

Kijk even wat het maximale lijnuitgangsniveau is van je pre-amp volgens spec. Bij de nominale 0.775 Vrms (1 mW aan 600 ohm) is het wellicht inderdaad handiger de gain wat te verhogen van de ingangstrap naar 1.8 want dan kom je precies uit op +/- 2 V piek-piek aan de uitgang van de ingangstrap van de AMP1-B. Afhankelijk van je voedingsspanning kun je dan nog overwegen om van 16 naar 19.3 te gaan voor de modulator gain. Ik heb zelf voor 16 gekozen zodat ik zelfs bij maximaal volume nog nauwelijks de amp aan het clippen heb dan.
Plaats reactie