T-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JuuL

T-Amp

Bericht door JuuL »

Om de boel een beetje overzichtelijk te houden heb ik ff een topic aangemaakt waar we het over de T-amps kunnen hebben.
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Mischa »

Ik denk dat het solderen de meeste problemen gaat geven. Op smd gebied ben ik een roekie helaas word alles kleiner en zijn er over een aantal jaar alleen nog maar ultra micro smd die niet meer met het blote oog te zien is . Ik vraag me af hoe een dergelijk klein onderdeeltje zoveel watts kan verdragen . Is het niet zinvol indien mogelijk de banen extra dik op te solderen ? zie namelijk het nut niet van pols dikke speaker en interlinks als er op de print genoegen word genomen met potloot streep leidingen . Maar goed genoeg over mijn smd frustraties :)

120 VA voeding voldoende met een paar nette 10 000 uf kaps voor 3 amp 3 s ?
JuuL

Bericht door JuuL »

Die dunne printbanen zitten voor het versterkte gedeelte lijkt me. Waar meer stroom doorheen gaat zijn de banen vast dikker!
Dus bij de voedingen en de uitgang van de versterker.
En dan heeft het wel nut als je dikkere aansluitdraden gebruikt.

Correct me if I'm wrong.
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Even een quote uit een ander draadje
Mischa schreef:
...printplaat voorverwarmen en dan zonder verwarmings element solderen wil niet goed , de pcb koelt heel snel af

Kdenk dat ik veeeeeeel te moeilijk doe. Je vind overal txt over hoe het moet maar niet 1 foto . zo lees ik ergens dat iemand een 60 watt soldeerbout gebruikt .. heb even gekeken naar een 60 watter maar daar kun je een rvs dakgoot mee solderen . lijkt me sterk dat die stalen strip bedoeld is om micro onderdeeltjes te solderen
Maak het niet moeilijker dan dat het al is. Op de site van 41Hz.com staat in het forum onder "Building techniques" een aantal tips, die zeker bruikbaar zijn.
1. Melt a small amount of solder on one of the solder pads
2. Hold the component in place with a tweezers
3. Melt the pad with the solder. Push the component lightly down on the PCB so it mounts flat. Let the pad cool.
4. Solder the second (and other) pads
5. Melt the first pad again and let it cool down
Wat betreft het vermogen van je soldeerbout, het gaat om de temperatuur waarmee je wil solderen en niet om het vermogen. Als je een handzaam boutje hebt van 60W is prima, een wat groter vermogen zorgt er voor dat je soldeerpunt goed op temperatuur blijft tijdens het solderen. Zorg wel voor een zo dun mogelijke punt anders gaat het solderen van de versterker chip een drama worden.

Het is een goed plan om even te oefenen voordat je aan je amps gaat beginnen. De meesten van jullie hebben vast nog wel ergens een oud computer onderdeel liggen. Probeer daar maar eens wat weerstanden of condensatoren af te halen en weer netjes op te zetten.
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Mischa »

//// 1. Melt a small amount of solder on one of the solder pads

en wat zijn pads ?

dat is een onderdeel op zn plek houder denk ik

3. Melt the pad with the solder. Push the component lightly down on the PCB so it mounts flat. Let the pad cool.

maar onderdeel zit al plat op de pcb door de tweezer of niet ?

4. Solder the second (and other) pads

wrom nog een keer

Als je het ziet is het logies maar dit verhaal kun je op 100 verschillende manieren begrijpen niet duidelijk

Ik weet zeker dat er meer zijn die graag fotoos willen zien wat er nu presies gebeuren moet
SARK

Bericht door SARK »

Mischa schreef:
1. Melt a small amount of solder on one of the solder pads

en wat zijn pads ?
De soldeereilandjes.

dat is een onderdeel op zn plek houder denk ik
Yep (tweezers=pincet).

maar onderdeel zit al plat op de pcb door de tweezer of niet ?
Volgens mij ook :?: en waar haal je de "derde hand" vandaan :?:
[edit]Bij punt 1 wordt al een klein beetje soldeer op het eilandje aangebracht, hierdoor ontstaat een klein "heuveltje". Het component dient (vandaar de naam "surface mount") plat op de printplaat te komen, vandaar dat tijdens het solderen het component aangedrukt moet worden.[/edit]

wrom nog een keer
Als de tweede verbinding wordt gesoldeerd, ontstaat er (lichte) spanning op de eerste (ik denk dat deze spanning wordt opgebouwd door het "pushen" bij punt 3). Door de eerste verbinding opnieuw te laten smelten, wordt deze spanning weggenomen.
Laatst gewijzigd door SARK op vr 27 mei 2005, 7:29, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Mischa schreef:
Als je het ziet is het logies maar dit verhaal kun je op 100 verschillende manieren begrijpen niet duidelijk
Ik vind het toch wel volledig eenduidig hoor niks mis mee... (zie Sarks verhaal).

3 handen heb je niet nodig. Eene hand pincet met onderdeel, andere hand je bout.
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

deepspace schreef:
3 handen heb je niet nodig. Eene hand pincet met onderdeel, andere hand je bout.
Ik dacht even een paar instructie foto's te maken maar daar had ik wel drie handen voor nodig. Heb even geen statief voor handen.

De volgende keer zal ik de vertaling er bij zetten, voor mij is het dagelijkse kost en dan vergeet je nog wel eens dat dat niet voor iedereen geldt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja zo kan het. Hier een ander truukje:

Positoneer het IC op zijn plekkie Soldeer hem nu vast met de twee buitenste pinnen die diagonaal tegenover elkaar staan. Op die manier kun je hem precies positioneren zodat de pootjes netjes midden op de eilandjes staan.

Soldeer nu het hele IC vast met een fijne punt en dun soldeer en let op dat ie niet te heet wordt. Af en toe af laten koelen dus. Je hoeft er nu NIET op te letten dat de pootjes sluiting maken door teveel soldeer en dat maakt het een stuk makkelijker.

Nu de truuk: Haal het overtollig soldeer weg met desoldeerlitze zoals "Soderwick". Wel snel om oververhitting te voorkomen. Hiervoor kun je het beste een brede "schroevendraaier"punt gebruiken als soldeerstift. Op die manier maken de pootjes geen sluiting meer en blijft er precies genoeg soldeer onder de pootjes achter. Het is voor mij de enige manier gebleken om flat packs met een pitch (afstand tussen de pootjes) van 0,5 mm met de hand te solderen zonder daar een halve dag over te doen.
JuuL

Bericht door JuuL »

Welke isolatie plaatjes heb ik nodig voor de MOSFETS van AMP2?
Rudy

Bericht door Rudy »

JuuL schreef:
Welke isolatie plaatjes heb ik nodig voor de MOSFETS van AMP2?
Mica of keramisch, TO247
Een misschien betere optie is TO3P, maar die is behoorlijk slecht verkrijgbaar.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Die vind ik niet, welke kan ik het beste nemen dan?

/edit
Oke thx Rudy!
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

GLIMMER TOP 3
Die zou normaal voldoende moeten zijn.

Groetjes
Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Waarom niet gewoon siliconenrubberpads van je elektronicaboer om de hoek? Heb je ook geen geklieder met warmtegeleidingspasta.
JuuL

Bericht door JuuL »

hoezo zou je dan geen pasta moeten gebruiken...?
Volgensmij heb je dan ook pasta nodig wil je het goed doen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die pasta heb je alleen nodig bij harde materialen zoals mica en ceramiek om de luchtporien en oneffenheden op te vullen. Daardoor verbetert de warmtegeleiding aanzienlijk. Bij die silpads is dat niet nodig omdat ze enigszins veren en daardoor al een goed warmtecontact waarborgen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 29 mei 2005, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Pjotr schreef:
Waarom niet gewoon siliconenrubberpads van je elektronicaboer om de hoek? Heb je ook geen geklieder met warmtegeleidingspasta.
Kost evenveel, lagere Rth, ook gewoon te verkrijgen, en zo erg is dat wit spul nou ook weer niet, en bij eenmalige verwijdering moet je geen nieuwe kopen zoals bij siliconepads.

Keramisch is wel duurder denk ik, maar niet echt noodzakelijk, en zoiezo zeer lastig te krijgen voor grotere behuizingen.

Groetjes
Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Duh, tesamen met warmtepasta ben je duurder uit. En waarom zou je steeds je torren willen verwijderen? Blaas je zoveel torren op dan :P

Rth is wel iets hoger dan mica + pasta maar heb je dan de ultra laagste Rth nodig? Denk het niet.

Denk niet dat het klankmatig ook maar iets uit maakt en kwa betrouwbaarheid ook niet. Dus waarom dat geklieder met pasta? Het is gewoon zooi om mee te werken. Krijg je het op je kleren dan krijg het er vrijwel niet meer uit, het blijft siliconenpasta.

Mica + pasta mag natuurlijk best maar die silpads zijn gewoon niet minder, wel makkelijker.
Rudy

Bericht door Rudy »

Here we go again, ben het eigenlijk zat om hier op dit forum me nog met zoiets bezig te houden, hierbij men laatste dus.

Als je je kostprijs bezit van je so called goed spul zonder de pasta, en je creerd hier een totale thermische weerstand meer van 0.2 a 0.5, dan kost je koellichaam dus meer ..... en die classe D mag dan "minder" omzetten in warmte, hij zet nog steeds meer dan genoeg om om er wel rekening mee te houden, en ja ik blaas 200 output pairs per dag door.

En siliconen hebben een beperktere levensduur dan de naderen met hun pasta.

Juul, mail me maar als je nog iets wel weten.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Niet alweer he... :shock:

Als je een verschil van mening hebt, wat is daar dan mis mee? Je hoeft het niet eens te zijn, of te vinden dat iedereen het met jou eens moet zijn. Je hoeft er ook niet kwaat om te worden. Het enige wat je moet doen ljuisteren naar de argumenten van een ander (en verwachten dat de ander dat zelfde met die van jou doet). Een eenduidig antwoord is er vaak niet. Aan alles kleven wel voor- en nadelen. Voor de een weegt het een zwaarder dan het ander, en komt zo bij zijn voorkeur.

Als je die pads om de hoek kunt krijgen voor een paar cent, en je hebt een koelblok dat ruim voldoende is, dan zie ik geen reden om extra geld uit te geven aan dingen die je ergens moet gaan bestellen, en waar dan ook nog eens verzendkosten voor betaald moeten worden. Als je echter toch al moet bestellen, dan zal de keuze idd lastiger zijn.

Het is altijd maar net hoe je het bekijkt. Er is zelden tot nooit slechts een waarheid. Meestal ligt het ergens er midden tussenin. Zo ook bij die andere topics waar ik enkele conflikten zag ontstaan.

Dus: maak je er niet te druk om :)
JuuL

Bericht door JuuL »

Iedereen heeft zijn voorkeur, hetzij zo.

Maar ik weet wel dat er voor snel schakelende FETs speciale isolatie materialen moet worden gebruikt, om dit geschakel niet door te geven via het koellichaam.
Is dit probleem ook erg aanwezig bij deze MOSFETs? Aangezien het een schakelende versterker is.

/edit
Zow, zo'n klasse T versterker is niet niks!
Schakelsnelheden van 1,2Mhz. Waarvoor smd onderdelen voor nodig zijn.
Processor erbij. Zoiets maak je niet ff zelf :shock:
Laatst gewijzigd door JuuL op zo 29 mei 2005, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Beste Rudy,

Doe niet zo mal. Je geeft hier wel degelijk goede adviezen. Zoals Deepspace al zei er is niet zoiets als 1 waarheid en al helemaal niet in de elektronica, daar zijn talloze wegen om tot een oplossing voor iets te komen. De een beter dan de ander maar meestal is goed goed genoeg en is nog beter over het algemeen zinloos.

Overigens met op de hoek bedoelde ik een elektronicawinkel en niet de kroeg :D Helaas zit er niet op iedere hoek een elektronicawinkeltje.

@Juul,

Van speciale isolatiepads voor schakelfets is mij althans niets bekend. Wel zijn er speciale ceramische isolatiematerialen voor HF werk, maar dan hebben we het over het Gigaherzbereik. En voor een extreme lage Rth is er BeO wat ook uitmuntende HF eigenschappen heeft. Dat goedje is extreem giftig als je het stof ervan inademt. Voor een T-amp niet relevant lijkt mij.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

deepspace schreef:
Als je een verschil van mening hebt, wat is daar dan mis mee? Je hoeft het niet eens te zijn, of te vinden dat iedereen het met jou eens moet zijn. Je hoeft er ook niet kwaat om te worden. Het enige wat je moet doen ljuisteren naar de argumenten van een ander (en verwachten dat de ander dat zelfde met die van jou doet). Een eenduidig antwoord is er vaak niet. Aan alles kleven wel voor- en nadelen. Voor de een weegt het een zwaarder dan het ander, en komt zo bij zijn voorkeur.
Inderdaad. Je kan niet verwachten dat mensen niet zelf ook goed nadenken en alles maar klakkeloos overnemen. Wel eventueel na een goede discussie en dat hangt ook af van de specifieke ervaring van de discussiepartner. En als je veel ervaring hebt moet je er toch niet van uitgaan dat je het nooit eens een keertje bij het verkeerde eind hebt, al is het maar een beetje :wink: .

Groetjes, Jeroen
sietse

Bericht door sietse »

Zo is het jongens.
Maar als ik als oudere nog even mag opmerken dat die pasta bepaald niet het eeuwige leven heeft, heb ik al eens ontdekt, dan zal ik bij een projekt er niet weer gebruik van maken. Buiten het reeds genoemde feit dat het "troep" is. En, mee eens, in de frequenties waar wij mee werken, maakt het geen verschil.

Succes verder,
Sietse
JuuL

Bericht door JuuL »

Dankjewel :).

Ik zie dat er geen Relais voor het in- en uitschakelen bij de AMP2 Kit zit. Zou dit nodig zijn?
Plaats reactie