TV en Center speaker in één

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door Henkjan »

die vraag was ook op t minidsp forum, iirc gaat dat gewoon goed
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
forum
Oh ja, ze hebben ook een forum... :oops:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door JvS »

Wij hebben de MiniDSP 'live' geconfigureerd in onze kist/bootradio. Dat was dus met accuspanning en met USB aangesloten. En overigens hebben wij ook de minnen doorgelust. Dat werkt prima per twee uitgangen.

Eigenlijk hebben we dezelfde setup als jij, maar dan een ander doel. Een miniDSP, twee TA2024 versterkers, een DVC subwoofer en 2 fullrange visatons :).

Ik vind die MiniDSP echt met afstand het coolste product van 2010 trouwens!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

JvS schreef:
Wij hebben de MiniDSP 'live' geconfigureerd in onze kist/bootradio. Dat was dus met accuspanning en met USB aangesloten. En overigens hebben wij ook de minnen doorgelust. Dat werkt prima per twee uitgangen.
Bij mij werkt het op kanaal 1&3 wel, maar op 2&4 is dan alleen heeeel zachtjes iets te horen. Wat ik ook verander, geen ander geluid... Wellicht dat het anders werkt met een Sure 4x100? Ik soldeer ze wel per kanaal door nu, kost alleen 20 minuutjes meer tijd.
JvS schreef:
Ik vind die MiniDSP echt met afstand het coolste product van 2010 trouwens!
Absoluut! Dat ding trapt derrière :mrgreen:

Ik heb vanmorgen een aantal metingen gedaan en mijn gehoor zat er toch behoorlijk naast. Waarschijnlijk komt dat doordat ik de hele dag in de garage bezig was met lawaaiige machines :^o

In totaal zijn er maar drie wijzigingen gedaan:
- 9.6Khz/+4dB/q1
- 1.5Khz/-2.5dB/q1.5
- 500Hz/-1.7dB/q2.2

Het laag heb ik buiten beschouwing gelaten, want dat wordt allemaal anders zodra het in de schouw ingebouwd is. Al met al een nette curve die lekker klinkt! Wat me ook opvalt, is dat de Tang Bands erg weinig bundelen. Als je de metingen onder de diverse hoeken bekijkt dan zit er erg weinig verloop in. Goeie zaak!

Oh ja, de metingen zijn gedaan met een window van 35ms, de delay is 32,13ms.
Ongefilterd, 40cm, TB, links.png
on-axis, 40cm, TB links DSP.png
30 graden, 40cm, links, DSP.png
on-axis groen, 30gr blauw, 45gr rood.png
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Potverdorie zeg, ik zit nu 45 minuten te luisteren en heb bij sommige muziek tranen in m'n ogen (van de muziek).
Dat geeft wel aan dat deze speaker ECHT lekker klinkt, want er zitten stukken bij die ontzettende resonanties kunnen veroorzaken en die zijn er niet. Okee, er zijn wel een paar resonanties en die zitten in de laag kast. Deze ga ik nog te lijf met een paar verbindingsstukken, maar ze zijn niet storend!

1 van mijn favorieten blijft toch wel: Organ in splendour and majesty: J.S. Bach - Toccata and Fugue in D minor, BWV 565. Man wat klinkt dat ontzettend lekker! Sarah McLachlan klinkt ook super, daar zit in sommige stukken ontzettend veel laag in. Van de villa Felderhof CD, klinkt het Adagio ook fantastisch, Inessa Galante met Ave Maria.... tranen in m'n ogen.

Kudo's komen echt toe aan de Daytons en Tang Bands. Ik zou me er niet voor schamen om deze in een echt dure setup toe te passen (alhoewel dit bij elkaar ook al zo'n 350 euro kost).

Phew wat een muzikale tv-speaker :mrgreen: =D>
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door Martijn H »

Misschien is het handig om ook nog een meting op ongeveer 80cm te maken en te experimenteren met een notch boven 10Khz om die resonantie daar wat te dempen. Als de breedbanders zo uit elkaar staan verwacht ik eigenlijk wel een iets ander of ax patroon.. :?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door JvS »

Montana schreef:
Misschien is het handig om ook nog een meting op ongeveer 80cm te maken en te experimenteren met een notch boven 10Khz om die resonantie daar wat te dempen. Als de breedbanders zo uit elkaar staan verwacht ik eigenlijk wel een iets ander of ax patroon.. :?
Ze spelen volgens mij niet als een centerspeaker, maar met een stereosignaal. En indien nodig (mono aangestuurd?) als een center.

Is het te overwegen om eventueel een derde tangband toe te voegen en die echt als center te laten spelen?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

JvS schreef:
Montana schreef:
Misschien is het handig om ook nog een meting op ongeveer 80cm te maken en te experimenteren met een notch boven 10Khz om die resonantie daar wat te dempen. Als de breedbanders zo uit elkaar staan verwacht ik eigenlijk wel een iets ander of ax patroon.. :?
Ze spelen volgens mij niet als een centerspeaker, maar met een stereosignaal. En indien nodig (mono aangestuurd?) als een center.

Is het te overwegen om eventueel een derde tangband toe te voegen en die echt als center te laten spelen?
Bij het meten heb ik uiteraard eerst de ene speaker en daarna de ander gemeten. In de basis zullen ze als stereo spelen als tv-speaker. Gaan we film kijken dan doet 'ie dienst als mono center speaker.

Ik heb er over gedacht om nog een dedicated speaker in het midden te zetten en deze apart te voeden, maar dat zou inhouden dat er NOG een amp en voeding in de behuizing moest. Nu heb ik die wel, maar dan kan ik die amp weer niet via de DSP laten lopen, welke maar 4 uitgangen heeft... Oh ja en mis ik nog de subs.
Kom je toch weer op de makkelijke keuze, die ik niet wil overigens :mrgreen: , een keuze schakelaar.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Jups jongens en meisjes, het is PLAKPLASTIC!!! :-& :lol:

Ziet er chique uit hoor en past prima bij de hoofdluidsprekers. Het beitsen ging er namelijk NIET mooi uit zien op de kopse kanten van het hout (test stukje). Daar wilden we niet de komende jaren tegenaan kijken.

Meuh, kwam er ook net achter dat ik nog maar 2 2k2 weerstandjes had liggen, terwijl ik er 3 nodig had... Op de center aansluitinge zit nu een 10k weerstand en die moet nu wel HEEL hard gezet worden (maar werkt wel). Die ga ik nog aanpassen, maar voor nu is het even okee.
tvBovenkant.jpg
tvMiniDSP.jpg
tvIngebouwd.jpg
tvZonder doek.jpg
To do:

- doek maken
- gaatjes van de kabels dichtkitten
- verstevigingsbalkjes in de sub behuizing aanbrengen
- lijmen
- in de schouw bouwen en inmeten.
Bijlagen
tvHoekje.jpg
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door JvS »

Nice.

Ik vind trouwens een ding irritant aan die MiniDSP. Dat er alleen tulpaansluitingen op zitten. Ik wil gewoon solderen (of misschien schroeven). Nu heb ik m'n draadjes op de tulpaanluitingen vastgesoldeerd :P. Ik zie dat jij afgeknipte tulpstekkers gebruikt :D.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Senks!
JvS schreef:
Nice.
Ik vind trouwens een ding irritant aan die MiniDSP. Dat er alleen tulpaansluitingen op zitten. Ik wil gewoon solderen (of misschien schroeven). Nu heb ik m'n draadjes op de tulpaanluitingen vastgesoldeerd :P. Ik zie dat jij afgeknipte tulpstekkers gebruikt :D.
Jups, dat is idd. wat minder ja. Ik heb nog overwogen om de tulp aansluitingen er af te solderen, maar vond dit toch een beter idee (mocht ik het ooit willen hergebruiken). Ach, beide oplossingen werken, daar gaat het om :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door knuisje »

MichaelB schreef:
Wat gebeurt er als je de MiniDSP extern voedt met de aansluiting op het bordje EN je sluit USB aan om de configuratie te wijzigen? Het bordje wordt dan gevoed via 2 ingangen. Wat gebeurt er dan? (en nee, ik ga het niet zomaar proberen :mrgreen: )

Als niemand het weet, dan stuur ik ze wel een mailtje.
Dan gebruikt hij de voeding uit de USB-poort. Als je de USB-kabel eruit trekt schakelt ie weer over op de externe voeding.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

knuisje schreef:
Dan gebruikt hij de voeding uit de USB-poort. Als je de USB-kabel eruit trekt schakelt ie weer over op de externe voeding.
Senks, dat antwoord had ik ook al van Henkjan gekregen en inmiddels heb ik getest en wadda joe noo: het werkt!

Zien jullie overigens iets aan de klep? Ik ook niet....

Ben helemaal vergeten te testen hoe warm de amp wordt na een uurtje stevig gebruik en heb vrolijk het deksel beplakt, GLOEIENDE! :evil:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Mmmm, gisteren de complete setup eens aan de meter gehangen en nu blijkt dat het toch nog 7,5-8Watt verbruikt bij niets doen.
Nu is dat niet zo erg, alhoewel ik liever niets heb, maar er is best wel veel ruis te horen. De 2x100's van Sure zijn totaal stil, deze niet dus.

Zijn er stopcontacten, liefst enkele, die reageren op een afstandbediening van een tv? Dit zal dan een programmeerbare moeten zijn denk ik. Het gaat mij vermoedelijk te ver om zelf wat te bouwen... (kon ik dat maar :roll: ).
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

beter zoeken.... :oops:
editdeeplink werkt niet, hier is het plaatje:
610825_BB_00_FB.jpg
610825_BB_00_FB.jpg (9.79 KiB) 570 keer bekeken
Het is een stopcontact met IR :mrgreen:
Laatst gewijzigd door MichaelB op wo 08 sep 2010, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door hannesie »

Bedoel je zo iets?

link werkte niet

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=646452
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door JvS »

Niet echt positieve reviews daar :o
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Goeie, ik zie het...

Ff verder zoeken dan maar :(
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door JvS »

"klik aan klik uit" niet een idee?

Ik weet niet of je een Logitech Harmony gebruikt. Maar die kan die dingen vast ook wel in een of andere macro bedienen :).
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Deze werkt:
1505720 brennenstuhl.jpg
Gehaald bij de Hornbach voor 12,75 :goedzo:

Net getest en werkt perfect. Aanzetten is per direct, uitzetten gaat met een vertraging van 1 minuut. Toppie!

Het kriebelt om deze niet uit elkaar te halen en in te bouwen :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

JvS schreef:
"klik aan klik uit" niet een idee?

Ik weet niet of je een Logitech Harmony gebruikt. Maar die kan die dingen vast ook wel in een of andere macro bedienen :).
Oh ja, antwoord op je vraag. Die klik aan/uit dingen werken met RF en dat heeft onze Harmony niet...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

Werk in uitvoering...

Alles past ECHT mooi! :goedzo:
Net nog even een usb stekker gesloopt, zodat die in de behuizing kan blijven. Daar had ik even niet aan gedacht :oops:
Een connector aan de buitenzijde is niet nodig, aangezien het er permanent ingebouwd zit. 1x meten zou genoeg moeten zijn.

Vanavond de klemmen er af en de tv terugzetten. Ben benieuwd hoe het gaat klinken!
tvBodem passen.jpg
tvKlemmen.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door hannesie »

Ik denk dat het geluid zich in zo een schouw duidelijk een afwijking zal geven dan in de garage.

Ik heb dat vreemde gevoel van binnen :oops:

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar het laag zal volgens mij duidelijk anders zijn in de schouw.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TV en Center speaker in één

Bericht door MichaelB »

hannesie schreef:
Ik denk dat het geluid zich in zo een schouw duidelijk een afwijking zal geven dan in de garage.
Ik bedoelde met meten: inmeten en corrigeren :lol:

Uiteraard zal het in de schouw HEEL anders klinken en met name het laag nadrukkelijk aanwezig zijn.
Bij de metingen boven heb ik alleen de Tang Bands opgemeten. Hier zal, vermoed ik, niet veel aan gedaan hoeven te worden.

Ik meet het op met de tv op z'n plaats. De uiteindelijke situatie.
Gesloten