Micro sub W5-876SA

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

b_force schreef:
Ik ben naar een paar dingen benieuwd eerlijk gezegd.

Wordt de poortruis drastisch minder met dat highpass filter dat ik had aangeraden?
Vanaf welke volume is de poortruis duidelijk hoorbaar?
Heb het HP filter van de reckhorn gebruikt, die is variabel van 15-40Hz.
Het filter wat jij hebt aangeraden heb ik dus niet gebruikt, simpelweg omdat ik ook niet weet hoe ik dit handig en snel kon uitproberen. De reckhorn heeft het natuurlijk zelf al netjes voor elkaar...
In de grafiek is dit zichtbaar in een 15 Hz (niet uitschakelbaar) en 40 Hz HP, het onderscheid is duidelijk zichtbaar.
De poortruis nam wel merkbaar af, maar was er nog steeds duidelijk. Ik verwacht dat dit komt doordat de woofer vrij progressief gedempt is en in 5 liter niet echt gaat wapperen.
Het was merkbaar op een wat hoger volume, ik gok vanaf 85dB. Hing ook af van de muziekstijl.

Het afronden van de pijpen staat inderdaad op de planning, eerst wilde ik weten of het allemaal een beetje overeenkomt met de simulatie. Alleen afronden aan de voorzijde is niet voldoende neem ik aan...
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Roland »

Hi,

Je kan de pijp aan de achterkant (in de kast ) ook van een schuine kant voorzien / scheelt afrond gedoe.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Lijkt me dan een prima combinatie om de poort af te ronden en die HP te gebruiken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Roland schreef:
Hi,

Je kan de pijp aan de achterkant (in de kast ) ook van een schuine kant voorzien / scheelt afrond gedoe.
O, das mooi. Wist ik niet. Dat is inderdaad handiger dan de buis proberen een mooie afronding te geven door er een flens omheen te maken, de diameter staat nu weinig afronding toe. Had wel overwogen om de buis schuin af te zagen om net iets meer lengte te hebben zonder de ingang volledig te dicht bij de achterwand te plaatsen. Nu dient het dus een beter doel, reden om dat gewoon te gaan doen :D

De afronding aan de voorzijde gebeurd met de bovenfrees na het verlijmen met de voorwand.

En daarna is het een kwestie van aluminium buigen in de juiste radius en die om de kast verlijmen. Moet wel eerst nog even de kast met een radius 15mm afronden. Ik hoop dat de verstek constructie van 12mm multiplex daar niet te veel onder zal leiden. :wink:

Deze sub is verschikkelijk slecht in technisch opzicht, maar o zo leuk in economisch opzicht. En ach, de meting was prima. 2 actieve of passieve micro subjes goed geplaatst kan in combinatie met een leuke sateliet speaker heel prima klinken.

@B_force: heb nog geen HP filter, aangezien ik je niet heb verteld met welke versterker ik dit ga combineren :) Maar het maakt niet veel uit, alles blijft heel en de muziek overstemd de poortruis. De kleinste subamp heeft zelfs geen moeite met het maximale vermogen dat de 13cm's aankunnen. Het nut van HP zie ik natuurlijk zeker in!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Welke subamp ga je gebruiken dan?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

sja, ik houd dat een beetje open. Deze subs hebben geen doel, behalve een leuke behuizing te zijn voor de woofers.

Een sub amp past er niet in, maar aangezien het er 2 zijn is dat ook niet handig. Dus blijft het eventjes open, ik ga de subjes niet direct gebruiken denk ik. Meer een beetje ervaring op doen naar de mogelijkheden af te werken met aluminium, vandaar ook de vreemde keuzes in dit topic :lol: :lol:

Tot de mogelijkheden behoord:
passief gefilterd, als sub/sat
AM80
Reckhorn A401
O.A. 2.1 MKII

Volgende week hoop ik ze af te werken :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Als ik kijk naar winISD dan heb je nauwelijks vermogen nodig. 20W max per kanaal.
Leuk t-ampje/class-t versterkertje op de kop tikken. :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

We gaan in her-herhaling vallen, zie pag 2 & 3 :lol: :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

:?: :?:

Wat ga je er anders mee doen? Helemaal niks meer?
Dat zou ik voor een paar tientjes (30-40 euro ofzo) een paar versterkertjes bij doen.
Passief filter oid is minstens zoveel werk.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Ben vandaag begonnen met de afwerking in 1 mm geannodiseerd aluminium.

De beide subjes kunnen samen uit 1 plaat van 50 x 100 cm, dus de afwerking wordt nog cheap ook :wink:

Heb met een strookje dat ik overhoud even geoefend. Rondom de buiging wordt het aluminium wat dof. Bij de ampeerless was de radius veel groter en had ik hier niet zo veel last van. Wanneer ik het te lang schuurde tegen de machine aan werd het heet; dan ontstonden ook zulke plekken in het aluminium.

Ben opzich niet ontevreden maar als iemand een tip heeft hoe ik dit kan voorkomen dan hoor ik het graag.
W5 sub 027.jpg
W5 sub 028.jpg
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door serum »

Dat het dof/wit wordt is een logisch gevolg van het buigen van geanodiseerd aluminium. De anodisatielaag is veel harder en minder flexibel dan het aluminium, de oppervlakte zal hierdoor breken. Je hoort dit ook duidelijk als je buigt.

Als ik de foto zo bekijk heb ik de indruk dat er hoeken in de ronding zitten; misschien als je het geleidelijk rond maakt dat het probleem minder vlot op treedt. Ik zou bv de plaat/behuizing insmeren met neopreenlijm, een kant erop leggen/ aandrukken en dan de overhangende flap zo strak mogelijk op een vlakke plaat aandrukkend rond zetten (het aluminium als het ware om de kast heen rollen, en daarbij zoveel mogelijk druk uitoefenen op het kastje.

Wat je anders eens kan doen om het witte op te vangen is het aluminium eens in smeren met rauwe lijnolie oid. Helemaal knap krijg je het nooit. Ik heb evt. nog wel een lapje mahoniefineer (extreem flexibel, is gebroken en heeft een papier rug, je trekt het zonder problemen over een <4 mm radius.)

Mahonie smoelt goed bij alu, maar het moet je smaak zijn natuurlijk..
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Het heeft inderdaad een 'brekend' geluid als je buigt. In iedergeval bedankt voor je bijdrage.
Zou lijnolie achteraf ook effect hebben, of bedoelde je dat juist?

Ben wel blij want inmiddels heb ik voor beide subjes de buigingen klaar. Na verlijming kan de voorplaat erop en met de kantenfrees perfect de lijn van de wanden volgen. Dat het niet helemaal goed aansluit is daarmee geen probleem.
Alvast wat plaatjes:
W5 sub 041.jpg
W5 sub 053.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Pjotr »

Netjes geworden =D>

Dat wittige vedwijnt met olie doordat je de barstjes opvult met olie. Is dus een beetje lapmiddel. Je kunt het ook licht inwrijven met cellulose lak. Maar dan gaat het wel een beetje glanzen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Terwijl de eerste sub in de lijmklemmen staat de drogen met z'n metalen jasje aan denk ik na over toepassingsmogelijkheden en een satelliet. Heb natuurlijk verschillende satelieten voor 't grijpen maar 1 idee laat me niet los:

10x10x10 cm, zelfde vormgeving met:

AfbeeldingAfbeelding

Heb de Omnes Audio 2.1 MKII op de planning voor dit set, die ligt werkeloos op de plank. Kan dit setje mooi de PC-speakers vervangen die de TV van beter geluid voorziet...

Andere opties zijn micro sats met 2" peerless of 2" tangband+tweeter, 3" breedbanders zoals

Afbeelding

Maar die coax is zo mooi... en aangezien dit setje toch niet heel hard gaat is inzetten vanaf 150 Hz nog wel te doen denk ik =P~
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door sietse »

Leuk kastje geworden Wouter.. =D> =D>
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Thanks :D

Nadat de lijm uitgehard is blijkt het een flink positief effect te hebben op de kastresonantie volgens de kloptest; van 'toek' naar 'tek' - haha scheelt 'o' zoveel.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Juicie »

Erg leuk subje met die afwerking. Maakte ik maar wat meer tijd vrij voor deze hobby.

Ik ben ook al tijden aan het denken over twee kleine subjes voor in de auto van mijn vriendin. Deze dan aangesloten met een passief filter op de twee achterste kanalen van haar pioneer auto radio, die worden nu toch niet gebruikt. Ik lees hier dat een TA2024 genoeg zou kunnen zijn voor bepaalde subjes, dan moet de auto radio dat ook wel kunnen aansturen. Het hoeft niet heel hard te gaan maar gewoon beetje extra in het laag zou wel lekker zijn. Ik zag dat W5-876SA voor 20 euro te koop is bij EuropeAudio, het proberen waard. Ik las ook dat de CSS EL166 behoorlijk laag kon gaan voor de prijs. Zou daar iets van te maken zijn? Filtering is door gebrek aan kennis nog wel een probleem.

Als mijn ideeen uit te voeren zijn zal ik maar even een eigen topic openen zonder deze te veel te vervuilen.
Laatst gewijzigd door Juicie op ma 06 sep 2010, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door arjank »

Ik zou echt wel voor die coax gaan 8) het zal wel effe tweaken worden bij de overname tussen de sub en de coax.
Volgens mij ben je een beetje verplicht om de sub tussen de satelieten te plaatsen om hem niet te kunnen lokaliseren.
150hz is echt wel het laagste dat je de coax kunt inzetten. Ik zou bij het filter in ieder geval de resonantie frequentie van de mid/laag met een lcr dempen zodat het filter goed functioneert, dan gaat het wel lukken denk ik.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Het zijn 2 subs :D dus de subs komen wel links en rechts onder de sats.

@juicie: Ik zou met een lichte versterker zeker kijken naar een beetje rendement. Dan is die EL166 dus een betere optie dan de 5" tangband. Een bandpass subje lijkt me helemaal goed, kun je het filter eenvoudig houden en evt zelfs achterwege laten.

Een Dayton 8" DVC (dual voice coil) lijkt me prima. Er is daarmee al wat gebouwd, een witte zeilboot radio.

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7109

ook bij europe audio, trouwens die prijzen zijn ex btw
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Juicie »

wouter schreef:
Het zijn 2 subs :D dus de subs komen wel links en rechts onder de sats.

@juicie: Ik zou met een lichte versterker zeker kijken naar een beetje rendement. Dan is die EL166 dus een betere optie dan de 5" tangband. Een bandpass subje lijkt me helemaal goed, kun je het filter eenvoudig houden en evt zelfs achterwege laten.

Een Dayton 8" DVC (dual voice coil) lijkt me prima. Er is daarmee al wat gebouwd, een witte zeilboot radio.

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7109

ook bij europe audio, trouwens die prijzen zijn ex btw
Het nadeel van de Dayton is dat deze een veel grotere kast nodig heeft om optimaal te presteren. Zou het kastje graag zo klein mogelijk houden. Het is voor in een Nissan Micra en er moeten natuurlijk nog een hoop schoenendozen in haar kofferbak passen.
Bijlagen
Plotje van de CSS-EL166 in volgens ISD online een optimale opstelling.
Plotje van de CSS-EL166 in volgens ISD online een optimale opstelling.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door arjank »

Het zijn 2 subs dus de subs komen wel links en rechts onder de sats.
Dat is een overname punt van 200hz ook geen probleem, lekker voor de coaxen gaan dus.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Dat zou inderdaad heel mooi zijn... maar,

Vind de kwaliteit van de W5's prima voor hergebruik (oorsprong van dit ontwerp) maar dure mid-hoog lijkt me achteraf toch geen mooie budgetverdeling. Heb nog wat witte en zwarte 3,5" vifa/peerless units die wellicht met een kleine Dayton prima presteren.

Deze subkastjes met een mooie 6,5 peerless SLS of wavecor zouden direct de keuze voor de coax opleveren, maar nu blijf ik denk ik in hergebruik. Die 3,5" ga ik verder niet zo veel meer mee doen anders, denk ik, aangezien Fountek en Scan Speak heel mooie drivers heeft in dat formaat.

Voor de 'Omnes Audio CX3.0' heb ik mijn gedachten in het gelijknamige topic onder kopje 'drivers'

Soms stel je hier een vraag en kom je zelf tot een antwoord, toch zou die coax wel erg mooi zijn. De subs hebben alleen niet voldoende potentie, het was ook een beetje een materiaal studie :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”