Micro sub W5-876SA

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Aangezien het afwerken met 1mm aluminium plaatmateriaal erg goed bevallen is bij de AMPeerless nu een nieuw project.

Ditmaal een eenvoudige en compacte sub (2 stuks in mijn geval) met de Tangband W5-876SA.
Afbeelding

Deze vorm heb ik in gedachten:
Afbeelding

Deze heb ik in een sub/sat CT222 gebruikt samen met de Omnes Audio 2.1mkII sub/sat versterker.
De 7,2 liter basreflexkasten stonden me in kaal MDF aan te kijken :lol: Een kort tussendoor projectje voor de komende maand.

Om de kosten laag te houden krijgt de sub een buitenmaat maximaal 20x20x20 cm. Een plaatje geanodiseerd aluminium van 20x100cm a 11,- kan dan een hele sub afwerken, op de achterplaat na. Dat wordt zwart zelfklevend velours.
Ampeerless2 063.jpg
Het probleem is nu het aantal liters. Ik wil eigenlijk 5,5 liter, maar dat gaat niet. Nu heb ik 1,76^3= 5,45 liter, met 12 mm MDF. Na aftrek van de basreflexpijp en de driver houd ik dan amper 5 liter over. Versteviging/bracing moet dus op tactische wijze gebeuren, aangezien het hier een noodzakelijk kwaad is.

In de simulatie heb ik 5 liter netto aangehouden + de baspijp BR-30HP (6,6cm^2 met 123mm lengte)
tangband W5 5 liter BR-30HP.JPG
Zwart is in hoekopstelling, rood is vrije veld

Om het subje ook zonder frontje een beetje aantrekkelijk te houden weet ik niet of het slim is de baspijp aan de voorzijde te maken. De onderzijde zou evt ook nog kunnen, dan moet ik gaan werken met 'voetjes'. Evt. voor de symmetrie 2 baspijpen, die moeten dan elk 3,3 cm^2 zijn. Een opening aan de achterzijde kan wel, maar maakt hoekopstelling onmogelijk.
tangband W5 micro sub 1.JPG
(bewerking van: http://attlid.eu/p_scimitar.html)


De subjes worden passief ontworpen. Ik heb al een passief filter ontworpen die een iets lagere f3 heeft (door serieweerstand) en een mooie roll off vanaf 100 Hz, maar eigenlijk wil ik deze subjes actief aansturen. Heb AM80's en een reckhorn. Ook een monoblok en subfiltertje of hypex 2.100 of complete Dayton 2.1 versterker is op termijn een optie. Voor nu wil ik de boel even in een mooi afgewerkte behuizing plaatsen zonder veel uit te geven.



Een idee van het formaat: deze joekel :lol: is 23 bij 23 cm:
Afbeelding

En het pootjes verhaal - sowieso wel aantrekkelijk:
Afbeelding

Alle tips over de constructie zijn welkom, zeker hoe ik effectief de kast stijf kan maken zonder veel inhoud te moeten inleveren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Bedacht me later: zou 12 mm (berken)multiplex niet beter zijn dan MDF, ik vermoed van wel.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Eventueel kan ik met optisch bedrog nog wat winnen. De baspoort onder de sub bijvoorbeeld, moet de sub alleen wel op een vlakke vloer staan. Door de dik 20 cm lengte van de poort (opening onderin achter) kan ik een grotere diameter poort gebruiken voor een gelijke afstemming. Ben ik meteen van die lelijke baspijp aan de voorzijde af... En de poort valt buiten het volume van de kubus :wink:
Misschien handig...

Zoiets:
tangband W5 micro sub 2.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Moet je twee losse subje hebben of wil je ze ook wel in 1 behuizing doen?
Hoe laag wil je ongeveer gaan?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

In dit geval liever 2 losse subs. Heb nog gekeken naar impuls gecompenseerd, aangezien pushpull bij deze bakbeesten niets uithaalt. Gesloten heeft niet genoeg rendement, qua SPL en SPL max te beperkt. De woofer is typisch basreflex - niet stuk te krijgen - en heeft 5 tot 6 liter nodig. Met 2 stuks zit je over de 1o liter heen, en dan is een W8 of mivoc interessanter.

Dus ja, 2 kleine subjes in dit geval (klankmatig ook een voordeel in een kamer, zeker met een relatief hoge X-over naar micro speakers)

Hoe laag? F3 op 40Hz is opzich voldoende, al geven deze units 40 Hz gewoon niet 'warm' weer, dus die eis is er niet echt. Het is een 'droog' klinkende unit, mits goed opgesteld een beetje PA achtig. Echt diep lukt niet, de dynamiek is daarvoor ook te abrupt mechanisch begrensd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Misschien kun je nog beter een kleine PR pakken dan.
Die BR-pijp wordt veel te lang namelijk. (volgens winISD)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Kom je met winISD op andere grafieken dan? 5 liter icm BRpijp: 6,6cm^2 bij 123mm lengte

Ik heb een PR gevonden, de Dayton SD215-PR. Ik weet niet hoe ik die moet simuleren in Ajhorn, maar ik verwacht dat die te zwaar is. Verder kost die 18,- en dat is x2 al weer 36,-
Zou wel heel mooi zijn, een 8" PR maar ook een overkill, bij 2 van die tangbands zou het nog zat zijn zelfs.
Een betaalbare 17cm PR is er niet (meer), de seas kost meer dan 40,-per stuk. Accuton heeft de P173, voor 76,- :D
Afbeelding
Maar dat wordt em niet icm deze (cheap ass) woofers.
Laatst gewijzigd door wouter op ma 21 jun 2010, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Als je ze nog kan vinden, kun je de Peerless 830880 gebruiken.
In een 4 liter kistje met een 2e orde highpass filter (LR) op 33Hz.
-3dB punt ligt dan op ongeveer 40Hz, maxSPL is dan 95dB (voor twee subje dus).

VA grafiek komt niet boven de 12W uit :lol:
Kun je dus zelfs aansturen met een TA2024 volgens mij (een kanaal voor elke woofer).

6,6cm² is veel te klein man!!
Dan hoor je dat ding bij en paar Watt al puffen.

Als je beide Tangbands in 1 kastje doet is die SD215 ook goed genoeg :)
Maar dan heb je idd geen twee kleine subjes meer.
Die peerless PR kosten iets van 10 euro per stuk.
Vind ik nog redelijk meevallen. Twee Br's zijn ook niet gratis namelijk :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

rumoh.nl lijkt ze nog te kunnen leveren, maar ik moet er 2 per sub hebben (Xmech - 6 mm) en dan kom ik op 46,- ex verzenden uit. Een eigenlijk vind ik het altijd jammer als het niet reproduceerbaar is. Mocht het iemand bevallen dan kan ik niet eenvoudig nog eens zo'n setje maken over een jaar...

Indien ik een baspijp onder de kubus maak dan kan ik zeker 20 lengte aanhouden. Dan is voor een gelijke afstemming 11 cm^nodig. Misschien kan ik beter nog de pijp in de box laten beginnen, dan kan ik zelfs 25 cm lengte aanhouden, wat samenhangt met een opening van 14cm^2 (wat ook in bijvoorbeeld een DD8mkII zit bij een 17 cm midwoofer)
tangband W5 micro sub 2.JPG
Laatst gewijzigd door wouter op ma 21 jun 2010, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

1 per subje is genoeg hoor!
Je kunt natuurlijk gewoon die xmech = max nemen.
http://www.speakerhobby.com/Peerless%20 ... diator.htm
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

huh, 1x passief membraan 5,25" met 6mm Xmech i.c.m. een 5,25 woofer met 5,5 mm Xmax? Dat is nieuw voor me :wink:

Ik kreeg met een 4" woofer een 5,25" passief membraan volledig over z'n nek in 1,5 liter...

Maar wel mooie tip, helaas zijn ze niet (lang) meer beschikbaar :roll:

Is trouwens 14cm^2 in jouw ogen voldoende?

Het leuke van de baspijp onder is, is dat de tuning gevarieerd kan worden door de hoogte van de poort aan te passen. Dit beinvloed namelijk de oppervlakte, en daarmee is de sub te tunen :) leuk...

En heeft iemand nog opmerkingen over de behuizing? 12mm Multiplex lijkt me zinnig. Beplakken met loodbitumen niet, verstevigen/bracen wel... :-s
Laatst gewijzigd door wouter op ma 21 jun 2010, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Je moet natuurlijk wel de nodige actieve filters gebruiken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Hier een plaatje van twee subjes
Per stuk 4,5 liter. Geen extra massa toegevoegd.
Is op xmax van de PR. (woofertje heeft zelfs nog wat reserve)
Bijlagen
W5 PR.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

b_force schreef:
Hier een plaatje van twee subjes
Per stuk 4,5 liter. Geen extra massa toegevoegd.
Is op xmax van de PR. (woofertje heeft zelfs nog wat reserve)

Dank U! Ziet er netjes uit, alleen de reserve is natuurlijk jammer - wel logisch met 1 PR. Aangezien het een overhang constructie is gaat de woofer buiten de opgegeven Xmax ook nog wel even door. Kortom; met 1tje is het net jammer, met 2 stuks weer net wat te kostbaar (46,- +) om meteen naar dit soort oplossingen te grijpen. Ik waardeer het mee ontwerpen wel enorm! Mocht ik alles al hebben liggen dan was het zeker een prototype geworden :wink:

Heb nog even gekeken naar wat ik in huis heb aan (dikwandige) PVC buizen. 33mm en 25mm binnenwerks, resulteert in respectievelijk 8,5cm^2 en 4,9 cm^2. Voor die laatste zou ik dan 2 exemplaren gebruiken= 9,8cm^2, bijvoorbeeld links en rechts onder. De maximale lengte die ik (ongebogen) kwijt kan is 16 cm (dan zit ik 2,8cm voor de achterwand).

Is ca 10 cm2 voldoende? Het mag best een beetje krap zijn, het kost niets en een 17 cm bas heeft met een f3 van 45Hz aan 13,9 (BR-45TR) ook voldoende (in de ogen van sommigen) ademruimte. Jij was het daar geloof ik niet mee eens herinner ik me iirc :wink:
Laatst gewijzigd door wouter op ma 21 jun 2010, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Je zou een pijpje kunnen nemen van 3,3-3,5cm diameter.
Wordt hij 27cm lang :lol:

Sja of iets voldoende is, hangt helemaal vanaf hoe hard je speelt natuurlijk
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

sja, niet zo hard natuurlijk. 13 cm's zijn geen geweldenaars, maar ik heb ze liggen en wil ze in een compacte (bruikbaar) afgestemde kast hebben.

Die 27 cm... ik kom bij inwendig 33mm (8,5 cm^2) op ca 16 cm uit voor de f3 van 45 Hz voordat ik filtering toepas.
Een HP lijkt me niet nodig gezien de conus uitslag en robuustheid. Er zit geen noemenswaardige powerdip in deze afstemming, door de hoge fb en relatief grote Xmax.
LP komt uiteindelijk door de te kiezen versterker/plate amp. Daar ga ik nu nog niets mee doen, liefst loopt alles niet te veel op richting de 100Hz. De meestal aanwezige basboost rond 35Hz gaat in deze compacte behuizing onbenut blijven, aangezien de roll off daar al te stijl is. Een langere pijp kan ik niet kwijt zonder te buigen, en een grote gebogen pijp neemt weer liters :lol: :lol: het is wat. Daarvoor zou de onderbouw BR een oplossing kunnen zijn...
Laatst gewijzigd door wouter op ma 21 jun 2010, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

HP hoeft niet, maar heft scheelt je wat poortruis en extra belasting.
-3dB ligt op ongeveer 45Hz met een max van 98dB
4,5 liter per stuk tuned @ 44Hz

Heb zelf een LR2 HP op 25Hz toegepast.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Je zou een rechte BR kunnen maken.
Staat idd wel leuk, maar nadeel is dat de lucht er minder makkelijk doorheen stroomt.
Je zou dan kunnen gaan voor een pijpje van 1,2cm x 7,2cm ofzo
Niet echt praktisch....

Misschien kun je die 3,3cm BR (dat is trouwens een standaard PVC maat) op een hippe manier externe doen ofzo?
(bv 20cm extern en nog 7 cm intern oid)
Of twee buisjes van 2,2cm nemen en extern als voetjes gebruiken :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Ben even aan het puzzelen geweest...

Een rechte pijp is alleen efficient over de volle breedte (intern) want het opbouwen van een tunnel kost meer volume dan hem breed en laag maken. Dan kom ik op 17,6 cm bij 1 cm hoogte, en dan 33 cm lang (geknikt dus). Deze tunnel kost 0,67 liter. Aangezien ik verwacht dat deze met 12 mm plaatmateriaal resonantiegevoeliger is dan een PVC-pijp laat ik dit plan even los. Ik ga eerst maar eens aan de slag met de 40mm pijp (buitenmaats). Genoeg over de afstemming denk ik...
tangband W5 micro sub 3.JPG
Zijn er nog tips om deze constructie handig te versterken? Ik ga uit van 12mm multiplex, tenzij MDF bijv. de voorkeur verdient... Een kruisversteviging van hetzelfde materiaal (a la visaton) lijkt me doeltreffend. Hobby HiFi gebruikt ook wel eens latjes van hetzelfde materiaal op de kopse kant tegen de wanden aan - zoals met grote speakers als The Voice 2.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
... Ik ga uit van 12mm multiplex, tenzij MDF bijv. de voorkeur verdient...
multiplex is stijver dan mdf, en dat is wat je wil voor een sub. gebrik voor de verstevigingen ook zo sterk mogelijk hout, dus geen waaibomen
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door pvanlingen »

Wouter als je toch nog iets met een PR wil proberen.
Ik heb 17 cm Focal units liggen waar ik niks mee doe.
Misschien kan je daar iets mee.
De magneten er af slopen, en de 40 mm spreekspoelen volgieten
met massa tot ze het juiste gewicht hebben?
Of metalen ringen er in lijmen?
Als je wil mag je er wel twee hebben om het uit te proberen.

mvg,
Paul van Lingen.
Dronten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Dank je, dat is echt heel aardig!

Toch houdt ik het graag eenvoudig reproduceerbaar, dus zie af van moeizaam verkrijgbare passieve membranen. Maar bedankt voor je aanbod, kan ik erg waarderen!

@ HJ: ik dacht aan bracing of versteviging van hetzelfde multiplex. Het eenvoudigst lijkt me een H-vorm van kleine latjes op elke (dunne) wand.

Kwam na speuren nog een subje tegen van 20x20x20cm, maar dan wel met een 17 cm woofer, en 2 PR-en:
Afbeelding
Mirage M-M6

Aangezien ik de 13cm drivers heb liggen gebruik ik die. Ik ontwerp hem niet rondom bepaalde filters, HP zit meestal wel op een subamp, en zelfs passief (voor sub/sat combi) is dit goed te doen met de huidige afstemming.
Ik ga denk ik deze week wat hout zagen en aan de slag. Ben benieuwd hoe klein het er in het echt uitziet :wink:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door TubeHead »

wouter schreef:
Ben benieuwd hoe klein het er in het echt uitziet :wink:

Me 2 !

Leuk project bij de Mini peerlessjes !
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Daarvoor had ik een al passend subje met de SPH100C ontworpen :wink:
sub 1.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Wouter, ik heb nog eens gekeken en in 4,5liter moet goed gaan. (ook nog een beetje Pritex erin)
Standaard PVC pijp van 40mm (=33mm binnen diameter) van 27cm lang.
Je kunt ook twee pijpjes nemen van 2,3cm. Leuk als voetjes :)
Geen idee of dat een standaard lengte ergens van is.

Deze twee samen gaat denk ik grappig hard :)

Je zou zelfs een FAST systeempje kunnen maken met die 2inch tangbandjes :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”