RCA "brugjes"?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

RCA "brugjes"?

Bericht door Candisa »

Hoi,

Een hele poos terug hebben we 2 Clarion APA4300HX autoversterkers gekocht.
Deze dingen hebben aan de ene kant 4 paar pre-out/direct-in aansluitingen die door middel van 4 "brugjes" doorverbonden moeten worden en deze zitten daar ook bij.

Het probleem zit aan de andere kant...
Aan de andere kant heb je:
CH1in CH2in CH1out
CH3in CH4in CH3out

Deze versterker is (zoals de meeste autoversterkers) brugbaar en dit kan op 2 manieren:
- Ofwel dmv de "Mono-Mix", waarbij je op alle 4 de ingangen een signaal moet zetten om dan vervolgens door de interne electronica gemixt te worden naar 2 mono-bruggen
- Ofwel dmv 2 brugjes aan te sluiten op CH2in-CH1out en CH4in-CH3out, zodat je enkel signaal moet zetten op CH1in en CH3in en de versterker al zware tweekanaler gaat werken. Er zitten echter bij beide versterkers maar 4 "brugjes" (die dus al allemaal gebruikt zijn) geleverd (tweedehands)!

Nu willen we 1 van die versterkers gebruiken om de deurwoofers aan te sturen, in gebrugde modus dus. Om dit netjes en zonder splittertjes te kunnen doen en met slechts 1 dubbele RCA-kabel als bron, hebben we dus nog 2 van die "brugjes" nodig.
We weten nog niet goed wat we met de andere versterker zullen doen, maar om er alle kanten mee op te kunnen zou het handig zijn mochten we ook hiervoor nog een extra paar van die "brugjes" hebben.

Dit kan natuurlijk gewoon opgelost worden met een zeer kort dubbel RCA-kabeltje of door gebruik te maken van RCA-Y-splitkabels, maar die "brugjes" vinden we toch een nettere oplossing die bovendien montage in krappe plaatsen mogelijk maakt (RCA-pluggen steken flink uit, zo een brugje maar een paar millimeter).

Ik vroeg me dus af of zoiets vrij universeel is (op home-audio versterkers zie je dit ook veel om de pre-outs met direct-ins door te verbinden), of als dit toch iets is dat ik bij het merk zelf zal moeten bestellen (vanwege de hart-afstand tussen de aansluitingen die misschien niet gestandaardiseerd is?)

Hier heb je een foto van zo een versterker aan de pre-out/direct-in zijde mét de "brugjes" die ik bedoel ingeplugd:
Afbeelding

Wat dus eigenlijk hetzelfde is als dit, maar dan met wat zwart plastic rond het blote deel:
Afbeelding

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door Candisa »

Niemand die weet hoe deze dingetjes heten en of je ze universeel ergens kunt krijgen?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door SARK »

Ik heb geen idee hoe die dingen heten, heb in het verleden zelf zo'n brugje gefabriekt omdat de originele kwijt was. Idd, twee tulpjes en een touwtje ertussen.
Bijlagen
Cinch-brug.jpg
Cinch-brug.jpg (1.85 KiB) 1085 keer bekeken
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door Candisa »

Candisa schreef:
Dit kan natuurlijk gewoon opgelost worden met een zeer kort dubbel RCA-kabeltje ........ maar die "brugjes" vinden we toch een nettere oplossing die bovendien montage in krappe plaatsen mogelijk maakt (RCA-pluggen steken flink uit, zo een brugje maar een paar millimeter).
:wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door Henkjan »

kan je ze niet gewoon als "reserve onderdeel" bij een audio service toko halen? die dingen zitten o.a. in HK versterkers (in elk geval in mijn AVR8500) en ik kan me zo voorstellen dat die wel eens kwijtraken....
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door XC-C30 »

Daarom de vraag dus of die dingen universeel zijn, maar uit jouw post kan ik afleiden dat dit zo is?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door SARK »

DIY/CreaBea ideetje:

Neem twee tulpstek(k)ers:
Tulpstekker.jpg
Sloop de kern/pen uit beide stek(k)ers (ik gok dat de pen hol is).

Neem wat installatiedraad en strip deze:
koperdraad.jpg
Prik de pennen van de tulpstek(k)ers in de Clarion en buig een stuk installatiedraad zodat de afstand bepaald is.
Soldeer de U in de pennen, beetje vijlen en hierna afwerken met krimpkous:
Krimp1.jpg
Krimp1.jpg (8.62 KiB) 1069 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door Henkjan »

XC-C30 schreef:
Daarom de vraag dus of die dingen universeel zijn, maar uit jouw post kan ik afleiden dat dit zo is?
geen idee eerlijkgezegd :oops: maar het zou me verbazen als er voor de afstand tussen de RCA aansluitingen niet een soort van standaard was
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door Pjotr »

De ervaring leert dat dat niet zo is. Ik kom ze nog wel eens op een afstand van 19 mm tegen, de afstand tussen de pennen van een netstekker, die vroeger op radio's ook voor de pick-up ingangen werden gebruikt.

Ik zou gewoon een stukje 3 mm koperdraad in een passend U'tje buigen.
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door XC-C30 »

Vind ik afdoende, om een stukje draad in een RCA pen te klemmen inderdaad, maar dan heb ik mijn wederhelft tegen :lol:
Zij zou dan namelijk gewoon een stuk koper draad "van passende diameter" (bestaat dit?) nemen, en dat in de female RCA's proppen...
Mij ook goed, maar ik vraag me dus af of je koperdraad hebt van de EXACTE dikte, en ook of dit zomaar gaat houden zonder iets van klem (aarding van een RCA loopt conisch)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door Pjotr »

Goed punt. RCA plugjes zijn van Amerikaanse origine en zijn ze wat dikker dan 3 mm. Volgens mij zijn ze 1/8 inch dik, oftewel 3,2 mm. Afijn, met een schuifmaat moet je een eind kunnen komen om daar achter te komen.
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door XC-C30 »

Ach.... Problemen zijn er om opgelost te worden!

FFies op een onbewaakt momentje een stukkie van een draadrol knippen, dropveter slopen en kernpin uit het stekkrtje slopen om vervolgens de boel in mekaar te zetten in te prikken zonder dat mijn schat wat door heeft gehad :lol:

WOOPS.... wat klopt hier niet?

1. onbewaakte momenten bestaan niet
2. mijn schat heeft me altijd door
3. 3mm xvb draad pluk je niet zomaar van een rondslingerende rol
4. geen van bovenstaande
5. een combinatie van bovenstaande
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door Pjotr »

Kun je er niet gewoon een roze strik om doen? :D :lol: :lol:
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door XC-C30 »

Pjotr schreef:
Kun je er niet gewoon een roze strik om doen? :D :lol: :lol:
Jij wil me dood he? :twisted: Als het op kleur aankomt is ALLES goed voor haar.... Zo lang het maar ZWART is :lol:
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door Candisa »

Pjotr schreef:
Kun je er niet gewoon een roze strik om doen? :D :lol: :lol:
:-s :shock: :-& :-# :x



:lol:
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door XC-C30 »

Misschien kopen we op termijn een roze smart.... Dat zal voor mijn lieve toekomstige echtgenote al genoeg kwelling zijn denk ik :lol:

(ik heb iets met "koddige" bakskes de laatste tijd.... Mijn volvo voldoet hier niet echt aan :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: RCA "brugjes"?

Bericht door Candisa »

Zolang die smart roze is in combinatie met zwart is het voor mij goed :lol:
Plaats reactie