Een hele poos terug hebben we 2 Clarion APA4300HX autoversterkers gekocht.
Deze dingen hebben aan de ene kant 4 paar pre-out/direct-in aansluitingen die door middel van 4 "brugjes" doorverbonden moeten worden en deze zitten daar ook bij.
Het probleem zit aan de andere kant...
Aan de andere kant heb je:
CH1in CH2in CH1out
CH3in CH4in CH3out
Deze versterker is (zoals de meeste autoversterkers) brugbaar en dit kan op 2 manieren:
- Ofwel dmv de "Mono-Mix", waarbij je op alle 4 de ingangen een signaal moet zetten om dan vervolgens door de interne electronica gemixt te worden naar 2 mono-bruggen
- Ofwel dmv 2 brugjes aan te sluiten op CH2in-CH1out en CH4in-CH3out, zodat je enkel signaal moet zetten op CH1in en CH3in en de versterker al zware tweekanaler gaat werken. Er zitten echter bij beide versterkers maar 4 "brugjes" (die dus al allemaal gebruikt zijn) geleverd (tweedehands)!
Nu willen we 1 van die versterkers gebruiken om de deurwoofers aan te sturen, in gebrugde modus dus. Om dit netjes en zonder splittertjes te kunnen doen en met slechts 1 dubbele RCA-kabel als bron, hebben we dus nog 2 van die "brugjes" nodig.
We weten nog niet goed wat we met de andere versterker zullen doen, maar om er alle kanten mee op te kunnen zou het handig zijn mochten we ook hiervoor nog een extra paar van die "brugjes" hebben.
Dit kan natuurlijk gewoon opgelost worden met een zeer kort dubbel RCA-kabeltje of door gebruik te maken van RCA-Y-splitkabels, maar die "brugjes" vinden we toch een nettere oplossing die bovendien montage in krappe plaatsen mogelijk maakt (RCA-pluggen steken flink uit, zo een brugje maar een paar millimeter).
Ik vroeg me dus af of zoiets vrij universeel is (op home-audio versterkers zie je dit ook veel om de pre-outs met direct-ins door te verbinden), of als dit toch iets is dat ik bij het merk zelf zal moeten bestellen (vanwege de hart-afstand tussen de aansluitingen die misschien niet gestandaardiseerd is?)
Hier heb je een foto van zo een versterker aan de pre-out/direct-in zijde mét de "brugjes" die ik bedoel ingeplugd:

Wat dus eigenlijk hetzelfde is als dit, maar dan met wat zwart plastic rond het blote deel:

groetjes,
Isabelle