walnoothout

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

walnoothout

Bericht door xander79 »

beste mensen,

Ik ben op zoek naar een leverancier die walnoothout kan leveren!

Wie o wie kan mij helpen, het gaat niet om grote hoeveelheden.
Ik heb 4 stuks nodig van ca.80x300x20mm(hxlxb).

gr. Xander.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: walnoothout

Bericht door b_force »

Walnoot?
Dat kun je bij elke fijnhouthandel halen.
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: walnoothout

Bericht door xander79 »

Dan ga ik even kijken, waar ik er een kan vinden in de buurt van Nieuwegein!
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: walnoothout

Bericht door Christian »

Hoi,

Ik heb al vaker walnoothout gehaald bij Talenshout in Staphorst. Zeker voor kleine partijen (qua prijs) interessant. Is niet erg in de buurt van Nieuwegein helaas.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: walnoothout

Bericht door Porcino »

Je kan ook eens de Arnhemse Fijnhouthandel proberen:

http://www.af.nl/voorraad/massief/nooteur/
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: walnoothout

Bericht door JvS »

Porcino schreef:
Je kan ook eens de Arnhemse Fijnhouthandel proberen:

http://www.af.nl/voorraad/massief/nooteur/
Ik wil net zeggen, volgens mij is de arnhemse fijnhouthandel een van de bekendste houthandels :P. Die ken ik zelfs (en ik kom uit Utrecht). Komt denk ik doordat ze zich voor een houthandel goed op internet profileren :).
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: walnoothout

Bericht door 595ss »

De fijnhouthandels, zowel de Amsterdamse als de Arnhemse, zijn ook schandalig duur :(
Probeer je lokale meubelmaker/timmerwerkplaats eens, het scheelt je klauwen met geld.

Succes Rob
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: walnoothout

Bericht door Porcino »

Duur, klopt, maar ze hebben dan ook zowat alles op voorraad. En dat kan ik van de gemiddelde meubelmaker niet zeggen. De leeftijd van de boom van het geleverde hout (dus eigenlijk hoe "dicht" is het hout) is ook een behoorlijk punt van kwaliteitsverschil. Denk daarnaast aan tekening van het hout. Zaagwijze speelt ook weer mee. Ook het drogen van het hout is, zeker bij noten, een precies werkje wat vaak jaren duurt. Bij een fijnhouthandel kan je dit zelf kiezen.

Al is het wel afhankelijk of je met vol hout wil werken of een MDF/HDF/Fiberboard basis en hierop panelen volverlijmd. Dan lijkt het iig massief maar is het niet... (mijn voorkeurswerkwijze zou zijn berkenmultiplex met 8 mm parketplank: Goedkoop, echter niet voor scherp gebogen kastvormen)

Sowieso een goede raad: Het hout dat je gekocht hebt minstend 1 maand in je woonkamer achter de bank oid laten acclimatiseren. dit om de ergste werking van het houd reeds gehad te hebben voor je verlijmd. Anders schieten er geheid na een paar jaar scheuren in.
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: walnoothout

Bericht door xander79 »

Iedereen bedankt voor al het advies!!!!

Ondertussen heb ik en adresje gevonden in montfoort.
Ik wil het hout gaan gebruiken voor de zijkant van mijn versterkers.
De afmeting is 70x24x268mm in totaal moet ik er 4stuks hebben.
Hij vraagt hier ongeveer 45euro voor.

Kan walnoot na acclimatiseren als een malle kromtrekken?

gr. Xander.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: walnoothout

Bericht door richard »

xander79 schreef:
Kan walnoot na acclimatiseren als een malle kromtrekken?
Dat ligt er aan hoe het gezaagd is. Is het dosse gezaagd dan is de kans op kromtrekken groter dan wanneer het kwartiers gezaagd is.

Afbeelding

Bij dosse gezaagd hout is de tekening van het hout meestal wel mooier. Bij eiken is kwartiers weer mooier, dan krijg je de mooie spiegels in het hout.

Ook de afwerking is van belang, de voorzijde op dezelfde wijze afwerken als de achterzijde.
Bijlagen
hoe noem je hout waar uit een boom gezaagd.jpg
hoe noem je hout waar uit een boom gezaagd.jpg (32.74 KiB) 2609 keer bekeken
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: walnoothout

Bericht door xander79 »

Dan moet ik maar even vragen hoe hij het hout gezaagd heeft!

Als het na een maand nog niet krom is, kan het dan later nog gebeuren?
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: walnoothout

Bericht door Christian »

Hoi Xander,

Ik zou het als volgt aanpakken:

Haal twee blokjes op en zet die een maandje vrij in de woonkamer om even lekker te drogen. Mogelijk dat het hout dan nog een beetje werkt, maar dat is prima.

Na een maandje neem je ze in de fietstas naar een timmerfabriek of aannemer in jouw buurt en laat ze daar op de juiste dikte schaven met een van-diktebank.

Da's 5 minuten werk voor zo'n bedrijf en omdat het hout al goed droog is zal het niet meer veel werken. .
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: walnoothout

Bericht door richard »

xander79 schreef:
Dan moet ik maar even vragen hoe hij het hout gezaagd heeft!
"Met een zaag" zal hij antwoorden. Ik zou me er niet te druk over maken, gewoon een mooi stukje hout uitzoeken en het advies van Christian opvolgen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: walnoothout

Bericht door Arno »

xander79 schreef:
Als het na een maand nog niet krom is, kan het dan later nog gebeuren?
Dat kan. Het trekt zeker krom als je het maar aan één kant behandeld. Dus rondom evenveel lagen vernis, olie, was, of wat je er ook op wilt smeren.

Verder zou ik me bij de afmetingen die jij gaat gebruiken niet te veel zorgen maken over kromtrekken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: walnoothout

Bericht door Pjotr »

Is het nog geen garantie als het niet 100 jaar in de sloot heeft gelegen. Mijn ervaring is dat alle massief hout een beetje trekt bij grotere vlakken.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: walnoothout

Bericht door Christian »

Pjotr schreef:
Is het nog geen garantie als het niet 100 jaar in de sloot heeft gelegen.
Waar een eenvoudige vraag al niet toe kan leiden hè. Na 100 jaar zal er weinig meer overblijven om krom te trekken.

Eigenlijk moet je dus adviseren:

1. Hak een dikke notenboom om.
2. Leg die in de sloot.
3. Haal de resten er na 100 jaar uit en laat die 1 jaar drogen in de woonkamer.
4. Maak van deze gedroogde resten zaagsel.
5. Meng dit zaagsel met houtlijm en pers het in de juiste vorm.

Zal gegarandeerd niet meer werken, maar of het werkbaar is.. je moet de tijd hebben. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: walnoothout

Bericht door Pjotr »

Christian schreef:
Pjotr schreef:
Is het nog geen garantie als het niet 100 jaar in de sloot heeft gelegen.
Waar een eenvoudige vraag al niet toe kan leiden hè. Na 100 jaar zal er weinig meer overblijven om krom te trekken.

Eigenlijk moet je dus adviseren:

1. Hak een dikke notenboom om.
2. Leg die in de sloot.
3. Haal de resten er na 100 jaar uit en laat die 1 jaar drogen in de woonkamer.
4. Maak van deze gedroogde resten zaagsel.
5. Meng dit zaagsel met houtlijm en pers het in de juiste vorm.

Zal gegarandeerd niet meer werken, maar of het werkbaar is.. je moet de tijd hebben. :lol:
Kun je nu over grappen maar tot 50 jaar geleden werd dat wel zo gedaan, op punt 3/, 4/ en 5/ na dan. Althans voor duurzame meubelstukken. Daarna was het hout uit de sloot op.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: walnoothout

Bericht door Wowly »

Wat je ook kunt doen en best mooi is is twee stukken verlijmen, desnoods dat je één houtsoort in het niet zichtbare deel verlijmt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: walnoothout

Bericht door richard »

Christian schreef:
Waar een eenvoudige vraag al niet toe kan leiden hè. Na 100 jaar zal er weinig meer overblijven om krom te trekken.
In het verleden werden schepen die niet meer werden gebruikt soms bewust afgezonken in modderige zijarmen van rivieren, juist om deze te conserveren. Hout dat onder een laag modder zit zal niet verrotten, half Amsterdam is gebouwd op houten palen die in de veenbodem zijn geslagen.

Het wordt pas een probleem als het water gaat zakken en zuurstof bij kan komen.
Pjotr schreef:
Kun je nu over grappen maar tot 50 jaar geleden werd dat wel zo gedaan, op punt 3/, 4/ en 5/ na dan. Althans voor duurzame meubelstukken. Daarna was het hout uit de sloot op.
Wateren van hout noem je dat.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: walnoothout

Bericht door TubeHead »

richard schreef:
In het verleden werden schepen die niet meer werden gebruikt soms bewust afgezonken in modderige zijarmen van rivieren, juist om deze te conserveren. Hout dat onder een laag modder zit zal niet verrotten, half Amsterdam is gebouwd op houten palen die in de veenbodem zijn geslagen.

Het wordt pas een probleem als het water gaat zakken en zuurstof bij kan komen.
Daar is de Vasa Boot groot voorbeeld van.
Boot in 1600 gebouwd en na 500meter varen al zonk. geloof ergens rond 1960 a 1970 hebben ze de boot weer boven gehaald.
De boot is Behalve de mast en nog iets.. totaal bewaard gebleven door de klei etc..

Afbeelding
Plaats reactie