walnoothout
Moderator: Beheerdersteam
walnoothout
beste mensen,
Ik ben op zoek naar een leverancier die walnoothout kan leveren!
Wie o wie kan mij helpen, het gaat niet om grote hoeveelheden.
Ik heb 4 stuks nodig van ca.80x300x20mm(hxlxb).
gr. Xander.
Ik ben op zoek naar een leverancier die walnoothout kan leveren!
Wie o wie kan mij helpen, het gaat niet om grote hoeveelheden.
Ik heb 4 stuks nodig van ca.80x300x20mm(hxlxb).
gr. Xander.
Re: walnoothout
Hoi,
Ik heb al vaker walnoothout gehaald bij Talenshout in Staphorst. Zeker voor kleine partijen (qua prijs) interessant. Is niet erg in de buurt van Nieuwegein helaas.
Ik heb al vaker walnoothout gehaald bij Talenshout in Staphorst. Zeker voor kleine partijen (qua prijs) interessant. Is niet erg in de buurt van Nieuwegein helaas.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: walnoothout
Ik wil net zeggen, volgens mij is de arnhemse fijnhouthandel een van de bekendste houthandelsPorcino schreef:
Re: walnoothout
De fijnhouthandels, zowel de Amsterdamse als de Arnhemse, zijn ook schandalig duur
Probeer je lokale meubelmaker/timmerwerkplaats eens, het scheelt je klauwen met geld.
Succes Rob
Probeer je lokale meubelmaker/timmerwerkplaats eens, het scheelt je klauwen met geld.
Succes Rob
Re: walnoothout
Duur, klopt, maar ze hebben dan ook zowat alles op voorraad. En dat kan ik van de gemiddelde meubelmaker niet zeggen. De leeftijd van de boom van het geleverde hout (dus eigenlijk hoe "dicht" is het hout) is ook een behoorlijk punt van kwaliteitsverschil. Denk daarnaast aan tekening van het hout. Zaagwijze speelt ook weer mee. Ook het drogen van het hout is, zeker bij noten, een precies werkje wat vaak jaren duurt. Bij een fijnhouthandel kan je dit zelf kiezen.
Al is het wel afhankelijk of je met vol hout wil werken of een MDF/HDF/Fiberboard basis en hierop panelen volverlijmd. Dan lijkt het iig massief maar is het niet... (mijn voorkeurswerkwijze zou zijn berkenmultiplex met 8 mm parketplank: Goedkoop, echter niet voor scherp gebogen kastvormen)
Sowieso een goede raad: Het hout dat je gekocht hebt minstend 1 maand in je woonkamer achter de bank oid laten acclimatiseren. dit om de ergste werking van het houd reeds gehad te hebben voor je verlijmd. Anders schieten er geheid na een paar jaar scheuren in.
Al is het wel afhankelijk of je met vol hout wil werken of een MDF/HDF/Fiberboard basis en hierop panelen volverlijmd. Dan lijkt het iig massief maar is het niet... (mijn voorkeurswerkwijze zou zijn berkenmultiplex met 8 mm parketplank: Goedkoop, echter niet voor scherp gebogen kastvormen)
Sowieso een goede raad: Het hout dat je gekocht hebt minstend 1 maand in je woonkamer achter de bank oid laten acclimatiseren. dit om de ergste werking van het houd reeds gehad te hebben voor je verlijmd. Anders schieten er geheid na een paar jaar scheuren in.
Re: walnoothout
Iedereen bedankt voor al het advies!!!!
Ondertussen heb ik en adresje gevonden in montfoort.
Ik wil het hout gaan gebruiken voor de zijkant van mijn versterkers.
De afmeting is 70x24x268mm in totaal moet ik er 4stuks hebben.
Hij vraagt hier ongeveer 45euro voor.
Kan walnoot na acclimatiseren als een malle kromtrekken?
gr. Xander.
Ondertussen heb ik en adresje gevonden in montfoort.
Ik wil het hout gaan gebruiken voor de zijkant van mijn versterkers.
De afmeting is 70x24x268mm in totaal moet ik er 4stuks hebben.
Hij vraagt hier ongeveer 45euro voor.
Kan walnoot na acclimatiseren als een malle kromtrekken?
gr. Xander.
Re: walnoothout
Dat ligt er aan hoe het gezaagd is. Is het dosse gezaagd dan is de kans op kromtrekken groter dan wanneer het kwartiers gezaagd is.xander79 schreef:Kan walnoot na acclimatiseren als een malle kromtrekken?

Bij dosse gezaagd hout is de tekening van het hout meestal wel mooier. Bij eiken is kwartiers weer mooier, dan krijg je de mooie spiegels in het hout.
Ook de afwerking is van belang, de voorzijde op dezelfde wijze afwerken als de achterzijde.
- Bijlagen
-
- hoe noem je hout waar uit een boom gezaagd.jpg (32.74 KiB) 2600 keer bekeken
Re: walnoothout
Dan moet ik maar even vragen hoe hij het hout gezaagd heeft!
Als het na een maand nog niet krom is, kan het dan later nog gebeuren?
Als het na een maand nog niet krom is, kan het dan later nog gebeuren?
Re: walnoothout
Hoi Xander,
Ik zou het als volgt aanpakken:
Haal twee blokjes op en zet die een maandje vrij in de woonkamer om even lekker te drogen. Mogelijk dat het hout dan nog een beetje werkt, maar dat is prima.
Na een maandje neem je ze in de fietstas naar een timmerfabriek of aannemer in jouw buurt en laat ze daar op de juiste dikte schaven met een van-diktebank.
Da's 5 minuten werk voor zo'n bedrijf en omdat het hout al goed droog is zal het niet meer veel werken. .
Ik zou het als volgt aanpakken:
Haal twee blokjes op en zet die een maandje vrij in de woonkamer om even lekker te drogen. Mogelijk dat het hout dan nog een beetje werkt, maar dat is prima.
Na een maandje neem je ze in de fietstas naar een timmerfabriek of aannemer in jouw buurt en laat ze daar op de juiste dikte schaven met een van-diktebank.
Da's 5 minuten werk voor zo'n bedrijf en omdat het hout al goed droog is zal het niet meer veel werken. .
Re: walnoothout
"Met een zaag" zal hij antwoorden. Ik zou me er niet te druk over maken, gewoon een mooi stukje hout uitzoeken en het advies van Christian opvolgen.xander79 schreef:Dan moet ik maar even vragen hoe hij het hout gezaagd heeft!
Re: walnoothout
Dat kan. Het trekt zeker krom als je het maar aan één kant behandeld. Dus rondom evenveel lagen vernis, olie, was, of wat je er ook op wilt smeren.xander79 schreef:Als het na een maand nog niet krom is, kan het dan later nog gebeuren?
Verder zou ik me bij de afmetingen die jij gaat gebruiken niet te veel zorgen maken over kromtrekken.
Re: walnoothout
Is het nog geen garantie als het niet 100 jaar in de sloot heeft gelegen. Mijn ervaring is dat alle massief hout een beetje trekt bij grotere vlakken.
Re: walnoothout
Waar een eenvoudige vraag al niet toe kan leiden hè. Na 100 jaar zal er weinig meer overblijven om krom te trekken.Pjotr schreef:Is het nog geen garantie als het niet 100 jaar in de sloot heeft gelegen.
Eigenlijk moet je dus adviseren:
1. Hak een dikke notenboom om.
2. Leg die in de sloot.
3. Haal de resten er na 100 jaar uit en laat die 1 jaar drogen in de woonkamer.
4. Maak van deze gedroogde resten zaagsel.
5. Meng dit zaagsel met houtlijm en pers het in de juiste vorm.
Zal gegarandeerd niet meer werken, maar of het werkbaar is.. je moet de tijd hebben.
Re: walnoothout
Kun je nu over grappen maar tot 50 jaar geleden werd dat wel zo gedaan, op punt 3/, 4/ en 5/ na dan. Althans voor duurzame meubelstukken. Daarna was het hout uit de sloot op.Christian schreef:Waar een eenvoudige vraag al niet toe kan leiden hè. Na 100 jaar zal er weinig meer overblijven om krom te trekken.Pjotr schreef:Is het nog geen garantie als het niet 100 jaar in de sloot heeft gelegen.
Eigenlijk moet je dus adviseren:
1. Hak een dikke notenboom om.
2. Leg die in de sloot.
3. Haal de resten er na 100 jaar uit en laat die 1 jaar drogen in de woonkamer.
4. Maak van deze gedroogde resten zaagsel.
5. Meng dit zaagsel met houtlijm en pers het in de juiste vorm.
Zal gegarandeerd niet meer werken, maar of het werkbaar is.. je moet de tijd hebben.
Re: walnoothout
Wat je ook kunt doen en best mooi is is twee stukken verlijmen, desnoods dat je één houtsoort in het niet zichtbare deel verlijmt.
Re: walnoothout
In het verleden werden schepen die niet meer werden gebruikt soms bewust afgezonken in modderige zijarmen van rivieren, juist om deze te conserveren. Hout dat onder een laag modder zit zal niet verrotten, half Amsterdam is gebouwd op houten palen die in de veenbodem zijn geslagen.Christian schreef:Waar een eenvoudige vraag al niet toe kan leiden hè. Na 100 jaar zal er weinig meer overblijven om krom te trekken.
Het wordt pas een probleem als het water gaat zakken en zuurstof bij kan komen.
Wateren van hout noem je dat.Pjotr schreef:Kun je nu over grappen maar tot 50 jaar geleden werd dat wel zo gedaan, op punt 3/, 4/ en 5/ na dan. Althans voor duurzame meubelstukken. Daarna was het hout uit de sloot op.
Re: walnoothout
Daar is de Vasa Boot groot voorbeeld van.richard schreef:In het verleden werden schepen die niet meer werden gebruikt soms bewust afgezonken in modderige zijarmen van rivieren, juist om deze te conserveren. Hout dat onder een laag modder zit zal niet verrotten, half Amsterdam is gebouwd op houten palen die in de veenbodem zijn geslagen.
Het wordt pas een probleem als het water gaat zakken en zuurstof bij kan komen.
Boot in 1600 gebouwd en na 500meter varen al zonk. geloof ergens rond 1960 a 1970 hebben ze de boot weer boven gehaald.
De boot is Behalve de mast en nog iets.. totaal bewaard gebleven door de klei etc..

