Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Natuurlijk mag jij dat zeggen... :D
Dus dat is wel aan te raden? voorzover ik weet heb ik nu (bij de soldeersteun versie) geen last van oscillatie of andere storing.
Maar dat kan bij de print versie natuurljk anders zijn...

"in serie met het rooster", hoe moet ik dat zien? paralel tussen twee pennen of van een bepaalde pen naar de massa?
(ik geef toe, 't is een heel blonde vraag.... :oops: :lol: )

Nog voorkeur voor een soort weerstand? metaal of kool, 1% of 5%, 0.5 watt vermogen...?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
Natuurlijk mag jij dat zeggen... :D
Dus dat is wel aan te raden? voorzover ik weet heb ik nu (bij de soldeersteun versie) geen last van oscillatie of andere storing.
Maar dat kan bij de print versie natuurljk anders zijn...
Het kan ook buiten het hoorbare gebied gebeuren. Weet jij veel wat er op 20 MHz gebeurt? 8-[
"in serie met het rooster", hoe moet ik dat zien? paralel tussen twee pennen of van een bepaalde pen naar de massa?
(ik geef toe, 't is een heel blonde vraag.... :oops: :lol: )
Daar is het forum voor, en ik hou wel van blond :mrgreen:
Op jouw schema tussen roosterlekweerstand R3 en pin 7.
O wacht, ik heb nog een schema online staan geloof ik..

Afbeelding

R3 en R5 dus ;)
Nog voorkeur voor een soort weerstand? metaal of kool, 1% of 5%, 0.5 watt vermogen...?
Pfoe, doe dan maar kool, tolerantie luistert niet nauw, 0,5 W is meer dan genoeg.
Succes!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door RobertD »

Miniwatt schreef:
O:) Mag ik het ook zeggen?

Een stopweerstand staat in serie met het rooster (zo dicht mogelijk op de voet solderen) en zorgt ervoor dat er geen oscillatie optreedt en/of je schakeling geen radio wordt..
In jouw schakeling denk ik aan een waarde van 1K..2K2.
Niets meer aan toe te voegen.... O:)
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Miniwatt »

Als ik me goed herinner vormt de gridstopper met de Millercapaciteit van de buis een laagdoorlaatfilter.. 8-[
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Miniwatt schreef:
Als ik me goed herinner vormt de gridstopper met de Millercapaciteit van de buis een laagdoorlaatfilter.. 8-[
Dat is op zich niet zo'n ramp zolang het kantelpunt maar niet onder de 20 Khz. komt.
Of is dat wel het geval?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door BertDB »

ray5150 schreef:
Miniwatt schreef:
Als ik me goed herinner vormt de gridstopper met de Millercapaciteit van de buis een laagdoorlaatfilter.. 8-[
Dat is op zich niet zo'n ramp zolang het kantelpunt maar niet onder de 20 Khz. komt.
Of is dat wel het geval?
ik vond in een datasheet een capaciteit van 3,1pF +- 1,1.

Samen met 1K vormt dat een LPF van ong. 51kHz
In worst case wordt dat 37kHz
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Dat is een allezins redelijke waarde, het ligt ver buiten het hoorbare gebied.
En bedankt voor het rekenen! :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Hierbij de laatste versie van schema en layout van de buizentrap:
SRPP + stopweerstanden schema.PNG
SRPP + stopweerstanden layout.PNG
Is dit wat jullie bedoelden? of moeten ze nog dichter bij de buisvoet komen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Niemand die hier iets zinnings op te zeggen heeft?
Ik wilde vanavond PCB's gaan etsen...maar dan moet ik het wel zeker weten... :(
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door RobertD »

Eigenlijk moet je een stopweerstand zo dicht mogelijk op de buisvoet zetten, met een zo kort mogelijke aansluitdraad.
Nu zie je nog een spoortje van een paar cm tussen weerstand en buisvoet.

Ik knip het pootje van de weerstand altijd zo kort af dat er nog een millimeter of 3 - 4 overblijft. Daarmee soldeer je de weerstand rechtstreeks aan de buisvoet.

Of het in deze schakeling veel uitmaakt, maar wellicht kunnen anderen daar iets over zeggen.
Is het een optie om de weerstand aan de onderkant van de print te monteren?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
Is het een optie om de weerstand aan de onderkant van de print te monteren?
Mjah, dat is eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee, Robert.
en bedankt voor de vlotte reactie.! :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Voor het eerst de nieuwe etsbak uitgeprobeerd, en dat lukte heel aardig!
IMG_0674.JPG
IMG_0676.JPG
Er zat ook wat werk voor iemand anders bij... :D
Ik wacht nog even met het maken van de SRPP print, morgen eens even de layout aanpassen naar het idee van RobertD.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Print voor de SRPP is klaar:
IMG_0679.JPG
IMG_0680.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door mischa72 »

Berry berry nice :shock: :shock:

De dagen worden weer korter, het wordt weer knutseltijd.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door DualdudE »

ray5150 schreef:
Deel 1 : Inspiratie.
Een tijdje geleden kwam ik terecht in een discussie op Circuits-online waar een foto stond van een CD speler:
Afbeelding
Bwoah, dan zou ik me toch behoorlijk opgelicht voelen. :mrgreen: M'n ervaring met ASUS drives is ook nog eens niet best dus daardoor des te meer. :P

Dat maakt je project er niet minder mooi om! Super afgewerkt ook in die TEAC behuizing. :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Voeding zit ook in elkaar. (Nog niet getest...)
IMG_0003.JPG
IMG_0005.JPG
Dan het trafootje die voor de hoogspanning gaat zorgen, die komt uit een gebruikt adaptertje die overgeplaatst naar de print.
IMG_0006.JPG
IMG_0008.JPG
Deze gaat met een paar M3 draadeindjes en een stukje alu-profiel muurvast op de PCB gezet worden.
IMG_0010.JPG
IMG_0011.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Barry2001 »

Volg het topic met grote belangstelling Ray, heb eerder van Jan (Leeuwarden) wat overgekocht waar ik nog mee aan de slag wil, met ik denk ook iets van een buizentrapje. Leuk om je re-use te zien van oudere spullen!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door BertDB »

Ja, Raymond is zich aan het opwerken tot Recycle-goeroe van het forum :lol:

Mooi werk wel!, dat moet gezegd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door mischa72 »

xbake schreef:
Ja, Raymond is zich aan het opwerken tot Recycle-goeroe van het forum :lol:

Mooi werk wel!, dat moet gezegd.

Juist, zie onderschrift !!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Een guru? ikke? 8)
Jongens, kom nou. bij een guru denk ik toch meer aan zoiets:
guru_nanak.jpg
guru_nanak.jpg (25.5 KiB) 732 keer bekeken
(voor de geintresseerde, de man is de grondlegger van het Sikhisme)

Ik wil niet zeuren, maar behalve de trafo zijn alle onderdelen nagelnieuw....saai he?
Binnenkort staan er wel wat meer recycle-dingen op het programma... =P~
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

@Barry, wat heb je dan precies overgenomen van die muts met die twee stuiterballen? :lagge:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef:
@Barry, wat heb je dan precies overgenomen van die muts met die twee stuiterballen? :lagge:
Van stuiter-Jan heb ik dit overgenomen, ligt hier alweer een tijdje: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=102
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Ach die, ja. die ben ik destijds wel tegengekomen toen ik hier op het forum wat graafwerk deed voor mijn CD speler.
Sleutelen aan loopwerken en CD spelers van de grond af opbouwen is niet zo heel populair hier, ik denk dat je de geslaagde pogingen op één hand kunt tellen.
Ik hoop natuurlijk dat je er wat leuks van b(r)ouwt. :goedzo:

Verder kan ik melden dat de nieuwe HS voeding goed werkt. de spanning komt mooi langzaam op in een seconde of 15 en is bij een ingangspanning van 12 VAC regelbaar van 100 VDC tot 240 VDC.

Nu nog eens uitvogelen hoe ik de rimpelspanning op de scoop kan meten zonder de ingangen op te blazen...
Iemand suggesties?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door BertDB »

Condensator in serie zetten ?

Of een gekende weerstandsdeler met 1% weerstanden.
De rimpel verkleint evenredig met je DC spanning en zo kan je makkelijk op je scoop meten.

Tot hoever kan zo'n scoop ingang eigenlijk?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door RobertD »

Heb je geen probe bij je scope?
Mijn scope mag tot 600V meten met de probe.

Hoe kom je van 12V naar 100V ? Heb je die trafo andersom aangesloten?
Plaats reactie