Edit: kantelpunt zal vast -3dB zijn...
Volgens mij is het goed dat je op dit forum terecht gekomen bent. Er is nog heel veel te leren, als jij daarvoor open staat tenminste. Je opmerking 'super resultaat' vind ik over de box van het gesloten draadje vallen in de categorie 'mijn buurman heeft boxen van de kijkshop, net bose en een super geluid'. Verder heb je over die boxen ook geen informatie prijs gegeven. Het is dat ik af en toe zo'n idioot ben en ga speuren en tot de conclusie kwam dat jij graag o.a. met monacor werkt en verwacht dat dit gewoon een verkeerd ingezette driver is, waarschijnlijk een 8" met vervorming door (reactie van) de rolrand op het signaal. Op het andere forum laat je ook niets zien van deze speaker. Je andere speaker (uit je link) ziet er mooi gebouwd uit - beetje aanmatigende toon af en toe, dat je over jezelf in de derde persoon praat maar okee.
De keuzes die je daarbij gemaakt hebt zijn iets discutabeler, maar van de box in kwestie hier krijgen we niets dan superlativeren zonder inhoudelijke onderbouwing. Wat mijns inziens ook niet mogelijk is aangezien het ontwerp rammelt. Geeft niets, we zijn er toch om te delen - niet om te pochen!?!
Helmuth schreef:
Nu je even naar de oorsprong van dit verhaal gaat. Ben ik blij met de vervorming cijfers van mijn laaste project. Wat natuurlijk niet uitsluit dat er betere drivers bestaan. Maar goed als je met een tweeweg van laag tot hoog wil met redelijk rendement dan moet compromissen sluiten.
Het is een super resultaat, omdat het rendement goed is kantel punt bij 30Hz ligt en slechts 1 XO punt en tussen de 300 en 4000Hz lage vervorming waar ons gehoor het gevoeligst is en vlakke overdracht zonder fase verschuiving.
Samen gevat is het technisch wel mogelijk een nog lagere vervorming te halen, met een drieweg. Met een tweeweg word het al moeilijker met een single driver bijna onmogelijk.
Daarom is het ontwerp een goede referentie ondanks de compromissen die moet sluiten zoals je tegen komt bij elke ontwerp keuze. Het is maar wat je uitgangs punt is tijdens ontwerpen.
Als je met een 2-weg met groot bereik vervorming accepteert in het middengebied ben je niet goed bezig. Die had daar sowieso niet gehoeven. Had je een kevlar versie gepakt van monacor, of beter nog een 8" peerless driver dan had je onder den 0,3% gezeten bij 90dB (trouwens een AL130 M schiet bij 100dB niet ineens omhoog in vervorming hoor, je kunt aan de grafieken wel voorspellen waarom ik dat meen). Je hebt echt geen 3-weg nodig om lager in de vervorming te komen dat het ontwerp in kwestie. Jij hebt feedback nodig, daardoor kun je betere ontwerpen maken. Misschien is de hoeveelheid die je gebouwd hebt wel de reden dat je denkt dat het allemaal goed gaat zo. Ik kom er op dit forum steeds weer achter: hoe meer je leert hoe meer je gaat inzien dat het nog verder strekt dan wat je al wist. Ik heb hier in 2 jaar meer geleerd dan in de 15 jaar daarvoor.
Verder:
Van een vlakke overdracht is denk ik ook geen sprake. Heb je ook een meting gedaan onder hoeken? Speakers met een vlakke energie afgifte - rondstralen zonder bulten - vallen onder goede speakers. Axiaal is daarbij zeer ondergeschikt. Sterker nog, meestal moet daar wel een diffractie dip zitten, om onder hoeken geen bult te vertonen als gevolg van kastinvloeden.
Mooi fase gedrag is zeker belangrijk, dat kan opzich een heel legitiem ontwerpdoel zijn. Echter, bovenstaande opmerkingen mogen wat mij betreft voorrang krijgen.
Mocht je weer gewerkt hebben met d'appolito opstelling (eigenlijk 3e + 1e orde filter) dan begrijp ik het oplopende hoog wel, die ontwerpen klinken anders wat dof op het eerste gehoor, naar mijn mening.
Veel succes, ik hoop meer van je te zien hier - en meer openheid over je ontwerpen
groeten Wouter