" MONITOR xl " referentie studio monitor - take 2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Helmuth

" MONITOR xl " referentie studio monitor - take 2

Bericht door Helmuth »

Ik heb wel eens een iemand horen beweren dat er massa's drivers zijn die bij 100dB ruim onder de 1% blijven.

Is dat waar? Zo ja welke zijn dat.

Want dat zou toch mooi zijn. :wink:

Eton maakt reclame voor zijn low distorsion drivers. Dit moet goed zijn volgens eton. Dit is bij 90dB.

Afbeelding
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Low distorsion drivers

Bericht door Henkjan »

zat PA drivers die dat halen, sla er maar wat tests in de HH of K+T op na
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Helmuth,

Gelet op de ondertoon van je laatste regel verzoek ik je op voorhand geen spelletje te spelen in vervolg op je vorige topic. Gesloten topics en een beladen sfeer dragen niets bij aan zelfbouw. Ik verwacht dat we elkaar begrijpen en dat dit punt geen nadere discussie behoeft.
Helmuth schreef:
Ik heb wel eens een iemand horen beweren dat er massa's drivers zijn die bij 100dB ruim onder de 1% blijven.
Indien je met "iemand" jeroen_d bedoelt: die antwoordde dat hij wat vervormingscijfers betreft meer betere dan slechtere drivers kent. Dit in reactie op jouw vraag of hij betere woofers kent dan de niet nader genoemde driver die bij 90 dB aan 1,5 tot 1% vervorming komt. Ik noem dit maar even om "misverstanden" te voorkomen.

Overigens klopt het dat er heel wat drivers zijn die bij 90 dB minder dan 1% vervormen. Sterker nog: op low distortion gefixeerde bouwers selecteren maar al te vaak drivers met nog lagere vervormingscijfers binnen de beoogde bandbreedte. Omdat hier tegenwoordig zo vaak nadruk op wordt gelegd hoef je maar een willekeurige editie van Klang und Ton of van Hobby Hifi open te slaan, wat ook Henkjan aangeeft, en er komen wel wat exemplaren voorbij.

--

Ps: de door jou gebruikte woofer behoort daar eveneens toe, mits je hem voldoende vroeg affiltert. Iets wat Eton min of meer bevestigt:
Eton schreef:
11-581/50 Hex

Ein Tieftöner mit ausgesprochen agilem Impulsverhalten. Die
Größe seiner effektiven Abstrahlfläche bietet eine der besten
Lösungen für Anforderungen, die an einen Basstreiber in
Wohnräumen gestellt werden. Zudem eignet sich das Chassis
durch seine flache Bauweise sehr gut für eine Seitenmontage.
Der optimale Einsatz liegt im Frequenzbereich bis 100 Hz.
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Ik heb het <1% bij 100dB. De eton is slechts een voorbeeld die 2de en 3de harmonische is bij 90dB is gemeten.

Al blijft de vraag hoeveel waarde je moet hechten aan vervorming cijfers. Gezien het onderzoek van geddes.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Helmuth schreef:
Ik heb het <1% bij 100dB.
dat citeert Marp ook correct, en heb je toch antwoord op gehad :roll: ik pakte als steekproef net een willekeurige HH, daar werd een PHL coax getest, stond ook een grafiekje met vervorming (H2, H3, H5) bij bij 2.5kHz voor oplopend signaalnivo. de grafiek ging tot 10V (dat is met zo'n driver dus heel ver boven de 100dB) en daar was de vervorming nogsteeds <0.3%. en daar is die PHL echt niet uniek mee, zo presteren veel van de betere PA drivers
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Helmuth is gewoon aan het trollen. Negeren is dan het beste advies.
wouter
Ook commercieel actief

~!

Bericht door wouter »

Helmuth schreef:

Is dat waar? Zo ja welke zijn dat.

Want dat zou toch mooi zijn. :wink:

Eton maakt reclame voor zijn low distorsion drivers. Dit moet goed zijn volgens eton. Dit is bij 90dB.

Afbeelding

Nou, dat ging inderdaad lekker in het inmiddels gesloten topic. Van showcase was geen sprake :?

Wat een sarcasme nu al weer, en hoe ongepast. Maar als jij gelooft in de reclame van Eton dan begrijp ik het, dat zijn slecht metende units, behalve qua inpulsrespons. Heb hieronder even vergelijkmateriaal voor je. Waarvoor volgens mij nog nooit reclame is gemaakt.

Maar misschien dat we helmuth toch kunnen helpen met het idee krijgen wat 'referentie' luidsprekers voor kwaliteiten mogen hebben. Lage vervormingscijfers kunnen daar zeker aan bijdragen.

Maar dat hoeft niet alleen PA, ook een 13 cm basmidje kan hele lage vervormingscijfers hebben. Zo lang je maar niet gaat shoppen bij Eton of Morel.

Doorgaans doen ze er geen metingen van bij 100 dB, maar die kun je je er vast wel bij voorstellen. Hier de AL130M
80dB:
Afbeelding
90dB
Afbeelding

Wil best voor je een stuk of 10 grafieken plaatsten van units die bij 100dB uit de buurt van de 1% blijven, maar dan moet ik even wat hobbyhifi/klang und ton bladen doorbladeren en gaan scannen. Al weet ik dat een 25cm breedbander als de ciare CH250 al minder vervormt... Mocht jij de moeite willen nemen om in de toekomst een ontwerp te delen met plaatjes en antwoorden, dan neem ik de tijd om je even wat units met lage vervormingscijfers te openbaren.

Verder vind ik het allemaal heel erg sneu, werkelijk :-&
dream theater

Bericht door dream theater »

:? Sneu voor wie :?:

Kijk topic zomaar sluiten vindt ik wel erg ver gaan. Helmuth kan best wat dieper op de zaken ingaan zoals hier b.v http://www.hififorum.nl/index.php?topic=17431.0

Als volwassen vent van 42 met meerdere zelfbouw projecten kan hij zaken toch goed toelichten,waarom hier op ZBA niet :?:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Grappig dat je die link toevoegt. Even snel gekeken en daar gaat het ook al meteen mis vanaf pagina 1. Bedankt, heel verhelderend!
Weet je trouwens wat er nog de vraag is op de laatste pagina (11) ??
Citaat
Laat nog eens een fotootje zien zonder de gril als je durft.
Dat durf ik niet
:-#
Hij toont plaatjes van BD en tannoy hoorns van 20 en 40 duizend, en vervolgens weer met grill zijn eigen - a 60000?
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=17431.150
:cry:

Maar hier is alle ruimte, alleen niet de wens om e.e.a. toe te lichten blijkbaar. Of heb jij iets uit mijn onderstaande vragen beantwoord zien worden? Onee, iedereen moet natuurlijk zelf weten welke info die prijsgeeft. Dat het dan gesloten wordt is om verder gezeik te voorkomen, heel verantwoord.
wouter schreef:
Leuk dat je foto's gaat toevoegen!

Ga je ook nog vertellen welke units je ingezet hebt? Het is me een beetje onduidelijk, behalve dat deze 2-weg tot 20 Hz in de kamer weergeeft. Dit is best knap, aangezien je dan meestal rond 35 Hz flink wat kwijt bent - mijn ervaring althans.

Metingen onder hoeken en X-over zijn ook welkom, is heerlijk plaatjes kijken en ontwerpkeuzes zoeken. Je laagafstemming lijkt goed gelukt, mooi - weer eens wat anders zoals jij dat gekozen hebt!
Edit:
hele topic uit je link doorgelezen. Nergens wordt beschreven welke units gebruikt worden, nergens staan foto's die een indicatie geven, behalve deze - en dat is volgens mij het hele probleem: het zal wel een kast om een kast of om heel goedkope units heen zijn:

Monacor DT300 + polyprop. SPH 165/170 als ik het zo zie, al zou de 8" (Qts 0,2) de vervormingscijfers rond 800 Hz ook verklaren :wink: Hoef je je toch niet voor te schamen...
Afbeelding

Niets 'hoorn der hoornen en meester over alle systemen'.
Had je het topic zelf wel doorgelezen voor je zelfbouwaudio bekritiseerde? Het staat vol met wensen om foto's etc. Het blijft ook daar bij een grafiek, discussie over hoe hoornopening het laagbeinvloed (waarin TS terechtgewezen moest worden). Als fostex je referentie is, en je opzoek bent naar lage vervormingscijfers dan heb je je horizon nog niet verbreedt.
Dus ik stel voor TS hier gewoon goed te helpen mits TS ook eerlijk durft te zijn. Iedereen heeft hier geleerd van fouten, die hoef je niet te verstoppen. Laat staan af te leiden met sarcasme. Anders heb je niets op een forum te zoeken...

Maar ik denk dat ik er voor mezelf wel uit ben waar de geheimzinnigheid vandaan komt :lol: :lol: :lol:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Marp schreef:
Dit in reactie op jouw vraag of hij betere woofers kent dan de niet nader genoemde driver die bij 90 dB aan 1,5 tot 1% vervorming komt.
Number One SPH 210 met voor hoorn erg geschikte Qts van 0,2 en fs van 25 Hz (K+T 6/2001)
Number One SPH 200 TC (Twin voice Coil) met Qts van 0,22 - 043, fs 35Hz (K+T 6/2000)

Een van deze misschien? Vervormen lekker bij 800 Hz.

Nou ja, TS weet het zelf wel :wink:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wouter, ik vind het fideel van je dat je de moeite neemt, maar ik ben bang dat het vergeefs is. iemand die zijn eigen, niet onaardige, hoorn 60.000 euro's waard vind diskwalificeerd zich onmiddelijk op dit forum en mag terug naar af. Dus van die hoge toren af en gewoon samen met de rest onze leuke hobby bespreken. Ook ik heb het idee dat helmuth nog veel kan leren alhier en dat het forum een hele goede aanvulling zou zijn, maar ik ben bang dat de houding eerder afstoot dan uitnodigd.

Wowly
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Beetje zinloze discussie dit. Bouw zo'n speaker in een box en je hebt er alweer 1-4% vervorming bij (vooral 2e orde), helemaal bij hoge excursies. Het is niet zo dat de driver veel meer vervorming toevoegt dan de kast.
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Wowly schreef:
Wouter, ik vind het fideel van je dat je de moeite neemt, maar ik ben bang dat het vergeefs is. iemand die zijn eigen, niet onaardige, hoorn 60.000 euro's waard vind diskwalificeerd zich onmiddelijk op dit forum en mag terug naar af. Dus van die hoge toren af en gewoon samen met de rest onze leuke hobby bespreken. Ook ik heb het idee dat helmuth nog veel kan leren alhier en dat het forum een hele goede aanvulling zou zijn, maar ik ben bang dat de houding eerder afstoot dan uitnodigd.

Wowly
Het is niet juist de bedoeling hier om goedkoper te zijn met betere qualitijd dan de super dure speakers? Dat geeft wel de meeste voldoening vind ik :mrgreen: .
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ronkel schreef:
Beetje zinloze discussie dit. Bouw zo'n speaker in een box en je ....
Zinnigheid van lage vervorming is hier geen issue.

Om de vraag van TS in het juiste daglicht te bekijken: ziehier de vermoedelijke aanleiding voor dit topic. De bijbehorende grafiek met plotseling oplopende 3de harmonische vind je terug in een eerdere post. De inzet was een referentieluidspreker.
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Marp schreef:
Ronkel schreef:

Om de vraag van TS in het juiste daglicht te bekijken: ziehier de vermoedelijke aanleiding voor dit topic. De bijbehorende grafiek met plotseling oplopende 3de harmonische vind je terug in een eerdere post. De inzet was een referentieluidspreker.
Volgens Earl Geddes is dat zeker een goede speaker. hij heeft onderzoek gedaan naar vervorming en waarneming.

Daarom kan jij wel zeggen wat referentie is en wat niet. Waar meet je dat aan af.
Helmuth

Re: ~!

Bericht door Helmuth »

wouter schreef:
Helmuth schreef:
Afbeelding
90dB
Afbeelding

Wil best voor je een stuk of 10 grafieken plaatsten van units die bij 100dB uit de buurt van de 1% blijven, maar dan moet ik even wat hobbyhifi/klang und ton bladen doorbladeren en gaan scannen. Al weet ik dat een 25cm breedbander als de ciare CH250 al minder vervormt... Mocht jij de moeite willen nemen om in de toekomst een ontwerp te delen met plaatjes en antwoorden, dan neem ik de tijd om je even wat units met lage vervormingscijfers te openbaren.

Verder vind ik het allemaal heel erg sneu, werkelijk :-&
Ziet er mooi uit de AL130. bij 100dB kan het behoorlijk berg afwaarts gaan met die mooie cijfers. Die vervorming van een tweede of derde harmonische word gevormd door een membraan resonantie. Dat hebben ze bij de al130 goed onder controle lijkt het.
Helmuth

Bericht door Helmuth »

jeroen_d schreef:
:^o
Helmuth

Bericht door Helmuth »

dream theater schreef:
:? Sneu voor wie :?:

Kijk topic zomaar sluiten vindt ik wel erg ver gaan. Helmuth kan best wat dieper op de zaken ingaan zoals hier b.v http://www.hififorum.nl/index.php?topic=17431.0

Als volwassen vent van 42 met meerdere zelfbouw projecten kan hij zaken toch goed toelichten,waarom hier op ZBA niet :?:
Ik doe niks anders. De collega waarvoor ik ze gemaakt heb is erg blij met de looks en geluid van zijn speaker. Heeft voor hem natuurlijk ook wat dat ze voor hem custom made zijn.
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=12938.0
Bijlagen
50-500.JPG
500-20000.JPG
DSCF0358.JPG
Laatst gewijzigd door Helmuth op vr 20 aug 2010, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Wowly schreef:

Wowly
Wat ik daar laat zien is dat voor commerciële hoorn ontwerpen veel geld word gevraagd. Aangezien mijn hoorn zeer uniek een zeldzaam is heeft deze een markt waarde van 60000 euro :mrgreen:
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Helmuth schreef:
Wowly schreef:

Wowly
Wat ik daar laat zien is dat voor commerciële hoorn ontwerpen veel geld word gevraagd. Aangezien mijn hoorn zeer uniek een zeldzaam is heeft deze een markt waarde van 60000 euro :mrgreen:
Voor €60.000 Kun je net zo goed je hele familie voorzien van De meest dure speakers die ze hier maken =; En dan hou je nog geld over ook :mrgreen:

Nou moet ik wel zeggen dat je speakers er fraai uitzien :goedzo:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Helmuth schreef:
Marp schreef:
Ronkel schreef:

Volgens Earl Geddes is dat zeker een goede speaker. hij heeft onderzoek gedaan naar vervorming en waarneming.

Daarom kan jij wel zeggen wat referentie is en wat niet. Waar meet je dat aan af.
jij was degene die je eigen gepresenteerde dinges referentie noemde.... en met name-dropping bereik je helemaal niets, behalve het versterken van je "klok en klepel" imago
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Henkjan schreef:
jij was degene die je eigen gepresenteerde dinges referentie noemde.... en met name-dropping bereik je helemaal niets, behalve het versterken van je "klok en klepel" imago
Ik noem het referentie omdat die mooi vlak meet een keurige fase heeft en mooie vervorming cijfers, vooral in het gebied waar we gevoelig zijn de piek bij 800Hz is jammer. Nog steeds netjes.
En de vraag blijft in hoeverre we dingen kunnen waarnemen. Als ik het onderzoek van geddes lees met willekeurige luisteraars. Dan kan het anders uitvallen met geoefende luisteraars denk ik.

Aangezien jij ook niet weet waar de klepel hangt zal de reden zijn dat je niet kan uitleggen wat referentie en wat niet.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Please Helmuth, maak je niet geheel belachelijk hier.............. Denk eerst na voordat je wat neerzet.

We hebben al aangegeven dat we met jouw gegevens niet kunnen zien of het referentiewaarden heeft (hierbij opgemerkt dat we gemakshalve er even van uitgaan dat een recht verloop met goede fase referentiestatus heeft), dus óf hou aub op met je geblaat of kom met je gegevens.

In míjn ogen ben je in ieder geval de humor van dit moment, wat dat betreft voeg je wel wat toe. Je mr. green als reply was goed bedoeld, maar je begrijpt toch wel dat wij je niet zo goed kennen dat al je belachelijke statements met 10 kilo zout moet worden genomen?????

Wowly
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Helmuth schreef:
jeroen_d schreef:
:^o
Ik zal aangeven waarom ik dat vind en waarom ik vind dat jij genegeerd moet worden totdat jij je anders gaat opstellen. Ik realiseer me dat ik je nu niet negeer, wellicht tegen beter weten in waag ik nog een poging om dit de goede kant op te krijgen.

Je begint hier een draadje over vervorming en je doet alsof 1% vervorming de referentie is. Als dan blijkt dat mensen gemakkelijk drivers kunnen noemen die beter presteren dan het voorbeeld dat je geeft, begin je plotseling te bagatelliseren dat 1% vervorming toch niet hoorbaar is. Daar ging het niet over en dat vind ik dus trollen!!! Zelfs als je de discussie onterecht die kant op wil sturen met referenties naar Geddes dan merk ik nogmaals op:
1) we praten hier niet over hoorbaarheid (Geddes) maar over wat je mag verwachten van moderne drivers qua vervorming.
2) Geddes gebruikt zelf een PA driver die onberispelijk meet, ook qua vervorming, want ondanks zijn testen neemt ook hij het zekere voor het onzekere.

Jij kan heel gemakkelijk zelf na gaan dat er drivers bestaan die beter meten qua vervorming. Dat blijkt nu zelfs bij het posten van de speaker die je voor iemand anders hebt gemaakt. Die speaker heeft een onberispelijk gedrag wat betreft de 3de harmonische vervorming. De 2de harmonisch is op sommige plekken wel aan de hoge kant maar dat is in ieder geval minder erg dan 1% 3de harmonische. Als met al is dergelijke informatie voor mij een indicatie dat je anderen laat reageren over zaken die je zelf al lang weet. Ook dat is in mijn optiek trollen.

Ik wil je gerust het voordeel van de twijfel geven, maar dan zou ik zeggen stop te posten in dit draadje en begin opnieuw met je vorige draadje. Het zou dan voor iedereen erg leuk en leerzaam zijn om op een neutrale manier informatie over jouw project te krijgen. Dat is waar we hier op ZBA in de regel veel plezier aan beleven. Door kritische vragen te stellen aan de ene kant en aan te moedigen aan de andere kant leren we zo veel van elkaar.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Helmuth schreef:
Naar ik aanneem was deze niet voor mij bedoeld. Vergissing zeker? Ik heb tweemaal gepoogd zaken voor anderen helder te houden, en als bijkomstigheid je vraag over bepaalde drivers beantwoord. Inhoudelijk voel ik geen betrokkenheid en heb ik me nergens over uitgelaten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”