Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door b_force »

Lieuwe schreef:
Ik heb alleen niet zo'n mooie afrondfrees, dus hij zal net even wat hoekiger worden ;).
Ik ook niet hoor (niet in die maat iig)! Lees maar eens terug, is puur handwerk! :wink:

Ik woon zelf in een portiekwoning (dus ook redelijk een flat) en ik kan hier ook niet voluit.
Toevallig heb ik zelf nog een AM-80 liggen. Als je gewoon zachtjes speelt gaat het nog net.
Voor 20 euro meer heb je net even dat beetje vermogen om wat beter te spelen.
Voor 40 euro meer kun je gewoon vol gassen.

GHP kun je inderdaad prima testen, kost bijna niks.
jackie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:38

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door jackie »

Ik heb deze sub te pakken: mivoc SW 1100 A-II buche
Daar zit een 120 Watt versterker in en een 10" woofer.
Kan ik die inpassen in jouw ontwerp? Want dat ziet er schitterend uit en het zal vast goed klinken!
Zou je de tekeningen kunnen mailen met een beetje uitleg waar ik op moet letten?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door b_force »

Geen idee precies, de woofers in de SW 1100 A-II zijn volgens mij van een ander type.
Vergelijkbaar misschien met de AW2000 en AW3000.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door Lieuwe »

Hieronder staan een aantal schetsen/tekeningen hoe ik hem zou willen hebben. Ik weet alleen niet of de door mij gekozen afwerking/afschuining van de hoeken de stabiliteit en de kast ook nadelig beinvloed. Omdat er hierdoor wel minder 'vlees' in de hoeken komt te zitten.
Gaarne uw advies :P.
Kleur word waarschijnlijk donker grijs/antaciet achtig. Ik weet alleen niet of de bouwmarkten deze kleur nog op voorraad heeft aangezien de histor lakken nu mooi 50% korting is ;).
Anders word het zwart of wit, maar wit vond ik niet heel denderend staan met de mivoc awm 104 erin, met de raveland stond wit veel mooier.
Bijlagen
Doorsnede met 20mm afschuining.
Doorsnede met 20mm afschuining.
Render 1.jpg
render 2.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door b_force »

Moet volgens mij prima kunnen, anders een paar latjes maken in de hoeken.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door k.p. »

Wellicht handig om te overwegen om de afschuining 18mm te maken. Ongetwijfeld dat je anders een naad gaat zien. Op een hoek is dit minder opvallend.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door Lieuwe »

Zo had ik er nog niet over nagedacht.. Dat lijkt me idd wel iets slimmer, anders krijg je alsnog die naad te zien. Alleen kan ik geen frees vinden die 18mm of 20 mm schuine kanten kan frezen, dus maar even een andere oplossing verzinnen :P.
Momenteel denk ik aan een steun waarbij je de kast in kan zetten zodat de schuine kant horizontaal word en dan eroverheen met de frees ;). Al moet er dan nog wel wat versteviging en houvast zijn voor de frees, maar daar heb ik mijn werkbankje voor ;).
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door Boerenterprise »

EEn vlakschaaf werk ook prima. Net te veel materiaal per "haal" en naberwerken met een schuurpapiertje op een plankje. Dat heb ik voor het front van mijn DD8 MkII ook gedaan. Het paneel is 2x 22mm MDF.

(sorry voor het off-topic Bart)

M.v.g.

Chris
Bijlagen
CIMG0986.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door b_force »

Met zaagtafel kun je gewoon verstek (laten) zagen.
18mm freesjes (36mm diameter) passen denk ik niet eens in je bovenfrees.

@ Boerenterprise
Is inderdaad ook een aardige oplossing.
Ik ben nog steeds op zoek naar een betaalbare en hanteerbare (blok)schaaf
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door k.p. »

Op http://www.ecotools.nl is een 45 graden afschuinfrees te vinden die een schuinezijde heeft van 22.2mm. Hiermee haal je een schuining van iets meer dan 15mm. Als deze in je freesmachine past (diameter frees is 44,4 mm) dan kun je 15mm MDF gebruiken. Eventueel kun je twee lagen MDF gebruiken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door b_force »

Dan kun je sowieso twee maal 8mm of 10mm nemen.
Die kun je met een 12mm schuine frees (die zit zelfs bij die goedkope frees kitjes) ook schuin krijgen (de hoek blijft immers hetzelfde).
Nadeel is dat het wat minder precies is natuurlijk.

Wat je ook kunt doen is je bovenfrees zelf schuin zetten (en dus gewoon met de onderkant van een 12mm recht freesje frezen)
Met dat idee loop ik al een tijdje, maar weet nog niet hoe mooi je dat kunt fixen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door SARK »

b_force schreef:
Wat je ook kunt doen is je bovenfrees zelf schuin zetten (en dus gewoon met de onderkant van een 12mm recht freesje frezen)
Met dat idee loop ik al een tijdje, maar weet nog niet hoe mooi je dat kunt fixen.
Door een 'zadel' te maken, ik heb ergens een voorbeeld voorbij zien komen ... 'k ben aan het zoeken voor je :idea:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door b_force »

Ja ik denk dat ik weet wat je bedoelt, hoewel ik benieuwd ben naar de plaatjes.
Idee is om dubbele geleider te maken. Langs de schuine zijde en ook naar de diepte.
Wordt nog een pittige klus om dat enigszins goed te krijgen alleen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door SARK »

Ik kan het voorbeeld niet meer vinden vandaar mijn SketchUp knutseltjes :wink:
Ik hoop dat het duidelijk is en ja, het kan mooier en steviger maar het is alleen om het idee te laten zien. Zoals ik het nu heb getekend zal het zadel omkiepen als je over de rand gaat, ik ga even een iets stabielere versie maken :-&
Laatste plaatje vervangen, het kan nog beter/stabieler maar dat laat ik aan de aspirant bouwer over :mrgreen:
Bijlagen
45-graden-1.png
45-graden-3.png
45-graden-4.png
Laatst gewijzigd door SARK op zo 11 jul 2010, 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door b_force »

Is ook een optie, heb ik ook over nagedacht.
Heb je voor 18mm wel minimaal een freesje nodig van 25,5mm
Als je dus er voor kant zorgen dat je frees nog op de schuine zijde kan bewegen, ben je eigenlijk klaar :)

(heej, de plaatjes zijn ineens weg :lol: )
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door SARK »

b_force schreef:
(heej, de plaatjes zijn ineens weg :lol: )
Ik was even aan het editten :roll:
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door indoubt »

Voor de Tricone's moest ik ook een 45 graden facet rand hebben die veel groter was dan hetgeen ik met een frees kon bereiken. Ik heb toen een geleider gemaakt van een plankje en daar de hand-cirkelzaag langs gehaald. Op de foto kun je zien dat die ongeveer 30mm is (ongeveer 22 mm wanddikte niet afgeschuind. de panelen zijn 18 mm dik maar je ziet de naad)
Bijlagen
680uf_small.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door b_force »

Heb zelf een Metabo handcirkelzaag, maar zulk soort dingen gaat er niet echt fijn mee vind ik.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door fritzie »

SARK schreef:
b_force schreef:
Wat je ook kunt doen is je bovenfrees zelf schuin zetten (en dus gewoon met de onderkant van een 12mm recht freesje frezen)
Met dat idee loop ik al een tijdje, maar weet nog niet hoe mooi je dat kunt fixen.
Door een 'zadel' te maken, ik heb ergens een voorbeeld voorbij zien komen ... 'k ben aan het zoeken voor je :idea:


Wellicht dat je dat gezien hebt in mijn topic

viewtopic.php?f=15&t=8816


Bert
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door SARK »

fritzie schreef:
Wellicht dat je dat gezien hebt in mijn topic
Neen, maar dat is ook een hele mooie oplossing :!:

Hoe heb je trouwens het geheel vastgezet voor het frezen :?:
Afbeelding
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door fritzie »

SARK schreef:
fritzie schreef:
Wellicht dat je dat gezien hebt in mijn topic
Neen, maar dat is ook een hele mooie oplossing :!:

Hoe heb je trouwens het geheel vastgezet voor het frezen :?:
Afbeelding


Gewoon met een zware lijmklem
Het geheel is zo geconstrueerd dat kantelen niet mogelijk is en zit "zuigend" klem dus fixeren met lijmklem was voldoende
Werkte perfect grof afzagen en de rest was voor de frees


Bert
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Minisub met AXX1010 of AWM104

Bericht door b_force »

Nog updates van de bouwers?

Ik heb trouwens gezien dat de Peerless XXLS10 830842 ook prima in dit kastje past. (zonder actieve correcties)
Heb je een meer "high-end" versie.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Lieuwe »

Ik ga hiermee beginnen zodra ik mijn eerder project in de verf heb staan, de grondlagen zitten er al op, dus ik kan vrijdag/zaterdag beginnen met aflakken.
Dus ik hoop volgende week te beginnen met de sub, alleen speel ik denk ik eerst met de am-80 en als het volume me dan nog wat te laag ligt of er is merkbaar dat hij het niet kan trekken moet er dus een grotere komen.
HP filter is al onderweg.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Lieuwe »

Inmiddels ben ik ermee begonnen.
Kast zit grootendeels al in elkaar, alleen het laatste zijpaneel nog.
Woofergat ook gefreest, alleen past hij natuurlijk net niet...
Volgens de datasheet 270mm breed, snel nagemeten, klopt wel.
dus ik dacht, frees hem op 271mm, met ook nog wat ruimte voor de verf, nee dus.. Blijkt na zorgvuldig nameten van de woofer dat hij ook 271mm is.. Past dus net niet..
Hij valt er maar voor een deel in..
Zo'n gat een mm groter maken is al zulk leuk werk :P..
Vanavond maar met schuurpapier aan de gang... Zou anders geen oplossing weten om het makkelijk een mm groter te maken.

Mijn lijmklemmen gingen maar tot 29 cm, dus even improviseren ;)
Bijlagen
IMAG0335.jpg
IMAG0336.jpg
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Minisub met AXX1010, AWM104 of XXLS10

Bericht door Lieuwe »

En hij speelt!
Laatste zijkant ging niet naar wens, kwamen opeens kiertjes tussen en juist net dan heb je geen bruisende lijm gebruikt :( .
Opgelost door aan de binnenkant in de hoeken een extra latje te lijmen, dus nu weer mooi dicht :).

En echt.. Waarom ik niet eerder een sub gebouwd, met films mis je echt wat zonder sub =P~ ...
Na het weekend komen er wel een paar foto's van hoe hij er bij staat.

En ik denk dat ik voorlopig nog wel voldoende aan de am-80 heb, deze geeft voor zover ik nu merk nog wel voldoende kracht voor mij.
En 99 van de 100 keer speel ik toch niet hard :P.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”