PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door riktw »

zow, even twee ideetjes voor de kast, bij heerlijk fout met paint gemaakt, hoop dat het te volgen is :)
eerste lijkt mij het beste, alleen met de 2de kan ik een iets grotere BRpijp pakken, wat ook niet erg is gezien de laagunit best wat lucht kan verplaatsen met een xmax van 11.5mm
ideeen/opmerkingen?
Bijlagen
paintspeakertje2.jpg
paintspeakertje.jpg
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door JoeDirt »

Als je een langere Bas reflex pijp wil in afbeelding 1, kun je daar ook een bocht in aanbrengen. Zowiezo lijkt het mij beter om de breedbander een aparte behuizing te geven en de laag unit.
Is dit trouwens gok werk? of heb je ook een berekening gedaan van de benodigde inhoud van de behuizing voor de units.
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door riktw »

heb met winisdt inderdaad wat berekent, inhoudt van 15 liter, afgestemd op 36Hzt.
alleen met een ronde BRpijp met 47mm doorsnee kom ik al op 22.5cm lengte, 68mm doorsnee en we gaan naar 50CM lengte.
nu vroeg ik me af, is 47mm genoeg?
ik zat zelf te denken om bij de plaatselijke doe het zelf zaak een stukje PVC buis ervoor te pakken.
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door riktw »

een klein kickje met een poging om een filter te maken:
ik heb heel simpel een 2de order 2weg filter gecombineerd met een verzwakkingsfilter voor de breedband driver.
aangezien de breedband driver 8 ohm is en de laag driver 4 ohm wil ik de dubbelspoels versie nemen.
2 * 4 ohm in serie zodat we ook 8 ohm krijgen voor de laagdriver.

maar deze heeft een SPL van 84 db
de breedbander heeft 87 db als spl dus deze verzwak ik 3db
filters zijn berekent via http://www.12vhifi.nl
hieronder het filter tot nu toe, en de frequentie karakitistiek die multisim ervan bakt, waarin goed te zien is dat de crossover freq 500hzt is en de tweeter mooi wordt verzwakt :)

dit is poging nummer 1, met heel simpel 8 ohm als weerstand voor beide units.
aangezien ik geen meetapparatuur heb wil ik een redelijk simpel filter maken wat wel goed klinkt, en als ik tijd/geld/vervoer heb en iemand kan vinden met meetapparatuur die mij er mee wil helpen de luidsprekers nameten en eventueel het filter aanpassen.
nog op en aanmerkingen tot nu toe?

http://www.juoiga.nl/download/w6-1139sh_meet.pdf
datasheet dubbelspoels laagdriver, breedbander wil ik nog steeds de W3-871B gebruiken.
total kosten incl filter en dempingmateriaal is 158 euro, moet lukken :)
Bijlagen
filter.jpg
filter1.png
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door arjank »

Ik heb zelf s al eens een testopstelling gemaakt die lijkt op wat jij wil http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4&start=25 (zie pagina 2)

Ik zou de normale W6-1139 nemen omdat deze kwa rendement goed past bij de W3-871, je hoeft de breedbander dan niet af te zwakken ( in tegendeel). Ik kan voor jou wel een redelijk bruikbaar filter simuleren. Om de low-pass voor de W6 goed te laten functioneren heb je bij deze driver een impedantie correctie nodig op de tweede impedantie piek in het laag (veroorzaakt door het bassreflex systeem). Ook zou ik voor een passive radiator gaan omdat de W6 behoorlijk uitslag kan maken en dan heb je met een pijpje van 47mm flinke poortruis (als het wat harder gaat).
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door riktw »

een normale W6-1139 heeft een redement van 83db, nog iets lager dan een dubbelspoels, of vergis ik me nu grandioos?
en ik ben bang dat een passieve radiator niet in het budget past, het budget staat redelijk vast.
overmorgen loon en dan zit ik net iets boven de 150 euro, en ivm vakantie duurt het weer anderhalve maand voor ik weer loon krijg, en zolang wil ik echt niet wachten.

ik zat te denken, kan je ook 2 BR pijpjes parallel zetten?
ik kom met winisd uit op 225mm met een 47mm pijpje, maar als ik 2 pijpjes pak van 47mm en ze allebij 225mm lang maak, is de kast dan nog hetzelfde afgestemd?
als dat zo werkt dan is dat mooi, het lijkt me dat je met 2 pijpjes minder poortruis hebt dan met een
en filterhulp is zeer welkom :)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door arjank »

ik zat te denken, kan je ook 2 BR pijpjes parallel zetten?
ik kom met winisd uit op 225mm met een 47mm pijpje, maar als ik 2 pijpjes pak van 47mm en ze allebij 225mm lang maak, is de kast dan nog hetzelfde afgestemd?
als dat zo werkt dan is dat mooi, het lijkt me dat je met 2 pijpjes minder poortruis hebt dan met een
en filterhulp is zeer welkom
De afstemming wordt anders, dus dat is geen optie. Ik zou het oppervlak vergroten en de pijp langer maken (bocht gebruiken) en ik zou de pijp bij de mond goed afronden om poortruis te minimaliseren.
Het rendement van de W6 ligt in het laag op ca 84 dB, als je de W3-871 filtert inclusief conpensatie van de bafflestep dan blijft er ook maar iets van 84dB over, dus dat gaat prima.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door k.p. »

In principe is één poort beter dan twee poorten als de totale oppervlakte gelijk is.
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door riktw »

ik zat even te kijken, maar die W3 is 8 ohm, en de W6 4 ohm.
wordt toch de dubbelspoels dus, 4 ohm in serie voor 8 ohm.
W3 parallel met de W6 voor 4 ohm speakers.
ik wil van de week de drivers bestellen, voor de filters ga ik liever naar de plaatselijke elektronicashop.
ze hebben er heel veel filteronderdelen, en zoiezo veel audiospullen.
zijn zelfs nog gek genoeg om een filter af te wikkelen zodat die beter klopt met het berekende filter :)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door arjank »

ik zat even te kijken, maar die W3 is 8 ohm, en de W6 4 ohm.
wordt toch de dubbelspoels dus, 4 ohm in serie voor 8 ohm.
W3 parallel met de W6 voor 4 ohm speakers.
Dit zou inderdaad het geval zijn als je de speakers parallel schakelt zonder filter er tussen.
Met filter kun je de W6 4ohm en de W3 8ohm zonder problemen combineren, vertrouw me, dit is de betere oplossing.
Of je moer persé een luidspreker willen met een imperdantie van 8ohm.
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door riktw »

ok, maar wat voor weerstand krijgt de luidspreker dan met filter, gewoon de hele kast.
normaal heb je een waarde van 4 ohm of 8 ohm, waar komt dit dan op uit?
en als ze met filter zo te combineren zijn vind ik het ook goed, doen we dat :)
alleen wat hulp met het filter zou dan wel erg handig zijn.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door arjank »

ok, maar wat voor weerstand krijgt de luidspreker dan met filter, gewoon de hele kast.
normaal heb je een waarde van 4 ohm of 8 ohm, waar komt dit dan op uit?
en als ze met filter zo te combineren zijn vind ik het ook goed, doen we dat
alleen wat hulp met het filter zou dan wel erg handig zijn.
De weerstand wordt dan 4ohm, in het midden/hoog gebied zal deze dus hoger zijn.
Ik heb destijds een soort van testopstelling gemaakt en weet hoe het filter er zo ongeveer uit moet komen te zien. Wat ik van jou nog wil weten is de afmetingen de behuizing en waar de speakers komen etc.
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door riktw »

even snel een tekeningetje gemaakt in paint.
zal na het weekend een goede bouwtekening schetsen en inscannen, tenminste als die ***** scanner dan weer leeft.


dus van vooraf gezien 40cm hoog, 20cm breed en 25cm diep
dus bassreflex behuizing van 15 liter voor het laag, en gesloten 5 liter voor de W3, in die gesloten 5 liter komt wel het filter te zitten.
ik ga er van uit dat dat geen probleem is.
en waar moet ik kwa filter aan denken, ik heb er vrij weinig verstand van, dus iets als een voorbeeldschema met uitleg zou erg fijn zijn, desnoods zonder waardes erbij zodat ik iig weet wat het is :)
Bijlagen
paintspeakertje2.jpg
paintspeakertje2.jpg (11.5 KiB) 85 keer bekeken
speakers3.jpg
Laatst gewijzigd door riktw op do 15 jul 2010, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door riktw »

aaah een pakketje voor de deur, dus een kickje van mijn kant af
ziet er leuk uit moet ik zeggen :D
ik heb *ergens* 2 oude doosjes van lelijk in elkaar gezet MDF, gesloten 4 liter waar nu een visaton 3inch ding in zit.
ik ga die even zoeken en de W3's erin zetten om ff te horen hoe die klinken.
hulp met het filter zou nu wel erg welkom zijn :)
Bijlagen
dsc01722h.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”