[Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door daniel »

b_force schreef:
We gaan gestaag verder :)
Bordje is helaas iets groter geworden door de connectors die er nog bij moesten.
Ik heb gekozen voor connectors die je ook voor fans ed gebruikt. Deze kunnen dat dik 3A hebben, dus dat zit wel snor :P
Deze connectors zijn handig zelf in elkaar te zetten en zitten goed vast.

http://elpro.org/shop.php?p=Crimpstecker2,54mm

Formaat is nu 38,5x40,5 mm

Nog commentaar?

paar kleine geitjes, waarschijnlijk niet al te belangrijk. Maar toch:
als je R1 aan de onderkant van het pcb zet (eventueel in SMD, 1205 is door iedereen wel met de hand te solderen) zit die dichter op het ic. Ik lees vaak dat dat belangrijk is bij deze ic's.

Daarnaast zou je de minimale clearance tussen pads en traces nog wat kleiner kunnen zetten. Je groundplane zal dan beter gevuld worden. ( Bijvoorbeeld tussen de pinnen van het ic door, dat scheelt weer een klein lusje).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Pjotr »

Welnee nergens voor nodig. Dit ding werkt prima met gewone ouderwetse 1/4W weerstanden, hoef je echt niet krampachtig over te doen. En zou je ruimte willen winnen zou je eventueel de weerstanden nog verticaal kunnen zetten.

Waar is trouwens het schema? Heb het idee dat ik het bipolaire elco'tje in het feedback netwerkje mis.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Ik zat zelf nog twijfelen over C4 en C5. Dat zijn 100nfjes voor de voeding, maar zitten helaas een beetje ver weg.

@Pjotr
In feite zijn die feedback elco's toch niet nodig?
Enkel voor nog wat extra stabiliteit voor "DC unity-gain"?
Bij opamps etc zie je ze ook zelden tot nooit.
Heb zelf vaker iets gemaakt met de lm1876 en daar ging het ook prima zonder.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
@Pjotr
In feite zijn die feedback elco's toch niet nodig?
Jawel, dat scheelt je een stuk in de DC uitgangsspanning. Zonder elco wordt dat de versterkingsfactor groter. Wat ik verder een beetje mis in het printje is om zoveel mogelijk de layout van een steraarde aan te houden.

Ook i.v.b. hiermee is het misschien handig om iets van een 1:10 verzwakker gelijk op het printje te maken voor 2-kanaal metingen. Je hebt dan alle mogelijkheid om aardlussen tussen in en uitgang te vermijden.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Ik blijf bij het idee dat het enkel een versterker wordt.
Sterker nog, ik heb meerdere versterkers al gebruikt voor die verzwakking en nog nooit een probleem gehad.
Vind dat een beetje overdreven eerlijk gezegd.

De bovenkant is nu een groot aardvlak, moet prima functioneren.
En hoeveel is een "stuk meer in DC", paar mV?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Pjotr »

Maximum offset voltage is 15 mV. Als ie 20x versterkt dan heb je aan de uitgang max 300mV DC. Of dat erg is? Tja....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Zo, op verzoek dan maar een elcotje toegevoegd tegen DC.
Is een klein 100uF (10V of 16V) elcotje (raster 2mm, breedte 5mm). Kan eventueel gebypassed worden.

Helaas moest ik daarvoor wel een weerstand verticaal zetten.
Hier de PCB en een hip 3D plaatje.
Bijlagen
PCB8.png
PCB8 3D.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Henkjan »

ik zeg: bestellen die hap
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door HoMeR »

Mag ik nog meedoen ??
Wil wel met 2 van die dingen een simpele versterker bouwen....

Dus 2 stuks graag (als 't nog kan)
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door gniaw »

Mag ik ook nog meedoen?
Ik wil graag leren met meten en wacht met vol spanning af op de workshop-dvd.

Groetjes,
Wai
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door vinnie411 »

Is er al zicht op wanneer er daadwerkelijk besteld gaat worden.
We zijn inmiddels al 6 maanden verder, en ik zou graag mijn speakers eens willen gaan meten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Ik heb het nogal druk en er zijn nog een paar dingetjes die ik nog moet verbeteren.
Daarna is het idee om sowieso iedereen vooruit te laten betalen aangezien ik niet een financiële buffer heb om dat op te vangen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door mischa72 »

vinnie411 schreef:
Is er al zicht op wanneer er daadwerkelijk besteld gaat worden.
We zijn inmiddels al 6 maanden verder, en ik zou graag mijn speakers eens willen gaan meten.
Je hoeft toch niet persé te wachten..... Als iemand zich inzet voor het forum (voor jullie dus) vindt ik het een beetje jammer dat je je eigen belangen laat doorwegen om op de manier waarop je dat nu doet druk te zetten.

Je kan overigens ook prima meten met een willekeurige audioversterker. Aangezien je speakers gebouwd hebt, neem ik aan dat je ook een versterker hebt.

Groeten,
Mischa
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door vinnie411 »

Mijn welgemeende excuses, het was niet mijn bedoeling om ondankbaar over te komen.
Het lijkt mij nl erg leuk om zelf een bouwpaket te solderen (anders had ik al een versterkertje gekocht).
Maar hoe kan ik anders (zonder er geld aan uit te geven) alvast het een en ander meten?
Heb natuurlijk een versterker ( rotel voor en eind op mijn zelfbouw boxen) en een pc/laptop met onboard sound.
Een simpele microfoon heb ik ook en kan misschien de meetmicrofoon van mijn onkyo gebruiken.
Doel is om in ieder geval mijn speakers en subwoofer te meten (bijde zelfbouw).
Moet nog een meetmicrofoon kopen net als een spl-meter.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door mischa72 »

Nou, heel simpel. Hoe zou je de meetversterker gaan inzetten?

De meetversterker zoals die hier besproken wordt is niet meer en niet minder dan een versterker. De meetbox en alles wat erbij komt moet je ook nog hebben. Het is niet zo dat je met deze versterker helemaal klaar bent. Op de plek waar je de meetversterker zou willen plaatsen zet je nut je rotel voor-eind combi neer.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Erwin »

Goed initiatief, maar waarom zo'n moeilijke dubbelzijdige print?

Enkelzijdige print kan je makkelijk zelf etsen...
Dit is toch immers de afdeling zelfbouwaudio ;)

En wil je die grote buffercondensatoren en gelijkrichter op het printje houden?
De meeste zullen waarschijnlijk wel een paar Elco's hebben liggen maar dan net niet de goede maat voor dit printje...
Ik zou het voeding gedeelte apart laten en de elco's in de toevoer opnemen...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Ten eerst kost een geetst printje maar een paar euro (het zijn de kosten niet)
Ten tweede kan zeker niet iedereen etsen hier
Ten derde, vind jij iemand die voor 20 man een printje wil etsen + boren? (Dat is echt heel veel werk)
Ten vierde, deze printjes zijn een stuk robuuster/professioneler (en zo moeilijk is het niet :) )
Ten vijfde, een dubbelzijdige print etsen is eigenlijk net zo duur als enkelzijdig (dit is al eens besproken)
Ten zesde zeker niet iedereen heeft allerlei elektronica componenten liggen, laat staan de juiste elco's
Ten zevende, de elco's moeten ook nog passen (qua afmetingen)
Ten achtste, hiervan weet ik dat het gewoon goed werkt (anders komt men dadelijk met duizenden vragen aanzetten)
Ten negende, het moet liefst een beetje klein blijven (makkelijk te vervoeren etc)
Ten tiende, zeker dank voor je reactie en input, maar ik ga enkel nog technische aspecten wijzigingen aan de print :)

:lol: :lol: :lol: :lol:
duidelijk ? :lol: :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door mischa72 »

Erwin schreef:
Goed initiatief, maar waarom zo'n moeilijke dubbelzijdige print?
Heb je het hele topic al gelezen?

Op 6 juni heb ik namelijk exact dezelfde vraag gesteld.

Als je zelf een print gaat etsen is dat lang niet zo mooi als wanneer je het laat doen. En als je met voldoende mensen bent, valt de prijs ook best mee.

Groeten,
Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Ten eerst kost een geetst printje maar een paar euro (het zijn de kosten niet)
Ten tweede kan zeker niet iedereen etsen hier
Ten derde, vind jij iemand die voor 20 man een printje wil etsen + boren? (Dat is echt heel veel werk)
Ten vierde, deze printjes zijn een stuk robuuster/professioneler (en zo moeilijk is het niet :) )
Ten vijfde, een dubbelzijdige print etsen is eigenlijk net zo duur als enkelzijdig (dit is al eens besproken)
Ten zesde zeker niet iedereen heeft allerlei elektronica componenten liggen, laat staan de juiste elco's
Ten zevende, de elco's moeten ook nog passen (qua afmetingen)
Ten achtste, hiervan weet ik dat het gewoon goed werkt (anders komt men dadelijk met duizenden vragen aanzetten)
Ten negende, het moet liefst een beetje klein blijven (makkelijk te vervoeren etc)
Ten tiende, zeker dank voor je reactie en input, maar ik ga enkel nog technische aspecten wijzigingen aan de print :)

:lol: :lol: :lol: :lol:
duidelijk ? :lol: :lol:

Mooie opsomming Bart. Vooral dat etsen en boren van aantallen, daar gaat zoveel tijd in zitten dat je het beter kunt laten doen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
:lol: :lol: :lol: :lol:
duidelijk ? :lol: :lol:
Dat word nogal een lollig ding als ik dat zo zie :o :o
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

mischa72 schreef:
Mooie opsomming Bart. Vooral dat etsen en boren van aantallen, daar gaat zoveel tijd in zitten dat je het beter kunt laten doen.

Groeten,
Mischa
Vroeger heb ik veel geëtst op school (mag en kan helaas niet meer :( :evil: )
Met 1 printje was je met belichten, ontwikkelen, schoonmaken, boren en na behandelen al dik een uur bezig.
Nu kun je er wel een paar tegelijk doen, maar moet je ze toch een voor een boren (liefst ook een beetje netjes).
Als je van monniken werk houdt, ga je gang! :lol:
(en qua geld schiet je er niet veel mee op)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Erwin »

Ok, duidelijk...

Maar dan kun je ook deze kant en klare PCB bestellen:

http://cgi.ebay.nl/LM1875-Power-Amplifi ... 3ca28c6dab

Is ook al eerder voorgesteld (voor een LM3686 dan)...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Dat kan ja, maar qua kosten maakt het niet veel uit.
Echter bied het mij nu wel de mogelijkheid om speciaal voor een meetversterker een printje te maken incl alle onderdelen die nodig zijn (niet iedereen kan dat direct goed vinden namelijk).

Daarnaast is die print van Ebay vrij groot naar mijn mening.

Als je liever voor die print wilt gaan, be my guest. :wink:

Maar nogmaals, ik ben juist bezig met een printje dat voor elke leek te begrijpen is en waarvan ik weet dat hij goed is voor metingen.
(lees: geen gekke en onvoorziene dingen enzo)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door BertDB »

Lijkt me leuk om dit samen met een meetboxje in één behuizing onder te brengen, heb je zo'n mooi compacte alles-in-één boxje...

Hopelijk komt er voor de actie van de meetmics nog iets uit de bus :D
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door k.p. »

Heb je in nog wat vooruitgang geboekt? Zo met de zomer is het natuurlijk het moment om lekker te gaan meten :!: Als het iets afkoelt dan :-$ . Misschien heb ik het gemist, maar zit er ook een kortsluitbeveiliging op? Dit zou heel handig zijn aangezien er bij het aansluiten weleens iets mis kan gaan. Misschien kan iemand anders een bestellijst maken voor de ARTA meetjig. Als deze onderdelen gemakkelijk mee besteld kunnen worden dan is dit misschien een kleine moeite erbij voor de grote moeite die je al hebt gedaan. Ik denk zeker dat er veel mensen hier ook belang hebben bij de meetjig.

gr Kevin
Plaats reactie