Gaten maken in plaatmateriaal voor buizen
Moderator: Beheerdersteam
Gaten maken in plaatmateriaal voor buizen
Hallo allemaal,
Ik zie dat iedereen van die ontzettend mooie gaten maakt waar de buizen doorheen passen. Hoe doen jullie dat toch? Ik heb niet zo'n grote boortjes.....
Triode dick doet het met ponsen, maar hoe kom ik daaraan? Lijken me ook erg kostbare dingen......
Zijn er ook andere oplossingen?
groetjes
jan
Ik zie dat iedereen van die ontzettend mooie gaten maakt waar de buizen doorheen passen. Hoe doen jullie dat toch? Ik heb niet zo'n grote boortjes.....
Triode dick doet het met ponsen, maar hoe kom ik daaraan? Lijken me ook erg kostbare dingen......
Zijn er ook andere oplossingen?
groetjes
jan
Op zijn site geeft ie ook een adresje voor deze ponsen: http://www.mackay.co.uk/webstore/acatalog/1675.html
Welke maten heb ik nodig? Ik las ergens het volgende:
"27.5mm (OCTAL - 6L6, EL34, 6550 etc) or 22.5 (NOVAL 12ax7, at7, ecc81, 82 and 83, el84 etc). This is based on the modern ceramic sockets
Klopt dit? Hebben jullie nog aanvullingen?
Jan
Welke maten heb ik nodig? Ik las ergens het volgende:
"27.5mm (OCTAL - 6L6, EL34, 6550 etc) or 22.5 (NOVAL 12ax7, at7, ecc81, 82 and 83, el84 etc). This is based on the modern ceramic sockets
Klopt dit? Hebben jullie nog aanvullingen?
Jan
Exacte maten zeggen me zo niks, maar toen ik mijn versterker bouwde bleek dat de maten van buisvoeten redelijk overeenkwamen met de strandaard gatdiameters van kabel-doorvoerwartels die in elektrische schakelkasten gebruikt worden. Volgens mij waren dat trouwens inch-maten. De ponsen daarvoor had ik toen voorhanden bij mijn toenmalige werk (daar werden degelijke schakelkasten gebouwd).
Dus je zou eens naar een plaatwerkbedrijf in de buurt, of een installateur kunnen gaan op een vrijdagmiddag (met een kratje bier of doos bonbons natuurlijk). Grote kans dat die je kunnen helpen.
Overigens hoeft het - afhankelijk van het type buis, helemaal niet erg te zijn als je er een millimetertje naast zit. Octal-buizen hebben vrijwel altijd een 'voet', die net iets groter is dan de buisvoet. Zo scherm je dan het gat zelf met de buisvoet af.
Een andere optie is om je bovenplaat bij een firma als Schaeffer te laten maken. Dan heb je meteen mooi geanodiseerd aluminium, alle gaten naar de maten die jij wilt, eventueel nog wat tekst erbij, etc. Kost wat meer, en je moet goed voorbereiden. Maar dan heb je wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid iets dat er erg mooi uitziet.
Dus je zou eens naar een plaatwerkbedrijf in de buurt, of een installateur kunnen gaan op een vrijdagmiddag (met een kratje bier of doos bonbons natuurlijk). Grote kans dat die je kunnen helpen.
Overigens hoeft het - afhankelijk van het type buis, helemaal niet erg te zijn als je er een millimetertje naast zit. Octal-buizen hebben vrijwel altijd een 'voet', die net iets groter is dan de buisvoet. Zo scherm je dan het gat zelf met de buisvoet af.
Een andere optie is om je bovenplaat bij een firma als Schaeffer te laten maken. Dan heb je meteen mooi geanodiseerd aluminium, alle gaten naar de maten die jij wilt, eventueel nog wat tekst erbij, etc. Kost wat meer, en je moet goed voorbereiden. Maar dan heb je wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid iets dat er erg mooi uitziet.
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Je kunt ook een zogenaamde getrapte boor kopen. Dat is een boor die met 10 mm begint en dan trapsgewijs met 2 mm oploopt. Het voordeel is dat je automatisch de gaten afschuint zodat je de bramen kwijt bent. Deze boren zijn ook uitstekend in kunststoffen te gebruiken en geven mooie ronde gaten zonder trillingen. Ze zijn te koop bij elke goede gereedschaphandel of bijvoorbeeld bij Herman Buitelaar in Waddinxveen.
Ik doe het altijd met een Trumpf lasermachine, maar ik weet niet of je er 5 ton voor over hebt
Ponsen is waarschijnlijk het gemakkelijkst maar als je het niet regelmatig doen, ga dan naar een metaalbedrijf. misschien dat ze iets voor je kunnen boren of ponsen of eventueel frezen. ben je voor een 10tje klaar ofzo en heb je het meteen netjes.
Ik heb zelf het geluk dat ik als inkoper en machineprogrammeur werk in een metaalbedrijf en dat ik in de verloren uurtjes zo nu en dan voor mezelf wat hobby. dus lassen flezen boren frezen en laseren, aangevuld met zetten en verspanen
dus dat is mijn voordeel. Nadeel is dat ik geen steun heb van electro vak idioten dus dat mag ik dan zelf weer uitzoeken
maar dat is hobby!
Ponsen is waarschijnlijk het gemakkelijkst maar als je het niet regelmatig doen, ga dan naar een metaalbedrijf. misschien dat ze iets voor je kunnen boren of ponsen of eventueel frezen. ben je voor een 10tje klaar ofzo en heb je het meteen netjes.
Ik heb zelf het geluk dat ik als inkoper en machineprogrammeur werk in een metaalbedrijf en dat ik in de verloren uurtjes zo nu en dan voor mezelf wat hobby. dus lassen flezen boren frezen en laseren, aangevuld met zetten en verspanen
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Als het metaal niet te hard is gaat het ook met een houtboor. Als ik me niet vergis noemen ze het een speedboor. Metaal wel even tussen twee plankjes zetten en met een boorstandaard oid werken. Voor de juiste positie een en ander met een gewoon klein boortje voorboren. Ik heb het zo meerdere malen gedaan. Het is niet de mooiste methode maar het werkt wel....
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op zo 09 nov 2008, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgaande op al jullie fantastische adviezen zal het een stappenboor worden. Word nu besteld in china. Zal wel geen topkwaliteit zijn, maar voor die paar euro en die paar keer boren maakt dat niet zo gek veel uit. Mocht ik het veel gaan gebruiken (je hebt dat met sommige spullen....) dan koop ik een kwalitatief hoogwaardig setje.
Mannen, jullie zijn weer hardstikke hulpvaardig geweest!!!
Patrick: bedankt voor je aanbod!!
Groetjes
jan
Mannen, jullie zijn weer hardstikke hulpvaardig geweest!!!
Patrick: bedankt voor je aanbod!!
Groetjes
jan
Ik dacht al: zo´n boor en dan goedkoper zijn dan de trekponsen ???? Ik heb ze hier ook zien liggen, maar dan voor rond de 40 euro. Die ponsen waren dan een stuk goedkoper geweest, al is ook niet bekend wat de kwaliteit daarvan is natuurlijk.Wowly schreef:AWord nu besteld in china. Zal wel geen topkwaliteit zijn, maar voor die paar euro
Groeten,
Mischa
dat hoeft toch niet zo moeilijk??Wowly schreef:Word nu besteld in china...
Zelf heb ik dat in het verleden weleens gedaan met een cirkelmalletje,potlood, boortjes en een ronde vijl. word welliswaar niet zo mooi als een pons of trappenboor maar voor 1 of 2 gaatjes werkt het wel.
Sommige zaken die veel buizenspullen verkopen hebben die dingen ook in huis, die weten ook welke maat je moet hebben voor welke voet...
Ik doe alles met een figuurzaagbeugel en een zakje metaalfiguurzaagjes nr. 0. Ik heb daarmee perfecte gaten gemaakt in 1 en 2mm aluminium en 1mm staal. Ik teken eerst alle gaten in een Cad programma en plak een printje met prittstift op de bovenplaat. Netjes langs de randen zagen en voila: een bovenplaat.
Dit werkt overigens alleen met platte platen, bij een reeds gevouwen chassis zitten de zijkanten in de weg bij het zagen.
Paul
Dit werkt overigens alleen met platte platen, bij een reeds gevouwen chassis zitten de zijkanten in de weg bij het zagen.
Paul
Conrad heeft ook een heel gamma stappenboren, prijzen ca. 40-50 euro. Werkt prima in aluminium, zelfs in staalplaat (antenneopening in de auto mee uitgeboord om een elektrische antenne te plaatsen
)
Voor mijn Aleph 2 heb ik frontplaten van 10mm alu. Met een stappenboor krijg je natuurlijk ook een taps toelopend gat! Dus van beide kanten boren, en het midden een beetje uitvijlen met een ronde vijl.
Voor mijn Aleph 2 heb ik frontplaten van 10mm alu. Met een stappenboor krijg je natuurlijk ook een taps toelopend gat! Dus van beide kanten boren, en het midden een beetje uitvijlen met een ronde vijl.
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Nee, dat is een misverstand. Een trappenboor geeft een zuiver cilindrisch gat, alleen is de diepte zeer beperkt. Wat jij bedoelt is zo'n conisch model plaatboor waar dus geen trappen inzitten. Voor dunne plaat geen probleem.Thago schreef:Met een stappenboor krijg je natuurlijk ook een taps toelopend gat! Dus van beide kanten boren, en het midden een beetje uitvijlen met een ronde vijl.
