Gaten maken in plaatmateriaal voor buizen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Gaten maken in plaatmateriaal voor buizen

Bericht door Wowly »

Hallo allemaal,

Ik zie dat iedereen van die ontzettend mooie gaten maakt waar de buizen doorheen passen. Hoe doen jullie dat toch? Ik heb niet zo'n grote boortjes.....

Triode dick doet het met ponsen, maar hoe kom ik daaraan? Lijken me ook erg kostbare dingen......

Zijn er ook andere oplossingen?

groetjes

jan
Bijlagen
Triode Dick's manier...
Triode Dick's manier...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Op zijn site geeft ie ook een adresje voor deze ponsen: http://www.mackay.co.uk/webstore/acatalog/1675.html

Welke maten heb ik nodig? Ik las ergens het volgende:

"27.5mm (OCTAL - 6L6, EL34, 6550 etc) or 22.5 (NOVAL 12ax7, at7, ecc81, 82 and 83, el84 etc). This is based on the modern ceramic sockets

Klopt dit? Hebben jullie nog aanvullingen?

Jan
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Exacte maten zeggen me zo niks, maar toen ik mijn versterker bouwde bleek dat de maten van buisvoeten redelijk overeenkwamen met de strandaard gatdiameters van kabel-doorvoerwartels die in elektrische schakelkasten gebruikt worden. Volgens mij waren dat trouwens inch-maten. De ponsen daarvoor had ik toen voorhanden bij mijn toenmalige werk (daar werden degelijke schakelkasten gebouwd).

Dus je zou eens naar een plaatwerkbedrijf in de buurt, of een installateur kunnen gaan op een vrijdagmiddag (met een kratje bier of doos bonbons natuurlijk). Grote kans dat die je kunnen helpen.

Overigens hoeft het - afhankelijk van het type buis, helemaal niet erg te zijn als je er een millimetertje naast zit. Octal-buizen hebben vrijwel altijd een 'voet', die net iets groter is dan de buisvoet. Zo scherm je dan het gat zelf met de buisvoet af.

Een andere optie is om je bovenplaat bij een firma als Schaeffer te laten maken. Dan heb je meteen mooi geanodiseerd aluminium, alle gaten naar de maten die jij wilt, eventueel nog wat tekst erbij, etc. Kost wat meer, en je moet goed voorbereiden. Maar dan heb je wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid iets dat er erg mooi uitziet.
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Bericht door Rien Kleinjan »

Je kunt ook een zogenaamde getrapte boor kopen. Dat is een boor die met 10 mm begint en dan trapsgewijs met 2 mm oploopt. Het voordeel is dat je automatisch de gaten afschuint zodat je de bramen kwijt bent. Deze boren zijn ook uitstekend in kunststoffen te gebruiken en geven mooie ronde gaten zonder trillingen. Ze zijn te koop bij elke goede gereedschaphandel of bijvoorbeeld bij Herman Buitelaar in Waddinxveen.
Bijlagen
1855_Trapgatboren.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik vind de prijzen eerlijk gezegd nogal meevallen. Als je iets wil laten laseren ben je meer geld kwijt.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Jan,

Uit welk plaat materiaal ga je de kast maken.We hebben op het werk : alu,RVS(geen geborstelde) of gewoon plaat.De gaten kan ik ook laten maken dmv autocad of manueel door ponsen.Zoals je op de foto's laat zien heb ik ook 1 van 2,5 cm diameter.
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Bericht door hansr »

Ik doe het altijd met een Trumpf lasermachine, maar ik weet niet of je er 5 ton voor over hebt :lol:

Ponsen is waarschijnlijk het gemakkelijkst maar als je het niet regelmatig doen, ga dan naar een metaalbedrijf. misschien dat ze iets voor je kunnen boren of ponsen of eventueel frezen. ben je voor een 10tje klaar ofzo en heb je het meteen netjes.

Ik heb zelf het geluk dat ik als inkoper en machineprogrammeur werk in een metaalbedrijf en dat ik in de verloren uurtjes zo nu en dan voor mezelf wat hobby. dus lassen flezen boren frezen en laseren, aangevuld met zetten en verspanen :D dus dat is mijn voordeel. Nadeel is dat ik geen steun heb van electro vak idioten dus dat mag ik dan zelf weer uitzoeken :D maar dat is hobby!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Als het metaal niet te hard is gaat het ook met een houtboor. Als ik me niet vergis noemen ze het een speedboor. Metaal wel even tussen twee plankjes zetten en met een boorstandaard oid werken. Voor de juiste positie een en ander met een gewoon klein boortje voorboren. Ik heb het zo meerdere malen gedaan. Het is niet de mooiste methode maar het werkt wel....
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op zo 09 nov 2008, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

hansr schreef:
Nadeel is dat ik geen steun heb van electro vak idioten dus dat mag ik dan zelf weer uitzoeken :D maar dat is hobby!
Heb je het hier al eens geprobeerd? Of ben je met andere zaken dan audio bezig?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

hansr schreef:
Ik doe het altijd met een Trumpf lasermachine, maar ik weet niet of je er 5 ton voor over hebt :lol
Die hebben we op het werk namelijk ook :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Niet toevallig collega´s :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

mischa72 schreef:
Niet toevallig collega´s :lol: :lol: :lol: :lol:
Als hij in België werkt :lol:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik gebruik ook altijd een trappenboor van 6-30mm met een kolomboormachine
voor aluminium tot 3mmdikte.wel een beetje smeren met petroleum of WD40
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Bij die trapboren is het wel zaak de plaat goed vast te zetten anders loop je kans dat het uiteindelijke gat toch 0,5 a 1 mm verschoven uitkomt.

En oh ja, aluminium smeer je het beste met spiritus. Wel je machine goed schoonmaken daarna en in-oliën anders roest ie binnen de kortste keren weg.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Afgaande op al jullie fantastische adviezen zal het een stappenboor worden. Word nu besteld in china. Zal wel geen topkwaliteit zijn, maar voor die paar euro en die paar keer boren maakt dat niet zo gek veel uit. Mocht ik het veel gaan gebruiken (je hebt dat met sommige spullen....) dan koop ik een kwalitatief hoogwaardig setje.

Mannen, jullie zijn weer hardstikke hulpvaardig geweest!!!

Patrick: bedankt voor je aanbod!!

Groetjes

jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
AWord nu besteld in china. Zal wel geen topkwaliteit zijn, maar voor die paar euro
Ik dacht al: zo´n boor en dan goedkoper zijn dan de trekponsen ???? Ik heb ze hier ook zien liggen, maar dan voor rond de 40 euro. Die ponsen waren dan een stuk goedkoper geweest, al is ook niet bekend wat de kwaliteit daarvan is natuurlijk.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ponsen zijn goedkoper, maar in één maat per stuk. Zo'n trappenboor kan een varieteit aan van grootten.

Als zo'n stappenboor niet afdoende werkt word het alsnog ponsen :P

Die china-sh%^%t zal wel niet veel soeps zijn...

Jan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Wowly schreef:
Word nu besteld in china...
dat hoeft toch niet zo moeilijk??

Zelf heb ik dat in het verleden weleens gedaan met een cirkelmalletje,potlood, boortjes en een ronde vijl. word welliswaar niet zo mooi als een pons of trappenboor maar voor 1 of 2 gaatjes werkt het wel.

Sommige zaken die veel buizenspullen verkopen hebben die dingen ook in huis, die weten ook welke maat je moet hebben voor welke voet...
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Bericht door hansr »

Geen idee of meanman ook voor de firma werkt die met een hoofdvestiging in Frankrijk en begint met een J :D

Als je het niet te vaak gebruikt zijn die trekboren prima. Wel een stevige kolom gebruiken of een hele vaste hand.

Scheelt china echt zoveel met nederland?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Helaas wel ja. Een setje van drie stappenboren HSS kost plusminus 14 euro....kom daar maar eens om in NL...

Jan
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Bericht door Pcdg »

Ik doe alles met een figuurzaagbeugel en een zakje metaalfiguurzaagjes nr. 0. Ik heb daarmee perfecte gaten gemaakt in 1 en 2mm aluminium en 1mm staal. Ik teken eerst alle gaten in een Cad programma en plak een printje met prittstift op de bovenplaat. Netjes langs de randen zagen en voila: een bovenplaat.

Dit werkt overigens alleen met platte platen, bij een reeds gevouwen chassis zitten de zijkanten in de weg bij het zagen.

Paul
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb ook een set van die stappenboren, gekocht via Ebay.

Even zoeken op step-drill of stepper drill ofzo.

De mijne komen uit Engeland. Ik heb een set met drie maten, lag voor 27 euro op de deurmat.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik dacht dat er ook van 7-gatenzagen zijn voor metaal. Misschien is dat wat. Je zit alleen vast aan die maten.



Groeten Mark
Thago
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 21:53
Locatie: Asse

Bericht door Thago »

Conrad heeft ook een heel gamma stappenboren, prijzen ca. 40-50 euro. Werkt prima in aluminium, zelfs in staalplaat (antenneopening in de auto mee uitgeboord om een elektrische antenne te plaatsen :D )
Voor mijn Aleph 2 heb ik frontplaten van 10mm alu. Met een stappenboor krijg je natuurlijk ook een taps toelopend gat! Dus van beide kanten boren, en het midden een beetje uitvijlen met een ronde vijl.
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Bericht door Rien Kleinjan »

Thago schreef:
Met een stappenboor krijg je natuurlijk ook een taps toelopend gat! Dus van beide kanten boren, en het midden een beetje uitvijlen met een ronde vijl.
Nee, dat is een misverstand. Een trappenboor geeft een zuiver cilindrisch gat, alleen is de diepte zeer beperkt. Wat jij bedoelt is zo'n conisch model plaatboor waar dus geen trappen inzitten. Voor dunne plaat geen probleem.
Plaats reactie