Micro sub W5-876SA

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Ingewikkelder wordt het niet met een 1e orde Henkjan.
Zeker niet als hij die AM80 gaat gebruiken, die overigens zwaar overkill is!!!
iets erbij is per definitie ingewikkelder :lol: doel je op t subsonic in die amp?
Mjah het wordt vaak als subsonic uitgescholden geloof ik.
Zoiets heet gewoon een hoogdoorlaat filter (of highpass filter).

Geef het beessie een naam.


Maar is tegenwoordig iedereen te lui om nog iets te doen met filters ofzo? :mrgreen:
(ik wilde iets zeggen, maar ik bedenk me dat ik eerst iets ga ophalen voordat ik dat zeg :lol: :lol: )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Henkjan schreef:
b_force schreef:
Ingewikkelder wordt het niet met een 1e orde Henkjan.
Zeker niet als hij die AM80 gaat gebruiken, die overigens zwaar overkill is!!!
iets erbij is per definitie ingewikkelder :lol: doel je op t subsonic in die amp?
Mjah het wordt vaak als subsonic uitgescholden geloof ik.
Zoiets heet gewoon een hoogdoorlaat filter (of highpass filter).

Geef het beessie een naam.


Maar is tegenwoordig iedereen te lui om nog iets te doen met filters ofzo? :mrgreen:
(ik wilde iets zeggen, maar ik bedenk me dat ik eerst iets ga ophalen voordat ik dat zeg :lol: :lol: )
Hallo Bart,

Volgens mij ben jij gewoon te lui om het fatsoenlijk uit te leggen :P :mrgreen:

@Henkjan,

Bart heeft wel een punt met dat filter. I.i.g. bij BR/PR kasten. Boven de BR afstem frequentie is de uitslag van de conus bepaald door de massa van de conus en doet het niet te zake. Echter onder de BR frequentie wordt de uitslag van de conus bepaald door de Cms en de Cmb oftewel de veer van de conusophanging en de luchtveer van de kast die hem tegen houdt. Die staan beide parallel. Nu is het zo dat die Cmb onder de BR frequentie verdwijnt doordat er een gat in de kast zit van de BR poort. Je houdt dan alleen Cms over. Doorgaans is Cms veel groter dan Cmb en dus gaat de speaker veel grotere uitslagen maken onder de BR frequentie dan bij een CB het geval zou zijn. En nou juist in dat gebied levert de speaker akoestisch geen relevante output meer.

De speaker gaat dan nodeloos heen weer staan wapperen in een nutteloos gebied en dat gaat dan af van de beschikbare uitwijking in het wel nuttige hoorbare gebied wat ie kan reproduceren. Bij een normale flinke sub merk je het niet zo omdat je daar meestal reserve genoeg hebt en je hem zelden tegen zijn grenzen aan krijgt.

Maar bij dit kleine subje gaat het beslist tellen. Nou ja sub, denk dat ie niet veel onder de 50 Hz komt. Hij is dermate klein dat je het maximum uit dat kleine membraan wilt halen en je zit met nog behoorlijk wat energie in de muziek in het gebied onder de 50 Hz die hij niet kan weergeven maar wel op gaat staan wapperen. Daarom is het bij dit subje denk ik wel essentieel om een HP te gebruiken om de conus uitslag onder de 50 Hz te beperken. Dat kan dan weer ten goede komen aan de uitslag boven de 50 Hz. Met zo'n HP kan ie gewoon veel harder spelen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Ik wil het best uitleggen, maar dan moet ik wel weten weten welke versterker hij heeft.
Algemeen over HP filters, zie wikipedia /google ofzo. :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Ik wil het best uitleggen, maar dan moet ik wel weten weten welke versterker hij heeft.
Draaikont :P Dat maakt toch geen lor uit voor het principe?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Het moet ook praktisch blijven Peter, anders snapt men het binnen 1 zin al niet meer :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Henkjan »

yeah right... ik snap wel waarom je t wil, de vraag is of het in de praktijk nodig is. hele volksstammen hebben BR luidsprekers staan zonder enige HP filtering... hangt af van wat je weergeeft op de speakers
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Ik geloof dat hier regelmatig het gezegde "baat het niet,dan schaadt het niet" gebruikt wordt. :wink:

Het heeft sowieso zin voor het benodigde vermogen en xmax (ook bij een gesloten kist of open baffle)
Je kunt natuurlijk gewoon zwaar over dimensioneren (wat de meeste mensen dan ook doen), dan maakt het sowieso geen bal uit.

Er zullen altijd mensen zijn die andere ervaringen hebben.
Kwestie van proberen dan en voor jezelf beslissen. Zo'n heftige (en dure) ingreep is het nu ook weer niet, maar wellicht wel een mogelijkheid om zo nog iets "meer" te kunnen met zo'n subwoofertje.
Ik heb zelf eens eerder zo'n klein "subje" moeten maken voor iemand. Die was zelfs nog gesloten.
HP was daar een verschil van tegen zijn xmax lopen of net niet. Gaat uiteraard ten kostte van wat diepgang.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Pjotr »

Het is een afweging Bart. Hij valt af onder de 50 Hz. Best nog vrij hoog. Stem je hem gemoedelijk 3e orde af dan loopt ie strakker door onder de 50 Hz. Dat is best wel merkbaar/hoorbaar. Maar je levert dan wel dynamiek in. Is niet erg als je niet al te luid speelt.

Wil je luider gaan met dit ding moet je minstens 2e orde, liefst hoger, filteren. Hij gaat dan steil afvallen en onder de 50 Hz: Abrupt einde geluid. Ga je filteren, dan moet je dat wel meenemen in de BR afstemming om het totaal netjes te krijgen. Daar heb je gelijk in.

Het is een afweging afhankelijk waar je je voorkeur legt. Anyway filteren kan achteraf altijd nog.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Het kwartje is gevallen geloof ik :lol:
Natuurlijk is het een compromis en een afweging! (en absoluut niet "ideaal" of "high-end"). Het is namelijk altijd diepgang vs maxspl.
Zeker bij zulke kleine subjes is het wikken en wegen om nog iets leuks te hebben.
Mijn ervaring is dat een 1e orde of 2 orde (maar lager gefilterd) hoorbaar niet heel veel verschil maken voor zulke dingen. Mits je hem dus niet te extreem maakt.
Dat zie je ook als je kijkt naar de plaatjes van winISD. Je levert maar een klein beetje in.
Dat kan echter net genoeg zijn om dat kleine woofertje niet "kapot" te draaien.

Ik heb het ook eens toegepast bij een huisfeest. Daar moet het gewoon zo hard mogelijk, diepgang maakte geen bal uit.
Gelijk HP erop gezet, en het kon weer een paar dBtjes harder. Simpel, maar doeltreffend.

Maar wat ik al eerder zei, soms kan je versterker de beperkende factor zijn.
Dan KAN een HP soelaas bieden.

Je ziet het overigens heel veel toegepast bij die kant en klare home-theater surround setjes meuk.
Ik heb zelfs filters gezien die eerst nog een beetje boosten en daarna vol afkappen. Vaak ook nog in combinatie met een (kort) gekozen BR-pijp.
Ik vind het vaak erg vernuftig. Helaas niet altijd de lekkerste manier, maar goed, het gaat even om het principe (en niet de uitvoering).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Het kwartje is gevallen geloof ik :lol:
Ja hoor Bart. Dat was bij mij i.i.g. al gevallen toen jij nog in de wieg lag :P :mrgreen:

Laat Wouter zelf maar aangeven wat ie wil, het zijn feestje...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Henkjan »

ander ding, ik heb even het verschil tussen ideale sim en rekening houdend met poort niet ideaal gedrag in 2 plaatjes gezet
Bijlagen
W5-5-50-33-ideal.png
W5-5-50-33-nonideal.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Ik heb overigens in winISD ook al "niet-ideaal" gedrag meegenomen, zoals demping van kast en poort en Q van de kast.
Blijft toch altijd een beetje lastig om daar de goede "instellingen" van te bepalen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Henkjan »

demping en Qa enzo zit al in de gewone sim van LspVAD, het "niet ideale" betreft her het gedrag van de poort.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Pjotr »

Dat maakt toch niet zoveel uit? Dat reflecteert zich in de Q_BR. Dat is vrij betrekkelijk in simulaties. Het werkelijke ding wijkt toch altijd wat af.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Sjonge, het gaat wel diep hier :lol:

Ben niet met alle termen bekend, maar begrijp de strekking wel.
Eerder al gaf ik aan dat de afstemming opzich niet het probleem is waarvoor ik een oplossing nodig heb, maar voor de constructie. Deze driver is voldoende te belasten, en voldoende SPL halen ze echt wel. Maatregelen tenkoste van diepgang lijkt me juist jammer. Heb wel een TA2024 maar als ik die ervoor zou gebruiken moet ik opzoek naar een voeding, filtercomponenten, op amp - Allemaal niet de bedoeling van dit korte projectje. Wel heel leuk en voor mij erg leerzaam, toch ga ik het niet doen. Ik heb nog zo'n 5 projecten die ik eerst af wil ronden voor ik budget ga maken voor iets nieuws.

Ik wilde graag nog eens met dat aluminium werken, en zag die W5's in de hoek. Zodoende ontstond de vorm: 20x20x20.

De leukste kleine sub die ik gebouwd heb was met een 4" en 5,25" passief membraan. Te kwetsbaar zonder goede electronica, zoals hier door jullie aangedragen wordt. Lijkt me leuk om dat later nog eens te doen. Toch is wat B&O doet veel beter; een unit electronisch diepgang geven maar met het toenemen van het volume op SPL afstemmen. Diepgang, maar ook SPL, alleen ff niet tegelijk = robuust en indrukwekkend. Maar hoe je zo'n schakeling maakt... :?

Wellicht dat iemand als Arno hier nog tips heeft, anders ga ik morgen gewoon los :lol:

Niet eigenwijs of stank voor dank bedoeld hoor, ik ga er alleen nu even niet in mee. Dit projectje is voor de ervaring met alu...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Pjotr »

Hoi Wouter,

In dat geval zou ik gewoon een slotpoort maken: Paar latjes tegen de binnenkant en 2mm alu plaat daar op schroeven. Een slotpoort heeft wel een wat lagere Q maar dat is alleen maar gunstig voor een strakker laag.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Gister 12mm hardhout multiplex gezaagd (niet echt lekker materiaal) en het doosje dichtgevouwen, tape er omheen en vanmorgen 'uitgepakt' :wink:

De kloptest geeft een heel hoge tok, zonder dwarslatten en misschien blijft dat zo.
Binnenkort meer...

Oude en nieuwe kastjes:
w5 002.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Vanavond weer even bezig geweest met de subjes.
Heb uiteindelijk gekozen voor 2 buizen, lekker symmetrisch, zit de driver mooi centraal en kan ik eventueel effecten meten van een diepe afstemming (1 poort dicht) en evt met twee verschillende lengtes een afstemming maken.

Bij het demonteren van de woofer uit het 7,2 liter kastje zag ik weer hoe groot die magneten zijn. Voor een compacte compound/push pull ongeschikt :wink:
W5 sub 004.jpg
W5 sub 012.jpg
Dat daarachter is een poefje, op een tegel vloer met 33x33cm plavuizen (maar niet meer voor lang :D )
W5 sub 008.jpg
Lay out
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door DragoSz »

Is dat een poef? Ik dacht dat het een opgezet schaap was :lol: Heb je ze al getest?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Eerste waarnemingen zijn gedaan.

Qua meting best prima. gehoormatig moeilijk te beoordelen.
Poortruis is tijdens de muziek niet heel erg overheersend maar als ik alleen de sub laat spelen hoor je veel bijgeluiden.

Zou afronding aan beide kanten van de pijpen hier nog veel uitmaken?

Hier de metingen met enkel een highpass filtering:
meting1  W5.JPG
Meting en simulatie:
meting en simulatie.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Heb je mogelijkheid op een HP in te stellen?
Welke pijp diameter heb je nu genomen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Heb 2x 4,9cm^2 = 9,8cm^2 met elk een lengte van 16 cm

Heb ook met een subsonic op 40Hz gedraaid, scheelt een beetje in uitslag en poortruis t.o.v. de standaard 15Hz
met en zonder subsonic 40 Hz.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Bij het luisteren is me opgevallen dat de muziek de poortruis overstemd.

Van 2 naar 4 basreflexpoorten is een optie, maar dan moet er wel heel wat gebeuren. De buizen moeten dan binnenin 1tot 2x gevouwen worden, aangezien de lengte moet verdubbelen. Daarom laat ik het hier eerst bij. 9,8cm^2 voor een 13cm moet voldoende zijn, al is met filtering erop het niet om aan te horen qua gepuf :wink:

Binnenkort hoop ik met de afwerking te beginnen...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Ik ben naar een paar dingen benieuwd eerlijk gezegd.

Wordt de poortruis drastisch minder met dat highpass filter dat ik had aangeraden?
Vanaf welke volume is de poortruis duidelijk hoorbaar?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Pjotr »

Einde van de poort(en) flink afronden? Dat gepuf is toch hoofdzakelijk luchtwerveling op de rand van de poort door te hoge luchtsnelheid. Je zou eens kunnen kijken bij welk volume ze gaan ruisen. Is dat al op laag volume dan wordt het redelijk hopeloos ben ik bang.

Grotere diameter zal niet mee vallen i.v.b. met de lengte: Worden het schoorstenen boven op of zo :mrgreen: Om ze in een bocht te leggen heb je ook niet veel plaats.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”