Het kwartje is gevallen geloof ik
Natuurlijk is het een compromis en een afweging! (en absoluut niet "ideaal" of "high-end"). Het is namelijk altijd diepgang vs maxspl.
Zeker bij zulke kleine subjes is het wikken en wegen om nog iets leuks te hebben.
Mijn ervaring is dat een 1e orde of 2 orde (maar lager gefilterd) hoorbaar niet heel veel verschil maken voor zulke dingen. Mits je hem dus niet te extreem maakt.
Dat zie je ook als je kijkt naar de plaatjes van winISD. Je levert maar een klein beetje in.
Dat kan echter net genoeg zijn om dat kleine woofertje niet "kapot" te draaien.
Ik heb het ook eens toegepast bij een huisfeest. Daar moet het gewoon zo hard mogelijk, diepgang maakte geen bal uit.
Gelijk HP erop gezet, en het kon weer een paar dBtjes harder. Simpel, maar doeltreffend.
Maar wat ik al eerder zei, soms kan je versterker de beperkende factor zijn.
Dan
KAN een HP soelaas bieden.
Je ziet het overigens heel veel toegepast bij die kant en klare home-theater surround setjes meuk.
Ik heb zelfs filters gezien die eerst nog een beetje boosten en daarna vol afkappen. Vaak ook nog in combinatie met een (kort) gekozen BR-pijp.
Ik vind het vaak erg vernuftig. Helaas niet altijd de lekkerste manier, maar goed, het gaat even om het principe (en niet de uitvoering).