Bouwverslag Paper Hatt's
Moderator: Beheerdersteam
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Ik heb destijds het filter tegen de achterwand bevestigd. Verder weg gaat niet in zo een klein kastje.Fokko schreef:Ik zit alleen nog met een vraagje. Is het een probleem dat de kleine spoel ongeveer 5-10 cm van de magneet van de woofer afzit ?
Jazeker!
Ik vind het erg jammer dat ik de units toch niet heb laten verzakken in het hout. Dit is een les voor de volgende keer. Ook moeten er nog even wat mooie schroefjes worden gezocht. Het hout heb ik bewerkt met een soort was. Hier ben ik heel erg over te spreken. Op de afbeeldingen komt het niet zo tot uiting maar de nerven van het hout zien er erg mooi uit.
Over het geluid ben ik erg tevreden; erg zuiver en ruimtelijk. Misschien een beetje terughoudende bas. Maar daar staat een XXLS 12 Sub voor.
Ik vind het erg jammer dat ik de units toch niet heb laten verzakken in het hout. Dit is een les voor de volgende keer. Ook moeten er nog even wat mooie schroefjes worden gezocht. Het hout heb ik bewerkt met een soort was. Hier ben ik heel erg over te spreken. Op de afbeeldingen komt het niet zo tot uiting maar de nerven van het hout zien er erg mooi uit.
Over het geluid ben ik erg tevreden; erg zuiver en ruimtelijk. Misschien een beetje terughoudende bas. Maar daar staat een XXLS 12 Sub voor.
Fokko:Fokko schreef:Ik vind het erg jammer dat ik de units toch niet heb laten verzakken in het hout.
Dit is nog steeds mogelijk.
Maak ronde schijven die klem in bestaande gaten passen.
Nu kun je de verdiepte kamers frezen.
Trouwens, ik vind die ruige houtstructuur erg fraai!!
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 10 aug 2008, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fokko, nee niet helemaal, het zou kunnen maar erg omslachtig en die mal wordt veel te groot en kun je niet kwijt op je baffle.
Hoe ik het zou doen.
Werkwijze:
1. Schroef je units eruit.
2. Meet de gaten die je in je kast hebt gefreesd nauwkeurig op.
3. Frees nu 2 schijven die exact in de gaten passen, das lastig.
4. Druk de schijven klemmend in de bestaande openeningen, wellicht iets groter frezen en wat taps schuren zodat ze klem lopen.
5. Zorg dat de schijven goed klem zitten.
6. Frees de gewenste verdiepte kamers.
7. klaar.
Hoe ik het zou doen.
Werkwijze:
1. Schroef je units eruit.
2. Meet de gaten die je in je kast hebt gefreesd nauwkeurig op.
3. Frees nu 2 schijven die exact in de gaten passen, das lastig.
4. Druk de schijven klemmend in de bestaande openeningen, wellicht iets groter frezen en wat taps schuren zodat ze klem lopen.
5. Zorg dat de schijven goed klem zitten.
6. Frees de gewenste verdiepte kamers.
7. klaar.
Die moet er inderdaad eerst uit.Fokko schreef:Zoals je ook op een foto ziet is er 1 kop afgebroken!Kan ik deze er ook weer mooi uit trekken
Dat lukt wel met een goede punttang denk ik.
Haal dan een stuk hout weg rondom de afgebroken parker.
Ik hoop dat ie niet te diep is afgebroken.
Maar als je gaat frezen moet ie er zeker uit, je frees zal het einde niet halen (of juist wel
Op je gemakkie een nieuwe baffle kan ook.
Ik zou wel de wat betere parkers gebruiken van Speaker en Co, mooi Torx, kosten geen drol en zijn erg goed.
Ken je krachten, je draaid meestal iets te strak aan, vast is vast.
Wel voorboren in hardhout!!!!
Boor de kerndiameter van de parkers voor.
Doe een beetje zeep aan de parkers, en ze glijden erin.
Succes verzekerd!!
Gebruik de copieerhuls bij de bovenfrees:
Maak uit een plaatje MDF een mal (baffle) met te grote gaten: door deze te volgen met de bovenfrees heb je geen vlees meer nodig voor de cirkelgelijder.
Je neemt voor de mal de diameter van de units. Dan bepaal je de maat van de te gebruiken frees. Standaard een mm of 8. Zeg 8 mm. Met de copieerhuls in de voet gedraaid moet je de frees dus door deze huls in je werkstuk drukken maar kan je met de huls een vorm volgen zonder dat de frees deze vorm raakt. Op mijn frees is deze huls 12 mm buitendiameter. Dit geeft dus een verschil van 4 mm (1/2 van 8 mm). De gaten in de mal moeten dus 4 mm groter in radius. Dus voor mijn frees is dat:
Voor een unit met een buitendiameter van 100 mm maak ik een mal met een gat van 108 mm. Deze mal van de baffle klem ik nu op de baffle en frees zo de gaten uit.
Maak uit een plaatje MDF een mal (baffle) met te grote gaten: door deze te volgen met de bovenfrees heb je geen vlees meer nodig voor de cirkelgelijder.
Je neemt voor de mal de diameter van de units. Dan bepaal je de maat van de te gebruiken frees. Standaard een mm of 8. Zeg 8 mm. Met de copieerhuls in de voet gedraaid moet je de frees dus door deze huls in je werkstuk drukken maar kan je met de huls een vorm volgen zonder dat de frees deze vorm raakt. Op mijn frees is deze huls 12 mm buitendiameter. Dit geeft dus een verschil van 4 mm (1/2 van 8 mm). De gaten in de mal moeten dus 4 mm groter in radius. Dus voor mijn frees is dat:
Voor een unit met een buitendiameter van 100 mm maak ik een mal met een gat van 108 mm. Deze mal van de baffle klem ik nu op de baffle en frees zo de gaten uit.
Deze schroeven zaten er eerst nog even in om te testen maar als je eenmaal geluid hebt dan duurt het testen steeds langer 
Een kopieerhuls zal denk ik de beste oplossing zijn, deze zit alleen niet in mijn frezen kit. Gelukkig ben ik lid van de Drachtster Hobby Club dus moet ik woensdag avond daar maar even kijken.
Een kopieerhuls zal denk ik de beste oplossing zijn, deze zit alleen niet in mijn frezen kit. Gelukkig ben ik lid van de Drachtster Hobby Club dus moet ik woensdag avond daar maar even kijken.
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
Leuk verslagje
Is het verzinken van de drivers nog gelukt?
Ik vind dit ontwerp ook heel interessant en ga ze misschien ook bouwen. Ik jat dus even je topic om iets vragen over het ontwerp
Oh ja! Ik had laatst nog uw bevindingen gelezen over de Jantzen Audio wax coils en las dat u deze ook in de Hatt's getest had. Vind u persoonlijk dat dit een verbetering is ten opzichte van de "normale" foliespoelen? (in deze luidsprekers dus)
mvg, Ruud
Is het verzinken van de drivers nog gelukt?
Ik vind dit ontwerp ook heel interessant en ga ze misschien ook bouwen. Ik jat dus even je topic om iets vragen over het ontwerp
Kan je ipv van een chamfer bitje ook een afrondbitje gebruiken, of krijg je dan niet het gewenste effect? En heeft de breedte van de baffle veel invloed op het geluidsbeeld? Ik had namelijk een iets smallere kastbreedte in gedachte. (icm dunnere gebracete wanden)Als je de units infreest en de randen van de kast aan weerszijden van de tweeter afschuint, zal het hoog nog verfijnder worden en een tikje ruimtelijker.
Oh ja! Ik had laatst nog uw bevindingen gelezen over de Jantzen Audio wax coils en las dat u deze ook in de Hatt's getest had. Vind u persoonlijk dat dit een verbetering is ten opzichte van de "normale" foliespoelen? (in deze luidsprekers dus)
mvg, Ruud
Fracties zijn op te lossen met ringen van dun karton, als je de ring op een plek doorknipt hoef je eens niet te hersolderenFokko schreef:Het verzinken is nog gelukt, helaas is de woofer een fractie te diep verzonken maar dit is naar mijn mening niet hinderlijk.
ps.
Prachtige bakkies (ik is altijd gecharmeerd van kleine monitors

