Bouwverslag Paper Hatt's

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

nee, volgens mij niet, je kan dit controleren door een boutje op 10 cm afstand van een magneet te houden kijk dan wat er gebeurt! zo kom je achter de kracht van de magneet. en als hij niet wordt aangetrokken( wat ik zelf ook denk) dan is dat met de spoel geen probleem.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Fokko schreef:
Ik zit alleen nog met een vraagje. Is het een probleem dat de kleine spoel ongeveer 5-10 cm van de magneet van de woofer afzit ?
Ik heb destijds het filter tegen de achterwand bevestigd. Verder weg gaat niet in zo een klein kastje. :wink: Waar ik wel op zou letten is dat de twee spoelen verder uit elkaar staan. De orientatie is goed, maar een paar centimeter extra tussenruimte zou beter zijn.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Hoi Fokko,

Heb je voortgang geboekt?
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Jazeker!

Ik vind het erg jammer dat ik de units toch niet heb laten verzakken in het hout. Dit is een les voor de volgende keer. Ook moeten er nog even wat mooie schroefjes worden gezocht. Het hout heb ik bewerkt met een soort was. Hier ben ik heel erg over te spreken. Op de afbeeldingen komt het niet zo tot uiting maar de nerven van het hout zien er erg mooi uit.

Over het geluid ben ik erg tevreden; erg zuiver en ruimtelijk. Misschien een beetje terughoudende bas. Maar daar staat een XXLS 12 Sub voor.
Bijlagen
Close-up voorkant/tweeter.
Close-up voorkant/tweeter.
Eikenhouten zijkant. Erg mooi!
Eikenhouten zijkant. Erg mooi!
Bassreflex poortje; zwartgespoten PVC pijpje.
Bassreflex poortje; zwartgespoten PVC pijpje.
Achter
Achter
Voor
Voor
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Fokko schreef:
Ik vind het erg jammer dat ik de units toch niet heb laten verzakken in het hout.
Fokko:

Dit is nog steeds mogelijk.
Maak ronde schijven die klem in bestaande gaten passen.
Nu kun je de verdiepte kamers frezen.

Trouwens, ik vind die ruige houtstructuur erg fraai!!
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 10 aug 2008, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Marcus, bedankt voor je reaktie.

Bedoel je op dezelfde manier zoals bij de Tri-Excel ?
Bijlagen
IMG_4624.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Fokko, nee niet helemaal, het zou kunnen maar erg omslachtig en die mal wordt veel te groot en kun je niet kwijt op je baffle.

Hoe ik het zou doen.

Werkwijze:
1. Schroef je units eruit.
2. Meet de gaten die je in je kast hebt gefreesd nauwkeurig op.
3. Frees nu 2 schijven die exact in de gaten passen, das lastig.
4. Druk de schijven klemmend in de bestaande openeningen, wellicht iets groter frezen en wat taps schuren zodat ze klem lopen.
5. Zorg dat de schijven goed klem zitten.
6. Frees de gewenste verdiepte kamers.
7. klaar.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Marcus.

Dat is zeker een goed idee! Als het echt niet wil dan kan ik nog overwegen om er een hele nieuwe baffle op te lijmen.

Zoals je ook op een foto ziet is er 1 kop afgebroken! :oops: Kan ik deze er ook weer mooi uit trekken :lol:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Fokko schreef:
Zoals je ook op een foto ziet is er 1 kop afgebroken! :oops: Kan ik deze er ook weer mooi uit trekken :lol:
Die moet er inderdaad eerst uit.
Dat lukt wel met een goede punttang denk ik.
Haal dan een stuk hout weg rondom de afgebroken parker.
Ik hoop dat ie niet te diep is afgebroken.

Maar als je gaat frezen moet ie er zeker uit, je frees zal het einde niet halen (of juist wel :? ).

Op je gemakkie een nieuwe baffle kan ook.

Ik zou wel de wat betere parkers gebruiken van Speaker en Co, mooi Torx, kosten geen drol en zijn erg goed.
Ken je krachten, je draaid meestal iets te strak aan, vast is vast.

Wel voorboren in hardhout!!!!
Boor de kerndiameter van de parkers voor.
Doe een beetje zeep aan de parkers, en ze glijden erin.
Succes verzekerd!!
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Gebruik de copieerhuls bij de bovenfrees:

Maak uit een plaatje MDF een mal (baffle) met te grote gaten: door deze te volgen met de bovenfrees heb je geen vlees meer nodig voor de cirkelgelijder.

Je neemt voor de mal de diameter van de units. Dan bepaal je de maat van de te gebruiken frees. Standaard een mm of 8. Zeg 8 mm. Met de copieerhuls in de voet gedraaid moet je de frees dus door deze huls in je werkstuk drukken maar kan je met de huls een vorm volgen zonder dat de frees deze vorm raakt. Op mijn frees is deze huls 12 mm buitendiameter. Dit geeft dus een verschil van 4 mm (1/2 van 8 mm). De gaten in de mal moeten dus 4 mm groter in radius. Dus voor mijn frees is dat:

Voor een unit met een buitendiameter van 100 mm maak ik een mal met een gat van 108 mm. Deze mal van de baffle klem ik nu op de baffle en frees zo de gaten uit.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Porcino schreef:
Gebruik de copieerhuls bij de bovenfrees.
Zou inderdaad een mooie oplossing zijn.
Ik weet niet of Fokko deze heeft, ik in iedergeval niet.
Kost wellicht niet veel.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Deze schroeven zaten er eerst nog even in om te testen maar als je eenmaal geluid hebt dan duurt het testen steeds langer ;)

Een kopieerhuls zal denk ik de beste oplossing zijn, deze zit alleen niet in mijn frezen kit. Gelukkig ben ik lid van de Drachtster Hobby Club dus moet ik woensdag avond daar maar even kijken.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Als je de units infreest en de randen van de kast aan weerszijden van de tweeter afschuint, zal het hoog nog verfijnder worden en een tikje ruimtelijker. :wink:
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

opnieuw infrezen kan nog eenvoudiger: gewoon aan de achterkant/binnenkant van de baffle een latje maken.

Dan in het midden van je opening (kan je dmv je schroefgaten vinden) een gat maken waar je omheen freest.
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Leuk verslagje :D

Is het verzinken van de drivers nog gelukt?

Ik vind dit ontwerp ook heel interessant en ga ze misschien ook bouwen. Ik jat dus even je topic om iets vragen over het ontwerp :P
Als je de units infreest en de randen van de kast aan weerszijden van de tweeter afschuint, zal het hoog nog verfijnder worden en een tikje ruimtelijker.
Kan je ipv van een chamfer bitje ook een afrondbitje gebruiken, of krijg je dan niet het gewenste effect? En heeft de breedte van de baffle veel invloed op het geluidsbeeld? Ik had namelijk een iets smallere kastbreedte in gedachte. (icm dunnere gebracete wanden)

Oh ja! Ik had laatst nog uw bevindingen gelezen over de Jantzen Audio wax coils en las dat u deze ook in de Hatt's getest had. Vind u persoonlijk dat dit een verbetering is ten opzichte van de "normale" foliespoelen? (in deze luidsprekers dus)

mvg, Ruud
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Het verzinken is nog gelukt, helaas is de woofer een fractie te diep verzonken maar dit is naar mijn mening niet hinderlijk. Nu nog even een mooi statief maken en dan is hij klaar.

Ik heb de Wax Coils niet getest, dat was Tony Gee. De ontwerper van de Paper Hatt.
Bijlagen
Paper Hatt
Paper Hatt
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Fokko schreef:
Het verzinken is nog gelukt, helaas is de woofer een fractie te diep verzonken maar dit is naar mijn mening niet hinderlijk.
Fracties zijn op te lossen met ringen van dun karton, als je de ring op een plek doorknipt hoef je eens niet te hersolderen :idea:

ps.
Prachtige bakkies (ik is altijd gecharmeerd van kleine monitors :roll: )
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

of wat vijverfolie, meteen een hele goede seal :D
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Goed idee! Had ik zelf eerlijk gezegd nog niet echt aan gedacht!
Zal dan direct ook even andere schroeven erin zetten :lol:
Gesloten