Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef:
Leuk om te horen! Zijn die HK Dac's (het is geen kitje) niet meer te krijgen op e-bay?

Zo te zien heeft Hans zijn HK-Dac niet gemod. Daar is nog wel wat te halen! BV hier en daar wat OS-Cons erop... Vond ik zelf weer een stap vooruit!
Ik heb dat nu ook dan maar gedaan :lol:

Ik merk een duidelijk steviger laag, een zeker voller geluidsbeeld, bij het liveconcert van Anouk lijkt het of je in de zaal bent met alle reflecties van de ruimte.
Ik vermoed zo maar dat die condensatoren misschien ook nog een beetje moeten inspelen, ben benieuwd naar een proces van dit duidelijk ander geluid. ik heb het idee dat het midden duidelijk anders is en lijkt het nu iets minder precies.
Maar het speelt, mijn eerste MOD :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Edit: even de onderstaande muziek via Youtube toegevoegd

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mQDAyCcRtBw[/youtube]
Bijlagen
IMG_0720.JPG
IMG_0727.JPG
Laatst gewijzigd door hannesie op di 15 jun 2010, 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

:mrgreen: Cool Hans!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Nu ik mijn Aleph 1.7 aan de praat heb en ook nog kan kiezen tussen on- en gebalanceerd in, ben ik nieuwsgierig naar de resultaten van Hannesie.
Heb jij hem zowel on- als gebalanceerd laten spelen? Wat was je ervaring?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Hallo Jan,

Ik heb ze inderdaad gebalanceerd uit, en dat is muzikaal gezien erg mooi.

MAAR, ik heb een RelaiXed en wat is nu het geval, als ik die gebalanceerd aansluit krijg ik stevige klikken in mijn signaal, dus niet alleen klikken van de relais, ook in de luidspreker.
Als ik nu via mijn Touch en dac luister stel ik het volume in op een stevig niveau en regel het verder met de volume via mijn Touch

Als ik dus kijk naar hoe klinkt het, dan is het zeker direct gebalanceerd uit, een iets lager geluidsniveau maar heel verfijnd, gedetailleerd en met die voeding naar mijn idee een perfecte match.
Bij mij is naar ik meen de RelaiXed het probleem, ik moet dat zien op te lossen.
Hoe, is denk ik in overleg met Jos.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Hmmm nou wat een gedonder met die Relaixed de laatste tijd :(

Ik blijf nog maar even ongebalanceerd... past ook beter bij m'n karakter O:)

Anyway... Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat: Peter ik heb je voeding aangesloten aan de DAC en alles werkt as advertised...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Je kunt het natuurlijk beide doen, of is dat elektronisch niet verantwoord?

Op de plaats waar die 4 condensatoren zaten zit het + en - voor links en rechts, ik heb die"afgetapt".

Als je dan ook asymmetrisch gaat moet je dan er een schakelaar tussen zetten?

Ik ben daar niet zo goed in, en of dat het signaal beïnvloed. ??

Ik eet wel graag van 2 walletjes :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Gefeliciteerd Jan =D>

(het werd ook wel eens tijd want met jou is die hele group buy begonnen :lol: )

@Hans

Jij had toch geen elco's meer aan de uitgang van de DAC chip zitten? Dan staat er 2,5V DC op de ingang van de pre. Dat is meestal wel goed voor schakelgeklik. Of had je die tikken ook met de elco's er nog in?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Toch merkwaardig. Ik had de voeding er tussen geschroefd en het klonk goed. Na een tijdje luisteren werd het geluid een beetje "rauw". Ik ga dan altijd vreselijk aan mezelf twijfelen, het gaat heel geleidelijk en dan wordt het lastig voor me. Dus de oude voeding er weer opgeschroefd. Ja, dat klinkt dan plots een stuk beter. Raar hoor. Vandaag even een tweede netsnoer gehaald zodat ik niet steeds met de schroevendraaier in de weer hoef. Dus nieuwe voeding erop en het klinkt weer uitstekend... Ik volg het even niet. :roll:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

T' zal toch niet aan die schroevendraaier hebben gelegen? :( :( :(

In plaats van een krom volt'je een krom draadje :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door satefan »

Ik zie op de foto dat niet alleen de voeding is vervangen maar je ook een hoop condensatoren hebt vervangen op het dac-boardje zelf?

grt

Satefan
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door BertDB »

klopt.
Je moet maar even kijken op de website van lampucera.
Voor je't weet heb je het virus te pakken en zit je zelf condensatoren los te solderen op je bordje :lol:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door satefan »

hmm...zoals Hannesie als aangaf, mijn HK DAC is anders dan die van hem en dus ook niet dezelfde als op de lampizator site. Om dus nu maar lukraak wat condensatoren te vervangen lijkt me een slecht idee. Als ik weet wat ik waarmee moet vervangen durf ik dat wel aan maar als ik t zelf uit moet pluizen dan wordt t alleen maar drama ben ik bang voor.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door satefan »

Weet iemand zo of de opamps (AD827) te vervangen zijn door de LM4562? Ik begrijp dat bij de eerdere versie van de HK DAC dit een van de mods is die een groot verschil maakt. Ik weet niet of de oudere HK DAC ook de AD827 gebruikt...

grt

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Het is ook een dualopamp, en lijkt pincompatible of hij andere aanpassingen nodig heeft weet ik zo niet
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door satefan »

Welke opamp zit er op de eerdere HK DAC? Dezelfde?
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door fluppie »

satefan schreef:
Welke opamp zit er op de eerdere HK DAC? Dezelfde?
NE5532 geloof ik
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door satefan »

Hier is een foto van de print. Ik zie op de foto van Hannesie dat de condensatoren zijn vervangen door andere. Correct? In dit geval zijn dit alle grijze 'knopjes' op de print. Is het 'safe to assume' that 470 in dit geval bijvoorbeeld staat voor 470uf? Met welke condensatoren kan ik deze dan t beste vervangen? Bij eerdere genoemde mod van Hannesie lijken ze vervangen te zijn door een en dezelfde type?

De tweede vraag gaat over het vervangen zelf, ik zie dat deze vrienden op een soort 'voetje' staan, aan de onderkant zie ik geen soldeerpuntjes zitten, hoe kan men deze t beste verwijderen?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

grt

Satefan
Bijlagen
HK_DAC_2010.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Hoy Satafan,
Neem mijn mod a.u.b. niet als norm, ik had toevallig in de haast een verkeerde waarde aangeklikt voor de condensatoren, dat heeft het meer dan duur gemaakt, en kwam daar dus later achter.

Ik maak dus ook duidelijk fouten :cry: , maar dat hoort in een ander topic :-$

Ik zou eerst maar eens kijken of een andere voeding een optie is.

Ik heb toen gekeken naar de tubeheater supply van Guido Tent als een vervanger van de 5 volt.

Die heb ik hier nog liggen :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door satefan »

Snap ik, ik zie het niet als 'norm' maar meer als 'inspiratie' :-)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door ray5150 »

Ik zie drie opamps op de DAC pcb zitten? waarom is dat? of zullen er soms 2 in de voeding gebruikt worden en 1 voor de audio?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Kan het dan zijn dat hij gebalanceerd uit kan, was mijn eerste indruk.

Gezien de plaats op de print, denk ik niet aan de voeding.

Ik probeer alleen maar logisch te denken, en dat valt al niet mee :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik zie drie opamps op de DAC pcb zitten? waarom is dat? of zullen er soms 2 in de voeding gebruikt worden en 1 voor de audio?
Zal even helpen Hans,

De AD827 is een dual opamp. Bij deze dac chip worden er 3 op-amps per uitgang gebruikt om van symmetrisch naar a-symmetrisch te gaan. Totaal benodigd 2 x 3 op-amps = 6 op-amps.

Op de print zitten drie AD827 dual op-amps: Dat is dus 2 x 3 = 6 op-amps. Hé dat is precies wat nodig is, komt dat even goed uit. Er zit dus geen op-amp teveel op :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Als tie dan van symmetrisch naar a-symmetrisch gaat heeft hij dan een mogelijkheid voor gebalanceerd uit ??
That's the question.

Lijkt mij wel interessant.
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 16 jun 2010, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

In principe wel.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door satefan »

Okay, fijn om te weten dat we voldoende opamps aan boord hebben :-)

Kan iemand mij introduceren in de wereld van balanced & unbalanced uitgangen? Ikke nie weten nie?

Satefan
Plaats reactie