Bovenstaande grafiek is per ongeluk in Half Space gesimuleerd, wat ik eigenlijk nooit doe aangezien ik geen portable speaker in een muur bouw

Voor een goede vergelijking moet deze dus in het vrije veld staan, wilde ik even melden.
De 2" subwoofer van tangband, W2-1625SA, gaat 3 dB minder luid met verder een gelijke afstemming in 0,25 liter basreflex.
Deze W2-1767S lijkt dus een vrij unieke 2" driver... De 3" versie(W3-1401) heeft een lager rendement, grotere kast nodig en door een Xmax van 3,5 lagere SPL max dan de Fountek/Dynavox FR 89 EX (5mm Xmax) en is daarmee niet zo interessant.
Hier een vergelijking tussen de 2" tangband (rood) in 0,17 liter BR en de 2" peerless (zwart) in 0,32 liter basreflex. Grote verschillen in uitslingergedrag...
Het rendement van de peerless is veel hoger, de SPL max ligt bij elkaar in de buurt maar heeft wel een ander gedrag.
Wat heb je dan nodig voor compact + SPL??
De peerless WB2 gaat in een 0,3 liter ongeveer even luid als de TB 2" in de helft van dat aantal liters. Ook gaan ze ongeveer even laag, de tangband gaat iets dieper - maar slaat verder uit. Een enorm verschil is het rendement, in het voordeel van de peerless. Bij voldoende power zal de laagkwaliteit van de TB beter zijn, het hoog is denk ik in het voordeel van de peerless.
In een basreflex van 0,22 liter gaat de TB tot ongeveer 80 Hz, wat hem meer fullrange maakt, alleen wel ten koste van dynamiek - rendement & SPL max. De peerless heeft met een f3 van 80 Hz ongeveer 3dB minder SPL max. Dus: de peerless moet gewoon niet te laag, dan is die prima. De TB kost vermogen maar komt wel een half octaaf lager, en is daarbij nog compacter ook. Het hoog heeft wellicht ondersteuning van een tweeter nodig
Tangband 2" in 0,14 liter basreflex versus 3" Fountek FR89EX in 0,4 liter Gesloten Hoog Pass. Piepkleine behuizing voor de 2" tangband, en nog hoger belastbaar tussen 100 en 150 Hz ook. Lust alleen wel vermogen, geen AA'tjes dus