Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)

Bericht door wouter »

inderdaad! die kende ik niet, interessant.

Heeft die wel voldoende ingangsgevoeligheid of moet die dan op dezelfde plaats gemodificeerd worden?!
Ik zou dan die TA2024 met voldoende accucapaciteit kunnen hergebruiken in een 2.0 project, en de AMPeerless wellicht goed spelend krijgen...

Edit:
Power gain control by setting DIP switch
handig!

zo te zien komt het met 10-16 Volt weer neer op hetzelfde liedje. Bedenk me ineens dat een subsonic filtertje nog in de to do list stond. Ik weet alleen niet hoe ik dat bereken voor een ingangssignaal 8-[ :-s
Laatst gewijzigd door wouter op zo 06 jun 2010, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

wouter schreef:
Heeft die wel voldoende ingangsgevoeligheid of moet die dan op dezelfde plaats gemodificeerd worden?!
Ik zou het niet direct kunnen vertellen.
Zou ik me in moeten verdiepen. Kun jij denk ik ook wel :wink:
Er zit een dipswitch op om de gain te regelen tot 38dB (= 80 keer)
Maar staat allemaal op de website.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Thanks, was al aan het lezen en heb ge-edit

Deze is wel geschikt voor 4,5 Volt:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1130
This is a high-quality dual-channel class-D audio amplifier board capable of delivering 3W per channel of output power into a 4Ω load. It employs TI’s PAM8803 IC which offers 64-step digital volume control and low THD+N, allowing it to produce high-quality sound reproduction. It’s especially suitable for small speakers. This amplifier board can also be used to drive passive 4Ω or 8Ω speakers.
Three kinds of unique design make this product a perfect "Class D" architecture: (1) This board can be either powered by wide DC voltage (DC4.5V to12V) via a power port or powered by 2 to 4 AA batteries or DC3.0V to 4.5V via a terminal block. (2) Audio signal can be input via 2510 connector or 3.5mm headphone jack. (3) Volume control is available via on-board buttons or an external rotary encoder daughter board.
In addition, a kind matching product (AA-AA11117) composed of rotary encoder board and a volume control board can be perfectly used with this amplifier board.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 06 jun 2010, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hoeveel gain heb je ongeveer nodig?
Op welke freq wil je de subsonic?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De TA2024 houdt precies de driver heel, gaat nooit over Xmax. Standaard is het dus precies het minimale wat ik aan Gain nodig heb. Hoeveel dat is weet ik niet, ik weet niet eens hoe je dat uitdrukt... in dB's zeker :-s

Na subsonic kan die driver wellicht een fractie meer hebben. Ik vindt de power reserve van de TA2024 wel prettig, maar met de AA-tjes komt het er gewoon niet uit. De Bose Music monitor doet het bijvoorbeeld op 2 AA's :-$

De f3 is iets van 110Hz, dus een subsonic van 65 Hz lijkt me voldoende. De vervormende boventonen leveren denk ik nog wel een suggestie aan laag, te vroeg afkappen lijkt me daarom een verlies. Het is een 4 Ohm driver.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je zou voor je versterker twee passieve RC circuitjes kunnen maken.
Dat maakt een 2e orde LR filter.
Zou zelf eerder voor Butterworth gaan, maar dat gaat niet zo simpel en passief (tenzij je een opamp neemt)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

had je deze al gezien?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nee, thanks.

Heb zelf al gedraaid met een 0,3 liter BR, oa in Beetsterzwaag.

Heb deze ook gezien:
Afbeelding
Tangband W2-1767S

http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w2-1767s.htm

3mm Xmax :D (6dB meer SPL max dan met de peerless met 1,45mm)

Edit: Heel verleidelijk: 0,25 liter basreflex
W2 1767 0,25 liter basreflex.JPG
en met 0,9 liter een leuke TL:
W2 1767 0,9 liter TL.JPG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bovenstaande grafiek is per ongeluk in Half Space gesimuleerd, wat ik eigenlijk nooit doe aangezien ik geen portable speaker in een muur bouw :wink: Voor een goede vergelijking moet deze dus in het vrije veld staan, wilde ik even melden.

De 2" subwoofer van tangband, W2-1625SA, gaat 3 dB minder luid met verder een gelijke afstemming in 0,25 liter basreflex.

Deze W2-1767S lijkt dus een vrij unieke 2" driver... De 3" versie(W3-1401) heeft een lager rendement, grotere kast nodig en door een Xmax van 3,5 lagere SPL max dan de Fountek/Dynavox FR 89 EX (5mm Xmax) en is daarmee niet zo interessant.

Hier een vergelijking tussen de 2" tangband (rood) in 0,17 liter BR en de 2" peerless (zwart) in 0,32 liter basreflex. Grote verschillen in uitslingergedrag...
Het rendement van de peerless is veel hoger, de SPL max ligt bij elkaar in de buurt maar heeft wel een ander gedrag.
wb2 0,32 liter vs w2 0,17 liter.JPG
Wat heb je dan nodig voor compact + SPL??
De peerless WB2 gaat in een 0,3 liter ongeveer even luid als de TB 2" in de helft van dat aantal liters. Ook gaan ze ongeveer even laag, de tangband gaat iets dieper - maar slaat verder uit. Een enorm verschil is het rendement, in het voordeel van de peerless. Bij voldoende power zal de laagkwaliteit van de TB beter zijn, het hoog is denk ik in het voordeel van de peerless.
In een basreflex van 0,22 liter gaat de TB tot ongeveer 80 Hz, wat hem meer fullrange maakt, alleen wel ten koste van dynamiek - rendement & SPL max. De peerless heeft met een f3 van 80 Hz ongeveer 3dB minder SPL max. Dus: de peerless moet gewoon niet te laag, dan is die prima. De TB kost vermogen maar komt wel een half octaaf lager, en is daarbij nog compacter ook. Het hoog heeft wellicht ondersteuning van een tweeter nodig :lol:

Tangband 2" in 0,14 liter basreflex versus 3" Fountek FR89EX in 0,4 liter Gesloten Hoog Pass. Piepkleine behuizing voor de 2" tangband, en nog hoger belastbaar tussen 100 en 150 Hz ook. Lust alleen wel vermogen, geen AA'tjes dus O:)
Fountek FR89EX vs TB W2-1767SA.JPG
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Wouter heb een vraagje. Heb je toevallig de Tripath versterkertje ook op andere speakers aan gesloten gehad ?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Jep, op een setje B&W speakers - ging lekker icm de Metabo 12 V accu

Ben je nog opzoek naar drivers voor 'ik ga op reis en ik neem mee'? Heb al aardig wat opties voor verschillende kastvolumes.

Kortgezegd:
TB W2 voor heel kleine volumes (0,15-0,25 liter) met diepgang, anders gewoon de peerless WB2 (minder diepgang, beter hoog)
Fountek FR89EX voor 1,3 - 1,5 liter.
De Aurasound/Dayton 3" heeft bij voldoende power flinke reserves met 20mm peak-peak uitslag :D
TubeHead

Bericht door TubeHead »

gingen ze lekker ja ? ook qua klank ?

Heb ze nu op de needles icm met de beruchte Playstation.
Maar vind het hoog (te) scherp. En het laag dunnetjes.

Toevallig ook op gemerkt ?

over de Op reis speakers..

Ik ga de Peerless'jes afmaken. Ben er zeer tevreden mee :)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zo goed heb ik niet vergeleken, ik had 1 box op tafel staan. De woofers sloegen inderdaad niet ver uit. Op het hoog heb ik verder niet gelet, maar die B&W-tjes zijn vrij terughoudend in het hoog dus het zal niet echt hinderlijk geweest zijn.

Er zijn TA2024 met een verbetering in het laag, had met de condensatoren te maken geloof ik.

Stond hier:http://www.samenkopen.net/action/699159
http://www.samenkopen.net/action_product/699159/763876
Dit is de nieuwe versie van de TA2024! Voor deze gelden dezelfde specificaties als voor de oude TA2024. Hier staan alleen de wijzigingen.
-Deze versterker is compleet afgebouwd en getest.
-Ideaal voor mobiel gebruik, zoals kratradio's of radiokistjes.
-De versterker gebruikt de TA2024 chip, deze is zeer energiezuining en geeft uitstekende geluidskwaliteit.

Verbeteringen sinds de vorige TA2024

- Micrometals T68-1 Torrodial core om de reactietijd van kortsluiting tot geladen toestand te verkorten.
- DC offset adjustment met potmeters zodat je het uitgangsignaal naar de speakers kunt fijnregelen.
- LED's voor voeding en overload met connectors aangesloten.
- Extra grote 6800uF 25 V condensator.
- AC en DC voeding wordt ondersteund. (gelijkrichter op de print)
- Zeer groot voltage bereik van 9-15 volt.
- De geluidskwaliteit en de bass is erg verbeterd.
- Er zit een heatsink op de chip, zodat deze bij het toepassen van de weerstand-mod genoeg koeling heeft.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Had de TA2024 ook van Samenkopen ( oude versie)

Maar het zal inderdaad aan het oude type liggen. Zie ook dat de spoelen een stuk flinker zijn bij de nieuwe.
indoubt

Bericht door indoubt »

Wouter,

Ik heb recent een zaklamp gekocht met een 12 watt led erin (geeft een enorme berg licht). Deze wordt gevoed door een type 18650 Li-ion cel van 3,7 volt en 3000mAh. De stroom afgifte van deze cel is behoorlijk, ik zal eens een grafiekje opzoeken.

Ik heb zelf zitten denken aan 3 a 4 van deze cellen voor een portable solution. Voor de 2500mAh cellen betaal je 6,8 us dolaar per 2 stuks inclusief transport. Een lader kost iets van 7 a 8 us dollar incl. transport. Deze cellen zijn ongeveer 18mm in doorsnede en 68 mm lang. Een doosje ervoor (nog zonder clipjes) kost nog geen 2 dollar.

Volgens mij zou dat ruimschoots aan je stroombehoefte voldoen, is klein en nog redelijk goedkoop ook.

Als je dat verder wilt onderzoeken wil ik wel wat linkjes opsnorren

Edit: Current draw test. Ongeveer 2,5 A (voor de meeste 18650 cellen dus dat lijkt me ok voor een TA2024 (26 watt voor een wat mindere 11,1 volt 3 cell en 35 watt voor een goede 14,8 volt 4 cell configuratie

++++++++++++++++++++++
18650 Current draw test

--------------------------------------------------------------------------------

I have an MKN SST-90 flashlight that draws right around 3 amps of current at the tailcap with IMR 26650 batteries. I decided to see how my 18650 batteries would act under this fairly high current draw.

Here are the tailcap amperage readings from multiple tests (about 5-7 per battery). All numbers were recorded where the batteries seem to settle out after a few seconds.

IMR 26650 4000mah (2 tested) - 3A (4.04v)
IMR 18650 1600mah (2 tested) - 3A (4.0v)
AW 18650 2600mah protected (2 tested) - One at 2.7A and one at 2.8A
Ultrafire 18650 2600mah red protected (6 tested) - 5 between 2.58 and 2.62A one at 2.3A
Ultrafire 18650 3000mah protected (2 tested) - 2.35A (2.12A and 3.7v)
Tenergy 18650 2600mah protected (2 tested) - 2.62A (3.8V)
AW (DLG) 17650 1400mah unprotected (1 tested) - 2.7A
AW 17650 1600mah protected (1 tested) - 2.7A
AW 18500 1600mah protected (2 tested) - One at 2.55A the other 2.65A
IMR 18500 1100mah (2tested) - 2.9A
Ultrafire 18350 1200mah unprotected (6 tested) - 2.3A to 2.44A (3.7 to 3.8v) higher volts delivered more current.
IMR 16340 550 mah (6 tested) - 2.65A - 2.72A (4.0v)
AW 16340 Lifepo4 500mah - High mode of light drew about 20ma and was very dim but worked fine in med .88A and Low .27A modes.
AW (DLG) 14500 700mah unprotected (2 tested) - 2.2A (3.78v)
AW 16340 750mah protected (5 tested) - 2.2A (3.78v)
Ultrafire 16340 880mah (3 tested) - 1.85A (3.6v)
Battery Station 900mah (3 tested) - 1.44A, 1.48A and 1.64A (3.5v)

All batteries were almost new with very few hours on them.

Hope people find this half as interesting as I did taking the readings.
+++++++++++++++++++++++++++++++++

Edit 2: nog een linkje. Voor mijn zaklamp gebruik ik de ultrafire 3000mAh protected, in de grafiek de oranje.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zo, was ik weer :lol:

De ampeerless is in gebruik maar niet bruikbaar zoals ik zou willen - de accu's zijn nog steeds de beperkende factor.

Tijd om hier wat aan te gaan doen. @ Indoubt; die Li-ion waar jij het over hebt zou ik wel wat mee willen gaan proberen.
14,8 Volt is wel een beetje te veel ben ik bang (al ga ik dat nooit gebruiken in deze combi) - dus 3 stuks is voldoende.

Voor het laden moet dat misschien ook nog een schema-tje nagebouwd gaan worden. Dan hoeven ze er eventueel niet meer uit - ik weet niet eens of die units hier qua lengte/vorm wel in gaan passen 8-[

Een line in subsonic kan eigenlijk ook geen kwaad... En BSC zou dan wel 'deftig' zijn :lol: , al ga ik waarschijnlijk verder met een Tangband 2". De wavecor SW070WA01 - 2,5" sub - heeft nog te veel inhoud (ca. 1 liter) nodig en is daarmee niet beter geschikt dan de tangband. Eigenlijk hebben beide drivers om echt goed te klinken ondersteuning van een tweeter (Dayton ND16FA-6 ofzo) nodig dus daarom ga ik nadenken over een nieuw ontwerp... :-$ wordt het wellicht AMPeer(less)2

deze schakeling maakt een BSC overbodig, beetje bass en treble regeling... met loudness functie... :rock:
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... erker.html
Laatst gewijzigd door wouter op ma 14 feb 2011, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Leuk he dat kleine spul :D
jcgv

Bericht door jcgv »

wouter schreef:
Zo, was ik weer :lol:

Tijd om hier wat aan te gaan doen. @ Indoubt; die Li-ion waar jij het over hebt zou ik wel wat mee willen gaan proberen.
14,8 Volt is wel een beetje te veel ben ik bang (al ga ik dat nooit gebruiken in deze combi) - dus 3 stuks is voldoende.
14,8 volt gaat de TA2024 niet leuk vinden, die heeft een Vdd max van 13.2 volt.

Ik begrijp wel waarom AA batterij het slecht doen: je vraag iets van 1,5 A als je 15 watt in een speaker pompt.
AA batterijen krijgen het al benauwd bij 0,5 A. Waarschijnlijk als je zou meten over de batterijen tijden het spelen zal de spanning inzakken.

die andere accu werkt wel goed omdat het waarschijnlijk een NiCad accu is. Deze kunnen 10tallen Ampère leveren (dit is ook de reden dat ze in boortollen worden gebruikt) tegen de halve Ampère van AA batterijen.

Li-ion cellen kunnen meer aan, ik heb een projectje gehad dat ik er 3A uit haalde zonder problemen (behalve dat ik ze vaak op moest opladen :lol: ). Wel is het aangeraden een beschermingsprintje bij de Li-ion cellen te nemen tegen te ver ontladen. Deze printjes nemen niet zo heel veel ruimte in.

Zover ik kan zien zijn je opties:
-Li-ion, duurder en je zal wat meer moeten rekenen of het echt lukt (je zal niet veel ruimte overhouden qua stroom). Maar wel kleiner en lichter dan de andere opties.
-NiCad, groter en zwaarder dan Li-ion en veeleisend over opladen. Je moet deze eerst helemaal ontladen voordat je ze oplaad.
-Lood zuur accu. Ja zo'n ding dat ook in auto's wordt gebruikt. Loodzwaar maar kan veel vermogen leveren en doet niet zo heel moeilijk over opladen.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Zo even tussendoor, is een kleinere variant batterij met hoger voltage geen optie?

Afbeelding
CR2 VARTA-CR2 € 5,50
Lithium 3V 800mAh 15x26,7mm

Dit is wat ik zo even snel kon vinden op elektronicaonline.nl, gebruikte deze ook voor mijn draadloos flitssysteem.

suc6
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bedankt voor de info!!

Ben zelf niet zo handig met die dingen, ik dacht dat ik met 8x 1,2V met 2700 mAh er wel was - 2,7 Ampere dacht ik, maar dat is blijkbaar de capaciteit en niet wat er ineens geleverd kan worden.

Die fotocellen lijken me niet zomaar beter geschikt. In Recyko kan ik ook wel D-cellen krijgen, maar dat gaat niet passen :wink:

Met nog een extra printje wordt het erg vol, dus ik weet niet of dat geintereerd kan met een oplaadschema voor de Li-ion? Dan hoef ik de cellen er niet steeds uit te halen, zoals nu.

Wellicht wordt versie 2.0 wel weer gewoon hoekig, hoe dan ook wil ik tenminste voor de Ampeerless voldoende power. De 2" heeft zat over, de batterijen zijn het probleem - dat kan ik niet tolereren :lol:
Terug naar de tekentafel...
jcgv

Bericht door jcgv »

Het printje wat ik had van 12 x 44 x 2,5mm , en ik gebruikte een losse oplader waar alle electronica inzat om veilig te laden. Dus dan zou je alleen een connectortje aan de buiten moeten maken ok de oplader in te pluggen.

Ik haal me spul vaak bij Niels op Samenkopen. hij heeft op dit moment geen actie open maar hier de Li-ion afdeling van de vorige.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Moest dit even plaatsen, ter inspiratie
Bose Music Monitor, met 2" driver en 2x 2" passief membraan. Actief op 2 AA's :( :lol:

Afbeelding

driver open:

Afbeelding

's werelds kleinste impuls gecompenseerde PR-en denk ik :wink:

Afbeelding

http://www.frazpc.pl/artykuly/264931,BO ... osoby.html

op de achterkant staat o.a. 17V 2A ingang voor netstroom... hoe zit dat? 2x AA = 3 Volt en 17 Volt...
http://i.frazpc.pl/pliki/recenzja/BOSE- ... ic/a06.jpg

Alternatieven:

Creative T12
http://www.f-audio.net/ss/attachments/2 ... .thumb.jpg
http://www.f-audio.net/ss/attachments/2 ... .thumb.jpg

Creative D100 Black
AfbeeldingAfbeelding

Logitech Z305
Logitech Z515
Afbeelding
k.p.

Bericht door k.p. »

Volgens mijn zijn er ook lithium ion cellen waar een ontlaadt bescherming in zit. Op dealextreme of ebay is hier betaalbaar aan te komen. Ook voor een lader kun je daar kijken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Na het overlijden van een 3,5" vifa zie ik passief membraan mogelijkheden - simpelweg de plastic korf onder de spider afknippen en Mms verhogen.

Kwam ik dit tegen:
http://www.soundmatters.com/foxl/index.html

Afbeelding

Li-ion zal zeker tot plan 2 behoren, een nieuwe kastvorm waarschijnlijk ook.
Vandaag weer voor het eerst met een nieuwe band gespeeld, dus ik heb weer een portable actieve compacte fullrange speaker nodig :rock:

http://www.youtube.com/watch?v=GvY15M0_itE
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb onlangs een setje Bose :-# Music Monitor (M2) aangeschaft, vanaf nu te noemen Bose MM, en dat klinkt verbazingwekkend goed.
Hier foto's, van de buiten- en binnenzijde: http://www.soomal.com/doc/10100000916.htm

Er is een M3 versie, die heeft een accu in het passieve boxje. Hoop ik ooit nog eens te kopen, het is alleen erg kostbaar spul dit.

Ik heb diverse metingen gedaan aan de luidsprekers, van dichtbij lijkt het middengebied niet in orde maar op afstand en onder de juiste hoek valt het erg mee. Het laag wordt door 2 passieve membranen (impuls gecompenseerd opgesteld) versterkt. De meting toont een dip als gevolg van de verschillen in afstand van de bronnen, woofer en passieve membranen, wat tussen de bronnen niet het geval is.
De output van de passieve membranen is... surreal!! :rock: Leuk om je hoofd tussen een stereopaartje te houden, moet ik eigenlijk eens meten...

Zie hier de meting, quick & dirty, close + close met alleen een stukje laag signaal & een meting van iets verder weg.
bose music monitor.png
Jup, nu gaat het kriebelen om iets kleins te gaan maken dat dit gaat overtreffen. En dat zal niet heel eenvoudig zijn :-s :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”